Lahesõda I ja II õhus

Korea, Vietnam, Lähis-Ida, Afganistan. Kõik konfliktid. Kui seal on olnud eestlasi, siis seda enam.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 40072
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Postitus Postitas Kapten Trumm »

kaur3 kirjutas:Grounded: why Iraq’s air force won’t fight. JDW 9.04.2003

Possessing no airborne early-warning or in-flight refuelling aircraft, the Iraqi Air Force would be restricted to launching short-range raids against allied land forces or aircraft, with its strike potential at best limited to a small number of short-range air-to-air missiles, air-
Ei ole õige. Lahesõja alguses oli Iraagil siiski 3 (mõnedel andmetel 2)iseehitatud täiesti töötavat Il-76 baasil põhinevat AWACS lennukit, mis kasutasid prantsuse Thompsoni seadmeid. Neist 1 olevat maapinnal hävitatud ja 2 põgenesid Iraani
http://www.globalsecurity.org/military/ ... a/a-50.htm

Tankimislennukeid polnud neil vaja, sest enamik tolle ajal NL lennukeid ei olnudki õhus tangitavad, välja arvatud mõned Tu-22-d, mis Iraagil olid.

Vaata seda aerofotot ülevalpool, üks ruleerimisrajal sodiks lastud masin on kangesti I-76 moodi...

Selliste lennukite lahingu juhtimine, nagu Iraagil olid, käis NSVL-s maapealsete radarite abil. A-50 oli nagu uuema aja leiutis. Selleks on olemas lausa spetsiaalsed juhtimissüsteemid, mille info põhjal viib lennuk lenduri ise autopiloodi abil õigesse kohta. Ilma maapealsete radarite abita on see tehnika suht kasutu. NL õhukaitses öeldi enamus lendurile ette, millal pöörata ja millal tulistada.

Iraagi lennuvälju rünnati juba esimesel ööl F-117 masinatega. Arvestades nende väikest arvu (alla 50 masina) pidi tegu olema prioriteetse missiooniga.

60ndate lõpus andsid Vietnami õhujõud, mis koosnesid vähem kui 100 lennukist, umbes 1000 lennukiga sõdinud ameeriklastele siiski õppetunni. Vahe oli aga selles, et pool Iraagi masinatest oligi Vietnami tasemel, aga USAF oli vahepeal 30 aastat edasi arenenud.

Rakettide kasutusest on näha, et ameeriklased siiski pelgasid mingitel kaalutlustel lähilahingusse astuda, enamik Iraagi lennukeid hävitati AIM-7 Sparrow rakettidega selliselt kauguselt, et ilmselt iraaklased ei näinudki veel oma radarilt, kes ees on. Lähilahinguid praktiliselt polnud.

Ma ei leidnud kuskilt andmeid, millised raketid olid Iraagi lennukitel. Vahepeal, nii 80ndate alguses toimus näiteks oluline revolutsioon IR rakettide ehituses, AIM-9L Sidewinder, mida sai lasta kõikidelt rakurssidelt. Kõik enne seda oli kasutatav vaid vaenlase taga olles. Sinna aga on vaja saada enne. "Vserakursnõje" raketid olid muide oluline faktor kahes õhusõja võidus - Falkland ja Bekaa 1982.

Kui lähimaarakettideks olid "rear-aspect-only" R-13 ja R-60 ning keskmaarakettideks vaakumlamptehnoloogial töötavad R-40 raketid aastast 1965, siis ei imestaks, miks ei sõditud.

Samas- ega maas istumine rohkem kasu ei toonud, lennukid lasti ikka sodiks ja eks piloote sai ka seejuures otsa.

