Parvlaev "Estonia" hukkumine

Vaba foorum kus võib arutada mujale mittesobivatel teemadel.
Suletud
Kasutaja avatar
Fucs
Liige
Postitusi: 15562
Liitunud: 12 Dets, 2006 21:43
Asukoht: retired
Kontakt:

Re: "Estonia" - raske tee tõeni

Postitus Postitas Fucs »

Kriku kirjutas:Siin tuleb vahet teha, millised detailid võiksid õnnetuse põhjuste osas mingit tähtsust omada ja mis on seletatavad lohaka uurimise, mingite laevahukuga otseselt mitte seotud kuritegude või nende varjamise katsetega. Näiteks see, et polt vette visati, on kole küll, aga sellest ei järeldu kuidagi, et "Estonia" hukkus pommiplahvatuse tulemusel. Selline loogikahüpe on klassikaline "just asking questions" vandenõuteoreetikute demagoogia.

Loomulikult ei käi ülal öeldu mitte kuidagi sinu kohta; sinu terves mõistuses ei tule mul hetkekski pähe kahelda 8)
Jah. Aitäh :D

Mina ei vaatlegi neid kummalisi seiku mitte selle eesmärgiga (ega vaatenurgast), et nendega kuidagi seda MS Estonia põhja minemist seletada või põhjendada.
Las metallimehed, füüsikud ja insenerid tegelevad nende küsimustega. Ma ei oskaks sellel teemal isegi kirjavahemärke lausetes õigesse kohta panna.

Mind huvitab eeskätt see, et kas nende ...kuidas seda nüüd ütelda... "kummaliste seikade ja kokkusattumiste" (?) põhjuseks on olnud kellegi väsimatu soov midagi peita, varjata, kinni mätsida, takistada jne või on tõesti see "force majeure", et just Estonia hukuga seonduvalt said kogemata kokku terve seltskond kõrgelt tituleeritud ning haritud kodanikke ja asjapulki, kes lihtsalt käitusid ebasoosiva kuuseisu tõttu nõrgamõistuslikult ja ei saanud järjepidevalt aru, mida nad ütlevad või teevad.
Rootsi Veeteede Ameti (Sjöfartsverket) ülem Johan Franson, kes juhtis Rockwateri ülimalt salastatud sukeldumist vraki juurde 1994. aasta detsembris, kõneles 1996. aastal korraldatud kohtumisel ellujääjate ja ajakirjanikega. Praktiliselt oli Franson olnud parvlaevale Estonia korraldatud sukeldumiste tippjuht. Tema oli üks vähestest, kes teadis avalikkuse eest varjatud informatsiooni. Keegi saalist esitas Fransonile küsimuse: “Kas parvlaeva parempardas oli auk?” “Jah,” vastas ta, “parempardas on auk, kuid mina ei tea sellest midagi – palun järgmine küsimus!” [7]

Väidetav tsitaat siis originaalis ka
”Ja, det var ett hål på styrbords sida, men jag vet ingenting om den saken. Nästa fråga”
[7] 28. septembril 1994 Läänemerel kummuli läinud ro-ro reisilaeva M/V Estonia juhtumit uurinud saksa ekspertide grupi (SEG) aruanne, Peter Holtappels ja Werner Hummel. 36.3, “Auk tüürpoordipardas”; Intervjuu, Sörman.
http://www.lounaleht.ee/index.php?page=1&id=17890
http://www.nommeraadio.ee/meedia/pdf/RR ... %20alt.pdf

Kahjuks ei valda mitteüks gramm rootsi keelt, võib olla on midagi huvitavat ka siin:
http://www.estoniasamlingen.se/docarchive.aspx
P.S. Seal on ka nt ülekuulamiste lindistused kus meie meremehed räägivad ikka eesti keeles, kui kedagi huvitavad....

või kusagil äkki siin (vajalik rootsi ja saksakeele oskus):
http://www.estoniaferrydisaster.net/pdf/Enclosure01.pdf
http://www.estoniaferrydisaster.net/pdf/Enclosure02.pdf
http://www.estoniaferrydisaster.net/pdf/Enclosure06.pdf
http://www.estoniaferrydisaster.net/pdf/Enclosure07.pdf
http://www.estoniaferrydisaster.net/pdf/Enclosure09.pdf
http://www.estoniaferrydisaster.net/pdf/Enclosure11.pdf
http://www.estoniaferrydisaster.net/pdf/Enclosure14.pdf
http://www.estoniaferrydisaster.net/pdf/Enclosure15.pdf
http://www.estoniaferrydisaster.net/pdf/Enclosure17.pdf

Millest seal jutt käib ? :scratch:

Nendest midagi ma saan ka aru :D
http://www.estoniaferrydisaster.net/pdf/Enclosure03.pdf
http://www.estoniaferrydisaster.net/pdf/Enclosure04.pdf
http://www.estoniaferrydisaster.net/pdf/Enclosure05.pdf
http://www.estoniaferrydisaster.net/pdf/Enclosure08.pdf
http://www.estoniaferrydisaster.net/pdf/Enclosure10.pdf (videolintide ekspertiis 2001)
http://www.estoniaferrydisaster.net/pdf/Enclosure12.pdf (videolintide teema jätk...)
http://www.estoniaferrydisaster.net/pdf/Enclosure13.pdf (videolintide teema jätk...)
http://www.estoniaferrydisaster.net/pdf/Enclosure18.pdf




*

... ja muudkui sama mustrit ja rada edasi...
Rootsi uurib videote moonutamist

Rootsi uus parempoolne valitsus tühistas eile eelmise valitsuse otsuse, mis puudutas 1994. aasta sügisel pärast Estonia hukkumist vrakile sukeldunud tuukrite valduses oleva teabe avalikustamist, vahendab Svenska Dagbladet.

Rootsi eelmine valitsus tegi riiklikule kriminalistikalaborile (SKL) ülesandeks uurida, kas 1994. aasta 2. oktoobrist 6. detsembrini Estonial salvestatud video- ja pildimaterjali on muudetud või moonutatud.

Siis arvasid mitmed isikud, et tuukrite vaikimisvanne ja veealuste kaadrite avalikustamise piirang kehtestati, et varjata paljastavat informatsiooni.

Kui piirang on tühistatud, laseb Rootsi valitsus SKL-il vee all filmitud kaadrid uuesti üle vaadata.
https://www.postimees.ee/1623609/evelyn ... -saladused

Kõik ootasid, et nüüd kui arhiiv on Rootsi riiklikule kriminalistikalaborile (SKL) avatud, selgub tõde vähemalt osade videote kohta, aga....
Rootsis läks kaduma Estonia vraki juures filmitud videolint

Rootsi Meresõiduametist on läinud kaduma parvlaev Estonia vraki juures filmitud lint, mida pidi asuma uurima Rootsi riiklik kriminaaltehniline laboratoorium, vahendab etv24.ee.

"Meil pole õrna aimugi, kuhu see on saanud. See on äärmiselt kahetsusväärne," ütles Rootsi Meresõiduinspektsiooni ülem Johan Franson ajalehele Ny Teknik.

