Autotehnikateema

Vaba foorum kus võib arutada mujale mittesobivatel teemadel.
Vasta
Kasutaja avatar
Some
Liige
Postitusi: 4058
Liitunud: 11 Aug, 2008 9:25
Kontakt:

Re: Autoteema

Postitus Postitas Some »

Kapten Trumm kirjutas:Loeb ka pööretevahemik, milles mootorit kasutatakse. Kui diiselmootor, mille suurim pöördemoment saabub juba 1500 pöörde juures, külastab üliharva 5000 pööret, siis puuduvad tal ka kulumise probleemid, mis antud pöörete ja turborõhuga kaasnevad ehk seal on see erivõimsuse teema suhteliselt akadeemiline.

Küll aga võib arvata, et kui 160 hj 1.4 turbo bensiinimootor on pandud 2-tonnise auto peale, siis ekskursioone sinna juhtub päris tihti.
.
Mul tollesama 1.4 TSI-ga on pöörded tavasõidul ca 1500 ja kiirendan tavaliselt 2200-2500. Punane tsoon algab 6000 pealt. Iseenesest kolmanda käiguga saab 110 kätte ja punaseni veel ei jõua.
Walter2
Liige
Postitusi: 3979
Liitunud: 27 Okt, 2012 22:11
Asukoht: Phuket
Kontakt:

Re: Autoteema

Postitus Postitas Walter2 »

Kapten Trumm kirjutas: Vaakumis kulub väntvõlli ringiajamiseks vähem energiat kui normaalrõhul.
See on nüüd küll midagi uut :shock: Seni kehtivate füüsikaseaduste järgi mõjub kinnises ruumis rõhk ühtlaselt igas suunas - sama kehtib ka vaakumi korral. Millest tekib see väidetav energiasääst - väntvõlli liikumisteele jääb vähem õhumolekule? :D
Elu on liiga lühike et raisata seda lollide peale tõestamaks et nad on lollid /道德经 (Dàodéjīng)/
Parem olla tark ja rikas kui loll ja vaene...
Turist 47
Liige
Postitusi: 4321
Liitunud: 08 Nov, 2014 18:30
Kontakt:

Re: Autoteema

Postitus Postitas Turist 47 »

Walter2 kirjutas:
Kapten Trumm kirjutas: Vaakumis kulub väntvõlli ringiajamiseks vähem energiat kui normaalrõhul.
See on nüüd küll midagi uut :shock: .... :D
Hea Kapten Trumm, võimalusel see vaakumi väide vajaks täpsustamist.
T.

Lisatud. Huvitav, aga kõigest aru ei saanud :oops: https://www1.epa.ee/ep/EPtolked/E004960.pdf Targemale akf. võib huvi pakkuda.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 40072
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Autoteema

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Hõredas õhus (madalama õhurõhuga) on ju õhutakistus väiksem? Kolvirõngad ja tihendid peavad paremini?
Miks lennukid ei saavuta oma maksimaalkiirust puulatvade kõrgusel?
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Kasutaja avatar
Svejk
Liige
Postitusi: 3758
Liitunud: 13 Jaan, 2010 18:32
Asukoht: Põllul
Kontakt:

Re: Autoteema

Postitus Postitas Svejk »

Kapten Trumm kirjutas:Hõredas õhus.... Kolvirõngad ja tihendid peavad paremini?
Mind hakkas see fenomen huvitama, aga oma maavillase loogikaga läbi ei hammustanud - vblla akf pisut refereerib....?
"Vaated ja veendumused pärinevad tunnetemaailma sügavikest ja loogika on enamasti vaid kuuleka intellekti abivalmis instrument põhjendamiseks ja õigustamiseks"
"Maul halten und warten diner!" (lõuad pidada ja lõunat oodata!)
Turist 47
Liige
Postitusi: 4321
Liitunud: 08 Nov, 2014 18:30
Kontakt:

Re: Autoteema

Postitus Postitas Turist 47 »

Hõredas õhus .. .
Siin mingi "konks" ehk nö. Akf. poolt postitatud teadmiste põhisele loogikale tuginev peidetud, nutikas huumor :)
Aga, hea lugeda, või nii.
T.
L." Miks lennukid ei saavuta oma maksimaalkiirust puulatvade kõrgusel?"....
Vastus oleks, et ei ole vajadust ja ka inimesed ei talu hästi neid G sid. Aga vajadusel tuleb "timmida" mootori võimsuse, kiiruse ja lennuki massi "suhet" ja tehtud
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 40072
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Autoteema