Ainuke shans oleks olnud varitsus, nagu Vietnamis. Ainult Iraagis oleks seda keerukas teha olnud, sest maastik on tasane ja USAF radariväli ulatub kõikjale :roll:
Kasutaja avatar
kaur3
Liige
Postitusi: 6208
Liitunud: 26 Juul, 2005 12:09
Kontakt:

Postitus Postitas kaur3 »

Lähtudes järgmise lingi andmetest, siis 2002. aasta koha peal oli Iraagil 0 Adnani. 2003. ei olnud ühtegi.

http://www.globalsecurity.org/military/ ... ipment.htm

Hoopis huvitavam lugu oli jänkide poolt Iraagi õhutõrje spämmimisest Iisraelis valmistad decoy'dega. Võib-olla skännin homme sisse ja postitan.
Kasutaja avatar
Würger 190G
Liige
Postitusi: 2039
Liitunud: 27 Sept, 2005 12:57
Asukoht: Harjumaa
Kontakt:

Postitus Postitas Würger 190G »

Belenko ülelend põhjustas kõigi relvastuses olevate MiG-25 kogu elektroonika ümbervahetamise! Mingit uut 25 ei hakatud projekteerima! See uue elektroonika vahetus võttis palju aega.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 40072
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Würger 190G kirjutas:Belenko ülelend põhjustas kõigi relvastuses olevate MiG-25 kogu elektroonika ümbervahetamise! Mingit uut 25 ei hakatud projekteerima! See uue elektroonika vahetus võttis palju aega.
Lennukis tehti siiski päris olulisi muudatusi, uut lennukit jah ei ehitatud, aga muudatused olid päris suured ning see on hea näitaja, kui suur saladus PVO tehnika tegelikult NL-s oli. Mig-25P täiendused:

1. Paigaldati moodsam radar ja avioonika
2. Paigaldati soojuspeilingaator
3. Paigaldati suurema lennukauguse ja parandatud tundlikkusega raketid
R-40TD ja R-40RD (D-dobrabotannõi)
4. Loodi võimalus R-60 tüüpi lähimaarakettide paigaldamiseks 2+2 sisemistele püloonidele
5. Lisati kerealune püloonikoht ja nähti ette kerealune lisapaak (viimast ei olnud teenistuse ajal moderniseeritud lennukitel - Mig-25PDS).

Iraagi puhul räägitakse ka täiustatud mudelist - aga minu küsimus oli, kas see Dobrabotannõi ei tähendanud täiustust eksporttehnika stiilis?

2002 ei olnud Iraagis ühegi Adnani, sest seesama globalsecurity leht kirjutab, et 1 lasti maa peal sodiks ja 2 põgenesid Iraani. 2002 ei olnud Iraagil ka enam ühtegi kaasaegset hävitajat, sest 1991 põgenesid terveks jäänud Mig-29, Mig-25 ja Su-24 masinad Iraani, kus nad peaks olema praeguseks lennukõlmbatuks muutunud.

Juubeldavate USA sõdurite kätte langes (kui netis pilte vaadata) hulk mittekomplektseid ja seeläbi lennukõlbmatuid masinaid.

Iraak jäi ka ilmselt paljust uuest tehnikast ilma seepärast, et tal oli komme arveid õigeaegselt mitte tasuda. Samuti, kui peale Lahesõda seati sisse sanktsioonid, polnud ei naftraraha ega relvaveo võimalust.
Kasutaja avatar
kaur3
Liige
Postitusi: 6208
Liitunud: 26 Juul, 2005 12:09
Kontakt:

Postitus Postitas kaur3 »

Olen laisk ja ei viitsinud Jane'si lugu sisse skännida. Krabasin google'is hoopis ühe lingi selle decoy kohta.

http://www.israeli-weapons.com/weapons/ ... ITALD.html

Väidetavalt toimisid ITALD'id 2003. aastal väga hästi.

Ehk annate kriitikat, et kuidas ITALD töötaks toimiva õhutõrje vastu?
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 40072
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Selliste asjadega on võimalik võidelda, kui kasutada õiget taktikat ja puldis istuvad peaga mõtlevad inimesed.

Iraagi armeelt oleks seda ilmselt palju nõuda, araabiamaades on üldine "taktika" karjuda allah akbar ja lasta raketid kõige pihta välja, mis ekraanile ilmub. 1973 olevat lasknud Egiptuse raketsikud rohkem omi lennukeid alla kui Iisraeli omi.