Kadumaläinud videolint filmiti 1995.-1996. aasta vahetusel, kui uuriti Estonia vraki betooniga katmise võimalusi. Koopia lindist sai tol ajal Rootsi valituse poolelt vraki katmise üle läbirääkimisi pidanud Johan Franson enda valdusesse 1996. aasta märtsi.

Selle aasta augustis soovis kriminaaltehniline laboratoorium linti näha, kuid seda pole suudetud leida.
https://www.ohtuleht.ee/211140/rootsis- ... -videolint
Estoniavideo har försvunnit
Sjöfartsverket har tappat bort en videofilm om Estonia som Statens kriminaltekniska laboratorium (SKL) skulle granska.
Rootsi Veeteede Amet on kaotanud video MS Estonia kohta, mille Rootsi riiklik kohtuekspertiisi labor (SKL) peab üle vaatama.
https://www.svd.se/estoniavideo-har-forsvunnit

:lol:


Hea küll. Tulles nüüd tagasi "Lollidemaalt" tõsisemate meeste mängumaale on endiselt väga huvitav teema see
Kaks Estonial hukkunute omakste ühendust palus avalikus kirjas president Toomas Hendrik Ilvest aidata kaasa parvlaeva uppumise tegelike põhjuste väljaselgitamisele. Ühenduste sõnul on USA Julgeolekuagentuuril NSA-l kolm Estonia hukku puudutavat salastatud dokumenti. Nad paluvad Ilvesel arutada kohtumisel USA presidendi George Bushiga salajaste dokumentide üleandmist Eestile.
https://www.err.ee/451523/estonial-hukk ... veselt-abi
NSA (National Security Agency – rahvuslik luureagentuur) valduses on kolm dokumenti, kokku seitse lehekülge, mis on kuulutatud salajaseks, sest puudutavad USA riiklikku julgeolekut. NSA on väga tõsine organisatsioon.
https://parnu.postimees.ee/55464/kumme- ... -avamiseks
Paljude muude huvitavate tõikade hulgas on üks, mis mind vaevab. Nimelt pöördus Drew Wilson 17. juunil 2002 kirjaga USA rahvusliku julgeolekuagentuuri (NSA – National Security Agency) keskjulgeolekuteenistuse (Central Security Service) poole sooviga saada informatsiooni reisilaeva Estonia kohta, mis hukkus Läänemerel Rootsi ja Eesti vahel 28. septembril 1994. Wilson viitas oma kirjas informatsioonivabaduse seadusele (FOIA). 20. jaanuariga 2004 dateeritud vastuses öeldi Wilsonile, et tema taotlust menetleti FOIA sätete alusel. Agentuur vaatas läbi kolm dokumenti (seitsmel leheküljel) ja leidis, et ”need on praegusel ajal ette nähtud korras salastatud vastavalt täitevvõimu määrusele 12 958 ja selle parandustele“. Edasi on öeldud, et dokumentide ”salastusastmeks jääb SALAJANE“. Täielik kirss vahukoorel on lause: ”Nimetatud dokumendid on salastatud, sest nende avalikustamine võib eeldatavasti tekitada olulist kahju riigi julgeolekule.“ Igaks juhuks on lisatud, et ”peale selle on agentuuril mitmesuguste seadussätete järgi õigus varjata ka oma tegevuse kohta käivat teatud informatsiooni“. Lõpuks, et ei jääks mingit lootust neile tundlikele paberitele juurde pääseda, on öeldud, et ”ka mingeid osalisi väljavõtteid mainitud informatsioonist ei ole kuidagi võimalik teha“. Wilsoni raamatus on kirja originaali koopia inglise keeles avaldatud 304. leheküljel ja eestikeelne tõlge 305. leheküljel. Kas keegi suudaks oletadagi, millist ohtu võis suhteliselt väike parvlaev kätkeda maailma võimsaima riigi rahvuslikule julgeolekule sügisel 1994?
https://dea.digar.ee/cgi-bin/dea?a=is&o ... =staticpdf
Kasutaja avatar
Kriku
Moderaator
Postitusi: 36579
Liitunud: 10 Aug, 2010 18:55
Asukoht: Viljandimaa
Kontakt:

Re: "Estonia" - raske tee tõeni

Postitus Postitas Kriku »

Fucs kirjutas:
Rootsi Veeteede Ameti (Sjöfartsverket) ülem Johan Franson, kes juhtis Rockwateri ülimalt salastatud sukeldumist vraki juurde 1994. aasta detsembris, kõneles 1996. aastal korraldatud kohtumisel ellujääjate ja ajakirjanikega. Praktiliselt oli Franson olnud parvlaevale Estonia korraldatud sukeldumiste tippjuht. Tema oli üks vähestest, kes teadis avalikkuse eest varjatud informatsiooni. Keegi saalist esitas Fransonile küsimuse: “Kas parvlaeva parempardas oli auk?” “Jah,” vastas ta, “parempardas on auk, kuid mina ei tea sellest midagi – palun järgmine küsimus!” [7]

Väidetav tsitaat siis originaalis ka
”Ja, det var ett hål på styrbords sida, men jag vet ingenting om den saken. Nästa fråga”
Tsitaat ei anna edasi näoilmet ega hääletooni. Mulle tundub see irooniana.
Fucs kirjutas:Hea küll. Tulles nüüd tagasi "Lollidemaalt" tõsisemate meeste mängumaale on endiselt väga huvitav teema see
Kaks Estonial hukkunute omakste ühendust palus avalikus kirjas president Toomas Hendrik Ilvest aidata kaasa parvlaeva uppumise tegelike põhjuste väljaselgitamisele. Ühenduste sõnul on USA Julgeolekuagentuuril NSA-l kolm Estonia hukku puudutavat salastatud dokumenti. Nad paluvad Ilvesel arutada kohtumisel USA presidendi George Bushiga salajaste dokumentide üleandmist Eestile.
https://www.err.ee/451523/estonial-hukk ... veselt-abi
NSA (National Security Agency – rahvuslik luureagentuur) valduses on kolm dokumenti, kokku seitse lehekülge, mis on kuulutatud salajaseks, sest puudutavad USA riiklikku julgeolekut. NSA on väga tõsine organisatsioon.
https://parnu.postimees.ee/55464/kumme- ... -avamiseks
Seal võidakse mainida kas mõne infoallika nime või detaile varasematest vedudest "Estoniaga". Mind ei eruta see konkreetne tõik vähimalgi määral.
Kasutaja avatar
Fucs
Liige
Postitusi: 15562
Liitunud: 12 Dets, 2006 21:43
Asukoht: retired
Kontakt:

Re: "Estonia" - raske tee tõeni

Postitus Postitas Fucs »

Jaa! See on täiesti võimalik.
Drew Wilson räägib sellest muidu nii:
See on hämmastav õigeksvõtt. Rootsi Veeteede Ameti ülem tunnistas, et laevakere parempardas on auk! Kohal viibis hukkunute sugulasi, ajakirjanikke ja ellujäänuid, sealhulgas ka Rolf Sörman. Paistis, et Sörmani kahtlus on leidnud kinnitust. Ta arvas, et uurimiskomisjon on avastanud augu ja esitab üksikasjad lõpparuandes, mis sel ajal oli alles pooleli. Mõni aeg hiljem viibis Sörman taas hukkunute sugulaste ja ellujäänute kohtumisel, mille oli korraldanud Psühholoogilise Kaitse Nõukogu – Rootsi valitsusagentuur, mis kriiside ajal jagab avalikkusele ning meediale nõuandeid ja juhatust. Sinna tuli ka Franson koos teiste Rootsi Veeteede Ameti ametnikega. Sörman küsis Fransonilt jälle, kas Estonia parempardas oli auk. Ta kuulis taas vastust: “Jah.”

