vanahalb kirjutas:Kapten Trumm kirjutas:
Mulle jäigi see "diisliskandaal" veits segaseks. Minu kogetu põhjal on VW ainus auto, mille kütuse kuluandmetega ei ole üritatud klienti petta, valetades kütusekulu väiksemaks kui on reaalne saavutada. Minu Passat võttis isegi grammikese vähem kui lubatud. Hilisema ja moodsamad diiselautod, mis minu käes on olnud või mis on meil töömeestel olnud, on kõik 1-1,5 liitrit 100 km peale rohkem võtnud kui raamat lubab.
"Diisliskandaal" polnud mu mäletamist mööda seotud mitte kütusekuluga vaid heitgaasidega. Midagi sellist oli, et kui auto seisab paigal ja rooli ei krutita seadistataks mootor töötama erilises ökoreziimis. Näiteks foori taga või ülevaatuspunktis heitgaaside mõõtmise ajal seistes. Muul ajal töötab mootor teistsuguse seadistusega ja tegelik heitmete kogus on suurem kul mõõdetud. Ühesõnaga muarust täielik rahanuiamiseks välja imetud pseudoteema aga eks juristid tea paremini
Lugu oli ikka hoopis kurvem. VAG grupp oli oma mootoritega pikalt justkui valgusaastate kaugusel teistest diiselsõidukitest. 2009 - 2015 oli USAs "roheliseks" etaloniks, võitis nn Puhta diisliga erinevaid auhindu ning sai maksusoodustusi.
Asi tuli välja vist 2015 kui USAs üks ülikool mõõtis heitgaase mobiilse mõõteseadmega sõidu ajal. Näidud erinesid umbes
40 korda
tehaseandmetest. Alul arvati tegemist olevat eksitusega aga tuli välja, et taoline anomaalia esines kõigil Volkswageni diislitel. Asjast anti Volkswagenile teada , kes vastas, et juhtunud on tarkvara viga ning kõik
diiselautod kutsutakse tagasi "aju" uuendama. Tegelikult kasutas volkswagen
petutarkvara, mis
tegi autole selgeks kui ta on "pingis". Mõõtmispunktis hoiab gaase kinni, pääseb vabaks puuksutab välja.
Selmet viga tunnistada , paigaldati autodele veel targem
petutarkvara, mis oskas tuvastada heitgaaside mõõtmist.
Volkswagen sai räiged trahvid ja minumeeles pandi ühendriikides kõrgeid Volkswageni tegelasi lausa vangi.
Manipuleeritud petutarkvaraga autosid toodeti 2009-2015 kokku umbes
11 miljonit sõidukit.
USAs pidi Volkswagen kõik petutarkvaraga autod tagasi ostma ja mis seisavad nüüd suures surnuaias.
Asi läks huvitavaks siis, kui Ameerika ülikoolid hakkasid teisi Euroopa diiselsõidukeid uurima ning esile tuli
samasugune müstika. Euroopa Liidu ja USA vahel sõlmitud kokkuleppe kohaselt võib auto ajutiset "gaase kinni hoida "
kui see on vajalik mootori heaolu nimel. Ameerika kohtu arvates tegemist oli räige pettusega ning selle paragrahvi
alla see tegevus mitte ming juhul ei mahu. Euroopas aga otsustab iga riik eraldi, kas seda võib ettekäändeks tuua.
Võite ette kujutada , kas vastavat pädevust omavad liikmesriigid (autotööstust omavad) läksid kaasa pettuse
löömisega ? Saksamaa, Itaalia , Ühendkuningriik jne. Kui vaatate kui palju peaks olema lämmastikoksiidide
väljutamine vähenenud euroopas suurlinnades pärast 2005. aastat , ei tule pilt kuidagi kokku. Euroopa diislid
USAs enam ei roki kuna ei täida nõudeid , siis tossutamegi siin nendega koha peal. Ehk siis põhjus, miks Euroopa
loobub pikemast perspektiivis diiselsõidukitest on hoopis laiapindnsem. Eksport on vähenenud kolinal kuna viimase
15 aasta müük põhines pettusel.
Environmental campaigners have long argued that emissions rules are being flouted. "Diesel cars in Europe operate with worse technology on average than the US," said Jos Dings, from the pressure group Transport & Environment. "Our latest report demonstrated that almost 90% of diesel vehicles didn't meet emission limits when they drive on the road. We are talking millions of vehicles."
Vabandan kui faktid veidi ebatäpsed aga laias pildis oli asi nii.
Kel teema vastu rohkem huvi , soovitan vaadata veel Netflixist sellist huvitavat dokumentaalsarja nagu "Dirty money",
mille esimene osa oli pühendatud just Volkswageni massiivsele pettusele.
https://www.bbc.com/news/business-34324772
https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswage ... ns_scandal