kriban...
esmaspäeva hommikul oli siis frantzus linnas kaptenit ootamas varakult, ise nagu just värskelt rätsepatöökajast välja astunud, isegi odekolonni olin peale valanud! kapten ei lasknud ennast ka pikalt oodata, tuli samuti 10min varem välja, eks tal ka närvid läbi, ikka temale esimene tõeline missioon ees , sinipagunite kottimine ! viimane ametikoht enne meile sattumist oli tal saksamaal roodukomandör! kontrollreid läks igati hästi, frantzusi vaatenurgast, hulga molutamist, siis lõuna kapteniga ohvitseride sööklas ja edasi molutamine . tundus et zampoteh jäi ka tulemusega rahule, igatahes kui õhtul seitsme paiku tagasi jõudsime linna tema pesa juurde siis viskas ta mulle viis pihku ja tänas vaeva eest, märkis sõidulehe ka ära ja jättis mulle terve tunni varuaega väeossa jõudmiseks. tõstan panamat korealaste viisakuse ees, selline suhtumine oli minule midagi uut! ja kui järgmine kord sügisel sama tripi peale läksime siis enne seda ta ei käskinud miskit, küsis ainult frantzusi käest et mis kellaks järgi hommikul tuleb et ta seab siis ennast ka valmis! sügisesest tripist olen kirjutanud teises teemas, kui õnnestub siis kopin-pasten selle ka siia
sõidulehe märkimisest: kui willis sõitis peale kella kuut õhtul ilma ohvitserita( st üksi) siis pidi olema sõidulehele olema märgitud aeg mis kell peab auto väeosas olema ja vastutaja allkirjaga kinnitatud, eks see oli oma väeosa jaoks sest kpp ju pani kirja kõikide sõidukite saabumised; ja muidugi VAI jaoks pidi ka see märge olema, et naased väeossa. kas väeosas keegi tegelikku saabumist kontrollis ei tea, tõenäoliselt ikka, aga frantzus seda ei kuritarvitanud, kuhu mul ikka kimada ,( ja kui sõitsid vastupidi sel kellaajal siis tegi väeosa korrapidaja märke sõidulehele et kuhu ja kelle järgi). pigem oli kiire sööma ja magama! ja varuaega andis pealik alati piisavalt et leivakombinaadist läbi astuda. laekusin siis väeossa, tol ajal ju telefone ja äppe ei olnud ja seega astusin väeosa korrapidaja juurest läbi et uurida kas mulle on mingeid korraldusi jäetud järgmiseks päevaks. no ikka oli, hommikul esimese lennuki vastu ja tulevad mingid asjapulgad keda vaja teenendada, sõiduleht ka kenasti valmis juba. autonumber on neile teatatud ja frantzus ise kedagi otsima ei pea, peab ainult parklas kohal olema. noh ja nii oligi frantzus poolteist nädalat nagu takso, sai veetud ikka igasuguseid karvaseid ja sulelisi, isegi üks majorist naisterahvas Moskvast trehvas ! igatahes Termezi ja selle ümbruse väeosadele tegin ikka mitu tiiru peale! kes kontrollis okastraadi jämedust perimeetril, kes sööklas rasvakihti äsja pestul nõudel, Moskva emamajor otsis sõdurite riietelt täisid jne., igatahes väga kirju seltskond oli, ööbima tavaliselt ei jäänud, hommikul esimese lennuga tulid ja viimasega läksid Taschkenti tagasi, kaks ohvet jäid kaheks päevaks. igatahes korraliku venekeele praktika sain, just selle mahlasema poole pealt, emamajor oli vast kõige viisakam nendest või ei julenud ta frantzusiga platnoide keeles rääkida, ikkagi välismaalane . noh eks selleks oli põhjus kah, frantzus hakkas ju vene keelt õppima!Lenini toas oli meil ju raamatukogu, ja sealt rabasin endale ühe paksema raamatu lihtsalt lugemiseks ajaviiteks, et ehk paraneb ka keeleoskus veits! päris ülemiselt riiulilt ei võtnud, seal olid ainult " Lenini kogutud teosed ", esimene ettejuhtuv alumiselt rändas autosse, pealkirjaks " Vale Nero", tol ajal ma ei saanud isegi pealkirjast aru . raamat vedeles mul kahe esiistme vahel omaehitatud aluse peal, ma polnud veel tiitellehtegi lahti teinud; emamajor istus muidugi esiistmele kuna tema seltsiline oli alles kapten; rääkisime veits juttu teel lennujaamast linna, sai aru et frantzus ikka päris vene filoloog ei ole ! nägi raamatut ja võttis selle enda kätte, lehitses veits ja küsis et kas mina loen seda vä? ütlesin ausalt et veel ei loe aga plaanis on kuna mu vene keel olevat veits nõrk! arvas selle peale et algaja jaoks on see raamat veits raskevõitu! frantzus muidugi arvas et ta füüsiliselt suht tugev ja jaksab seda raamatut hoida küll kui lugema hakkab! muigas millegipärast, aga andis raamatu tagasi! ja kahe nädalaga näris frantzus sellest raamatust läbi, Vana Rooma ju suht huvitav teema, aga vaevalt see minu keeleoskust parandas, mingid väljendid sain konteksti kaudu selgeks, aga neid hiljem kasutades selgus et isegi pooled Nõukogude akadeemikutest ei saa neist aru; ja lugemisega hääldamist ei õpi kuidagi .aastal 1986 sügis. itogovaja proverka, mida tehti iga poole aasta tagant, st et meie väeosa asjapulk zampotehi isikus käis kontrollimas teise väeosa automajandust, seekord Nilki lennubaasi automajandust, vastavalt pädevusele, auditeerimine tänapäevaselt. juba hommikul oli sealne rahvas veits ärevil, kuna luurelennuk kahe mehega pardal kadunud. ma ei tea mis tehnikat seal kasutati, arvatavasti mingi SU oli. järgmine info oli et polgukomondör läks isiklikult meeskonda otsima, lennukiga muidugi, järgmine info et komandör ka pildilt kadunud . lõuna käes, frantzus koos kapteniga lõunatamas lendurite sööklas nagu kontrollijatele ette nähtud, valgete põlledega tibid teenindamas, üle pika aja nägin nuga-kahvlit prae kõrval; mingi hetk keegi hõikab et " komandira naschli" ja söökla jookseb tühjaks lenduritest. kuna frantzus lendur ei olnud, pigem "zaljotsik", sõin oma prae rahulikult ära, ja siis läksime kapteniga välja uurima mis toimub. vot mehed, seda pilti oleks tahtnud filmida! miski kümne minuti pärast lendab MI-8 kohale ja maandub, ja teda turvavad kaks " krokut", ronib siis pealik kopterist välja ja kukub kõike kallistama, endal kiiver peas, õnneks frantzus oli suht kaugel . ma ei tea miks need lennukid alla kukkusid, Taschkenti nad vaevalt pommitamas käisid, siis lendasid juba "Stingerid" afgaanis ringi; ja kivikirvega neid alla ei too..
P.S. samal lennuväljal nägin kuidas "krokud" harjutasid varbapeal õhkutõusu suvel