Johan Franson on üks väga irooniline mees :D

Juhul kui need mõlemad vastused olid antud irooniaga, siis langeb üks "eriskummalise käitumise juhtum" nimekirjast tõesti ära ja oleks vähemasti üks loogiline seletus mingile käitumisele.
Kuna Johan Franson tundub MS Estonia teemadel olevat selline "pidevalt eriskummaliselt käituv mees", siis samas ma saan aru ka Drew Wilsonist.
Kahju, et selle kohtumise kohta pole ühtegi videot leida.
Seal võidakse mainida kas mõne infoallika nime või detaile varasematest vedudest "Estoniaga". Mind ei eruta see konkreetne tõik vähimalgi määral.
Mind selles mõttes erutab, et Rootsi pool on hulga materjale samuti tunnistanud riiklikuks saladuseks ja Rootsi Veeteede Amet (mille boss oli Johan Franson) sõlmis toona tuukriuuringute firmadega "vaikimislepingud". Ja mind häirib ka Jutta Rabe (ükskõik mida keegi temast arvab või ei rava) väide, et kui ta käis Saksa TV ZDF-is "Pihti videot" otsimas sai ta vastuseks, et kõnealune videomaterjal hommikuste uudistega viidi Saksa eriteenistuste poolt juba ära.

Ma saan aru küll, et kaitstud saladused ei pea puudutama otseselt MS Estoniat, vaid on vbl ainult riivamisi haakuvad (kaitstakse muud infot).
Nagu ka meie eriteenistused Estoniaga seoses...
Estonia Vastuluure OK küsitlus.png
8)
Viimati muutis Fucs, 08 Okt, 2019 14:41, muudetud 1 kord kokku.
Kasutaja avatar
Kriku
Moderaator
Postitusi: 36579
Liitunud: 10 Aug, 2010 18:55
Asukoht: Viljandimaa
Kontakt:

Re: "Estonia" - raske tee tõeni

Postitus Postitas Kriku »

Tähendab, kui minu käest küsitaks igal kohtumisel, et kas on auk, siis mina võiksin ka lõpuks öelda, et on-on, jätke mind nüüd rahule...
Fucs kirjutas:
Seal võidakse mainida kas mõne infoallika nime või detaile varasematest vedudest "Estoniaga". Mind ei eruta see konkreetne tõik vähimalgi määral.
Mind selles mõttes erutab, et Rootsi pool on hulga materjale samuti tunnistanud riiklikuks saladuseks ja Rootsi Veeteede Amet (mille boss oli Johan Franson) sõlmis toona tuukriuuringute firmadega "vaikimislepingud". Ja mind häirib ka Jutta Rabe (ükskõik mida keegi temast arvab või ei rava) väide, et kui ta käis Saksa TV ZDF-is "Pihti videot" otsimas sai ta vastuseks, et kõnealune videomaterjal hommikuste uudistega viidi Saksa eriteenistuste poolt juba ära.
Olen nõus, see häiriks mind ka, kui oleks kindel, et see vastab tõele.

BTW, millal Jutta Rabe ZDF-is käis seda otsimas?
Kasutaja avatar
Fucs
Liige
Postitusi: 15562
Liitunud: 12 Dets, 2006 21:43
Asukoht: retired
Kontakt:

Re: "Estonia" - raske tee tõeni

Postitus Postitas Fucs »

Novat selles asi ongi, et selles teemas ei saa väga paljudel juhtudel aru, mis vastab tõele või mis ei vasta.
Hull on lugu just selle pärast, et mingit jama? on ajanud tähtsad asjapulgad. Kaptenid, uurimiskomisjoni liikmed, arstid, direktorid, esimehed, spetsialistid...
Kui nt. vahimadrus Silver Linde ajab mingit jama, siis ma ei ootagi igalt mutrikeselt ja tasandilt, et seal ainult üdini ausad ja omakasupüüdmatud kodanikud peaksid olema.

Mina jõuan ringiga jälle tagasi sinna, et täiskasvanud haritud täiemõistusega inimesed räägivad väga tähtsates küsimustes ja teemadel midagi aga siis hiljem ütlevad, et "pole olnud", või "ei kommenteeri", või "ma ei vasta sellele küsimusele", või "ma ei taha sellel teemal rohkem rääkida" jne. Kas nad kõik muudkui lihtsalt valetasid? Tourette'i sündroom? Kas Rabe lihtsalt valetab samamoodi silmi pilgutamata? Miks nad kõik ja s.h. Rabe selliseid asju valetavad?

Rabe on nendest patoloogilistest valetajatest vist ainus, kes on jäänud siiani oma sõnade juurde ja ei ütle, et pole olnud, mina ei tea midagi, ei kommenteeri, või ei taha sellel teemal midagi rääkida. Kas Rabe oli selline uuriv ajakirjanik, kes valetaks midagi sellist selleks, et nt müüa kunagi kauges tulevikus (2003) oma raamatut? Või selleks, et teha ennast tähtsaks? Vandenõuteooriad oligi tema leib? Oligi hoopis kõmuajakirjanik? :roll:

Keerulised lood nende tõdede ja valetamistega.

Edit.
Ma ei tea millal ta käis. Pole praegu kahjuks aega tuhnida artiklites, raamatutes ja dokumentides.
Siin https://www.youtube.com/watch?v=pYZl1Fen6Vs 37:42 ta räägib sellest, aga ei ütle, millal.
Vbl on siin midagi, pole enam kahjuks aega vaadata
https://www.youtube.com/watch?v=4oLYxqjokSs

Pakun sinna 1995 kanti (siis ta juba kindlasti tegeles selle teemaga)
on 10.03.95 Henrik Sillaste was interviewed by Jutta Rabe and a member of this 'Group of Experts' in Stockholm when he also made a very important drawing. The transcript - translated into English - is attached as Enclosure 21.2.4.278. The complete interview which was also attended by motorman Tanel Moosaar is available on 4 video cassettes.
http://www.estoniaferrydisaster.net/est ... 21.2.4.htm
Kasutaja avatar
Kriku
Moderaator
Postitusi: 36579
Liitunud: 10 Aug, 2010 18:55
Asukoht: Viljandimaa
Kontakt:

Re: "Estonia" - raske tee tõeni

Postitus Postitas Kriku »

Ma sellepärast küsisin, et artiklitest jääb kuidagi mulje, nagu oleks Sicherheitsdienst või mis neil seal ongi selle lindi kibekiiresti minema viinud ZDF-ist, aga kuupäevi nagu pole... Tegelikkuses võib-olla viidi mitu kuud hiljem minema. Võib-olla viidi ära ja toodi hiljem tagasi ka. Võib-olla viidi hoopis midagi muud ära ja telejaama töötajale tundus, et too ka... Videolintide ajastul tuli kadusid ikka ette ning telejaamades ei arhiveeritud korrapäraselt igasugu suvalist materjali. Eestis on ka sellest päevast vaid kella üheksased AK uudised alles.

