Vanem tehnika, memuaarid jne.

Laevad, lennukid, tankid... Kõik sõjatehnikast.
Vasta
Kasutaja avatar
Manurhin
Liige
Postitusi: 5192
Liitunud: 09 Jaan, 2007 0:05
Asukoht: Tartu
Kontakt:

Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.

Postitus Postitas Manurhin »

Troll kirjutas: Minu furgooniga GAZ-52 rekord oli 7200 kg, Viljandi konservivabrikus löödi furgoon konservikaste laeni täis, nii palju kui vähegi mahtus. Sõita oli vaja vähe maad Tallinna tänava lõpus asuvasse lattu. Vedrud olid tõesti tagurpidi, kummid poollössis ja rool imekerge, aga kohale ma teise-kolmanda käiguga jõristades jõudsin.
Kas relvastatud saatja ka nii suurele konservikoormale kaasa anti? :lol: Nood vürtsisealiha ja turisti eine olid omal ajal suht kõva "valuuta". Muideks, väikese kõrvalmärkusena, Viljandi konservivabrik polnud mitte iseseisev tehas vaid tegelikult Tartu Konservitehase Viljandi tsehh.

Mul isa töötas Tartu tehases ja sestap meie pere laual polnud need konservid, Tartu purgisuppidest rääkimata, sugugi haruldased. Hea kraam oli. Turisti eine ilus lihakraam kallerdises, mitte mingi rasvane rupskilöga nagu praegu sama nime kandvates konservides. Ja vürtsisealiha oli ikka tõepoolest vürtsikas liha, mitte karbitäis ebamäärase maitsega rasvalaadset ollust, mille peale koer ka saba jalge vahele tõmbab ja niuksudes taganeb. Isa käis oma RAF-iga tihti päris pikkadel sõitudel igalpool Venemaal, Lätist-Leedust-Valgevenest rääkimata. Ja alati oli vähemalt kast noid konserve kaasas. Tavaliselt ikka laoti Rafiku pagassi neid "tootenäidiseid" omajagu. Tuli näiteks mõni vene liiklusinspektor, näost sünge kui piksepilv, aga karp turisti einet mõjus ülikiire antidepressandina ja vormikandja muutus hetkega ülilahkeks ja sõbralikuks meheks. Või siis mõne tehase valvurimutt, kes algul väga resoluutsel toonil teatas, et ei ole, ei tea, pole ette nähtud ja üleüldse on meil praegu lõuna, oli otsekui ära vahetatud peale vürtsisealiha karbi lauanurgale ilmumist - jah, palun! Loomulikult saab! Kohe helistan ja korraldan! Söökla asub meil vot seal, muideks, täna on väga hea borš ja kui autot pesta tahate, siis seal nurga taga tuleb voolikust nii sooja kui külma vett :D .

Tuleb veel üks naljakas lugu meelde. Nimelt Konservitehase Tartu ja Viljandi osakond said mõlemad enam-vähem ühel ajal samasugused RAF-bussid. Välimuselt identsed, mõlemad sinised valge triibuga. Ainult et Tartu omal, millega minu isa sõitis, olid valged halogeenudulaternad, Viljandi omal kollased. Muud vahet (peale numbrimärgi) polnud. Ma ei mäleta, kuidas Viljandi bussiga oli, aga minu isal oli enda omale baikatekk kapoti peale laotatud, et salongis vaiksem oleks. Eks tekk sai pikapeale mustaks ja paps andis selle tehase pesumajja pesta. Ootab juba mitmeid päevi - ei kippu ega kõppu. Läks siis lõpuks pesumajja küsima, et tahaks nagu oma teki juba ükskord kätte saada. Pesunaine teeb suured silmad - paar päeva tagasi sa ju parkisid oma bussi siia pesumaja ukse ette, uksed olid lahti ja ma ise oma käega panin selle teki kapoti peale. Paps siis omakorda imestas, et pole selles kohas parkinud ja mingit tekki pole ka bussi ilmunud. Hiljem Viljandi kolleegiga kohtudes sai asi selgeks. Too olnud väga imestunud, et kes küll sellise kena teki Tartus käies tema bussi kapotile pani :lol: .
Kirves pole mänguasi, raiuge see omale pealuu sisse!
"Suured inimesed on ikka tõesti imelikud," ütles ta endamisi lihtsal moel, kui ta oma teekonda jätkas.
jackpuuk
Liige
Postitusi: 2243
Liitunud: 28 Aug, 2007 2:06
Kontakt:

Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.

