Lahingrobotid, droonid jms distantsjuhitav tehnika

Laevad, lennukid, tankid... Kõik sõjatehnikast.
Vasta
OLAVI
Liige
Postitusi: 1672
Liitunud: 31 Juul, 2014 0:49
Kontakt:

Re: Lahingrobotid, droonid jms distantsjuhitav tehnika

Postitus Postitas OLAVI »

2korda2 kirjutas: ... Ma ei teinud nalja kui ütlesin, et infot on vaja vahetult enne mõjupiirkonda jõudmist. Robot peab nii-kui-nii ümbrust jälgima ja selle pealt otsuseid vastu võtma. Liiklusmärgid oleksid üks selle voo alamosast ja standardite tõttu suhteliselt lihtsalt tuvastatavad.

Liiklusohutuse tõstmine on ka üks põhjendus 5G kasutusele võtmise visioonis.
Plaanis on, et kõik autod suudaksid üksteisega üle võrgu reaalajas suhelda millisekundite jooksul, üle neti ja liikluskorralduslikke vahendeid (liiklusmärke ja foore) poleks üldse vaja, et liiklust kordineeriks keskserver.
Idee on, et kui kõikide autode asukoht hetkel ja teatud aja pärast on teada millimeetrise täpsusega, siis polegi valgusoore vaja ja liiklusvood saaks katkematult suunata üle ristmike vajadusel autosid kiirendades või pidurdades, et ristuva liikumisega autod sõidaksid üksteise vahelt läbi kokkupuutumatta.
Kui tekkib vajadus muuta kuskil liikluskorraldust, et siis see tehakse keskrerveris ja hetkega saab kasvõi terve magistraali muuta ühesuunaliseks või peatänavaks ilma liiklusmärke või teede joonimist kasutamata.

Selliste ideede teostamise takistav tegur on senimaani see, et inimesed oskavad ise autosid juhtida ja psühiliselt ei pruugi kannatada kui autod üksteise vahelt suurel kiirusel läbipõikama hakkavad ja (juhi poolt juhitavate) veel keskselt kontrollimatult sõitvate autode suur arv (need plaanitakse ärakaduma).

Selle teostuseks on erinevad etapid mis vähendavad juhtide juhtimisoskusi ja harjutavad neid mugavustega (ja mugavuse eest maksmisega). (Käsikäigukastide kaotamine ja juhiabid suunavad ostjaid sujuvalt mugavaid elektriautosid tahtma.)
Hetkel on juba arenduses, et kõik autod valmiksid täis varustuses aga kasutaja ostaks jooksvalt tasulise (äpiga) lisasid juurde: Näiteks tahad automaatseid päevatulesid maksad äpiga selle kasutamise eest juurde ajapõhiselt. Tahad istmesoojendust või jalaga avanevat pagasiluuki või muutuvat salongivalgust või häälkäsklusega avanevat laegast, siis iga toimingu eest maksad vastavalt kas nädala või kuu põhiselt.

Suund võõrutada inimest "vajadusest omada autot" , et seda talle ajapõhiselt (max kasuga) rentida.

See tekst pole mitte minu "kesköine luulu", vaid mõned mälu järgi tsiteeritud lõigud elektriautode täiendkoolituse IT valla plaanilistest perspektiividest ja kuna ma pole ühegi konfidensiaalsuslepinguga enam seotud siis julgen sellest ka ääriveeri rääkida (muidugi peetakse mind hulluks).
Ainuke asi, mis jagades paljuneb on teadmised.
Walter2
Liige
Postitusi: 4001
Liitunud: 27 Okt, 2012 22:11
Asukoht: Phuket
Kontakt:

Re: Lahingrobotid, droonid jms distantsjuhitav tehnika

Postitus Postitas Walter2 »

OLAVI kirjutas:Liiklusohutuse tõstmine...