Kapten Moik'i (Moigu? Moiga?) teooria:
Kapten Moik teab ühtlasi Soome arsti, kes nägi, kui Piht Turus lennukile pandi ja Helsingisse viidi. Moigi arvates pole aga Piht siiski enam elus, vaid ta usub versiooni, mille järgi Piht Soomes uurimisel näiteks südamerabandusse suri. "Ta võib tõesti olla maetud Turu lähedale nimetusse hauda, sest uurijad polnud huvitatud, et avalikkus saaks teada, et nad lasid Pihtil surra," rääkis ta.
https://epl.delfi.ee/eesti/kapten-piht- ... d=50773378

Olgu tema nägemismäluga nagu on - ma ei taha sel teemal spekuleerida ega tema nähtut vaidlustada - aga teooria on ilmselge jama.
Kasutaja avatar
Fucs
Liige
Postitusi: 15562
Liitunud: 12 Dets, 2006 21:43
Asukoht: retired
Kontakt:

Re: "Estonia" - raske tee tõeni

Postitus Postitas Fucs »

Nii on.
Kärmas usub, et Estonia teine kapten Avo Piht uppus koos laevaga, sest pole loogiline, et sellises kaoses sai teadlikult kedagi vangistada ja salaja ära toimetada. "Ühelt poolt on fakt, et on palju inimesi, kaasaarvatud pealtnäha täiesti terve mõistusega isikuid, kes olid tema kolleegid, kes ütlevad, et jaa, me mingites kaadrites pärast nägime teda," ütles Kärmas, lisades, et neid kaadreid, millest räägitakse, on erinevaid ja neid aetakse ka omavahel segi.
Lisaks tõid mehed välja, et ellujäänute tunnistused on ajas palju muutunud. "Seal osad inimesed kuulati üle seitse-kaheksa korda ja need on täiesti erinevad, need muutuvad teiste jutu mõjul ja meedia mõjul," lausus Ellermaa.
...
Kärmase hinnangul vastab tõele, et mingi osa Estoniaga seotud materjale on nii salastatud, et ükski ajakirjanik ei ole saanud neid läbi sirvida. Ka Eestil on selliseid pabereid. "Iseasi, kui väärtuslikud need paberid on. Inimesed, kes on neid näinud, kellel on riigisaladuse luba, ütlevad, et seal on suurem osa müstifikatsioon kui asi väärt. Need ei ole liiga põnevad paberid," ütles Kärmas, et salastatud paberid ei ole tegelikult midagi erakordset.


...
Vandenõuteooriaid süvendab seegi, et vrakile valati sihilikult peale kruusa ning arutuse all on olnud ka betooniga katmine. "Ühel hetkel oli täiesti tõsine plaan. Töid alustati, et katta ja see kruus ja liiv, mis sinna peale valati, oligi vundamendiks tulevasele betooniga katmisele," ütles Kärmas, kelle sõnul olid asjaolud arusaamatud, miks sellest lõpuks loobuti.
Praegu on Estonia kaetud nii liiva kui ka kruusaga, mis teeb vrakile sukeldumise keeruliseks.
https://menu.err.ee/985533/mihkel-karma ... minna-alla

* * * * *

Muideks, enne veel kui jõuti kehtestada n.ö. hauarahu ja sukeldumiskeeld, käis üks kange poola juurtega rootsi kodanik, Peter Barasinski, oma naise surnukeha laevalt otsimas, et see sealt ära tuua ja maha matta.

Siin on see kurb lugu soome keeles
https://www.murha.info/rikosfoorumi/vie ... &start=330

Vahepeal 2001 käis vraki juures Rabe tellimuse peale veel korra poolakas Slawek Packo.
https://www.postimees.ee/2933897/estoni ... liiga-teha
Ligi poole tunnisest videost 3:41 pikkune lõik on ka saadaval
https://www.youtube.com/watch?v=WMK_4mbJgDM


Keegi Anders Jallai teab rääkida, et all on käidud üle 30 korra. Pole õrna aimugi, kes on Anders Jallai ja kui tõsiselt tema juttu peaks võtma.
https://www.jallai.se/
Just mõni tund enne hauarahu jõustumist 1995. aastal laskus rootslane Peter Barasinski Estonia vrakile, otsides sealt oma abikaasa surnukeha. Veel suurema surve alla sattus Rootsi, Soome ja Eesti õigussüsteem 2000 ja 2001. aastal, kui Jutta Rabe korraldas sukeldumisi Estonia vrakini, lootuses oma vandenõuteooriat tõestada. Meediamüra oli palju, aga lõppkokkuvõttes ei suutnud ta midagi tõestada.

Ja Rootsi lenduri ja literaadi Anders Jallai andmetel olevat tegelikult sukeldujad Estonia vrakil käinud enam kui 30 korda. Mõni neist on tahtnud tõde teada, teised on käinud lihtsalt vargil.
https://forte.delfi.ee/news/teadus/esto ... d=69827305
vanahalb
Liige
Postitusi: 2635
Liitunud: 21 Juun, 2009 18:48
Kontakt:

Re: "Estonia" - raske tee tõeni

Postitus Postitas vanahalb »

Manurhin kirjutas:Kui tegu valgustkartva kontrabandiga, siis mida vähem inimesi on asjasse pühendatud, seda parem. Miks peaks laevakaptenit informeerima illegaalsest lastist pardal? Kui saadad näiteks kotitäie narkotsi või relvi cargobusiga ühest linnast teise, kas pead vajalikuks öelda bussijuhile, mis kotis on? :lol:
Kui ma noori kanepipuid või GOST standardile vastavaid sealihakonserve riiki smugeldaks siis kaptenit või bussijuhti vast selle infoga ei tüütaks. Neil niigi muresid küllalt.
Ma pidasin silmas tõsisemaid tegijaid. Umbes sellisel tasemel, et kaptenit informeeritakse, täiesti ametlikult ja pädavate organite poolt: pardale tuleb euroalus kaupa ja need kaks härrasmeest on saatjad. Üleüldiselt tähendab see, et neil saatjatel võib olla rohkem volitusi kui tavalistel reisijatel. Kui reis tavapärases rutiinis kulgeb siis nad ei teegi midagi. Järavad kana Aerofloti moodi ja vahivad lolli näoga läbi küljeklaasi. Kui huvitavaks läheb, eks siis on vastavalt instruktsioonidele.