Postitus Postitas jackpuuk »

Üks naljakas käivitusjuhtum. Kole külm oli ja hakkasime Valmet 840.2 käivitama (8 rattaline metsaveo traktor). Tõmbasime enne sisselaset lõdviku lahti, mina andsin starterit ja paarimees "lonti" sisselaskesse, krt. starter veab aga käima ei lähe. Kiikan uksest välja, paarimees on londi praktiliselt sisselaskesse torganud, no muidugi ei lähe käima kui ainult kuumad põlemisgaasid silindrisse jõuavad. Küsisin siis, et mis sa hullumeelne teed :lol:? Tõmbas londi vähe kaugemale ja starterit andes käivitus poolest pöördest. No ei lähe käima, kui hapnikku silindrisse ei saa. Üldiselt on sellel masinal lolle tehnilisi lahendusi, mis teevad selle külmaga kasutamisel keeruliseks. Kuna ventikas ees pidevalt undab ja kütusefiltrid on paigutatud kohe ventika juurde, siis käima masina saad, aga kohe varsti sureb välja, sest filtrites tõmbab kütuse süldiks. Enne kui soojemaks läheb ja filtrid ära vahetad, tasub käimasaamisest ainult unistada. Uuemal mudelil on see lollus ära lahendatud.
Kõige drastilisem käivitamine selle masina puhul nägi välja järgnevalt. Eelnevalt oli sula maa peale paks lumi maha tulnud, siis paugutas 2 nädalat jutti 22-33 miinuskraadi. Pmst. hoidsime masinat 24/7 töös, üle 4 tunni ei kannatanud masinat seisma jätta, kohe hakkasid käivitusprobleemid ja nina külmas pähe ära, enne kui masina soojaks said. Mingi pisiremondi või vahetuse teema oli , aga masin jäi pisut pikemalt seisma. Paarimees sai masina käima, aga esimese koorma väljatoomise ajal lendas nn. sõidufilter, kuna tegu oli umbes aastavahetusega, siis polnud vastavat vidinat kusagilt võtta. Masin seisis 3 või 4 päeva. Saime filtri ja võtsime geneka ning akulaadija-stardi kaasa, filtri vahetasime ära ja korraks saime masina ka tööle, nagu pumbad surved üles lõid, nii oli ka vaikus. Starter ringi ajada ei jõua enne kui õlisurve maha vajunud, läheb mõneks sekundiks käima ja jälle vaikus. Ühesõnaga mõttetu lõhkumine. Midagi, sõitsime koju, panin järgmine päev oma 37 kw diiselpuhuri käru peale ja vedasin metsa, lasksime põhjakatte lahti ja puhuri mootori ning kabiini alla puhuma (pumbad, sõidumootor ning muu soojendamist vajav mudru on kabiini all), katsime külgedelt kinni kah veel. Krt. nii külm oli et puhuril tõmbas diisli süldiks, tagasivoolu sellel ju pole, panime siis tavalise toapuhuri suurel puhuril paaki soojendama. 4 tundi ja 16 liitrit diislit hiljem läks käima nagu suvel :D. Isegi kabineti taga asuvad diisli ja hüdropaak polnud enam härmas. Nii armas puhas ekstreem :wink:.
sitt päev, kellele kurdad
von manstein
Liige
Postitusi: 1403
Liitunud: 25 Mär, 2008 13:16
Asukoht: saaremaa
Kontakt:

Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.