Tekkis ainult paar küsimust - mis siis saama hakkab kui nett tipptunnil juhuslikult ära kukub või mõni idapoolne häkkerite rühmitus asja käsile võtab ning kes järgneva eest vastutab?
Elu on liiga lühike et raisata seda lollide peale tõestamaks et nad on lollid /道德经 (Dàodéjīng)/
Parem olla tark ja rikas kui loll ja vaene...
2korda2
Liige
Postitusi: 1598
Liitunud: 01 Juul, 2014 11:56
Kontakt:

Re: Lahingrobotid, droonid jms distantsjuhitav tehnika

Postitus Postitas 2korda2 »

Olavi, see kõik on juba võimalik aga ainult väga kontrollitud keskkondades: logistikakeskused (ka siin), sadamad, metrood jms.
Nö "tavaliikluse" ümberseadmine selliseks on päris mitu suurusjärku keerulisem ülesanne just nende lihast-luust osalejate tõttu, kes alati reeglitest kinni ei pea. Jalakäijad näiteks tuleks tõenäoliselt eri tasandile viia, et neil poleks üldse võimalust robotitega "kohtuda". Sisuliselt tähendaks see robotitele eraldi metroosüsteemi.
Kuivõrd linnas üldiselt pole ruumi paralleelsete lahenduste jaoks, tuleb koos eksisteerida veel aastakümneid, sest meil ei tohi vähemusi (ise juhtida soovivad) diskrimineerida. Eks maksudega hakatakse seda "õigesse" suunda sudima aga võtab väga palju aega, kuniks pööre on piisavalt kaugel, et mõni linn võiks täielikult kesksele juhtserverile alluda. Olles pea veerand sajandit IT-d teinud ja muuhulgas nii logistikas kui ise-õppivates süsteemides "käed õliseks teinud" - mina pigem loodan seda keskserveri poolt juhitavat lahendust mitte kogeda. Peale singulaarsust - võib-olla. Enne seda kindlasti mitte.
Kasutaja avatar
Kilo Tango
Liige
Postitusi: 9131
Liitunud: 14 Aug, 2008 15:40
Kontakt:

Re: Lahingrobotid, droonid jms distantsjuhitav tehnika

Postitus Postitas Kilo Tango »

OLAVI kirjutas:See tekst pole mitte minu "kesköine luulu", vaid mõned mälu järgi tsiteeritud lõigud elektriautode täiendkoolituse IT valla plaanilistest perspektiividest ja kuna ma pole ühegi konfidensiaalsuslepinguga enam seotud siis julgen sellest ka ääriveeri rääkida (muidugi peetakse mind hulluks).


Ma usun, et sa seda teksti ise välja ei mõelnud, kuid sellegipoolest on see tekst paras fantaasia.
Esiteks on 5G lihtsalt uus andmesidestandard ja on väga vähe asju, mida praeguste andmesidestandarditega (4G ja 2G - 3G läheb varsti ära) teha ei saa. Liikluse kõrge granulaarsusega korraldamiseks ei ole 5G-d vaja ja samas ei ole see ka selleks piisav, sest fookus on vale koha peal.
Teiseks on selline keskserverist reaalajas liikluse juhtimine niivõrd veaaldis, et ükski täiemõistuseline insener ei hakka sellist süsteemi ehitama. Või mis ehitama - isegi planeerima ei hakka.

Sisuliselt oleks tegemist automaatse "lennujuhtimiskeskusega", kus vastused peaksid tulema millisekunditega või on edasisel katastroofilised tagajärjed. Ja isegi päris lennujuhtimiskeskuseid ei ole üks, vaid toimub ühelt lennujuhtimise alalt teisele üle andmine. Lisaks on lennujuhtimises kogu info manuaalselt dubleeritud (vähemalt oli siis, kui ma seal käisin).