"Estoniaga" paralleele tõmmates - juba selliste inimeste olemasolu võib aidata seletada hilisemaid küsimusi kaptenisillaga - kas tuukrid filmisid, miks ei filmitud, kes käis jne ja miks on oluline, et kaptenid midagi ei mäletaks.
AMvA
Liige
Postitusi: 3543
Liitunud: 09 Dets, 2018 20:26
Kontakt:

Re: "Estonia" - raske tee tõeni

Postitus Postitas AMvA »

Kardan küll, et pädevad organid ei informeeri kedagi liigset. Tõenäoliselt et tea isegi naabertoas asuv teine osakond, mis toimub, veel vähem mingi laevakapten. Vajalik kaup viiakse üle diplomaatilises pagasis või siis perfektse konspiratsiooniga. Mitte nii, et mingile rootsi tollivanale öeldakse, et kuule, me veame siin miskit kahtlast, aga sa ära uuri ja vana vahib ikka kasti sisse.
vanahalb
Liige
Postitusi: 2635
Liitunud: 21 Juun, 2009 18:48
Kontakt:

Re: "Estonia" - raske tee tõeni

Postitus Postitas vanahalb »

No ei tea vaielda. Kui naabertoas asuv teine osakond ei tea, aga vastalised juhtumisi teavad.... siis oleks sellistes suletud ruumides nagu laevad või lennukid ilmselt parem kui kapten ikkagi samuti teaks. Kuskil angaaris pesitsevad tollivanad on teine asi.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 40172
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: "Estonia" - raske tee tõeni

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Kardan küll, et pädevad organid ei informeeri kedagi liigset. Tõenäoliselt et tea isegi naabertoas asuv teine osakond, mis toimub, veel vähem mingi laevakapten. Vajalik kaup viiakse üle diplomaatilises pagasis või siis perfektse konspiratsiooniga. Mitte nii, et mingile rootsi tollivanale öeldakse, et kuule, me veame siin miskit kahtlast, aga sa ära uuri ja vana vahib ikka kasti sisse.
Kui Rootsi sõjaväeluure üritab riiki tuua mingit venelastelt näpatud/äritud aparatuuri (side või elektroonilise äratundmise süsteemid on enim huvi pakkuvad), siis selleks on 120 korda lihtsam viia need Moskvas (või Tallinnas) Rootsi saatkonda ja sealt diplomaatilise postiga Rootsi. Mis iva on hakata korraldama mingit komejanti vana Volvo, Rootsi tolliametniku (kes võib lobiseda kuskil), Estonial mingi "konvoiga" ja lõppeks laeval, kus auto selle kraamiga on üle 12 tunni autotekil, kus sellele saavad ligi konkureerivad "organid"? See kastitäis tõstetakse muu diplomaatilise (st puutumatu) kraamiga Tallinnas või Moskvas Stockholmi lennukile ja aidaa, kogu kirjeldatud seebiooper jääb ära. Kuna diplomaatilist pagasit ei otsi ükski tolliinspektor Svensson läbi, siis jääb eespool kirjeldatud seebiooper ka ära.

Selline operatsioon on luureasutuse puhul 2 võimalust
1. käpardlikkus (võimalik, kuid vähe tõenäoline)
2. petteoperatsioon, kus meelega kaasatakse palju osalisi - et kuskilt ikka vastasele tilguks.

Seda aga, et idanaabri "organid" asuvad mingi kastitäie sõjaväe elektroonika pärast reisilaeva kesk merd uputama, on kaunis vähevõimalik. Nii käpardlikud pole ka nemad. Laeval on selle 12-14 tunniga piisavalt aega lahendada probleem vaikselt ja käratult.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
A4
Liige
Postitusi: 1833
Liitunud: 13 Juun, 2005 23:55
Kontakt:

Re: "Estonia" - raske tee tõeni

Postitus Postitas A4 »

Kriku kirjutas:
Fucs kirjutas:
NSA (National Security Agency – rahvuslik luureagentuur) valduses on kolm dokumenti, kokku seitse lehekülge, mis on kuulutatud salajaseks, sest puudutavad USA riiklikku julgeolekut. NSA on väga tõsine organisatsioon.
https://parnu.postimees.ee/55464/kumme- ... -avamiseks


Seal võidakse mainida kas mõne infoallika nime või detaile varasematest vedudest "Estoniaga". Mind ei eruta see konkreetne tõik vähimalgi määral.
NSA kui esmajoones signaalluurega tegeleva agentuuri puhul ei soovita tõenäoliselt varjata mitte mõne agendi vm infoallika nime, vaid pigem on tegemist NSA poolt „pealtkuulatud“ või „vahelevõetud“ telefonikõnede või kirjavahetusega. St tõenäoliselt pole varjamist väärt mitte nende dokumentide sisu, vaid sisu põhjalt tuletatav info selle kohta, milliseid sidekanaleid ja kelle omavahelist juttu (nt sõbraliku riigi diplomaadid või poliitikud) suutis NSA 1994. aastal pealt kuulata. Arusaadav, et seda sooviti varjata veel 12 aastat hiljem. Kas ka täna – ei oska öelda.

Sellele, et nendest dokumentidest võiks ilmneda midagi väga väärtuslikku või plahvatusohtlikku, räägib iseenesest vastu ka asjaolu, et NSA ei üritagi varjata, et neil on mingeid dokumente ja infot Estonia huku kohta. St nende kolme dokumendi olemasolu suudeti välja selgitada ilmselt NSA-le saadetud teabenõude põhjal, mingist dokumendiregistrist vms. Kui tegemist oleks suure vandenõu ja plahvatusohtliku infoga, siis oleks NSA-l olnud lihtsam ja loogilisem need dokumendid hävitada või lihtsalt eitada nende olemasolu.

Ja üleüldse nendest vandenõuteooriatest. Kujutame nüüd korra ette, et asi oligi nii, nagu teoreetikud kas üksikult või nende teooriaid kokku liites juhtunud ette kujutavad, et Estonia pardal veeti tol ööl mingit eriti tundlikku lasti, mis taheti uputada kas avamerel avatud vööri kaudu merre lükates või plahvatuste abil tervet laeva uputades. Ning juhtunu varjamiseks rööviti ära terve rida meeskonnaliikmeid alustades kapten Pihtist, võltsiti, varjati ja hävitati videokaadreid sukeldumistest ning sunniti tervet rida ametiisikuid mõlemal pool Läänemerd andma teadlikult valetunnistusi, et uurimistulemused „õigesse suunda“ kallutada.

Hakkame nüüd kokku lugema neid inimesi, kes sellise vandenõu elluviimiseks ja seejärel 30 aasta jooksul saladuse hoidmiseks tuleks ära osta/vaikima sundida/valetama sundida/füüsiliselt kõrvaldada: Salajase kauba vedu organiseerinud ja läbi viinud erinevate riikide luuretöötajad, aga ka nende ülemused ning selliseid operatsioone sanktsioneerinud poliitikud kahel pool Läänemerd. Laeva sihiliku uputamise korral samuti selle operatsiooni organiseerijad, läbiviijad, käsu andjad. Eesti poole peal tolli- ja piirivalvetöötajad, kes midagi pidid märkama. Reisijad ja laevameeskonna liikmed, kes midagi märkasid, ega saanud kõik nagu üks mees märga hauda kaduda. „Kahtlaselt kaduma läinud päästetute“ puhul terve rida päästekopteri meeskonnaliikmeid, kiirabiauto juhte, haiglatöötajaid jne. Terve rida erinevatel aegadel vraki juurde sukeldunud tuukreid ja merepinnal nende tuukritööde läbiviijaid (kellest keegi miskipärast ei ole ühegi sukeldumise käigus siiski leidnud reaalseid tõendeid, mis viitaksid teistsugusele uppumispõhjusele kui ametlikus rapordis toodud). Ja loomulikult laevaõnnetuse uurijad jt juhtunuga seotud ametiisikud. Ja lõpuks ka need kaugel Ameerikamaal olevad NSA analüütikud, kes justkui istuvad vagusi info otsas, mis räägib 800 inimese sihilikust tapmisest. Jne.

