Kavastu sild!

Kindlusehitised. Teed, sadamad ja lennuväljad. Kasarmud ja linnakud.
Maalinnad ja linnused. Kõik militaararhitektuurist.
Vasta
retti
Liige
Postitusi: 1268
Liitunud: 13 Dets, 2004 22:14
Kontakt:

Re: Kavastu sild!

Postitus Postitas retti »

retti kirjutas:croman40 kirjutas

Teemaks olid O.T. poolt tehtavad tööd ja sildade kohta II. punktis kirjutati otsused:
a) hetkel ehitatavate sildade tööde kiirendamine
b) ajutise 1-realise tee laiendamine, sildade remont trassil Dg.X (mingi Läti trass)
c) uue silla ehitamine Kavastus
d) uue silla ehitamine Pikasillas

unterlagen zur besprechung am 25.03.1944 - on tõlgituna - dokumendid aruteluks.

ka professionaalse saksa keele tõlkija hinnangul on väljend - dokumendid aruteluks.
croman40
Liige
Postitusi: 802
Liitunud: 10 Okt, 2020 21:42
Kontakt:

Re: Kavastu sild!

Postitus Postitas croman40 »

Akf Retti, aga ärge jääge poolele teele. Kui teil on abiks professionaalne tõlkija, püüdke mõtestada kogu dokument tervikuna.
retti
Liige
Postitusi: 1268
Liitunud: 13 Dets, 2004 22:14
Kontakt:

Re: Kavastu sild!

Postitus Postitas retti »

croman40 kirjutas:Akf Retti, aga ärge jääge poolele teele. Kui teil on abiks professionaalne tõlkija, püüdke mõtestada kogu dokument tervikuna.

Aga ma ei jäänuki.
Ta sai failid dokumendist.
Minu küsimusele - Kas mainitud Kavastu silla ehitus oli siis juba käsil või arutlusel ? vastas ta - arutlusel.
croman40
Liige
Postitusi: 802
Liitunud: 10 Okt, 2020 21:42
Kontakt:

Re: Kavastu sild!

Postitus Postitas croman40 »

Vahepeal veel arvamusi ehitaja teemal. O.T. Russland Nordis oli palju erinevaid ehitusgruppe, aga Kavastu sillaga seotud ehitaja otsingu teeb lihtsamaks asjaolu, et sillaehitusega tegeles 1944.a. ainult üks üksus - Tartus asunud sillaehituse osakond (brückenbauleitung BBL) Meine, FPN 26088.
Lisatud 13.02.1944 seisuga väegrupp Nordi ratsioonil olnud O.T. üksuste nimekiri koos koosseisude suurustega ja nagu näha, tegutses BBL Meine lisaks Tartule ka Tallinnas ja Ostrovis.
BBL Meine 1944-1.jpg

BBL Meine sai nime üksuse juhi, insener Meine poolt, kes juhtis seda üksust juba 1943.a. Allus Elvas paiknenud üldehitusosakonnale (oberbauleitung) B, lisatud 1944.a. tuvastatud tegevusi:
vasakpoolne pilt -1944.a alguses oli BBL Meine Panther-Staabi käsutuses Peipsi järve juures, piirkondades 19-21 (Peipsi -Pihkva läänerannikul).
Keskel üleval -1944.a. veebruaris ehitas kuskil Lõuna-Eestis silda.
Keskel all - 1944.a. märtsis tegutses BBL Meine Luunja silla ehitusel, st. see sild sai Kavastust varem valmis.
Parempoolne - 28.04.1944 tegi O.T. Tartu osakond B (seal paiknes ka alluv osakond Meine) kirja Kastre piirkonnas ümarpuidu omavarumise kooskõlastamiseks, see võiks olla seotud silla palkide varumisega Kavastu sillaehituse tarbeks.
BBL Meine 1944-2.jpg

Üksuses teeninuid: DRK SO
Crispy
Liige
Postitusi: 858
Liitunud: 03 Veebr, 2016 14:53
Kontakt:

Re: Kavastu sild!

Postitus Postitas Crispy »

Kuidagi Sakslaste kaudu äkki veel elusolevaid veterane ei leia kes mäletaks toda aega ja ehitust?
retti
Liige
Postitusi: 1268
Liitunud: 13 Dets, 2004 22:14
Kontakt:

Re: Kavastu sild!