Ma vaatasin paar päeva tagasi ühte saadet, kus üks osaline oli Saddami ühe kaardiväediviisi ohvitser (kas mitte pealik ei olnud). Andke andeks, ekraanilt vaatas vastu natuke hullumeelse olemisega inimene, kelle võimes kainelt ja kiiresti otsustada julgen sügavalt kahelda. :roll:

Olen kuskilt memuaaridest lugenud, et Vietnamis tegid venelastest "nõuandjad" raketiväeosades nii, et kui ekraanilt ei saanud eristada, mis on mis (põhiline on eristada B-52 ja üksteise ligidal lendavaid hävitajaid, mis tolle aja elektroonika jaoks olid kui üks suur lennuk) - kui skanneeriv radar oli väljas, lülitati korraks sisse raketi juhtimisradar. Selle signaali peale andis ameeriklase RWR raketihoiatuse (raketihoiatus on progammeeritud teadaolevate juhtimisradarite kiirguse peale tööle hakkama, et hoiatada pilooti raketistardist) ning kõik asusid uljalt manööverdama. Siis oli ekraanilt kohe näha, kes on kes.

Selliste peibutuskaladega on aga araabiamaade PVO süsteeme lollitada üpris lihtne.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 40072
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Eks osa Iraagi piloote lasti seal alla sedasi, et nad ei saanudki kunagi teada, kes neid lasi ja kuspoolt.

Üks Mig-29 kukkus madallennul manööverdades alla, sest piloot ei tulnud masina juhtimisega toime

Enamik USA õhuvõitudest tegid AWACSi juhitud F-15C lennukid. Seejuures hoiti end Iraagi radaritest eemale (vene lennukite radari nägemisulatus on teada) ja läheneti passivses mode's - lennuki radari indikaatorile kuvatakse raadiolingi kaudu AWACSi saadetud pilt sedasi, nagu lennuki radar töötaks.

Vanad vene RWR (radar warning receiver), tavaliselt Sirena-tüüpi ei näita midagi (sest AWACSi signaal on nõrk) või indikaator aeg-ajalt vilgub.

AWACS informeerib, et maapealseid radareid töös ei ole ning teisi vaenlase lennukeid läheduses pole.

Kabiinist ka eriti välja ei näe.

F-15 tuleb vaikselt laskekaugusele, kindlaks tabamiseks 20-30 km. Lülitab radari sisse. Iraaklane avastab kiirguse (Sirena hakkab undama). Vend rebib paaniliselt radarinuppe, juhuslikult avastab ameeriklase. Selle ajaga on AIM-7 pool maad läbinud. Iraaklane saab stabiilse "soprovozdenie", laseb raketi välja. Seda eeldusel, et ta on mõnes uuema väljalaske Mig-23-s, Mig-25-s või Mig-29-s. Mig-21/23MS roolis võib ta ainult hambaid kiristada, sest vastu tuleva vaenlase tulistamiseks on tal vaid 23 mm kahur (enamik araabiamaade lähimaarakette on rear-aspect-tüüpi).

Mõne sekundi pärast lendab ta lennuk tükkideks. Kõrvale põigata ta ei saa, sest peab hoidma nina vaenlase suunas, muidu kaotab rakett kontakti. Segamisseadmeid ei ole. Kabiinist eriti välja ei näe ning ameeriklase uued raketid ei jäta nähtavat suitsujälge. Iraaklase väljalastud poolaktiivne rakett kaotab kontakti ja iselikvideerub.

Kui tal õnnestub ka ameeriklase raketi eest kõrvale põigata, siis on manöövri ajalt tema rakett kaotanud kontakti ja iselikvideerub.