No ei usu mina, et Eesti ja Rootsi-sugustes avatud demokraatlikes riikides on reaalselt võimalik sellist suurt vandenõud 30 aasta jooksul niimoodi varjata, et mitte ükski asjast teadlik olev inimene südametunnistuse vm ajendil lõpuks suud ei paota. Seetõttu ongi meil vaid hunnik põnevaid teooriaid, kellegi „arvamused selle kohta, kuidas asi oli“, üksikud kontekstist väljakistud laused või tõendid.
Jah, on inimlikult arusaadav, miks sellised teooriad tekivad. Keset sügavat rahuaega kaob tunni ajaga vetesügavustesse suur ja justkui korralik reisilaev, viies endaga kaasa 800+ inimest. Kellest kõigil on isad, emad, lapsed, sugulased. Kellest omakorda paljud ei saa puht-psühholoogiliselt leppida sellega, et lähedast enam ei ole, või et lähedase hukkumise põhjuseks olidki tagantjärele tarkusega selgunud konstruktsioonivead ning halbade asjaolude kokkusattumine, mitte aga midagi hoopis põnevamat.
Kasutaja avatar
Kriku
Moderaator
Postitusi: 36579
Liitunud: 10 Aug, 2010 18:55
Asukoht: Viljandimaa
Kontakt:

Re: "Estonia" - raske tee tõeni

Postitus Postitas Kriku »

Kapten Trumm kirjutas:Kui Rootsi sõjaväeluure üritab riiki tuua mingit venelastelt näpatud/äritud aparatuuri (side või elektroonilise äratundmise süsteemid on enim huvi pakkuvad), siis selleks on 120 korda lihtsam viia need Moskvas (või Tallinnas) Rootsi saatkonda ja sealt diplomaatilise postiga Rootsi.
Aga eelmistel reisidel ju veeti, seda on kõik möönnud.
Kasutaja avatar
Fucs
Liige
Postitusi: 15562
Liitunud: 12 Dets, 2006 21:43
Asukoht: retired
Kontakt:

Re: "Estonia" - raske tee tõeni

Postitus Postitas Fucs »

Ei ole see "diplomaatiline post" mingi võluvits, millega kõik kiirelt ja lihtsalt lahendada saab või toona sai.
See võib mingil määral lahendusena kõne alla tulla üksnes juhul kui mõlama riigi, nii saateriigi kui vastuvõtva riigi valitsused lepivad konkreetsete saadetiste vastavad tolliprotseduurid kokku. Kui Eesti riik ja valitsus ei olnud 1994 nende militaarsete kaupade saadetistega seotud, nagu nad seda on korduvalt väitnud, siis näiteks Rootsi riik omapäi ei oleks saanud niisama lihtsalt siit Rootsi mingeid selliseid diplomaatilisi poste, mis sisaldasid sõjalise otstarbega kaupa, saata ilma, et siin poleks saadud Eesti valitsuse tasemel heakskiitu.

See, et MS Estoniaga siit Rootsi militaarveoseid veeti on ju kindlaks tehtud. Ja need ei olnud diplomaatiline post, sest taheti vedada salaja.
Tolliseadus

Vastu võetud 15.09.1993

Paragrahv 47. Kaitseväe- ja piirivalveüksustele rakendatav tollivormistus

(1) Toll ei kontrolli Eesti Vabariigi kaitseväe teenistusülesandeid täitvaid sõjalaevu, -lennukeid ja muud sõjatehnikat ning piirivalve teenistusülesandeid täitvaid ujuvvahendeid ja õhusõidukeid, kui ei ole tõsist põhjust eeldada, et seal leidub kaupa, mis ei ole mõeldud omatarbeks. Tollipiiri ületamise deklareerib üksuse ülem tollile tollieeskirjades ettenähtud korras.

(2) Käesoleva paragrahvi 1.lõikes märkimata juhtudel allutatakse kaitseväe ja piirivalve veokid, kaup ja isikkoosseisu asjad tollikontrollile, milleks tollieeskirjadega kehtestatakse lihtsustatud kord.

(3) Tollieeskirjade nõuete täitmise eest vastutab tollipiiri ületava kaitseväe- või piirivalveüksuse ülem.

(4) Välisriikide sõjalaevade, -lennukite ja muude sõjaväeveokite ning välisriikide sõjaväelastele kuuluvate asjade tollikontroll toimub vastavalt tollieeskirjadele või välislepingute alusel.

Paragrahv 48. Välisriikide diplomaatiliste esinduste kauba tollivormistus

(1) Välisriikide diplomaatiliste esinduste üle Eesti tollipiiri toimetatud või toimetatava ametialaseks kasutamiseks ettenähtud kauba tollivormistus toimub vastavalt tollieeskirjadele.

(2) Välisriikide diplomaatiliste esinduste ametlikuks kasutamiseks ettenähtud kaup on vabastatud impordi- ja ekspordimaksudest.

Paragrahv 49. Välisriikide ja Eesti Vabariigi diplomaatilise posti ning konsulaarsaadetiste tollivormistus

(1) Üle Eesti tollipiiri toimetatud või toimetatavat diplomaatilist posti ja konsulaarsaadetisi ei avata ega peeta kinni. Kui tõsised põhjused sunnivad oletama, et konsulaarsaadetiste hulgas on kaupa, mida ei ole käesoleva paragrahvi 2. lõikes nimetatud, on tollil õigus paluda, et adressaat või lähetajariigi volitatud isik avaks saadetise tolliametniku juuresolekul. Saadetise avamisest keeldumise korral saadetakse see lähetaja kulul lähtekohta tagasi.

(2) Diplomaatiline post ja konsulaarsaadetised võivad sisaldada üksnes ametialaseks kasutamiseks ettenähtud dokumente ja kaupa.

(3) Diplomaatilise posti ning konsulaarsaadetiste kõik pakkeüksused tuleb tähistada hästi nähtavate, nende sisule viitavate väliste märkidega.

(4) Diplomaatilise posti ja konsulaarsaadetiste kohta koostatakse ning esitatakse tollile spetsiaalne tollideklaratsioon, millele kirjutab alla diplomaat. Nõutud tolliformaalsused täidetakse vastavalt tollieeskirjadele.


Paragrahv 50. Tollisoodustused diplomaatiliste ja rahvusvaheliste organisatsioonide esinduste personalile ja ametlike delegatsioonide liikmetele

(1) Välisriikide diplomaatiliste ja konsulaaresinduste ning rahvusvaheliste organisatsioonide esinduste personalile, välisriikide parlamendi- ja valitsusdelegatsioonide liikmetele kohaldatakse tollisoodustusi, mis on sätestatud Riigikogu poolt ratifitseeritud rahvusvahelistes kokkulepetes.