Postitus Postitas von manstein »

Et mootor mu enda poolt ümber sai lapatud, siis võin üpris üksikasjaliselt tehtu üles lugeda. Kõigepealt sai vänt lihvitud ja saaled sisse saaberdatud. Hooratas kergemaks. Kolvid üle kaalutud ja õliga läbi silindri vajuda lastud. Rõngad sobitatud. Klapid 53(?? aega sedavõrd palju möödas, aga olid vist ikka 53 omad) omadest üle treitud. Klapivedrud ära mõõdetud ja paika aetud. Sisse ja väljalaskekollektorid kaaneavadega kohakuti aetud ja jõudumööda lihvitud. Küünlad ja jagaja stendis välja valitud. Jahutustiivik eest maha keeratud ja elektrilisega asendatud.
Tänks Lemet, et vastata viitsisid..

Kogu eelnev tekst on minu meelest copy paste varasemast arutelust..

Ainus tõepõhi tundub elektrilise jahutuselemendiga seotud olevat..

Ehk kilovatijagu säästu maksimumreshiimil..

Aga Sa ei saanud vist hästi aru, mida inzenerid siin pajatasid..

http://www.zr.ru/archive/zr/1967/10/tie ... tilietki#8

Nimelt väidetakse tõsimeeli, et töukuritega ülanukvöll ei vöimalda pöördeid üle 5000..
Isegi teoreetiliselt mitte.. Ja sähh sulle..

Kodanik Lemet eirab ilmselt füüsikareegleid. Ise roolis ka..
von manstein
Liige
Postitusi: 1403
Liitunud: 25 Mär, 2008 13:16
Asukoht: saaremaa
Kontakt:

Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.

Postitus Postitas von manstein »

Ülekoormamise rekord oli vist "Kalevi" hoovitranspordil kasutatud GAZ-AA (või MM) käes, millele oli paigutatud siirupitünn. Täis tünn kaalus 7 tonni. :shock:
Ehh EOD paluks fototöendust..

Kuidas seitsmetonnine pütt kiisu raamile on aretatud..

Olgem ausad, raami lihtsalt ei jagu..

On ju tegu tänapäevases mõistes kaubikuga, mille puhul ei nõuta isegi C katti..

Raami pikkus kabiini tagant on ju 2400mm..

Kuhu see siirupitünn paigaldati.. :shock:
von manstein
Liige
Postitusi: 1403
Liitunud: 25 Mär, 2008 13:16
Asukoht: saaremaa
Kontakt:

Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.

Postitus Postitas von manstein »

Aga ZiL-130 -ga olen ise kümnetonniseid koormaid vedanud kui oli vaja oma sõitudeks kilomeetreid ja aega saada. Laos vormistati kaks eraldi saatelehte, kumbki viietonnisele koormale.

Nohh ja siit ei saa kõhklev telepublik aru, mis veosega on tegu..?

Noh et tihedus vöi kasti maht..

Kui pordemasin, kannatab nii möndagi.. Ikkagi 4meetri pikkune..

Kui aga isekallutav "tikutops", on juhe ikka täitsa koos.. :shock:
jackpuuk
Liige
Postitusi: 2243
Liitunud: 28 Aug, 2007 2:06
Kontakt:

Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.

Postitus Postitas jackpuuk »

Mainsteiniherra, see 5000 pööret jutt ei vasta tõele, uuri kasvõi Nascar -autode mootoreid.
sitt päev, kellele kurdad
EOD
Liige
Postitusi: 4694
Liitunud: 12 Jaan, 2006 15:57
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.

Postitus Postitas EOD »

von manstein kirjutas:
Aga ZiL-130 -ga olen ise kümnetonniseid koormaid vedanud kui oli vaja oma sõitudeks kilomeetreid ja aega saada. Laos vormistati kaks eraldi saatelehte, kumbki viietonnisele koormale.

Nohh ja siit ei saa kõhklev telepublik aru, mis veosega on tegu..?

Noh et tihedus vöi kasti maht..

Kui pordemasin, kannatab nii möndagi.. Ikkagi 4meetri pikkune..