Vahepeal on lennukite vahemaa kahanenud 10 km-ni, kuid iraaklase sansid ei tõuse. Manööverduslahingus on tal vähe lootust saada parema väljaõppe/vaatevälja/segamisvahenditega ning manööverdusvõimega ameeriklase vastu. Teda on õpetanud NSVL instuktorid ja tema lahingumäärustik käsib lähtuda maapealse operaatori korraldustest. Õhulahingu taktikast ettekujutus puudub. Operaator on aga 3 päeva tagasi oma radariga pommiauguks muudetud.

Pealegi on ameeriklasel peal uusimad AIM-9M Sidewinderid, mis on eeskujuliku IR juhtimispeaga ning tabavad märki suvaliselt rakursilt. Iraaklasel on tiiva all Vietnami aegsed R-13 või 70ndate lõpust pärinevad R-60. Nende kasutamiseks tuleb enne pääseda vaenlase selja taha. F-15 laseb 2 Sidewinderit 8 km pealt välja. Tükid lendavad.

F-15 keerab rahuloleva piloodi käe all otsa ringi
Kasutaja avatar
kaur3
Liige
Postitusi: 6208
Liitunud: 26 Juul, 2005 12:09
Kontakt:

Postitus Postitas kaur3 »

Kpt Trumm, tänud ilukirjandusliku kirjelduse eest.

Zhanrist "kuskilt lugesin". Jänkidel kontseptsioonina olemas ka relvastatud CUAV'd, mis saadavaksid "variakaladena" hävitajaid. Nimelt lendavad nad idee kohaselt kaugel hävitaja ees ning ründab sihtmärke vastavalt saadud käskudele. Kui sellised UAV'd tulevad "kalaparves" koos ITALD'idega, siis on vastaspoolel vist pilt ikka päris kirju.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 40072
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Postitus Postitas Kapten Trumm »

UAV lahingus esmakordse eduka kasutamise au tundub olevat Iisraelil.

Nende abiga löödi 1982 Bekaa orus puruks tollal uusimate vene mobiilsete raketikompleksidega relvastatud Süüria õhutõrje.

Kõigepealt luurati ühtede mudellennukite abil, millel olevat olnud videokaamera ja reaalajas videokanal juhtimispunktiga - nende abil uuriti välja komplekside asukohad.

Kuna Süüria raketimehed olid oma piiritus tarkuses kaevanud mobiilsed kompleksid maa sisse, kaotades oma mobiilsuse eelise. (SA-8 Gecko jälgib õhuruumi radariga liikumise pealt ja laskmiseks peab korraks peatuma). Mobiilsed kompleksid muutusid statsionaarseteks. Loomulikult olid nad "maskeeritud" Süüria moodi, niiet nende avastamine polnud probleem. Ise nad mingite "mudellennukitele" tähelepanu ei pööranud ja ohtu ei tajunud. Järgmisena hakkasid natuke suuremad "mudelid" lendama otse komplekside avatud luukidest sisse.

Kõige rohkem on araabiamaad jäänud sõjapidamises maha mitte niivõrd tehnikas, kui ajudes ja loogilises mõtlemises. :evil:

Pilt
Kasutaja avatar
kaur3
Liige
Postitusi: 6208
Liitunud: 26 Juul, 2005 12:09
Kontakt:

Postitus Postitas kaur3 »

Siin on venelaste artikkel tiibrakettide vastasest võitlusest. No ei ole veenev, et nad sellega hakkama saaksid.

http://nvo.ng.ru/armament/2006-01-27/6_rakety.html
uusmario
Liige
Postitusi: 1355
Liitunud: 28 Aug, 2005 20:30
Asukoht: järvamaa

Postitus Postitas uusmario »

Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 40072
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Postitus Postitas Kapten Trumm »

1991 lennuk vs lennuk tulemuste kohta kohtab kaunis erinevaid andmeid.

Vene raamatud kirjutavad paljudest "õhuvõitudest", mille kohta kinnitust mujalt ei ole ja mis ilmselt võib lugeda väljamõeldisteks.

Mõningatest lääne allikatest (ja vene allikatest) jookseb läbi versioon, kus 17. jaanuari 1991 olla Mig-25PD lasknud kahe R-40 keskmaaraketi abiga alla mereväe F/A-18.