Postitus Postitas retti »

Crispy kirjutas:Kuidagi Sakslaste kaudu äkki veel elusolevaid veterane ei leia kes mäletaks toda aega ja ehitust?

Ma tean eesti meest ja ka tema nime kes on 1944 aasta suvel Kavastus saksa poolel võidelnud.Kirjutab memuaare.
Kahjuks ei ela ta Eestis ja otsekontakte mul ei ole.
Palusin talle edastada palve tema arvamuseks. Vastust veel ei ole.
Tsitaat tema eluloost -
- Enne kui mobilisatsioonikutse koju toodi, tuli omakaitselasena minna Kolkjasse rannakaitsesse, tõkestama vene partisane tulemast üle Peipsi. Siis moodustati noorematest meestest lahingkompanii ja meid saadeti Kavastu mõisa alla Emajõe suursoo põhjakaldale. Lõunapoolelt oli oodata punaarmee pealetungi. Kükitasime ühe päeva pajupõõsastes Vene lennukite pommide ja pardarelvade tule all, õhtuks oli meil kaks surnut ja kaks haavatut. Järgmisel hommikul otsustasime väikese grupiga sealt lahkuda ja järgneda mobilisatsioonikutsele.
croman40
Liige
Postitusi: 802
Liitunud: 10 Okt, 2020 21:42
Kontakt:

Re: Kavastu sild!

Postitus Postitas croman40 »

O.T. töötanud sakslaste andmeid võib arhiividest leida, aga küsitav on veel elusoleva osaleja leidmine.
Kuigi O.T. oli riiklik-militaarne struktuur, ei konkureerinud ta armeega ja seetõttu töötasid seal sakslased vanuses 40+. Nooremad sakslased võisid olla mõned lubatud erandina juhid, erialaspetsialistid või ka rindeinvaliidid, keda kasutati järelvaatajatena.
O.T.tagalaobjektidel 1944. a. oli normaalne kui sakslaste (põhiliselt juhid ja spetsialistid) osakaal kogu objektipersonalist oli 10%, ülejäänud võisid olla kohalikud või välismaised vabatahtlikud, muidugi ka sõjavangid.
Selle-eest on ju olemas kohalike elusolevate pealtnägijate meenutused.
croman40
Liige
Postitusi: 802
Liitunud: 10 Okt, 2020 21:42
Kontakt:

Re: Kavastu sild!

Postitus Postitas croman40 »

Missugune võis olla silla projekt, avaehituse näidetel.

O.T. oli 1944. a-ks välja töötanud erinevaid puitkonstruktsioonide lahendusi kuni vähemalt 48 m pikkuse sildeava jaoks.
Alates lühematest olid tootevalikus:
- 3-6 m ümarpuidust või saetud ristkülikulise ristlõikega talad
- 5-15, 20 m laudseinaga naelutatud talad
- 26, 36 ja 48 m puitsõrestikud.
Fotod purustatud sillast annavad piisavalt hea ettekujutuse kasutatud variantidest.
Kuna tegemist oli laudadest naelutatud taladega, siis suuremate avade puhul on valik 15 m või 20 m pikkuste talade vahel.
Paigutades neid fotode põhjal jõe asukohta, ei ole kahtlust, et kasutati 20 m talasid, valmistuspikkusega 21 m.

20 m talade joonised on 3 versioonis:
- klass I (24 t ratasveok, kuni 40 t roomik), kõrgusega 2,4 m, 8 tala kõrvuti, kahesuunaline liiklus.
- klass II (16 t ratasveok, kuni 26 t roomik), kõrgusega 1,92 m, 5 tala kõrvuti
- klass II, kõrgusega 1,5 m, 6 tala kõrvuti.
Fotodega sobib 5 talaga avaehituse lahendus, seega oli tegemist ühesuunalise II klassi sillaga.
20 m tala.jpg

Välimuse järgi hinnates ja silla mõõtmete perspektiive arvestades võiksid väiksemad, maapealsetes avades kasutatud talad olla 12 m, valmistuspikkusega 12,6 ja kõrgusega 1,35 m.