(2) Eesti Vabariigi diplomaatiliste ja konsulaaresinduste personalile ning Eesti Vabariigi ametlike delegatsioonide liikmetele kehtestab tollisoodustused Vabariigi Valitsus.
https://www.riigiteataja.ee/akt/28591

Et tekiks ettekujutus, milliseid deklaratsioone tuleb ka diplomaatilise posti puhul täita, siis mõned näidised.

Praegu kehtiva diplomaatilise posti tollideklaratsioon
https://www.emta.ee/sites/default/files ... on2012.pdf

1993 kehtima hakanud deklarite näidiseid praegu ei leia, aga 1996 kehtinud deklaratsioonide näidised on siin
https://www.riigiteataja.ee/akt/28591

Strateegilise kauba välja- ja transiitveo seadus

Vastu võetud 06.04.1994

§ 2. Strateegiline kaup

(1) Strateegilise kauba all mõistetakse käesolevas seaduses nii rahvuslikku kui ka rahvusvahelist julgeolekut ohustada võivaid:
1) sõjaliseks otstarbeks kasutatavaid aineid, vahendeid, seadmeid, oskusteavet ja tehnoloogiat;
2) aineid, vahendeid, seadmeid, oskusteavet ja tehnoloogiat, mida saab kasutada nii tsiviil- kui ka sõjaliseks otstarbeks;
3) teenuseid, mis on seotud nii tsiviil- kui ka sõjaliseks otstarbeks kasutatavate toodete väljatöötamise, tootmise, kasutamise, hooldamisega ja sõjalise planeerimisega.

(2) Strateegiliste kaupade nimekirja kehtestab Vabariigi Valitsus.

§ 3. Väljaveolitsents ja transiitveoluba

(1) Vabariigi Valitsuse kehtestatud strateegiliste kaupade nimekirjas olevaid kaupu võib välja vedada ning teostada nende transiitvedu läbi Eesti tolliterritooriumi ainult vastava väljaveolitsentsi või transiitveoloa olemasolul, kui need kaubad suurendavad otseselt selle riigi sõjalist võimsust, kuhu välja- või transiitvedu toimub, või kui neid kasutatakse selles riigis sõjaliseks otstarbeks.

(2) Väljaveolitsentse ja transiitveolubasid antakse välja ja tunnistatakse kehtetuks Vabariigi Valitsuse kehtestatud korras.

(3) Väljaveolitsents või transiitveoluba on nõutav strateegilise kauba väljaveoks või selle transiitveoks, samuti strateegilise kauba väljatoimetamiseks vabatsoonist.

...

§ 5. Informatsiooni kasutamine

(1) Keegi ei tohi varjata pädevate riigiorganite eest käesoleva seaduse ja selle alusel vastuvõetud määruste sätete täitmise jälgimiseks vajalikku informatsiooni.

(2) Strateegilise kauba välja- ja transiitveoga seotud informatsioon strateegilise kauba valdaja kohta ei kuulu avalikustamisele.

(3) Käesoleva paragrahvi 2. lõikes sätestatud piirang ei takista:
1) informatsiooni kasutamist strateegilise kauba välja- ja transiitveo kontrollimiseks, samuti selle informatsiooni kasutamist kohtueelses menetluses ja kohtumenetluses ning kohtuotsuse täitmisel;
2) informatsiooni vahetamist strateegilise kauba välja- ja transiitveo kontrollimiseks selleks volitatud pädevatel täidesaatva riigivõimu asutustel.

§ 6. Järelevalve

(1) Järelevalve strateegilise kauba välja- ja transiitveo korra järgimise üle toimub tolliseaduse kohaselt, arvestades käesolevas seaduses sätestatud erisusi.

(2) Järelevalve strateegiliste kaupade nimekirjas olevate tehnoloogiate ja teenuste väljaveo korra järgimise üle toimub Vabariigi Valitsuse poolt kehtestatud korras.
https://www.riigiteataja.ee/akt/30064

Strateegilist kaupa ja selle olemasolu oleks pidanud kontrollima ka meie toll. Kui mingit kaupa strateegilisena ei deklareeritud, või ei deklareeritud üldse, siis pidi sellel olema mingi sügavam põhjus.

Kuna 90-ndatel võeti riske ja saadeti militaarse suunitlusega kaupa lausa reislaevaga (ja see on ju ära tõestatud, et nii oli, hoomamatud on ainult tegelikud mahud ja saadetiste sisu - ära on tõestatud kaks episoodi MS Estonial, 14.09.1994 ja 20.09.1994), siis pidi olema suur häda nende vedamisega + veosed pidid olema väga tähtsad. Mingi (tava)elektroonika, tavarelvade või "koobaltikoormate" pärast ei oleks olnud mõtet riskida ja seda modru salaja reisilaevaga vedada. Sellised "lihtsad ja elementaarsed" veosed oleks saanud deklareerida ja vedada ka ametlikult mõne kaubalaevaga või transalennukiga + oleks saanud konkreetsete kaupade veod ja tingimused ametlikult kokku leppida EV valitsusega.

Lugege "Riigikogu 1994. aastal Eesti Vabariigi territooriumilt parvlaevaga Estonia sõjatehnika väljaveo asjaolude väljaselgitamiseks moodustatud uurimiskomisjoni" lõpparuande punkte 4.1 ja 4.6 https://www.riigikogu.ee/wpcms/wp-conte ... ruanne.pdf



*

1994 kehtinud praktikate taustast.
Ühiste jõupingutuste koordineerimiseks otsustasid lääneriigid 1950. aastal luua sensitiivsetekaupade ja tehnoloogia eksporti kontrolliva rahvusvahelise komitee – mitmepoolse ekspordikontrolli koordineerimise komitee (Coordinating Committee for Multilateral Export Controls, COCOM).

COCOMi kuulusid peale USA kõik tolleaegsed NATO riigid, va Island, ning Jaapan ja Austraalia (17 riiki). COCOM oli rahvusvahelise õiguse seisukohast erandlik moodustis.

