Vene õhutõrje

Laevad, lennukid, tankid... Kõik sõjatehnikast.
Vasta
Peeter
Liige
Postitusi: 2539
Liitunud: 19 Veebr, 2006 20:12
Asukoht: Tartu
Kontakt:

Re: Tor õhutõrjesüsteem

Postitus Postitas Peeter »

.....kui lp kirurg teeb vilunud ja puhtad lõiked üldtuimestusega patsiendi asemel öövalves tukkuma jäänud medvenna peal.

Teeksin siia täienduse:

.....kui lp kirurg teeb vilunud ja puhtad lõiked üldtuimestusega patsiendi asemel öövalves opilauale roninud, tekiks opilina endale peale laotanud ja siis tukkuma jäänud medvenna peal. (kes on valel ajal vales kohas, sellele skalpell sisse lüüakse)

Meil on teile kaks uudist, kõigepealt halb ja siis hea. Me lõikasime teil operatsiooni ajal kogemata vale jala maha! Aga hea on see, et haige jalg paraneb!.....
chipy
Liige
Postitusi: 173
Liitunud: 09 Jaan, 2013 14:53
Kontakt:

Re: Tor õhutõrjesüsteem

Postitus Postitas chipy »

Tänud vastamast.
Küsiks veel tolleaegse väljaõppe tsükli kohta. Ehk räägid natuke täpsemalt milline nägi välja TORi juhi ja operatorite väljaôppe. Kui palju hôlmas reakoosseisu väljaôpe alusvankri ja raketiseadme remondi ja hooldustöid.

Iseenesest huvitav, et venelased on pannud nii paljud süsteemid roomikutele. Tankide taga liikuv Tunguska on arusaadav. Samas TOR, BUK kui ka S-300 seda küll vähesel määral on neil roomikutel. Iseenest paberil tore aga kogu see logistiline toetuselement mis seal taga olema peab on üüratu.

Trumm kas sul selle uue brigaadi ÕT divisjoni laskeseadmete arvu kohta?
Viimati muutis chipy, 14 Jaan, 2020 7:16, muudetud 1 kord kokku.
Kasutaja avatar
Tux
Liige
Postitusi: 1327
Liitunud: 30 Okt, 2005 21:13
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: Tor õhutõrjesüsteem

Postitus Postitas Tux »

Ma ise küll pole õhutõrjes olnud, kuid pane tähele seda, et roomikplatformid olid ja on kõik suhteliselt unifitseeritud, ehk kasutati kas tanki või MTLB põhjasid, ehk roomikud, roomikurattad, mootorid jne. olid nagunii samad ja seega logistikale tuntud ja vajalikud pulgad laos alati olemas.
Tagantjärele tarkus on täppisteadus!
Peeter
Liige
Postitusi: 2539
Liitunud: 19 Veebr, 2006 20:12
Asukoht: Tartu
Kontakt:

Re: Tor õhutõrjesüsteem

Postitus Postitas Peeter »

Hakkan vastama, pean natsa laiemalt pihta hakkama :D . Nüüd olen aegade jooksul rohkem infot ka mujalt juurde korjanud. Mina õppisin Bogoduhhovis utšebkas Ossa operaatoriks. Meid oli kolm operaatorikohta: ZNR (raketid), operaator po azimutu ja operaator dalnosti. Täpselt samuti oli ka Tori esimeses versioonis kolm operaatorit. Ääremärkus: ca2000 toimus upgrademine, nt poolakad esitlesid oma versiooni millel arvutusvõimekuse arenguga suudeti üks koht ära koondada, kahe mehe versioonis on ZNR ja operaator. Samuti koondati ka üks koht Tori pealt. Operaatorite väljaõpe hõlmas kompleksi elektroonilist osa. Saššist saime teada ainult üldisi tehnilisi andmeid. Nüüd hiljuti leidsin FB Eestlased NA-s grupist mehe kes õppis utšebkas just Baz5937 voditeljiks. Tema jälle omakorda ei teadnud sisuliselt midagi plokkidest mida tal masin täis oli. Meil korjati ka utšebkast ärksamaid kohe postojankasse ära kõiksugu masinate peale, aga eks sealt samast utsebkast tuli ka meile neid spets-tjagatšiste. Nt toiteks, 220v 400Hz, oli meil masinas kirja järgi "gazoturbinnõi agregat" ja kogu moos, rohkem polnud vaja teada, aga siis kui remrotas hakkati seda asja vahetama uue vastu, siis selgus et töötab diisli pealt, võtab paagist kütet, ja on nagu suur webasto, ainult töötab turbiinina, võlli peal istub generaator 220v400Hz. Samas vodila ei teadnud omakorda generaatorist midagi täpsemat. Rakette pidime paigaldama, aga remont ja hooldus olid juba Remrotades või rembazades jne. Pärast remrotas nt mehaanikud tegelesid raketide tankimise seadmetega küll. Loomulikult ka mina vaatasin seda masinat. :D .
Viimati muutis Peeter, 14 Jaan, 2020 1:07, muudetud 1 kord kokku.
Peeter
Liige
Postitusi: 2539
Liitunud: 19 Veebr, 2006 20:12
Asukoht: Tartu
Kontakt:

Re: Tor õhutõrjesüsteem

Postitus Postitas Peeter »

Jätkan: Need saššid on küll pealtnäha samad, aga väga tihti ka erinevad: sõltub mis põlvkonna hüdraulika ja mis tarvidusega pealisehitis, siis sellest ka kere. Ka mootoreid ju uuendati. Tor oli uue põlvkonna pill. Mäletan juttu, et Tori sašši ja istumine ja rool(!! roomikul)imine on "sae-pekki-kui-mugav", Tor oli esimene vene roomik, mis tuli ja sõitis meile 90kraadist kurvi tehes sujuvalt sahinaga boksi sisse. Tjagatšist ütles, et asjapuul on "rool" nagu mikrolülititega, et sõidad nagu Žigulliga, iste kah nagu 06-s, kurvi võttis sujuvalt st nende lülititega muudeti sujuvalt lintide omavahelist kiirust. Samuti muutis masin vajadusel kliirensit, maanteel siledal alla ja looduses üles. Esimesel versioonil räägiti, et raketi stardiks istub maha, praegustes videotes näen, et ka sõidult on puski tehtud. Vb uuemad raketid lubavad, mine tea. Selle hüdraulikamooduliga oli ka ilgem jama. Nimelt see esimene näidis õppeeksemplar kippus ennast ootamatult iseseisvalt maha laskma ja see ei olnud üldsegi meeldiv, kui selline mitmemitmekümnetonnine monstrum ootamatult rattad kõhualla tõmbab ja maha end viskab. Tehase dorabotšikud käisid kaks kord remontimas ja siis veel ka omalkäel kapten (masina natšalnik) jälle meie garaaži tõi ja kaevas jne. Tehase omad rääkisid, et tehases olla üks mees selle funktsiooni sättimise ajal (kas osaliselt või tervikuna) kleepekaks tehtud. Oli see nüüd kuulujutt või mitte, aga meie POUP-i poistel kah tuju just kiita selle konkreetse eksemplari juures polnud. Lõpuks saadi juhtplokist elektroonikaviga kätte ja rohkem selliseid ootamatuid üllatusi polnud.
Peeter
Liige
Postitusi: 2539
Liitunud: 19 Veebr, 2006 20:12
Asukoht: Tartu
Kontakt:

Re: Tor õhutõrjesüsteem

Postitus Postitas Peeter »