Silla lõunapoolse otsa viimased paarkümmend meetrit tunduvad olema tehtud pikisuunalistest lihttalana töötavatest palkidest.
Vastavalt O.T. juhistele, tugede vahega 4-4,5 m on II klassi sillal üksteise kõrval/üle ühe asetsevate palkide min mõõdud:
- ümarpalgid läbimõõduga 25/34 cm
- saetud talad kõrgusega 20/26 cm, laiusega 16/20 cm.

Põhjapoolses küljes ol. olevate postide vahekaugused 4 m viitavad analoogsele lahendusele.
retti
Liige
Postitusi: 1268
Liitunud: 13 Dets, 2004 22:14
Kontakt:

Re: Kavastu sild!

Postitus Postitas retti »

Hea pilt avaldati hiljuti Kavastu mõisast.
Lisan võrdluseks väidetava.
Manused
KAVASTU AM_FT_N_2776528.jpg
KAVASTU AM_FT_N_2776528.jpg (153.38 KiB) Vaadatud 2436 korda
varemed.jpg
varemed.jpg (75.31 KiB) Vaadatud 2436 korda
Kasutaja avatar
Kriku
Moderaator
Postitusi: 36424
Liitunud: 10 Aug, 2010 18:55
Asukoht: Viljandimaa
Kontakt:

Re: Kavastu sild!

Postitus Postitas Kriku »

Korstnad tunduvad klappivat.
retti
Liige
Postitusi: 1268
Liitunud: 13 Dets, 2004 22:14
Kontakt:

Re: Kavastu sild!

Postitus Postitas retti »

Kriku kirjutas:Korstnad tunduvad klappivat.

Vasakult esimene on üldse ehitise varemete ees.
Paremalt esimene ja teine ei ole korstnad vaid on jäänused üheaknalisest eendist.
Crispy
Liige
Postitusi: 858
Liitunud: 03 Veebr, 2016 14:53
Kontakt:

Re: Kavastu sild!

Postitus Postitas Crispy »

Minu meelest on niivõrd häguselt fotolt detailide eristamine ja määramine üldse päris kaheldava väärtusega ja fantaasiarikas protsess.
croman40
Liige
Postitusi: 802
Liitunud: 10 Okt, 2020 21:42
Kontakt:

Re: Kavastu sild!

Postitus Postitas croman40 »

retti kirjutas:Vasakult esimene on üldse ehitise varemete ees

Varemete ees või äkki hoopis varemete sees? Nähtav seinaosa võib olla sisemine kividest laotud kandev sein.

Eespool on mõisahoone korstende asukohtade pildianalüüs juba tehtud, kui sellega ei nõustuta, võiks omapoolse joonistuse teha, ehk kuidas nad peaksid fotol paiknema.

Silla konstruktsioone hindasin samuti fotode põhjal. Kuigi pildistatud ei ole täpselt samast asukohast ja see tekitab väikest ebakõla, lisasin mõõtmeid, et tervikust ettekujutust saada.
Fotodel nähtavate detailide järgi saab silla paiknemise siduda nii 1948. a. kui ka kaasaegse aerofotoga.
Kavastu sild kokku.jpg
retti
Liige
Postitusi: 1268
Liitunud: 13 Dets, 2004 22:14
Kontakt:

Re: Kavastu sild!

Postitus Postitas retti »

croman40 kirjutas:Missugune võis olla silla projekt, avaehituse näidetel.

O.T. oli 1944. a-ks välja töötanud erinevaid puitkonstruktsioonide lahendusi kuni vähemalt 48 m pikkuse sildeava jaoks.


Puust silla projekt Emajõele oli ka Eestis olemas. Konkreetselt küll Luunjasse.
Georg Vaik´i diplomitöö.
Manused
Luunja puusild.png
retti
Liige
Postitusi: 1268
Liitunud: 13 Dets, 2004 22:14
Kontakt:

Re: Kavastu sild!

Postitus Postitas retti »

Väidetav vene sõjavangidest sillaehitajate paiknemine Kavastu mõisas on väga ebatõenäoline.
Enne märtsi 1944 on Tartu linn viinud vanureid Kavastus paiknevasse vanadekodusse ja evakueerinud nad hiljemalt augustis 1944.
Manused
Kuvatõmmis 2021-08-06 190841.png
Kuvatõmmis 2021-08-06 192139.png
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 10 külalist