Autotehnikateema

Vaba foorum kus võib arutada mujale mittesobivatel teemadel.
Vasta
Kasutaja avatar
Some
Liige
Postitusi: 4083
Liitunud: 11 Aug, 2008 9:25
Kontakt:

Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.

Postitus Postitas Some »

Piinlik lugu aga mul pole maanteel jäädes ei akutööriistu ega haamrit kaasas. :oops:
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 40142
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Minu auto on parem kui sinu auto

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Mis jutt see nüüd on, et sellel teatud eelised võivad tekkida?
Tegemist on igivana Audiga, vana tehnoloogiaga ja esiveolisega ning ilmselt lahja mootoriga, nagu isegi ütled 66kW.
Sellel igivanal autol ei saa olla mitte mingil teekattel, mittemingisuguseid eeliseid, uue Superbi ees.

Superbil on uue tehnoloogia veermik, ilmselt paremad rehvid, nelikvedu, võimsam mootor ja parem juht.
Teelt väljasõit toimus minu hinnangul seetõttu, et kruusateel tolmas kõvasti ja politseinik ei näinud lihtsalt sõita, loomulikult võib küsida, miks ta ettevaatlikum ei olnud, aga eks juhtub ikka, sellisel raskel tööl, nagu alarmsõit ja tagaajamine.

140kW mängib niipalju rolli, et sellevõrra oli kergem taga ajada.
Klemmikas pani jälle Need for Speed kommentaari :oops:
Miskipärast arvan siiski, et võrdses tehnilises seisus ja võrdsete juhtidega ei oma Superb näiteks Audru ringrajal mingit eelist.
Elu on mitmepalgelisem kui kW arv.
Audil on selline pisike eelis nagu palju kergem kaal.
Mõjutab näiteks pidurite toimimist vägagi palju.

Mis seda nelivedu puudutab, siis siin oleksin libeda(ma)l teel järeldustega ettevaatlik. Miks?
Mul on lubade saamisest olnud igapäevakasutuses 27a jooksul 14 autot, millega olen sõitnud kokku ca 800 000 km. Arvestamata hobiautosid.
Kõik väljasõidud, mida ma teinud olen (neid on 2) on olnud neliveoliste autodega.
Miks? "Lõvi shokolaadi efekt", arvaks.
Ebakindlal pinnal tundub minek hea, kuid peagi avastad üllatusega, et pidurdamine on ju nagu tavalisel autol. :oops:
Eriti kui pidurdusmaast mingi 10 meetrit puudu jääb, enne tuleb peatunud auto pagasnik või kraav vastu. :rip:
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
mart2
Liige
Postitusi: 5175
Liitunud: 22 Juun, 2014 19:52
Asukoht: Põlvamaa
Kontakt:

Re: Eesti politseiautod ja muu jõustruktuuride sõidukipark

Postitus Postitas mart2 »

Lõvist ja šokolaadist ma midagi autosõidu valguses ei tea.
Oma esimese sõidupraktika sain nelja aastaga (86-90), kui UAZ bussiga metskonna mehi aastaringselt metsa ja tagasi vedasin. Olen sõitnud ka teiste autodega, millel 4 ratast veavad - veoautost kuni sõiduautoni (viimased 8 aastat isikliku Subaruga).
Ei ole mõtet ennem arutada neliveo auto käitumist, kui ei tea, milline skeem on / kasutati - kas automaatne neliveo lülitus, käsitsi lülitus või alaline nelivedu. Eriti veel, kui ei tea sildade jõu vahekorda.
Lisaks veel seda, kas juhiabid olid sisselülitatud või mitte.
Paljude raamatute lugemine teeb inimese palju lugenud isikuks, kuid ei pruugi teha teda targaks...
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 40142
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Eesti politseiautod ja muu jõustruktuuride sõidukipark

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Vastupidi, sõiduautode neliveo arvustamisel pole mõtet Uazi näiteks tuua. Sellist lahendust sõiduautodel ei kasutata (ja isegi mitte Nival ei kasutatud kogu tema kiviaegsuse kohta).

Uazi nelivedu on puhas maastikusõidu teema, mida kõva katte ja hea pidamisega on keelatud kasutada, et mitte autot lõhkuda. Tegemist on käigukastiga jäigalt ühendatud tagasillaga, millele lisatakse maastikusõidul jäigalt esisild. See on kõige lihtsam, kuid primitiivsem skeem üldse.

