1. mai 1960 ja muud salajased lennud endise NSVL kohal

Korea, Vietnam, Lähis-Ida, Afganistan. Kõik konfliktid. Kui seal on olnud eestlasi, siis seda enam.
Vasta
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 40162
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

1. mai 1960 ja muud salajased lennud endise NSVL kohal

Postitus Postitas Kapten Trumm »

1. mai 1960 on kindlasti paljuütlev kuupäev, ajalooline punkt panemine aeglaste lennukitega NL kohal lendamisele, seniitrakettide triumf, piinlikkusest punetav USA president ja nii edasi.

Kuidas oli aga tegelikkus, kammisin selle mõttega läbi omajagu raamatuid
ning sellele on pühendatud isegi kellegi Curtis Gibles'i raamat "Salajased lennud" (vähemalt sellise peakirjaga venekeelne tõlge on ka Eestis müügil).

Kuna juhtumi kohta on minuarvates raamatus "Võõrväed Eestis" ning TM artiklis "Raketid Eesti metsades" esitatud natuke ekslikke andmeid, siis mõtlesin, et kriban kogu loo eesti keeles ning üritaks faktidest aru saada, kas see võit oli ikka nii suur kui sellest 40 aastat kirjutati,

Tolleks hetkeks oli U-2 teadaolevalt lennanud NSVL kohal 23 korda, seejuures vähemalt üks kord üle Moskva. Seejuures ei kujutanud PVO ca 20 000 -21 000 meetri kõrgusel lendavale U-2-le mingit ohtu, sest arusaamatul põhjusel maapinnalt lennukit ei tulistatud ning piirduti tavaliselt umbes eskadrilli suuruse Mig-19 üksuste õhku tõstmisega, millega U-2 püüdmine oli samahea kui võimatu, sest viimane lendas tunduvalt kõrgemal.

Operatsioon, mis päädis 1.mai sündmusega, kandis koodnime "Suur slämm" ja selle läbiviimiseks oli luba 27. aprillist 01. maini.

U-2 Gary Powers'iga kabiinis tõusis Pakistanist Peshavari lennuväljalt õhku 01. mai varahommikul kell 6.26 ning tõusis juba Afganistani kohal 20 000 meetri kõrgusele.

Samaaegselt seikles Türgist õhku tõusnud teine U-2 NL piiri lähedal, üritades endale tõmmata PVO tähelepanu.

Powersi lennuk avastati piiril olevate radarite poolt ca 20 km enne riigipiiri.

Tegelikkuses oli 01. mai halb päev, sest riigipüha tõttu oli õhuruumis tavalisest vähem tsiviil- ja sõjalennukeid, mis kergendas PVO tegutsemist.

Piiril keegi lennukit takistada ei suutnud.

Kui U-2 jõudis välja Taskendini, siis tõsteti õhku kokku 13 hävitajat Mig-19, mis üritasid siis dünaamilise lennulaeni tõustes U-2 rünnata. Tegelikkuses ei näinudki piloodid rikkujat ning PVO ei suutnud ühtegi lennukit õigesse kohta suunata (dünaamilise "gorka" tipus on tulistamiseks aega mõned sekundid, seega ajastus on väga kriitiline). Ka kaotasid radarid aeg- ajalt lennuki silmist ning puudus täpne ettekujutus, kuhu rikkuja suundub.

Taskendi ümbruses asuvaid S-75 komplekse laskevalmis miskipärast ei pandud.

Kui lennuk ületas Tseljabinski, siis üritati lennukit peatada juhuslikult samas piirkonnas asuva tehasest koju lendava Su-9 abil, kuid viimasel ei olnud relvi ning kabiinis olnud kapten Mitjain olevat saanud käsu rammida. Rammimine jäi olemata, sest PVO operaatorid ei suutnud suunata teda õigesse kohta. Eestikeelses kirjasõnas väidetakse, et sama Su-9 tulistatigi alla omade poolt, kuid see ei ole leidnud kusklt kinnitust.

Selleks ajaks oli U-2 takistamatult lennanud NL tööstus- ja raketikatsetuspiirkondade kohal segamatult ligi 2000 kilomeetrit.

ca 50 km enne Sverdlovskit otsustas Powers mitte minna otse üle linna, vaid mööduda sellest kaarega. Juhus mängis seekond PVO kasuks ning lennuk sattus linna lähistel olnud S-75 kompleksi laskeulatusse.

Lennuki pihta lasti esimese lasuga välja 3 raketti. Neist esimene lõhkes lennuki taga ning selle killud vigastasid ilmselt stabilisaatorit, niiet lennuk hakkas joonistama suuri ringe ning mõne hetke pärast murdus üks stabilisaatori küljest. Ülejäänud kaks raketti ilmselt ei tabanud midagi ja iselikvideerusid, sest andmed näitavad, et U-2 "lendas" radaril veel mõnda mõnda aega edasi ning rakettide tulistamine jätkus. Powers katapulteerus kohe peale lennuki juhitamatuks muutumist.