Nüüd veel üldist: õppisin operaatoriks Ossal, siis tõmmati mind postajankasse remrotasse. Operaatorina ei puutunud tehnilise poolega üldsegi kokku, st ka plokkidega. Kui midagi on ZRK-ga perses, siis postajankameeskond tegeleb, st viib masina remrotasse. 1.vzvod tegeleb lahingutehnikaga, 2.vzvod tavatransportnikega. Plokkidega siis 1.vzvodi esimene rühm ja saššiga siis meie luksepad koos masina meeskonnaga POUPist. Operaatorina käisime UŠATIDEL (so simulaatoris) korduvalt õppetundides nuppe klõbistamas. Kui remrotas olin, siis ainult remontisin neid plokke :D Staršii master po remontu RLS ja selles ametis tehtud töö eest sain 1.klassi spetsialisti märgi. Aga masinal oma oskusi enam lihvima ei sattunud. Kui Tor tuli oli ta ikka VÄGA salajane, turvanõuded ja eriosakond jne. Liikumine 200-300meetritki sõjaväelinnakus (meie boksi remonti jälle, ohjahh) ainult öösel ja tendisisse pakitult nagu tänapäevased uute sõiduautode katsemudelid. Kui Ossadele viskasime lihtsalt tendi APU peale (nagu ette nähtud), siis Toril oli mingi imekate, mis muutis masina kuju, no et ikka mitte midagi pildistades kätte ei saaks. Toride osa oli väga kinnises ringis, enamusel keskusel puudus igasugune juurdepääs Torile. Ainult tänu sellele, et teda oli remontida vaja, kukkus nii välja, et just mina sain nende (tehase dorabotšikute brigaad) kontaktisikuks staršii masterina, siis oli mul võimalus masina literatuuriga, st skeemidega (osaliselt) tutvuda. Kuna olin juba vanem olija, ja ka POUPi mõne paari Tori-poisiga olid suhted "omad" , ja ka nende ohvitseriga, kapteniga oli ok(no ka tema käis oma teiste pillide asju minu juures remontimas, ta oli üks vähestest, kellega koos arutasime tehnilist poolt ja teinekord ka remontisime koos), siis sain ka nn kasutajainfot ja töötavas (st sisse lülitatud 220v) masinas sees olla. Samas ei õnnestunudki mul minna sellesse angaari, kus kogu tehnika oli laiali laotatud ja toimus materiaalosa õppused. Angaari teadsin küll, aga sisse polnud võimalustki. Noh seal oli antennisüsteem alusega põrandasse kinnitatud ja plokid siis stoikadena tiba kõrval, ja siis oli kohe võimalik näha ja katsuda kuhu antennid ennast millise nupu abil keeravad ja kust midagi peaks toimuma hakkama. Samas oli tglt see operaatorikogemus väga broo, sest sain oluliselt parema ülevaate kompleksi olemusest ja võimekusest kui, et oleks lihtsalt niisama uudistanud. Ja tänu nendele suhetele sain ülevaate nii kompleksi kui ka mingil määral sašši poole pealt, mida muidu üldse poleks saanud. Toridele hakkasid tulema ümberõppele polgud. Siia selgitus, et ajutiste ümber- või täiendõppe polkude kasarmud olid eraldatud piirkonnas, (noh igaksjuhuks et "voiska"d ei hakkaks kursandislonjaradega kokku puutuma) ja see kord, st et Tori-polgud on eraldatud, see sobis siis ka osobistidele või krst. Igaljuhul ei olnud ka nendega erilist kontakti, ainult õpe, aga zemljakke-eestlasi selle 8kuu jooksul seal ei kohanud kuigi otsimas ikka käisin. Tulid need polgud ilma tehnikata (andsid kuskile NZ-sse ja ka läksid tühjade kätega Embale, vähemalt jutt oli selline, aga kust nad ZRKd said, vat seda ei teagi. Kokkuvõtteks: olen operaatoriks väljaõpetatud ja simulaatoris Ossa peale välja koolitatud jne. Ja siis kaasatud nende ja muude erinevate PVOseadmete remontimisse, Olen utiliseerinud ZRK raketti, olen lammutanud raketi"tankimise"masinat, "turninud" 75sel, KUBil Bukil jne remontida jne, ja seejärel õnnestus erandina (ka väeosas, kuna kaasati suletud ringi) ka Toris ringi "jalutada", aga ühegi ZRK-ga ma ringi sõitnud ja ühtki raketti lasknud ei ole. Noh aga meil oli veel ka selliseid mehi, kes kogu 2 aastat veetsid Ossa kabiinis, alguses utšebkas ja pärast simulaatorikunnina E-R 8 tundi päevas , aga pärismasinaga isegi väljasõidule rohelusse asja polnud... ammugi siis pärisraketti paugutada.


Oh-kurat , õhtu jälle käest ära läind, eks homme kirjutan kuidas ja mismood seda 15 sekundit elad, kui ootamatult märgi avastad displeilt ja ei pole veel pihta saanud, et kuhu ja mida, et kas rakett ja otse sinu pihta, või lihtsalt häired-segajad displeil...
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 40072
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Tor õhutõrjesüsteem

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Rumal küsimus otsa. Kas ja kuidas Tori autonoomsena kasutada (kui puudub ülevaatlik õhuruumipilt)?
Põhimõtteliselt on vene SHORAD-idel alates Ossast (sh ka Tor ja Tunguska) oma ringvaatlusradar olemas. Shilkaga oli nii, et kui eelhoiatus kustus, oli masin suht pime - komandör pidi ajama end luugist välja ja vahtima binokliga.