Pigem usun sellisesse stseneaariumi, kus sõidukid kooskõlastavad oma tulevikuplaane, sarnaste tulevikuplaanidega masinad võtavad jadasse ja liiguvad koos, et säästa aega ja energiat. Tsentraalne liikluse juhtimine on 50-datest pärit Hruštšovi aegse nõukogude ulmekirjanduse produkt, mis kummalisel kombel elab keelegi fantaasiates edasi.
OLAVI
Liige
Postitusi: 1672
Liitunud: 31 Juul, 2014 0:49
Kontakt:

Re: Lahingrobotid, droonid jms distantsjuhitav tehnika

Postitus Postitas OLAVI »

Ma saan ise ka aru, et selline masinjuhitava transpordi visioon on fantaasia vili aga see on "ilus vili".
Edumeelsed visionärid on selle fantaasia finantsasutustele
(loe pangad) edukalt mahamüünud ja need on asunud aktiivselt suunda muutma.
Ei saa eirata ka meie majandusmeedias mõned aastad tagasi kajastatud tõsiasja, et üks suur panganduskorporatsioon on võõrandanud kõik naftatootmis ja naftaenergeetika sektori osakud ning panustab vabanenud vahendid "keskkonnasäästlikesse tehnikaharudesse".

"Rockefellers muudab investeeringud puhtale energiale."
https://www.bbc.com/news/world-us-canada-29310475
"Need pole rumalad inimesed, need on inimesed, kes teavad, kuidas rahaga ümber käia."
ÜRO peasekretär Ban Ki-moon loodab, et juhid saavad teha edusamme universaalse kliimakokkuleppe osas, mille kõik riigid allkirjastavad 2015. aasta lõpus.

Pühapäeval tulid sajad tuhanded marssijad üle 2000 maailma tänavale, nõudes kiireid meetmeid kliimamuutuste vastu ja kutsudes üles piirama süsinikdioksiidi heitkoguseid.

Demonstratsioonidega, mille korraldas The People's Climate March, ühinesid ka ärijuhid, keskkonnakaitsjad ja kuulsused."


"Megapangad peaksid kasutama oma laenuvõimu Big Oili vastu, ütlevad need Rockefelleri pereliikmed".
https://www.marketwatch.com/story/mega- ... 2020-10-12
"... [F] tänapäeva finantsjuhid [peavad] omaks võtma innovatsiooni ja minema kaugemale fossiilkütuste kasumist, et töötada välja pangandusmudelid, mis paistavad silma süsinikdioksiidiheitevabas maailmas."

(Huvilised saavad uurida nende nimedega seotud ettevõtete struktuure, omandikuuluvusi ja kena rohepromoga kodulehti netis.)


Tänapäeval ei tehta mitte ühtegi toodet "tegemise rõõmu pärast" vaid majandusliku kasumiteenimise eesmärgil, sest kasutajad "on nõus antud toote eest raha väljakäima" ja toodet liisima (tekitama pankadele võlaturgu).

Meil, tavatarbijatel, jääb üle ainult hinnata oma lähima aastakümne hädapärase elamise- ja liiklusvahendite energiatarbe (rahakulu = elamiseks vajaliku töötamise aja suhe isiklikku elamiseks antud aega) perspektiivse arvestamisega.

(Võibolla selline post sobiks paremini energiakandjate teemasse, aga kuna kõik kaasaegsed enaergiatarbijad plaanitakse (kasulikumaks maksustamiseks) IT võrku siduda, siis need teemad on tavakasutaja vaatevinklist vägagi tihedalt seotud.)
Ainuke asi, mis jagades paljuneb on teadmised.
Madis Reivik
Liige
Postitusi: 3343
Liitunud: 20 Dets, 2019 13:30
Kontakt:

Re: Lahingrobotid, droonid jms distantsjuhitav tehnika

Postitus Postitas Madis Reivik »

Ma ikka mõtlen et mis probleemi see isesõitev lahendab ?

Eraisikul - igal enamvähem norm aruga inimesele pole probleemi teha juhiluba

Kaubaveod - lisaks roolikeeramisele on vaja ka kaupa vastuv võtta, välja anda, planeerida, kinnitada jne jne jne

Päris ilma inimeseta suht keeruline ja milleks ?

Ja kui isesõitjas istub inimene, mida ta teeb seal ? Vaatab tiktokist reklaame ?
Kasutaja avatar
Kilo Tango
Liige
Postitusi: 9131
Liitunud: 14 Aug, 2008 15:40
Kontakt:

Re: Lahingrobotid, droonid jms distantsjuhitav tehnika

Postitus Postitas Kilo Tango »

Madis Reivik kirjutas:Ma ikka mõtlen et mis probleemi see isesõitev lahendab ?