Vahemärkusena olgu öeldud, et kogu loost informeeriti Hrustsovi ning viimane helistas pidevalt PVO komandörile ning pinged olid tänu sellele laes.

PVO operaatorid ei taibanud, et U-2 tulistati alla juba esimese raketiga ning kuna lennuk ei kadunud radarist vaid langes aeglaselt alla, jätkus maapinnalt ilmselt suures lahinguhasardis rakettide taevasse laskmine. Kokku tulistasi välja 14 raketti S-75.

PVO koordineerimatuse tõttu olid samas piirkonnas 2 Mig-19 hävitajat, kes sattusid siis suures lahingupinges raketirünnaku alla. Kas oma-võõras süsteem puudus, see ei töödanud või suures hasardis pandi omade pihta, aga Mig-19 piloodid avastasid nende pihta kihutavad raketid. Neist üks jõudis alla pikeerida ning pääses, teine v.-leitnant Juri Safronoviga kabiinis sai pihta ning piloot hukkus.

I-le pani täpi aga järellugu. Nimelt ei uskunud Hrustsov tollase PVO ülema Birjuzovi teadet, et vaenlane on hävitatud ning Sverdlovskisse sõitis kõrge uurimiskomisjon KGB seltsimeeste juhtimisel, kes siis õhtuks tuvastas, et lennuki tükid on ameerika omad, ühtlasi leiti ka pardakaamera filmirull.

Powers aga võeti kinni juba varem, praktiliselt kohe peale maandumist kolhoosipõllule.

Allatulistanud divisjoni ülem majori auastmes aga sai peale juhtumit autasu ning olevat oma kohalt maha võetud ning "noorsootööle". Kas selleks, et tõde välja ei tuleks - sellest ajalugu vaikib.
Uitaja
Liige
Postitusi: 342
Liitunud: 05 Dets, 2005 13:46
Asukoht: Viljandi
Kontakt:

Postitus Postitas Uitaja »

Huvitav lugu: vene ajal küll ei räägitud, et oma Mig-19 ka alla lasti.
Mul on üka diletantlik küsimus Powersi katapulteerumise kohta: 20km kõrgusel on väga hõre õhk ja vast oma 60 kraadi külma - kuidas ta sealt elusalt alla sai, kuidas 20km kõrgusel langevari töötab?
Pilt
meesmetsast
Liige
Postitusi: 341
Liitunud: 18 Veebr, 2006 14:48
Kontakt:

Postitus Postitas meesmetsast »

Oli veel Viasat History pealt selline film tema kohta. Kõik info enamvähem sama mis seal, kolhoosi põllule kukkudes vaatasid külamehed talle otsa, et oh, näed, oma mees.. Aga Powersil kõrvad huugasid ning kui külamehed talt Amide relva avastasid, siis väänati kohe käed seljataha ning voila.. Powers viidi lõpuks Siberisse, ning kus ta oli mingi 7-14 aastat vist? Siis tema ja mingi teine tüüp vahetati Ida-ja Lääne Saksa piiril mingi KGB spiooni vastu..
Hukatus
Liige
Postitusi: 1222
Liitunud: 02 Mär, 2006 21:40
Kontakt:

Postitus Postitas Hukatus »

Uitaja kirjutas:Huvitav lugu: vene ajal küll ei räägitud, et oma Mig-19 ka alla lasti.
Mul on üka diletantlik küsimus Powersi katapulteerumise kohta: 20km kõrgusel on väga hõre õhk ja vast oma 60 kraadi külma - kuidas ta sealt elusalt alla sai, kuidas 20km kõrgusel langevari töötab?
miks ta peaks 20km kõrguslet langevarju avama???
kõigepealt vaba langusega ikka kilomeetri/kahe kõrgusele ja alles seal langevari lahti.
ega 20km kõrgusel ka lennukis eriliselt soe pole. eks nad kannavad ikka ka vastavat sooja lendurite riietust, ja ega seal õhugagi liialdada pole, niisis ka hapniku mask kindlasti varustuses.
A4
Liige
Postitusi: 1832
Liitunud: 13 Juun, 2005 23:55
Kontakt:

Postitus Postitas A4 »

Oli veel Viasat History pealt selline film tema kohta. Kõik info enamvähem sama mis seal, kolhoosi põllule kukkudes vaatasid külamehed talle otsa, et oh, näed, oma mees.. Aga Powersil kõrvad huugasid ning kui külamehed talt Amide relva avastasid, siis väänati kohe käed seljataha ning voila.. Powers viidi lõpuks Siberisse, ning kus ta oli mingi 7-14 aastat vist? Siis tema ja mingi teine tüüp vahetati Ida-ja Lääne Saksa piiril mingi KGB spiooni vastu..
Tegelikult mõisteti ta vaid kolmeks aastaks vangi, millele lisandus seitse aastat sunnitööd (või asumist vms). Sellest karistusest istus ta aga suhteliselt vähe ära, kuna vahetati juba 1962. aasta alguses välja USA-s kinni kukkunud tipp-spiooni Rudolf Abeli vastu.
Kasutaja avatar
denis23
Liige
Postitusi: 1961
Liitunud: 17 Okt, 2004 11:38

