Tundub et lapshaigustest on vaikselt üle hakatud saama.
F-35 oli 2020. aastal USA õhujõudude kõige missioonikõlbulikum lennuk (
availability rate).
Iseenesest on see uuema lennuki puhul igati oodatav. Miks üldse mainimist väärib on sest varglennukid pole senimaani oma keerukuse tõttu kippunud seda saavutama (F-22 minuteada ei saavutanud kunagi):
https://www.airforcemag.com/usaf-fighte ... scal-2020/Täpsustaks et F-22 puhul ei ole asi nii hull kui tabelist tundub. Väidetavalt on 90% probleemidest kapriissed varg-kattematerjalid (mis F-35es tunduvalt paremad). Kui ikka sõda oleks siis lendaks märgatavalt tihedamini kui see mainitud 50%, oleksid lihtsalt natuke paremini nähtavad.
Samuti avaldati 2020. aasta lennutunnikulud lennuki kohta (tabel 2019. a. oktoobrist), mis võtavad arvesse
ainult jooksvad kuluosad ja kütuse (
Reimbursable CPFH):
https://comptroller.defense.gov/Portals ... 20_b_c.pdfHuvitav on see et õhujõudude F-35A on selle järgi 30% kulukam kui F-35C, mis viitab pigem ikka sellele et õhujõududel on seal all ka mingid täiendavad kulud. Ei usu et suurem ja karmimates tingimustes opereeriv F-35C saaks muidu kuidagi odavam olla. Võimalik et oma osa on ka sellel kõrgel missioonivõimekusel.
Siin on päris hea graafik näitamaks mis vahe on sellel numbril ja õhujõudude $25 000 lennutunnil F-35 kohta (mis on sinine kast Total O&S CPFH vs ülaltoodu mis on see must kast):
Sinna $25 000 hinda tulevad juurde siis kõik hoolduse, tarkvaraarenduse, modifikatsioonide, üksuse palkade, treeningu ja treeningmoona ja kõiksugu kaudsete kulude numbrid.
Kokkuvõttes, kõik sõltub, mida vaadata.
Kui vaadata F-35C kulusid on pigem päris hästi, odavam kui Harrier, sisuliselt sama mis F-18E Super Hornet.
Kui vaadata F-35A kulusid siis ikka tiba kallis. Ainult natukene odavam kui oluliselt suurem F-15E ja 85% kallim kui F-16.
Ise usun et F-35 kuludes on sees ka praegune kiire lennukipargi laienemine. Kui kõik teised lennupargid on sissetöötatud hooldusahelaga ja kas jäävad samaks või vaikselt vähenevad (lubades seega ka "kannibaliseerimist") siis, F-35A oma kasvab 50 lennuki jagu aastas.
Siiski see kõik on spekulatsioon. Väga huvitaks mis on tegelik põhjus miks F-35A on 30% kallim kui F-35C. Kui need numbrid oleks võrdsed, oleks F-35 seis õhujõududes ikkagi juba päris hea, sest kulud oleks ainult neljandiku jagu kõrgemad F-16est.
Muideks
maikuus saigi F-35A õhujõudude suuruselt teiseks lennupargiks (F-16A järel) oma 283 lennukiga.