Selle tegevuse aluseks ei olnud rahvusvaheline leping, nagu on tavaline rahvusvaheliste organisatsioonide puhul. Osalemine režiimis, nagu seda nimetama hakati, oli riikidele täielikult vabatahtlik, nagu ka vastu võetud otsusteja juhiste järgimine. Mingeid järelevalve- ega sunnimehhanisme COCOMil ei olnud ja seda ei olnud ka vaja, sest riigid tegutsesid ühise eesmärgi nimel – piirata selliste tundlike toodete ja relvasüsteemide eksporti, mis võivad vaenlase kätte sattudes panustada märkimisväärselt selle sõjalisse potentsiaali ning tekitada ebastabiilsust ja rahvusvahelisi pingeid. COCOMi tegevus oli efektiivne ja sai eeskujuks riikidele, kelle jaoks oli tähtis relvastuseleviku piiramise eesmärk. COCOMi raames välja töötatud juhiseid hakkasid järgima ka sellega mitteliitunud riigid (nt Soome). COCOM võttis ekspordikontrolli teostamise alusena kasutusele kolm kaubanimekirja:

* rahvusvaheline tööstuslik nimekiri (International Industrial List) hõlmaskahesuguse kasutusega kaupu, millel oli nii tsiviilotstarbeline kui ka sõjaline kasutus (ka tuumatehnoloogiaga seonduvad kahesuguse kasutusega kaubad);
* rahvusvaheline aatomienergia nimekiri (Atomic Energy Control List) sisaldas kaupu, mida kasutatakse tuumarelva väljatöötamisel ja katsetamisel;
* rahvusvaheline relvastuse nimekiri (International Munitions List) loetles kogu kontrolli alla kuuluva tavarelvastuse. COCOMi raames töötati välja ka unikaalne riikidevahelise teabevahetuse ja lõppkasutuse sertifitseerimise süsteem.

Külma sõja lõppedes, pärast Nõukogude Liidu ja kommunistliku süsteemi kokkuvarisemist, pidid COCOMi osalusriigid senised arusaamad ümber hindama. Ida-lääne vastasseis oli läbi, vaja oli ümber orienteeruda uues julgeolekukeskkonnas, kus jälgimist vajasid hoopis lokaalsed relvastatud konfliktid ja kriisikolded. Kui maailma-vaate alusel kaheks jaotunud maailmas oli kaubavahetus eri pooluste vahel vähenenud nullilähedaseks, siis nüüd hakkas see kiiresti kasvama, ulatudes ka relvakaubandusse. Algatuseks hakkasid lääneriigid relvastusabi andma vastiseseisvunud endistele NSVL mõjusfääri riikidele.

1990. aastal hakkas COCOM abistama Ida-Euroopa riike ka strateegiliste kaupade leviku piiramise meetmete rakendamisel. Samuti oli COCOMil oma roll täita Nõukogude Liidust ja selle liiduvabariikidest „ajude väljavoolu” vältimisel. 1992. aasta novembris kutsuti kokku COCOMi koostööfoorum (the COCOM Cooperation Forum), mille arutelude eesmärgina deklareeriti juba ekspordipiirangute progressiivse lõdvendamise ja kõrvaldamise võimaluste leidmine. Pariisis toimunud foorumil osales 42 riiki, kelle hulgas olid mitmed endise sotsialistliku bloki võtmeriigid.

USA ja Venemaa tippkohtumisel 4. aprillil 1993 Vancouveris leppisid kahe riigi presidendid kokku, et on vajaleida kiiresti võimalused rakettide ja raketitehnoloogia leviku tõkestamise koostööks vastavuses kehtivate rahvusvaheliste kokkulepetega. Otsustati astuda samme, et kõrvaldada takistused Venemaa ligipääsult kõrgtehnoloogia ja sellega seotud teenuste globaalsele turule. See tähendas ka COCOMi raames kehtestatud piirangute kaotamist. Sedavõrd suurte muudatuste taustal otsustati luua täiesti uus režiim, mis käsitleks rahvusvahelist ja regionaalset julgeolekut ning stabiilsust ähvardavaid ohte laiemalt.

Novembris 1993 algasid 17 COCOMi liikmesriigivahel läbirääkimised COCOMi järglasorganisatsiooni struktuuri ja eesmärkide üle. Otsustati jätkata seniste tehnoloogia tarnete piirangute rakendamist kuni järglasorganisatsiooni moodustamiseni. COCOM eksisteeris formaalselt kuni 31. märtsini 1994. Uue režiimi loomise läbirääkimistele kutsuti ka Venemaa, Hiina ja mitmed teisedolulisemad relvi tootvad riigid varasemast vastasleerist. Konsensusliku otsusega kinnitati 9. detsembril 1995 tavarelvastuse ja kahesuguse kasutusega kaupade ning tehnoloogiate ekspordikontrolli Wassenaari kokkulepe (Wassenaar Arrangement on Export Controls for Conventional Arms and Dual-Use Goods and Technologies). Lühendatult hakati uut režiimi nimetama Wassenaari kokkuleppeks (WA), selle ametlikuks sünnimomendiks loetakse esimest plenaaristungit detsembris 1996 Viinis.

Erinevalt COCOMist ei teinud teised ekspordikontrollirežiimid läbi sedavõrd sügavat ümberkujundamisprotsessi. Tuumatarnijate grupp, Zanggeri komitee, Austraalia grupp ja raketitehnoloogia kontrollirežiim – kõik massihävitusrelvade leviku piiramisega seotud režiimid, mille tähtsus külma sõja järgsel perioodil aina suurenes – jätkasid 1990 ndatel oma senist tegevust, võttes idabloki lagunemisel liikmeks vastu ka varem vastasleeri kuulunud riigid. Alates 1991. aastast, kui Zanggeri komitee nimekirjad enam praktiliselt ei muutu, on see režiim omatähtsust kaotamas, samas kui tuumatarnijate grupp, mis haldab ka tuumatehnoloogiaga seotud kahesuguse kasutusega kaupade nimekirju, on just pärast 1992. aastat oma tööle õige hoo sisse saanud.
https://digiriiul.sisekaitse.ee/bitstre ... sequence=1
Kasutaja avatar
Some
Liige
Postitusi: 4086
Liitunud: 11 Aug, 2008 9:25
Kontakt:

Re: "Estonia" - raske tee tõeni

Postitus Postitas Some »

Akf õigus, diplomaate sai põhjendatud kahtluse puhul kontrollida küll ja päris paljud sinise numbrimärgiga autod võeti salaalkoholi pärast Soome vahele. Nö vaesemate riikide diplomaatide lisaraha teenimise võimalus. Vähemalt tollal pidime selleks küll kaasama Väliministeeriumi esindaja. Riigil peab olema kontroll üle piiri liikuva kauba üle. On ju ka välisriikide sõjalaevad/lennukid nagu nende riikide territoorium aga ikkagi alluvad meie tolliprotseduurdiele. Muidugi, keegi sõjalaevu läbi otsima ei hakanud ja nodi Cargo Manifestiga võrdlema, ei kujuta ette kaua see aega võtnuks :P Nende puhul jälgiti lihtsalt, mida peale/maha viidi.

Strateegline jms nodi oli nagu iga muu eriluba vajav kaup. Üle piiri võib viia mida iganes, kui paberid korras, olgu narkots või relvad. Reisilaevade puhul muidugi jälgiti ohutusnõudeid. Näiteks liikursuurtükk treileril võib rahus laeva minna aga laskemoon selllele mitte. Samas Läänemere riikidel oli nii siis kui praegu päris hea ühendus kaubalaevadega, ning konteinereid kontrollitakse harvemini kui autosid. St, viisarežiimi ajastul visati ikka igasse autosse pilk peale, praegu on vähemalt sõiduautodega lihtsam.
Kusjuures, mulle hästi ei koida, miks ja kes pidanuks strateegilist salakaupa vedanud laeva hakkama põhja laskma? Rootslased? Venelased? Eestlased? Motiiv?
Suletud

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 7 külalist