Postitus Postitas denis23 »

Ning tegelikult soovitan mina lugemiseks ühe 90-ndate keskpaigal ilmunud uuringu, mille nimi on vene keeles "Горячее небо Холодной войны" mis jutustab NLiidu PVO tegevust perioodil 1945-1991. Kokku aastatel 45-60 tulistas alla NLiidu PVO umbes 30 välismaa lennukit, neist valdav enamus ameerika omad, olnud ka muud huvitavad episoodid. Minu meelest kõige huvitavam neist oli ameerika reisilennuki DC-8 koos vietnamist lendavate 3 kindraliga ning 200 sõduritega suundmaandamist Kamtchatka lennuväljal.

http://www.airforce.ru/awm/hotsky/hotsky.htm
Uitaja
Liige
Postitusi: 342
Liitunud: 05 Dets, 2005 13:46
Asukoht: Viljandi
Kontakt:

Postitus Postitas Uitaja »

kõigepealt vaba langusega ikka kilomeetri/kahe kõrgusele ja alles seal langevari lahti.
Ka võib olla, aga hõredas õhus vaba langemisega kogub vist päris hea kukkumise kiiruse?
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 40162
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Barentsi merel demonstreerisid paar aastat varem oma meisterlikkust Nõukogude Mig-17 piloodid, tulistades umbes tunniajase (!) tagaajamise järel alla RB-47.

Juhtunust tuli hiljem ÜRO tasemel rahvusvaheline skandaal, kus N Liit jäi lolliks, sest suures hasardis rünnati lennukit rahvusvaheliste vete kohal.

RB-47 hävitas mürsutabamus mootorisse (mispeale meeskond lahkus), seejuures tulistas enamik Mig'e mööda. Rünnanud lennukeid oli umbes kümme, seejuures neist osad kukkusid kütuse lõppemise tõttu pärast alla.


Sama juhtum vene allikates

.05.1954 Р-н Кольского п-ва 2 B-47 ВВС США 2 МиГ-17
МиГ-17 1619 ИАП СФ
614 ИАП СФ Сначала нарушителей атаковала пара МиГ-17. Огонь велся с большой дист., атака была безрезульт. Повторная атака еще одного МиГ-17 также не принесла успеха. По поводу произошедшего имела место большая разборка, в рез. кот. был снят с должности ком-ший авиацией СФ ген.-л-т И.И.Борзов

:lol:
meesmetsast
Liige
Postitusi: 341
Liitunud: 18 Veebr, 2006 14:48
Kontakt:

Postitus Postitas meesmetsast »

A4 kirjutas:
Oli veel Viasat History pealt selline film tema kohta. Kõik info enamvähem sama mis seal, kolhoosi põllule kukkudes vaatasid külamehed talle otsa, et oh, näed, oma mees.. Aga Powersil kõrvad huugasid ning kui külamehed talt Amide relva avastasid, siis väänati kohe käed seljataha ning voila.. Powers viidi lõpuks Siberisse, ning kus ta oli mingi 7-14 aastat vist? Siis tema ja mingi teine tüüp vahetati Ida-ja Lääne Saksa piiril mingi KGB spiooni vastu..
Tegelikult mõisteti ta vaid kolmeks aastaks vangi, millele lisandus seitse aastat sunnitööd (või asumist vms). Sellest karistusest istus ta aga suhteliselt vähe ära, kuna vahetati juba 1962. aasta alguses välja USA-s kinni kukkunud tipp-spiooni Rudolf Abeli vastu.
Jah, aga põhimõtteliselt 10 aastat ikkagi :lol:
Hukatus
Liige
Postitusi: 1222
Liitunud: 02 Mär, 2006 21:40
Kontakt:

Postitus Postitas Hukatus »

Uitaja kirjutas:
kõigepealt vaba langusega ikka kilomeetri/kahe kõrgusele ja alles seal langevari lahti.
Ka võib olla, aga hõredas õhus vaba langemisega kogub vist päris hea kukkumise kiiruse?
ega õhust kukkudes inimese langemis kiirus lõpmatult ei suurene, mingil hetkel kiirenemine lõpeb kuna õhu takistus ületab maa külgetõmbe jõu. mida tihedamasse õhukihti jõuda seda väiksemaks peaks hoog jääme.
aga ammeeriklased tegid ka huvitava katse, saatsid ühe lenduri spetsiaalse tohutu heeliumi õhupalliga(läbimõõt ikka kümneid meetreid) üsna atmosfääri ääre peale (mitmekümne kilomeetri kõrgusele) ning sellelt kõrguselt hüppas lendur õhupallist välja ja vabas languses saavutas ülehelikiiruse. spets ülikonnas muidugi. jõudes tihedamate õhukihtideni hoog kahanes mõistlikkuse piiridesse jälle.
siia maani peaks olema inimene kes ilma ühegi abivahendita on saavutanud üleheli kiiruse.
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 3 külalist