Tänapäeva tänaval sõitvatest sõiduautodest on 90 protsenti "lülituva" neliveoga, kus esisild on "jäigalt" mootoriga ühendatud ja vajadusel pannakse tagasild ka tööle. Või osadel tagasild jäigalt ja lisatakse esimene. Sellised on politsei Skodad (Haldexi siduriga) ja ka need mida õnnestus kraavi ajada. Kas mingit moodi käivitatav mitmekettaline sidur või viskomuhv.

Põhimõte on selles, et need "lülituvad" asjad on üldiselt mõeldud ikkagi auto paigalt aitamiseks libedal, mitte mootori jõu kandmiseks neljale rattale nagu ralliautol. Piirolukordades komplitseerib selline, omatahtsi "lülituv" vedu juhtimist, sest see käib mingite, autojuhist sõltumatute loogikate järgi. Sõitke ühe vanakooli Quattro Audiga (mil torseni keskdiffer) ja saate aru, mis vahe Skodaga on.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
mart2
Liige
Postitusi: 5175
Liitunud: 22 Juun, 2014 19:52
Asukoht: Põlvamaa
Kontakt:

Re: Eesti politseiautod ja muu jõustruktuuride sõidukipark

Postitus Postitas mart2 »

Kapten Trumm kirjutas:Vastupidi, sõiduautode neliveo arvustamisel pole mõtet Uazi näiteks tuua. Sellist lahendust sõiduautodel ei kasutata (ja isegi mitte Nival ei kasutatud kogu tema kiviaegsuse kohta)...
Rahu, Trumm, rahu! Kül sul on lühike päästik...
Kus kohas ma tõin võrdluseks UAZ? Erinevalt sinust, kes kirjutas et on kraavi sõitnud kaks neliveolist, ilma täpsustamata millised margi, tõin mina välja mõned näited, milliste neliveolistega olen mina sõitnud.
Muuseas, UAZ -l oli talvel kogu aeg esivedu sees, sest tee oli kas paksu lume all või siis kiilas ja sile nagu .... Kord vajus isegi seisva mootoriga ja käsipiduriga auto teevalli, sest pind oli nagu munakoor ja kerge vesi sulaga peal. Lihtsalt oma raskusega libises teeperve.
Sõiduautode neliveost tean ka ühte-teist isiklikest kogemustest. (Škoda, VW, Subaru)

Palun, ennem kui mingit teiste konkreetset näidet ette heidad ning väidad et ei sobi, tuua välja oma täpne jutt, mitte ära jäta "halliks hülge...".
Paljude raamatute lugemine teeb inimese palju lugenud isikuks, kuid ei pruugi teha teda targaks...
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 40142
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Eesti politseiautod ja muu jõustruktuuride sõidukipark

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Muuseas, UAZ -l oli talvel kogu aeg esivedu sees, sest tee oli kas paksu lume all või siis kiilas ja sile nagu .... Kord vajus isegi seisva mootoriga ja käsipiduriga auto teevalli, sest pind oli nagu munakoor ja kerge vesi sulaga peal. Lihtsalt oma raskusega libises teeperve.
UAZi taolise neliveo süsteemiga võib seda sisse panna üksnes libeda või pehme pinnasega, sest puudub sildadevaheline diferentsiaal, mis lubaks sildadel eri kiirusega pöörelda. Kõval pidaval pinnal sedasi sõites selgub kiiresti, mis on nõrgim lüli. Tänapäeva sõiduautodel kasutatava iseloomustamiseks see ei sobi.

Subaru, Skoda jne sobivad hästi.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 40142
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Eesti politseiautod ja muu jõustruktuuride sõidukipark

Postitus Postitas Kapten Trumm »

richard kirjutas:Audi 80 2.0E kiirendus tehaseandmetel 10,9 sekundit nullist sajani. Niivanal Audil ilmselt ei ole isegi sedagi võimekust kui just mootor pole värskelt taastatud. Skoda Superb III 2.0 TSI 4x4 DSG on 5,8 sek ja 2.0TDI 4x4 on 7,2 sek. 3 gen superbil on haldex 5 (https://www.youtube.com/watch?v=CDRVTjMPK9Q). Audi 80 kasuks räägib tema suurus/kaal, hüdrauliline roolivõimendi mis annab head tagasisidet teega. Superbil elektromehhaalniline kiirusetundlik roolivõimendi mis on orienteeritud pigem mugavusele ja kindlasti tagasisidet teeoludest keerulisem saada. Pole andmeid kuidas Superbi front assist toimib paksus tolmus kuid paksu lumesajuga näiteks Passatil aktiivne kokkupõrke ennetus ja hoiatus süsteem kippus mõnikord warninguid andma, et ei toimi. Lumi kattis radari ja peale puhastamist oli jälle korras. Antud juhul ilmselt sõideti otse kraavi seega polekski aidanud stabiilsuskontroll jms asjad suurt midagi.
Audi 80 B3 ja B4 kasutavad muidu neliveo puhul Quattro II süsteemi (torseni keskdifriga), mis on vähe ägedam asi, kui Superbi Haldex.
Hoolimata sellest, et auto on vana. Libedal quattro veojõu kasutus tunduvalt parem kui Haldexil.
https://en.wikipedia.org/wiki/Quattro_( ... eration_II
Antud juhul muidugi ei tea, mis see oli kas esiveoline või quattro.