Nende radarite ulatus pole küll kuigi suur, aga siiski on need olemas (20 km). Kaugus pole suur, aga keerlevad kiiresti ja märkavad madalalt tulijaid.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Peeter
Liige
Postitusi: 2539
Liitunud: 19 Veebr, 2006 20:12
Asukoht: Tartu
Kontakt:

Re: Tor õhutõrjesüsteem

Postitus Postitas Peeter »

Jah nii ongi, sisteema SOTS (ringvaatlusradar) kammib 1sek ring tempoga ümbrust ja nii järjepanu kolmes tasapinnas. Iga piirkond käiakse läbi vähemalt 3 Ossa, või 4 Tor sekundi jooksul. Edasi on SSTS, (märgi jälgimise radarisüsteem), ja seejärel on raketide juhtimise radarisüsteem. Sagedused panen praegu peast (st võib olla eksin) olid sentimeeterlainealas ja vastavalt eeltoodud järjekorrale ca14-15GHz, 8-9GHz ja 3-3,5GHz. Ulatused on erinevad, sõltuvad ka sama mudeli versioonidest ja on SOTS 15-25km, ja laskeulatus 10-12km. Siis saab raketil küte ots ja potsatab alla, loomulikult on enesehävitus kah. 8-9ne jälgib pidevalt märki ja 3-3,5 kiir võtab raketi ja viib ta sinna kuhu 8-9ne näitab ja 14-15 kammib kõikseaeg uusi tulijaid. 14-15 teeb omavõõras päringut, aga 8-9st absoluutselt ei koti enam kas märk on oma või võõras, tema jälgib.

Ehk siis, ta ongi autonoomne, aga erinevalt vanemast põlvkonnast Ossast on võimalik täiendatud Tor-i instaleerida suuremasse võrku. Nii andma, kui ka saama andmeid. Esimestel seda võrgusuutlikkust polnud.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 40072
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Tor õhutõrjesüsteem

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Kuidas sa aga kommenteeriksid võimalusi, et onu Sam kingib Eestile ühe Patrioti süsteemi koos raketivaruga ja meie peaksime selle siis panema lahingvalvesse peamiselt ajateenijatest operaatorite abiga?

Lugesin mõni aeg tagasi Patrioti käsiraamatut (netis täitsa olemas) ja sealt selgub, et süsteemi töös hoidmiseks ja laskmiseks piisab 2 inimesest töökohtadel 24/7/365 (kui on tegemist kompleksiga, mis ei kuulu pataljoni koosseisu). Rahvast on juurde vaja siis, kui on vaja ümber paikneda või rakette laadida ning eneselegi üllatusena tuli asjaolu, et rikkal USA-l on selle kompleksi kaitse madalrünnakute eest lahendatud......Stingeri-meeste abil.

Ma ise sellele küsimusele vastust tean, aga vahest oleks hea, kui asja tutkinud inimene selle vastuse annaks.

Ruum, kus äri toimub, näeb välja selline:
http://www.idlw.de/wp-content/uploads/2 ... 43_Red.jpg
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Peeter
Liige
Postitusi: 2539
Liitunud: 19 Veebr, 2006 20:12
Asukoht: Tartu
Kontakt:

Re: Tor õhutõrjesüsteem

Postitus Postitas Peeter »

Kopeerin selle artikli koos omade kommentaaridega ka siia teemasse:

Tere jälle. Hakkan tegelema selle soomlase artikliga. Kõigepealt ette siia märge: loen ja hakkan kommenteerima selle artikli eestikeelset tõlget. Juhtumil kui keegi peab vajalikuks täiendada tõlget, siis täpselt samamoodi võin täiendada või ka isegi muuta oma kommentaari sellele lausele.
No tuleb tõdeda, et mees teab asja! :D
Alustame pealkirjast- sõdurid nägidki radariekraanil ainult märki , sümbolit, tselli (vene k.)
Ma ei tikuks vähemalt asjaolude selgumiseni nimetama "vea teinud sõdurid". Kui neil oli "lahingukäsk kodumaa kaitseks" ja nad täitsid oma vannet ja käsku oma väljaõppes esitatud nõuete järgi.... Kui sind on nt Kuperjanovi kasarmus pandud relvaga postile valvama ja sa siis vande andnuna vastavalt määrusele oled sunnitud kellegi postil maha laskma, siis on ikka väga sitt tunne niigi, ja siis veel oled "vea teinud". Ja palun mitte pidada seda poliitikaks, eks ma tiba mõtlen ka nende operaatorite peale rohkem kui tavalised.
Jah Iraanis läkski kõik valesti, süütud kannatasid. Jah tänaseks on selgunud, et rakett lastigi auto komandöri poolt tema enda otsusel välja.
Juhtimiskeskus nägigi, et tegemist on reisilennukiga. Küsimus on ainult, et milline keskus- kas militaarõhuseirekeskus, või PVO juhtimiskeskus? Ja kui tõesti 9C737-t neil polegi (vt allpool mis see on)
Raketimasina komandöril ei olegi muud teha, kui autonoomsena töötades SOTS-i kaudu tuvastatud märkide (ei enamat kui ainult märk) analüüs- kiirus, kõrgus, kaugus, asimuut. Selge ilma korral saab lülitada sisse vidikoni ja üritada vaadelda objekti, aga probleemiks on aeg ja nähtavus. Vidikonil on korralik optika, selge ilmaga pole raketi lennukauguse ulatuses nägemine probleem. Aga see ei tähenda kohe , et saaks eristada liinilendu mõnest sõjaväe transportnikust vmt. (meil olid enimkasutatud lennukite siluetid koos lahingandmetega tahvlitena seinal, ja tuli arvestuste ajal eksam anda).
Masina radaril on lennukid vaid taevas liikuvad sümbolid- olen seda korduvalt öelnud, et nii ongi, vaid märk, tsell.
Mina istusin Tor-is (9A330, kolm raketsikut, võrguvõimekust pole), juba 1991 oli valmis Tor-M1 (9A331, kaks raketsikut, 4-ne võrk oma komandomasinaga. 9A331 müüdi ka Iraanile, aga pole konkreetset infot, et nad said võrguühendusega pillid ja komandirski kah. Siin on see skeem, et Venemaa oma parimat/uusimat lahendust välja ei müü, kaugused võivad olla lühemad (nt raketid lendavad ainult 10, mitte 12km, võimendid pole nii tundlikud (märgi selekteerimine), jne.


„Me räägime (tavaliselt) soomustatud masinale paigaldatud süsteemist, millel on radar ning vertikaalselt väljalastavad juhitavad raketid. Radar näitab sihtmärgile ja peale lasku juhib raketi kohale.
„See on väga nobe vahend lühimaa õhutõrjeks“
„Kiirete sihtmärkide tulistamine on sekundite mäng. (Sellised) Märgid on näiteks tiibraketid.
Tor-i rakett liigub umbes 850 meetrit sekundis. Maksimaalne laskekaugus horisontaalselt on 12 kilomeetrit ja vertikaalselt 6 kilomeetrit, rakett tabab sihtmärki oma valmisolekuastmest ja märgi kiirusest sõltuvalt maksimaalselt umbes 20 sekundiga.
Siin ei ole midagi kommenteerida, nii ongi.

Teheranis ei olnud Ukraine International firma Boeing 737 teadaolevalt Tor-i laskesektori piirimail, vaid selgelt lähemal. Kolonel Lappi arusaamise järgi tuli tabamus vaevalt kümne sekundiga.
Antud olukorras lendas 737 Tori ringist läbi ringi tsentrit läbimata, Arvan (vaatasin ka Google Mapsi), et tõusev märk oli SOTSi peal nähtavas raketi lasketsoonis umbes 30 sekundit. Sõltuvalt APU asendist 1-2 kuni 5-6 sekundit märgi lukustamiseks tehtavad liigutused, ja tagant poolt võtad maha aja mis kulub raketi lennuks. Kui 737 tõesti alustas pööret paremale (kui?), siis võis Tori komandör lugeda seda põgenemiskatseks lukustaja-Tori eest ja see vähendas veelgi aega otsustamiseks ja samas kallutas tulistama. Ajaauk seal vahel ei ole eriti suur ja iga hetkega lisandub oht, et märk laseb välja lukustaja pihta raketi, või vähemalt peibutised, ja siis ta ka käest läheb, sest uuesti haaramiseks on ta juba laskeulatusest väljas, aga ise oled ennnast talle paljastanud. Muideks Korean Airi lasid venelased alla peale seda kui see otsustas kurssi hakata muutma (tõusma), see oli viimane täpp, loeti põgenemismanöövriks ja anti tagant hävitajalt raketiga tina selle peale. Aga sinnamaani otsiti kontakti ja taheti sundida maanduma.