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Ei saavuta seepärast, et madalal on õhk liiga tihe. Tihedamas õhus on liikuva asja õhutakistus suurem.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Turist 47
Liige
Postitusi: 4321
Liitunud: 08 Nov, 2014 18:30
Kontakt:

Re: Autoteema

Postitus Postitas Turist 47 »

Asi selge. Aru saamisega oli raskusi, aga oli huvitav 8)
T.
Lemet
Liige
Postitusi: 19914
Liitunud: 12 Apr, 2006 15:49
Kontakt:

Re: Autoteema

Postitus Postitas Lemet »

Mitte heast elust pole venelaste imemassin MiG-25 oma "kolmekordse helikiirusrga" suutelina 100 meetri kõrgusel vaid patuga pooleks helikiirust kätte saama
Errare humanum est-aga veel inimlikum on selle teise kraesse väänamine...
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 40072
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Autoteema

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Üldiselt on mootorite loojad täheldanud, et vaakum karteris tuleb asjale kasuks.
Kui tänaval sõitmiseks piisab ehk sellest vaakumist, mida mootori sisselase (või vastav venturi düüsiga seade) toodab, siis kurjematel mootoritel on juba vaakumpump selle tarbeks ning õlil mootori karteris vabalt loksuda ei lubatagi.

Teisalt jälle kasutajale on vanemal autol see "vaakum" paras nuhtlus, sest nt 80ndate BMW-d (mootorid M10, M20, M30) on vastava voolikumajanduse korrasoleku suhtes äärmiselt kaprisssed ja seda majandust on seal meetrite kaupa. Suur mootor tootab kõvasti kuumust ja see muudab kummijupid kõvaks, hapraks ja praguliseks. Mitte kõik pole seal klambritega kinnitatud, on ka asju, kus üks voolik käib lopsti teise külge. Et saada mootorit ideaalselt tööle (peale selle vaakumimajanduse on need mootorid ka väga kaprissed süüte õigsuse ja muude reguleeringute suhtes) on tihti ainus võimalus võtta tagataskust rahakott ja osta esinduse varuosaletist (B-osana neid eriti ei olegi) hunnik voolikuid ning panna kõik uued.

Hiljem, kui elektroonika hakkas rohkem trikke ära tegema, jäi see voolikumajandus mootoril veits kasinamaks.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
AMvA
Liige
Postitusi: 3529
Liitunud: 09 Dets, 2018 20:26
Kontakt:

Re: Autoteema

Postitus Postitas AMvA »

Kapten Trumm kirjutas:Üldiselt on mootorite loojad täheldanud, et vaakum karteris tuleb asjale kasuks.
Kui tänaval sõitmiseks piisab ehk sellest vaakumist, mida mootori sisselase (või vastav venturi düüsiga seade) toodab, siis kurjematel mootoritel on juba vaakumpump selle tarbeks ning õlil mootori karteris vabalt loksuda ei lubatagi.
Nimeta mulle mõni see nn. "kurjem" mootor, millel on eraldi vaakumpump (paluks diisleid mitte nimetada teatavatel põhjustel).
Ja õli ei lubata kurjematel mootoritel karteris vabalt selle pärast loksuda, et kurvides võib jääda õlipump kuivale ja sellega on ka mootori õlitusel kriips peal.
Walter2
Liige
Postitusi: 3979
Liitunud: 27 Okt, 2012 22:11
Asukoht: Phuket
Kontakt:

Re: Autoteema

Postitus Postitas Walter2 »

Üldiselt on mootorite loojad täheldanud, et vaakum karteris tuleb asjale kasuks.
Seda just karterigaaside eemaldamise ja õlilekete ärahoidmise pärast tõesti. Väntvõlli pöörlemisele saab rohkem takistuseks karteris lenduv õli - selleks on mõned kurjemad (käredama põlemisega) mootorid varustatud karteris pritsmekaitsetega lenduva õli vähendamiseks, lisaks vältimaks karterisse tagasivoolava õli sattumist väntvõllile ning karteris loksuva õli paigalhoimiseks õlitusprobleemide vältimiseks.
Elu on liiga lühike et raisata seda lollide peale tõestamaks et nad on lollid /道德经 (Dàodéjīng)/
Parem olla tark ja rikas kui loll ja vaene...
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 40072
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Autoteema