Kui aga isekallutav "tikutops", on juhe ikka täitsa koos.. :shock:
Olen süüdi, Generalfeldmarschall. :oops: Oma ääretus piiratuses unustasin märkida, et autokolonni 3051-g ZIL-130 tüüpi autod olid enamuses tavalised portemasinad, mitte lühikese raamiga kallurid. Kuigi oli ka sadulveokeid ZIL-130 V1. Autokolonni "eliit" sõitiski sellistel Moskva vahet, vedades gaasiballoone. Kusjuures poolhaake taga oli veel kaheteljeline haagis.
Minu kliendiks enne sõjaväkke minekut oli Kopli Kaubajaama 3. ait. Sihuke algaja koht, kuigi "vanad kalad" teenisid ka seal hästi.
Muuseas eksisteeris autovedudel ka termin "gabariitne koorem", mille eest said kirja samad tonnkilomeetrid kui maksimaalse massiga koorma puhul. Koorem ise oli kerge, kuid suuremahuline. Iga juhi unistus. Laadimine käis kähku ja palk jooksis. 8)
von manstein
Liige
Postitusi: 1403
Liitunud: 25 Mär, 2008 13:16
Asukoht: saaremaa
Kontakt:

Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.

Postitus Postitas von manstein »

Tänks EOD, sisuka vastuse eest..

Telepublik jääb küll ootama, millega gabariitne 4meetri pikkuse kastiga ZIL pordeauto 10 tonniga täidetud sai..

Pakuks huupi, et tsemendikotid.. Kannatab tiheduse välja küll.. :D

Aga las parem EOD räägib, kui viitsib.. Ja gaz AA seitsmetonnise pütiga.. :shock:


Ootame..
EOD
Liige
Postitusi: 4694
Liitunud: 12 Jaan, 2006 15:57
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.

Postitus Postitas EOD »

von manstein kirjutas: Ootame..
Meie, kogu Venemaa Imperaator... jne. Suurushullustus kallal? :lol:
von manstein
Liige
Postitusi: 1403
Liitunud: 25 Mär, 2008 13:16
Asukoht: saaremaa
Kontakt:

Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.

Postitus Postitas von manstein »

Ehh, raisk mehed. tõmban hoogu tagasi..

Ikkagi jöuluaeg.. EOD..
Meie, kogu Venemaa Imperaator... jne. Suurushullustus kallal?

Oleme ikka sõbrad edasi.. :D
Kasutaja avatar
isakene
Liige
Postitusi: 1056
Liitunud: 29 Jaan, 2009 1:04
Kontakt:

Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.

Postitus Postitas isakene »

"Stalini kättemaks" ehk Kolhida KAZ 608, olemuselt sama, mis ZiL-130. Kasti mahtus 12 vundamendiplokki, kaaluga 1,3 tonni per tükk. Ja vedada jaksas see riistapuu neid täiesti edukalt. Mul pole elu sees nii laialt pentsu käes olnud kui nende paganama plokkide veo ajal, sest auto kandejõud oli paberite järgi 4 plokki, aga ülekaaluga sõitmine oli valjusti keelatud. Tuli siis ühe reisi pealt kaks reisi juurde kirjutada, õnneks paberite järgi keskmist kiirust tollal keegi ei arvestanud... :mrgreen:
Kui Teile paistab, et see on nii, siis see ongi nii - Teile paistab.
Lemet
Liige
Postitusi: 19914
Liitunud: 12 Apr, 2006 15:49
Kontakt:

Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.

Postitus Postitas Lemet »

Heal lapsel mitu nime...tuntud oli see Kaz ka Kutaisi Volvo nime all.
Errare humanum est-aga veel inimlikum on selle teise kraesse väänamine...
Lemet
Liige
Postitusi: 19914
Liitunud: 12 Apr, 2006 15:49
Kontakt:

Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.

Postitus Postitas Lemet »

Ainus tõepõhi tundub elektrilise jahutuselemendiga seotud olevat..