Peale seda kui rakett on teele saadetud ei ole eriti midagi teha selle peatamiseks. Raketti ei saa välja lülitada ega käsitsi juhtides sihtmärgist mööda juhtida.
„Ausaltöeldes oleks ainuke võimalus (laskemasina) radar välja lülitada“ ühmab kolonel Ahti Lappi.
Olen siin või teises teemas kirjeldanud Ossa Tori saatjaid. SOTS keerutab pidevalt ringi ja kammib, kui märk on leitud keerad SSTS-i märgile lukustad asimuudi ja kauguse (või teeb seda automaatmoodul), ja lased raketi välja, SN saadab raketti ja suunab teda SSTS-i kiirele, kui kõik (ka kaugus on kohakuti) siis käibki litakas. On olemas ka selline variant, et lülitad lukustuse maha, automaatjälgija välja (et ta uuesti peale ei läheks), keerad APU-l asimuudi (SSTS-i) minema sinna kus märke pole ja lükkad kauguse lõppu. Ja siis lased raketil minna. Selline trikk kukkus mul siis välja, kui simulaatoris lajatas hävitaja meie poole kõigepealt peibutised, ja siis kui meil asja võssa keeras, siis ka raketi meie pihta. Eks ta seda meie välja lastud raketi peale tegi. 3-ses meeskonnas viis peibutis kõik jälgimised-lukustused ära võssa, aga ise tulid lennuk ja tema rakett edasi. Siis ruttu mõlemad operaatorid lülitasime lukustuse maha (nb saatja kiir oli olemas) ja keerasime käsitsi tagasi lennukile, kõigepealt asimuut, ja siis mina kaugust enam haarata ei jõudnudki, sest meie rakett oli selleks ajaks märgist juba mööda lennanud. Sain oma displei peal mõned sekundid veel näha, kuidas meie rakett lõpuni mööda kuhugile lendas ja siis ise hävitas end tsoonist lahkudes, ja siis lugesin sekundei 4,3,2,1. Siis jõudis lennuki rakett meieni. Kõik. Kui lihtsalt välja lülitada, siis võib ta veel nt paar seki otse lennata ja seejärel ikka selle objekti lähedal plahvatada ja killud laiali loopida, kui juhtub...

Kogu värk valesti
Kaitsejõudude endine õhutõrjeinspektor ja Rovaniemen õhutõrjepatarei endine komandör on hämmastunud iraanlaste käpardlikkusest.
„Ükski üksus ei tohiks tulistada omapäi. Peaks olema õhukaitse juhtimissüsteem, milles on õhuseire radarid ja juhtimiskeskused. Sealt avastatakse ja sealt tuvastatakse sihtmärgid.“
„Kogu värk on läinud valesti, kui nad tulistasid raketi omapäi välja“
„Eriti kui tsiviillennuväli on kohe kõrval ja seal toimub reeglitepärane liiklus, on eriti kummaline hakata reisilennukit tulistama“
Ühest küljest loomulikult on tal õigus, aga samas on see tagantjäreletarkus. Ma teeks siia märke, et kui sa saadad õhupuhastaja-hunter-killeri missioonile ja annad sõnad kaasa, et õhk on tühi, kui keegi tuleb siis ainult sinu ohver ja sa pead tulistama ta maha, siis pole suurt üllatuda kui ta midagi "võõrast" maha põmmutab.

Sümbol ekraanil
Kolonel Lappi sõnul jälgib Tor-raketimasina meeskond sihtmärki radariekraanilt.
„Laskjad on masina sees. Neil ei olegi optilist vaatlusvõimalust“
Lappi sõnade kohaselt kuvavad moodsad sünteetilise ekraaniga radarid sihtmärgi vaid sümbolina (orig. Lapin mukaan nykyiset tutkat, joissa on synteettinen näyttö osoittavat maalit symbolein.)
„Minu arusaamise järgi sünteetiliste ekraanide sümbolid ei näita lennuki suurust“
Reisilennuk võis paista raketi väljalasknud Tor-i meeskonnale nagu iga teine sihtmärk.
Pimedas pole vidikoniga (kaamera) suurt midagi teha. Muus osas: Nii ongi, olen seda juba kindlas kõneviisis öelnud.