USA ametlikud allikad on kinnitanud tõepoolest ühe võidu ja kokku langeb see niipalju, et laskjaks oli tõepoolest Mig-25PD ning rakett ka sama, kuid ohvriks oli piloodita luurelennuk Predator ning sündmus juhtus siiski hilisemate lennukeelutsoonide ajal, mitte päris sõjas.

Kas keegi on muinasjutu kirjutamisel midagi "tõlgendanud" ja kasvatanud piloodita mudellennuki hävitajaks, jääb vist kauaks ajaks saladuseks.

Kindlasti vaikivad vene allikad pikantsest juhtumist, kus lahingu käigus tulistas IrAF Mig-29 alla samas grupis lennanud Mig-23 F-15E pähe, mida tegelikult jahiti. Põhjuseks primitiivne radarisüsteem ning komme lennata näpp päästikul. Kogu sündmust jälgisid pealt F-15E meeskonnaliikmed oma monitoridelt ning tegelikult IrAF piloodid neid ei näinudki, lennukid lendasid pimedas üksteisest mööda (tegelikkuses mitu lennukit teineteise vahelt läbi).

Teine pikantne lugu juhtus IrAF Mig-29-ga, kui see F-15C vastu peetud lahingus orientatsiooni kaotas ning alla kukkus. Tegelikkuses võis selle põhjus olla üpris naeruväärne tõsiasi, et Mig-29 head-up display peale ei näidata güroinstrumentide näite, mis näitavad lennuki asendit õhuruumis, selleks tuleb seda armatuurilt vaadata ning korraks pilku kõrvale pöörates tuli vahepeal maa liiga ligidale ning kokkupõrget ei olnud enam võimalik vältida.
Kasutaja avatar
ugandiklubi
Liige
Postitusi: 1112
Liitunud: 10 Juun, 2004 15:02
Asukoht: Tartu või Sinimäe
Kontakt:

Postitus Postitas ugandiklubi »

Mõningaid pilte Iraagi lennumasinatest
http://fishki.net/comment.php?id=8920
Kasutaja avatar
Würger 190G
Liige
Postitusi: 2039
Liitunud: 27 Sept, 2005 12:57
Asukoht: Harjumaa
Kontakt:

Postitus Postitas Würger 190G »

Ja NSVL/Venemaa õpetas-koolitas, müüs tehnikat ja ei midagi , aga Iraani vastu võitles Iraagi õhuvägi küll. Pildid nagu paha nali.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 40072
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Iraagi õhujõud paistsid silma oma kehva soorituse poolest nii Iraani-Iraagi kui ka Kuveidi sõjas.

1980 sõjas oli tegelik arvukus vähemalt 5:1 Iraagi kasuks. 1979 "revolutsiooni" käigus kaotasid Iraani õhujõud enamiku oma lahinguväärtusest, pealegi saboteerisid hiljuti saabunud F-14 masinaid ameeriklastest mehhaanikud, kel tuli riigist lahkuda.

Lennukitega hakati tegelema alles siis, kui ajatollad said aru, et ilma lenduriteta ja lennukiteta neil pikka pidu ei olnud. Pääle seda kui said mõned F-14d teistest võetud varuosadega lennukõlblikuks tehtud, lõppesid ka Iraagi lennukile lennud Iraani kohal päevapealt, sest Phoenix-rakettidega põrutati alla nii Mig-25 kui Tu-22, mis siiani üsna vabalt Teherani kohal jõlkusid.

Kõige efektiivsem "Mig-killer" oli F-14, kus räägitakse isegi 160 võidust, milles sisalduvad seni võitmatuks peetud Mig-25-d. Seejuures arvatakse, et ostetud 79 lennukist oli lahingukorras vähem kui 20.

Teine nali oli Kuveidi ründamine 1990 - kuveitlased lendasid oma A-4 ja Miragedega vaprasti Mig-29 vastu, kes nende eest põgenesid.
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 2 külalist