Ehk kilovatijagu säästu maksimumreshiimil..
Tõsiselt räägid või? Et näiteks klapi kuju, klapivedrude võrdne pinge, kolbide ühtlane kaal, kollektoriavade kokkuajamine ja valujääkide mahalihvimine, korralikult sobitatud vända- ja kepsukaelad, rääkimata korralikest küünaldest ja korraliku jagaja nukaga ei oma mingit tähtsust....ma saan aru, et pühad on nõrgale inimesele raske aeg, aga mingit piiri hundijalaveega peaks ikka pidama. Tänane heaolu on ikka avanss homse arvelt, ära seda unusta.
Errare humanum est-aga veel inimlikum on selle teise kraesse väänamine...
hulgus
Liige
Postitusi: 81
Liitunud: 11 Mär, 2009 22:58
Kontakt:

Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.

Postitus Postitas hulgus »

Ülekoormamistest.
Gaz 53 sõitis 3,5tn koorma asemel lahedalt ka 6-ga, muretult nagu eelpool mainitud.
8,5tn kandevõimega scaniale laoti 11 tn selga, ehk +20% ja juba olid jamad majas, pe--e vastu maad, vedrud pahupidi, patjadega masinad ei jõudnud patju täis puhuda jms, ehk siis tugevusvaru oli olematu võrreldes Tambovi konstandiga.
Vedamises on imesid teinud vana Nissan, 2,0d oma meeletu 54kw toel, kruusateel vedas ca 14tn 4x2 veokit, millel käigud kadunud. Liikuma saamine oli tõsine katsumus, natuke veniv köis aitas. Kui liikuma sai, seda siis umbes 5-l katsel, siis liikus kah, õnneks oli vaja vaid teelt eemale saada.
Samast veokit on Tartu kaubahalli keldris Ford tüüpi pirukaga käima tõmmatud, vaja ju vaid pool pööret, aga starter p--es.
Kõige hullemalt piinlik olukord oli, aga suure reisubussiga, millel hommikuks aku koolnud. Õnneks veel manuaal kasti ja siduripedaaliga. Kümmekond ülikondades meesterahvast arendasid siledal pinnal piisavalt momenti, et see "nõksukesekene" ära käiks. Hiljem mainiti vaid, et kui vaja ostavad ise uue aku, peaasi, et seändset jõunummert kordama ei peaks.
Ehk siis, Ka väikese massiga võib ka suuri asju korda saata, nagu eelnevalt mainitud.
Ulan-Ude40, 75274
von manstein
Liige
Postitusi: 1403
Liitunud: 25 Mär, 2008 13:16
Asukoht: saaremaa
Kontakt:

Re: Vanem tehnika, memuaarid jne.

Postitus Postitas von manstein »

Tõsiselt räägid või? Et näiteks klapi kuju, klapivedrude võrdne pinge, kolbide ühtlane kaal, kollektoriavade kokkuajamine ja valujääkide mahalihvimine, korralikult sobitatud vända- ja kepsukaelad, rääkimata korralikest küünaldest ja korraliku jagaja nukaga ei oma mingit tähtsust....ma saan aru, et pühad on nõrgale inimesele raske aeg, aga mingit piiri hundijalaveega peaks ikka pidama.
Ei nohh, tuleb Lemetit uskuda.. Et õnnestus liitervöimsust ja maksimaalkiirust nii labaste vötetega kasvatada..

Et kohe 146.. :dont_know:

Sellega igatahes tootjatehase asjapulgad hakkama ei saanud..

Mis aga nõukaaegset tehnilist tippu puudutab, siis lihtne näide

https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%93%D0%90%D0%97-13


Telepubliku jaoks oleks oluline teada eelkõige liitervõimsust..

Ja see on Tsaika puhul 35,4hj liitri kohta..

Ehk siis mosse 408 mootorist kehvem näitaja..



Ja ometi oli see nomenklatuurne aparaat käsitsi koostatud ja tuleb uskuda, et kogu Lemeti poolt eelnevalt ette antud protsedatuur oli kindla peale ette vöetud..

Ja näh, lumpenitele mõeldud mosse lippas pea sama hästi kui Tzaika.. :D
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 8 külalist