Ühte patareisse kuulub näiteks neli masinat koos juhtimismasin/juhtimispunkt õhuvalveradariga. Juhtimispunkt tuvastab sihtmärgid, edastab info masinatele ja annab käsud mida edasi teha.
Käsud tulevad vähemalt soome ja vene süsteemides juhtimiskeskusest. Üksiku masina juht ei tegutse omapäi.
Patareis jah neli masinat. Tor-M1-e komandirski on 9C737. Suudab nendega suhelda ja neile/neilt märkke üle kanda. See masin on saatjaid täis, nn kohalik komandör, suudab pidada sidet polgu või diviisi juhtkonnaga, suudab lugeda infi seireradaritelt (nt Bukiga ühilduv aparaat, vaatluskaugus 45-100km) ja siis seda infi TorM1-le suunata. Aga üksiku masina komandör SAAB tegutseda omapäi, sest Tor on nii autonoomne kompleks kui ka võrguhalduslahendusega.

„Usun, et venelased on müünud Tor-süsteemi koos kasutuskoolitusega aastatel 2006-2007
Iraanlastel on seepeale olnud aastaid aega süsteemiga tutvuda.
„Lõpuks sõltub süsteemi kasutamine väljaõppetasemest“
Ka meie keskuse ohvitserid käisid komandeeringus relvastust üle andmas ja ka sõjalisteks PVO nõunikeks. Ja üldjuhul oli see koos korraliku koolitusega NL sõjakoolides. ja lepingus olid kõik sabad ja sarved sees. Nt Soome lennukiostulepingus Venemaalt olid kaasas isegi lennuvälja kiirabiautod. Eestis pedantselt taastatud Gaz-22 kiirabi osteti Soomest sõjaväelennuväljalt kuhu ta oli saabunud koos Mig-idega. Iraanlased tegid 2006-2007 juba kodus demonstratsioonlaskmisi. Ja siis oli kuskilt lugeda, et Tor-M1 ja märkeks, et eksportversioon (st rakett kuni 10km) ja võrgulahendust pole.


Jälle läks õhtu pikaks, muljetamise tööst simulaatoris pean jälle edasi lükkama.. homseks? Ärge kõvasti lööge, luban, et parandan ennast :D Trumm, sorry sulle vastan ka homme.
mart2
Liige
Postitusi: 5127
Liitunud: 22 Juun, 2014 19:52
Kontakt:

Re: Tor õhutõrjesüsteem

Postitus Postitas mart2 »

Tänud. Peeter!
Mitmed asjad saavad selgemaks ja mõned müüdid purustatud.
Ning samas tekitab küsimusi nende "enneolematute" süsteemide kasutamises - nii palju asju mis võivad efektiivsust mõjutada (nagu Iisrael on tõestanud).
Paljude raamatute lugemine teeb inimese palju lugenud isikuks, kuid ei pruugi teha teda targaks...
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 40072
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Tor õhutõrjesüsteem

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Venelased, saades aru oma allajäämisest õhuvõitluses, panustasid kõvasti ressursse maapealsele õhutõrjele.
Sealhulgas oli ka võime töötada autonoomselt, kui "ülalt" tulev radaripilt katkeb.
Lääne masinatel pole see just eriti levinud.

Näiteks kui Soome vahetas Buk-i NASAMSi vastu, siis rääkisid kõik kaasaegsusest.
Sellest ei rääkinud keegi, et kui NASAMSi juhtimiskeskus lüüakse puruks, on game over.
Buk-i raketimasinad aga on võimelised edasi tegutsema ilma juhtimismasinata (sektori radar on igal raketimasinal+optika) ja lisaks on ka laadimismasinad suutelised rakette laskma (sihtmärgiinfo tuleb siis raketimasinalt traadita side vormis). NASAMSi puhul on see kõik suuresti ulme. On vaja vaid tabada juhtimiskeskust, kui kõik lõpeb.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
ElrikThunderson
Liige
Postitusi: 1688
Liitunud: 30 Dets, 2012 22:01
Kontakt:

Re: Tor õhutõrjesüsteem

Postitus Postitas ElrikThunderson »

Peeter kirjutas:Kopeerin selle artikli koos omade kommentaaridega ka siia teemasse:

Tere jälle. Hakkan tegelema selle soomlase artikliga. Kõigepealt ette siia märge: loen ja hakkan kommenteerima selle artikli eestikeelset tõlget. Juhtumil kui keegi peab vajalikuks täiendada tõlget, siis täpselt samamoodi võin täiendada või ka isegi muuta oma kommentaari sellele lausele.

No tuleb tõdeda, et mees teab asja! :D
Sama tuleb mainida ka akf Peetri kohta. Au ja kiitus minu poolt kah.

Üks küsimus veel.
Lappi sõnade kohaselt kuvavad moodsad sünteetilise ekraaniga radarid sihtmärgi vaid sümbolina (orig. Lapin mukaan nykyiset tutkat, joissa on synteettinen näyttö osoittavat maalit symbolein.)
„Minu arusaamise järgi sünteetiliste ekraanide sümbolid ei näita lennuki suurust“
Kas koloneli jutt "sünteetilistest ekraanidest" tähendab, et eelmistel mudelitel oli õhutõrjujatel teistsugune radaripilt sihtmärkidest? Mingisugune võnkuv joonestik või ekraanil helendav plärakas? Küsin selle tagamõttega, et kas vanamoodsatel ekraanidel oli näiteks sihtmärgi suurus oskajal operaatoril kuidagi tuletatav vs moderniseeritud radarikuvaril, kus vaid mingid sümbolid (täpiga kolmnurk vms) paistavad?


PS. Igaks juhuks mainin siin teemas, et soome-eesti tõlke tegin mina, seega igasugune kriitika algartikli ümberpanemise kohta palun suunata minu pihta. Originaalartikkel siin https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c247 ... 09f6264836
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 40072
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Tor õhutõrjesüsteem

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Ehk siis olnuks seal vanade virvendavate katoodekraanidega S-75, siis oleks aru saanud peegelduse suuruse järgi, kas on tiibrakett või reisilennuk.
Näide pole juhuslik, samasuguste ekraanidega saadi ka pihta F-117-le Jugoslaavias, kui moodne masin oleks seda ehk linnuks pidanud ja ekraanile mitte näidanud. Sama iseärasus võimaldas USA-l 1991 Iraagi ÕT "ekraanid" katta "piimaga" ja vastast mitte näha. Moodsam asi oleks ehk selle kunstliku raadiomüra välja filtreerinud mingi trikiga.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
toomas tyrk
Site Admin
Postitusi: 5558
Liitunud: 16 Dets, 2003 11:32
Kontakt:

Re: Tor õhutõrjesüsteem

Postitus Postitas toomas tyrk »

Kapten Trumm kirjutas:Ehk siis olnuks seal vanade virvendavate katoodekraanidega S-75, siis oleks aru saanud peegelduse suuruse järgi, kas on tiibrakett või reisilennuk.
Näide pole juhuslik, samasuguste ekraanidega saadi ka pihta F-117-le Jugoslaavias, kui moodne masin oleks seda ehk linnuks pidanud ja ekraanile mitte näidanud. Sama iseärasus võimaldas USA-l 1991 Iraagi ÕT "ekraanid" katta "piimaga" ja vastast mitte näha. Moodsam asi oleks ehk selle kunstliku raadiomüra välja filtreerinud mingi trikiga.
Eee? Misasja?

F-117 lasti alla ikka S-125 kompleksiga. Kuva suurus siin ei mänginud mingit rolli. Serblased lülitasid oma radareid sisse vaid lühikeskes ajaks (et mitte ise pihta saada) ja joppas. Juhtus hetk, kus F-117 olid pommiluugid lahti ja peegeldus suurem kui linnul.

Peegelduse suuruse järgi katoodekraanil mingit erisust avastada on ka ikkagi täielik keemia. Võta ekraanil punkti suurus, võrdle seda proportsionaalselt lennuki ja/või tiibraketi suurusega. ja siis hakka arvestama.

Ja siis võta linnu kuva suurus katoodekraanil ja näita seda meile ka.
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 14 külalist