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Selleks, et kurvides õlipump ei jääks "kuivale", on muid võimalusi peale kuiva karteri.
Eraldi vaakumpumpasid (ilma kuiva karterita) kasutavad tihti mitte eriti vihased turboautod.
Tõsi, seal on selle peamine ülesanne toota vaakumit selleks, et pidurivõimendi saaks töötada, sest nt linnasõidul, kus mootor tiksub väikestel tuuridel, ei suuda venturi düüsiga vidin seda piisavalt anda. Tavaliselt on see elektriline ja hästi peidetud, asub nt rattakoopas poritiiva ja logari vahelises ruumis.

Ja noh, vaakumkarteri korral on juba päris suur vaakum seal, et õli (survet andvasse) õlipumpa üldse jõuaks.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Walter2
Liige
Postitusi: 3979
Liitunud: 27 Okt, 2012 22:11
Asukoht: Phuket
Kontakt:

Re: Autoteema

Postitus Postitas Walter2 »

Selleks, et kurvides õlipump ei jääks "kuivale", on muid võimalusi peale kuiva karteri.
Eraldi vaakumpumpasid (ilma kuiva karterita) kasutavad tihti mitte eriti vihased turboautod.
Tõsi, seal on selle peamine ülesanne toota vaakumit selleks, et pidurivõimendi saaks töötada, sest nt linnasõidul, kus mootor tiksub väikestel tuuridel, ei suuda venturi düüsiga vidin seda piisavalt anda. Tavaliselt on see elektriline ja hästi peidetud, asub nt rattakoopas poritiiva ja logari vahelises ruumis.
See viimane on SAI (Secondary Air Injection) pump e. vidin emissiooninõuete täitmiseks. Tänapäeva heitmestandardiga autodel katalüsaatori kiiremaks töölehakkamiseks tagamaks heitgaaside nõuetelevastavuse ka külma mootori korral. Näit Opelitel on see väga levinud, asub just sealsamas esilogari taga ning pole see seotud pidurisüsteemi vaakumiga (kui sul Opel kodus siis võid vaadata kuskohast piduri vaakum tuleb ja kuhu SAI voolikud jooksevad).
Ülelaadimisega tavakasutuses autodel pole tavaliselt mingit vaakumpumpa vaja kuna sisselase toodab throttle sulgumise järel piisavalt vaakumit pidurivõimendi jaoks. Seda saab boosti kella pealt kenasti näha.
Elu on liiga lühike et raisata seda lollide peale tõestamaks et nad on lollid /道德经 (Dàodéjīng)/
Parem olla tark ja rikas kui loll ja vaene...
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 40072
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Autoteema

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Air pump ja vaakumpump on ise asjad. Vaakumpumbal pole emissioonidega mingit seost.
Ülelaadimisega tavakasutuses autodel pole tavaliselt mingit vaakumpumpa vaja kuna sisselase toodab throttle sulgumise järel piisavalt vaakumit pidurivõimendi jaoks. Seda saab boosti kella pealt kenasti näha.
2000ndate Volvodel on see näiteks olemas. Minu autol ka. Elektriline, asub kuskil tiivakoopas. Kui peale mootori seisma jätmist tiriseb veel, siis tasub otsida vaakumlekkeid. Samas karteri vaakumiga sel seost pole, karterituulutust toodetakse selle venturi vidinaga, mis asub sisselaske all ja tuleb iga 160 000 km järel ära visata.

https://www.amazon.com/Power-Brake-Boos ... B07JDB4C56

Toodab vaakumit kõige jaoks, pidurivõimendi vaakumtoru läheb sisselaske külge nagu tavaliselt, aga sealt on väljavõte ja see läheb "kuhugi" veel.
Osadel Volvodel on mootoripadjad muutuva jäikusega, seda jäikust muudetakse padjast sisalduva vaakumkambri abil.

Seletaks seda vajadust ehk sellega, et nt Volvo puhul on üldiselt tegemist nn madalsurveturboga autoga, mis spoolib juba tühikäigust alates ja kus mootori sisselaskes tekib vaakumit harva. Kui mootori maksimaalne pöördemoment saab juba 1800 pöördel, siis turbo peab juba madalatel tuuridel väga ägedalt puhuma. Muudmoodi selle vajadust seletada ei oska. :dont_know:
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 19 külalist