AMvA kirjutas:Samas olles ühel õhushow'l näinud nii 35 kui ka F-22 lendamas, siis F-22 lendas nooremaga võrreldes ikka uskumatult.
Põhiline põhjus on arvatavasti veojõu suunamine. Madalatel kiirustel, eriti lennusõudel saab sellega ikka uskumatuid asju teha ja F-22 puhul kasutatakse seda seal väga tihti. Aga eks F-22 ole ka üldiselt kinemaatiliselt klassi võrra ülalpool. Väga sale kere ja kaks mootorit teevad oma osa. Videos näiteks mainiti et ka täispaakidega õhku tõustes saavutab see lennuk ülehelikiiruse veel tõusul, ennem kui lennukiirus on kätte saadud! Seda muidugi kindlasti ainult järelpõletiga.
Aga videot soovitan vaadata. Väga palju huvitavat mida ei jõua kõike refereerida:
- alates sellest kuidas lennuk käitub mootori seiskumisel ja mida piloot tegema peab - mitte midagi.
- kuidas tagatakse vool (ilma milleta tüürpinnad ei liigu): 2 püsimagnet-sünkroongeneraatorit mis töötavad ka siis kui mootor seiskub, peaasi et õhk surub ringi käima. 1 varugeneraator ja lisaks aku.
- miks peavad piloodi käed olema alati ülesse tõstetud kui mehaanikud töötava lennuki kõrval/all askeldavad - 270 atmosfärise rõhu all oleva hüdralikaga tüürpinnad võivad hetkega päid otsast lüüa)
- kuidas koormavate manöövrite ajal kasutatakse teisi tüürpindu tiivakoormuse vähendamiseks, või maandumisel raskuse ratastele suunamiseks
- Kuidas pommide/rakettide väljalaskmisel hoitaksr lennuki raskuskeset kütust paakides ümber pumbates
- ja palju muud ...
Väga meeldis see kui arusaadavalt ta võrdles F-22ga lendamist Cessanaga ja tema esimese hävitajaga, F-15A'ga. Põhjendas päris hästi ära miks juhtkang on F-15 puhul jalge vahel ja miks digitaalse lennutarkvaraga on
side-stick mõtekam.
Muuseas sai teada, et F-22 juhtkang on sisuliselt statsionaarne. Liigub ainult suurusjärgus pool tolli, et mingitki tagasisidet anda, kassa oled seda kuhugi sikutanud või mitte (arenduse alguses ei liikunud see üldse). Kangi sikutamine mingis suunas ongi rohkem "juhtnöörid arvutile", mis liigutab kõiki pinde - kaldtüüre, pööredtüüre, tagatiibu, oma parima äranägemise järgi ja päris tihti juhile ebaintuitiivselt.
Lennuk tuvastab konteksti järgi, selle mida juht ilmselt teha tahab. Näiteks "dogfight"i ajal, kui paned lennuki tegema 6G pööret ja lased kangist lahti, siis lennuk jätkab manöövrit sama kiirusega samas suunas, seni kuni juht ei anna teisi korraldusi. Maandumise ajal jälle tähendab kangi lahtilaskmine intuitiivselt kõrgustüüride otseks sättimist.
Tõi ka lennutestimisest välja pahupoole näiteid,
mis on sellise konteksti jälgiv lennutarkvara ohukohad.
Mainis ka, et kui Cessna puhul kulub lennukiga lendamisele kogu piloodi tähelepanu siis F-22 puhul ei mõtle piloot tegelikult üldse F-22ga lendamise peale, vaid tegeleb lennuki rakendamisega sihtostarbelselt.