Muidugi Audi on selle quattro nime viimase 15 aastaga üsna ära lörtsinud, näiteks põikimootoriga väiksed Audid, kuigi quattro sildiga, kasutavad samasugust haldexi süsteemi nagu VW, millel nad baseeruvad (näiteks A3, TT jne).
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
AMvA
Liige
Postitusi: 3539
Liitunud: 09 Dets, 2018 20:26
Kontakt:

Re: Eesti politseiautod ja muu jõustruktuuride sõidukipark

Postitus Postitas AMvA »

No ma seda Haldexi ja muid automaatselt lülituva sillaga lahendusi siiski üldse nelikveoks ei nimetaks, neile võiks mingi muu nimetuse leida.
See lülitus toimub siiski nii suure viivitusega, et tavapärast neljarattaveoga auto juhitavust ei maks sealt oodata ja ka nelikveo sõiduvõtteid ei maksa kasutada.

Suur vahe on isegi Subarutel, mis on põhimõtteliselt pideva nelikveoga (ei räägi hetkel WRC mudelist). Nimelt käsikastiga eksempalridel kasutatakse viskosiduriga keskdiffrit ja automaadil timmib elektroonika keskdiffri toimimist. Juhitavus on nagu öö ja päev manuaali kasuks.

PS. Nüüd on ka pikimootoriga Audidel lülituv tagasild, vähemalt kuni A7 mudelini va. S ja RS mudelid.
mart2
Liige
Postitusi: 5175
Liitunud: 22 Juun, 2014 19:52
Asukoht: Põlvamaa
Kontakt:

Re: Eesti politseiautod ja muu jõustruktuuride sõidukipark

Postitus Postitas mart2 »

Kapten Trumm kirjutas:... UAZi taolise neliveo süsteemiga võib seda sisse panna üksnes libeda või pehme pinnasega, sest puudub sildadevaheline diferentsiaal, mis lubaks sildadel eri kiirusega pöörelda...
Selge, sa ei ole pidanud ise mitut talve metsateedel sellise autoga sõitma ja seega kirjutad ainult loetu põhjal.
Nii arvasingi.
Paljude raamatute lugemine teeb inimese palju lugenud isikuks, kuid ei pruugi teha teda targaks...
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 40142
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Eesti politseiautod ja muu jõustruktuuride sõidukipark

Postitus Postitas Kapten Trumm »

No ma seda Haldexi ja muid automaatselt lülituva sillaga lahendusi siiski üldse nelikveoks ei nimetaks, neile võiks mingi muu nimetuse leida.
See lülitus toimub siiski nii suure viivitusega, et tavapärast neljarattaveoga auto juhitavust ei maks sealt oodata ja ka nelikveo sõiduvõtteid ei maksa kasutada.
Ei nad enam ei viivita, asjad on progetud nii, et kui andurite järgi tuvastatakse olukord, kus kohe läheb tagasilda vaja, siis pannakse see ennetavalt sisse. Näiteks kui aju tuvastab pedaalide, kiiruse ja käigukangi asendi järgi olukorra "kohaltvõtt", siis ühendatakse see sidur ennetavalt ära (ka asfaldi peal), et vältida libisemist. Juhile tekib illusioon "täisneliveost".
Suur vahe on isegi Subarutel, mis on põhimõtteliselt pideva nelikveoga (ei räägi hetkel WRC mudelist). Nimelt käsikastiga eksempalridel kasutatakse viskosiduriga keskdiffrit ja automaadil timmib elektroonika keskdiffri toimimist. Juhitavus on nagu öö ja päev manuaali kasuks.
PS. Nüüd on ka pikimootoriga Audidel lülituv tagasild, vähemalt kuni A7 mudelini va. S ja RS mudelid.
Eks see Subaru ole ka samamoodi odavama hinna nimel alla lastud. Subaru "sümmeetriline nelivedu" tekitatakse nüüd elektroonika ja kahe hüdrauliliselt juhitava mitmekettalise siduri abil. 15 minutise lumes müttamisega saab kärssama küll. Ja noh, manuaalkastiga Subaru on juba eksootika, Outbacki manuaaliga enam tellida ei saagi :oops: Samas mul sugulasel on mingi 2000ndate alguse Forrester käsikastiga, sellel on isegi aeglustuskast veel olemas.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
AMvA
Liige
Postitusi: 3539
Liitunud: 09 Dets, 2018 20:26
Kontakt:

Re: Eesti politseiautod ja muu jõustruktuuride sõidukipark

Postitus Postitas AMvA »

Kapten Trumm kirjutas:
Ei nad enam ei viivita, asjad on progetud nii, et kui andurite järgi tuvastatakse olukord, kus kohe läheb tagasilda vaja, siis pannakse see ennetavalt sisse. Näiteks kui aju tuvastab pedaalide, kiiruse ja käigukangi asendi järgi olukorra "kohaltvõtt", siis ühendatakse see sidur ennetavalt ära (ka asfaldi peal), et vältida libisemist. Juhile tekib illusioon "täisneliveost".
No eks nad võivad ju tekitada sellised kunstlikud programmid, nagu "kohaltvõtt", aga kurvisõidu nelikveolise tunnet ikka ei teki, kus sõidad stiilis kiire roolipööre kurvi sisse, samal ajal gaas põhja ja hoiad. Ikka kipub algul esiots ära vajuma ja kui siis tagasild järgi tuleb teeb mingi lollaka jõnksu ja kui veel ESP rakendub siis kaob minek üldse ära.

Kui mul veel manuaaliga Legacy oli, siis ma talvel enne liikuma hakkamist lülitasin alati ESP välja, sest ilma oli palju kergem ja mõnusam sõita.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 40142
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Eesti politseiautod ja muu jõustruktuuride sõidukipark

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Nende esisillaveoliste autodega, mis on neliveoliseks ehitatud, miinus on see, et veojõu jagamine esisillale pole mingit moodi moduleeritav ja vähemalt 50% jõust (siis kui haldex täiesti lukus on) on alati esiratastel, sõltumata kas seal on pidamist või mitte. Ehk kui esirattad õnnestub nt liigse kiiruse tõttu külglibisemisse saada (raske ninaga esiveolise auto tavaline viga libeda, läheb otse), siis ei kipu auto gaasi lisamisel tagaotsa välja viskama, vaid libiseb kõige nelja ratta kraapides lihtsalt külg ees kraavi. Või siis tapab mingi kolmetäheline vidin sõidu nii ära, et juhil ei jää muud üle, kui oodata, kuniks auto seisma jääb. Asi, mis nt torseniga suht võimatu on, sest nt torseniga Audil jäetakse siis 25% esiratastele ning 75% tagaratastele. Ehk gaasi juurde pressides viskab auto tagaotsa välja ja taastab oma normaalse trajektoori.

Torsenit kasutavad keskdiferentsiaalis üsna vähesed autod (seni olid pikimootoriga Audid ja Toyota Land Cruiser). Samas see Haldexi värk on terve keeruline majandus oma õlipumba, filtreerimise ja hunniku elektroonikaga. Ju vist Torseni litsensi omanik küsib liiga palju. Torsen on ju täiesti elektroonikavaba vidin, väga töökindel ja kestev. Igasugu "lülituvad" asjad alluvad kõik kulumisele ja nõuavad suurt hoold, et õlid värgid oleks vahetatud. Uuematel haldexitel peaks nt õlipump (mis toodab siduri liigutamiseks survet) olema elektriline, sest muidu pole võimalik igasugu proaktiivseid vidinaid luua, sest kui auto seisab paigal, siis ei aja ju õlipumpa midagi ringi. Elektriline õlipump - no igal näppe õliseks teinud mehel tuleb vist tahtmine rüübata veits suhkruvett, sest selline asi ei saa eriti kestev olla.

Teine selline lollikindel asi on viskomuhv, ainult see ei paku taolisi omadusi nagu torsen ja see allub kulumisele, 150-250 tuhat km ja vaheta ära.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
mart2
Liige
Postitusi: 5175
Liitunud: 22 Juun, 2014 19:52
Asukoht: Põlvamaa
Kontakt:

Re: Eesti politseiautod ja muu jõustruktuuride sõidukipark

Postitus Postitas mart2 »

Kapten Trumm kirjutas: ... Eks see Subaru ole ka samamoodi odavama hinna nimel alla lastud. Subaru "sümmeetriline nelivedu" tekitatakse nüüd elektroonika ja kahe hüdrauliliselt juhitava mitmekettalise siduri abil. ...
See sümmeetriline nelivedu on midagi muud kui siin kirjutad, Istu, hinne kaks.
Tegemist on jõuülekande füüsilise paigutusega - https://www.subaru.ca/content/7907/Medi ... etrain.jpg
Töötamise põhimõtted pikemalt siin - https://www.subaru.ca/WebPage.aspx?WebS ... ageID=5964
Ei ole mõtet tehnilist asetust ja toimemehhanismi segi ajada. 8)

Aga sellega võime Subaru otsad kokku tõmmata, sest Politsei kasutab Škodasid.
Paljude raamatute lugemine teeb inimese palju lugenud isikuks, kuid ei pruugi teha teda targaks...
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 40142
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Eesti politseiautod ja muu jõustruktuuride sõidukipark

Postitus Postitas Kapten Trumm »

See sümmeetriline nelivedu on midagi muud kui siin kirjutad, Istu, hinne kaks.
Tegemist on jõuülekande füüsilise paigutusega - https://www.subaru.ca/content/7907/Medi ... etrain.jpg
Töötamise põhimõtted pikemalt siin - https://www.subaru.ca/WebPage.aspx?WebS ... ageID=5964
Ei ole mõtet tehnilist asetust ja toimemehhanismi segi ajada. 8)
Sümmeetriline nelivedu oli jutumärkides, kui tähele panid.
Nelivedu, kus jõudu jaotatakse 50/50 või mingis analoogses suhtes (nt 60/40) on ja jõu jaotuselt sümmeetriline.
Politsei Skodadel kasutatav süsteem, kus normaaloludes on tegu esisillaveolise autoga (jaotus võib olla mingi 90/10), on ebasümmeetrilise jaotusega.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Kasutaja avatar
Gideonic
Liige
Postitusi: 4867
Liitunud: 14 Aug, 2008 14:19
Kontakt:

Re: Eesti politseiautod ja muu jõustruktuuride sõidukipark

Postitus Postitas Gideonic »

AMvA kirjutas:No eks nad võivad ju tekitada sellised kunstlikud programmid, nagu "kohaltvõtt", aga kurvisõidu nelikveolise tunnet ikka ei teki
Kapten Trumm kirjutas:Nende esisillaveoliste autodega, mis on neliveoliseks ehitatud, miinus on see, et veojõu jagamine esisillale pole mingit moodi moduleeritav ja vähemalt 50% jõust (siis kui haldex täiesti lukus on) on alati esiratastel,
Tegelikult on neliveoliseks ehitatud esiveolistel masinatelkasutuses ka keerulisemaid lahendusi, mis pakuvad kohati nii neliveo kui ka tagaveo tunnet ning võimaldavad ka ülekannet, kus üle 50% veojõust saab minna taha (seejuures ükskõik kummale rattale ükskõik mis vahekorras).

Lahenduseks on tagateljel kahe (tegelikult pidevalt libiseva) märja siduriga twinster differentsiaal. Sidurite asendit sätib elektroonika ja võimaldab veojõudu vahekorda mõlema ratta vahel väga kiirelt muuta (0-100% tagateljele minevast). Kui nüüd autole lisada veel ülekanne, mis paneb tagarattad keerlevad kiiremini kui esirattad (jabur, eks? aga toimib just tänu libisemisele tagadiffris) saabki tagateljele vajadusel anda ka näiteks 70% jõust, mida osad masinad ka teevad.

Range Rover Evoque oli esimene seda tüüpi differentsiaali kasutav sõiduk. Kasutusel on muuhulgas Opel Insignial ja mõnedel neliveolistel sport-luukpäradel nagu AMG GLA 45 ja Ford Focus RS ja teistel.

Pilt:
Pilt

Siin videos seletatakse toimimist reaalse diffri kõrval.

Näitlikustav skeem, kuidas kurvis käitub:
Pilt

Laias laastus on tegu ju tüüpiliste lülituva sillaga esiveolistega (ühtlasel maanteesõidul on mõlemad sidurid lahutatud). Käitumine kurvis on aga täiesti teine kui see mis akf AMvA ülalpool kirjeldas. Pigem on tunne nagu oleks tegu juhitavate ratastega "tagaveolise" neliveolisega.

Vabandust OT pärast aga minumeelest piisavalt omapärane lahendus, et esile tuua
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 12 külalist