Eraisikul - igal enamvähem norm aruga inimesele pole probleemi teha juhiluba

Kaubaveod - lisaks roolikeeramisele on vaja ka kaupa vastuv võtta, välja anda, planeerida, kinnitada jne jne jne

Päris ilma inimeseta suht keeruline ja milleks ?

Ja kui isesõitjas istub inimene, mida ta teeb seal ? Vaatab tiktokist reklaame ?


Madis, sul ei ole piisavalt fantaasiat.
1. Eraisiku jaoks ei olegi PROBLEEMI, mille see lahendab. Niisamuti, kui digitaalse mäluga istmed ei lahenda mingit probleemi. See on mugavuse küsimus ja mulle küll meeldib rohkem oma lastega sõidu ajal näiteks sabotööri mängida, kui vastutada elusalt kohale jõudmise eest.
2. Kaubavedude puhul saab kogu selle inimkehade logistika ehitada üles teistmoodi. Kodanik ei pea kaubaveokiga kohale loksuma, vaid võib ka kas resideeruda koha peal õi liikuda sinna lähiareaalist.
3. Lisaks hakkab logistika sellega seoses ilmselt oluliselt muutuma, kaasates muid tehnilisi vahendeid.
Kasutaja avatar
Kriku
Moderaator
Postitusi: 36579
Liitunud: 10 Aug, 2010 18:55
Asukoht: Viljandimaa
Kontakt:

Re: Lahingrobotid, droonid jms distantsjuhitav tehnika

Postitus Postitas Kriku »

Isesõitmine võiks teoorias vähendada õnnetusi inimlike vigade vältimise teel ning võimaldada autos istujal millegi muuga tegeleda. Telefoniga rääkida, kirju lugeda, seksida, konjakit juua... Peale selle saaks isesõitja rooli lubada igasugu füüsilise puudega isikuid, keda muidu liiklusvoogu ei taheta.

Aga ma teen ettepaneku foorumi temaatikast mitte väga kaugele sõuda. Suur hulk väga tarku inimesi on isesõitjate alla väga palju raha hakkama pannud ning ju neil ikka ärilist perspektiivi on. Foorumi temaatikasse puutub see kõik nii palju, et nende tsiviilarenduse saavutused jõuavad kindlasti ka militaariasse. Ja seal on ikka rängalt rakendusi.
nimetu
Liige
Postitusi: 7583
Liitunud: 25 Mär, 2016 21:16
Kontakt:

Re: Lahingrobotid, droonid jms distantsjuhitav tehnika

Postitus Postitas nimetu »

Suur hulk väga tarku inimesi on isesõitjate alla väga palju raha hakkama pannud ning ju neil ikka ärilist perspektiivi on.

See küll iseenesest mingi näitaja pole. Suur hulk tarku inimesi on ka igasugustesse jamadesse investeerinud. Antud juhul on muidugi mingisugune käega katsutav väljund vähemalt olemas.
Kasutaja avatar
Kriku
Moderaator
Postitusi: 36579
Liitunud: 10 Aug, 2010 18:55
Asukoht: Viljandimaa
Kontakt:

Re: Lahingrobotid, droonid jms distantsjuhitav tehnika

Postitus Postitas Kriku »

nimetu kirjutas:
Suur hulk väga tarku inimesi on isesõitjate alla väga palju raha hakkama pannud ning ju neil ikka ärilist perspektiivi on.

See küll iseenesest mingi näitaja pole. Suur hulk tarku inimesi on ka igasugustesse jamadesse investeerinud.
Mina samas mõõdus näidet ei tea, aga pole oluline. Autonoomse tsiviiltranspordi rakendusvaldkonnad, ärimudelid, tasuvus jne. ei kuulu minu arvates üldiselt milneti foorumi ega selle tehnika alamfoorumi temaatikasse.
Madis Reivik
Liige
Postitusi: 3343
Liitunud: 20 Dets, 2019 13:30
Kontakt:

Re: Lahingrobotid, droonid jms distantsjuhitav tehnika

Postitus Postitas Madis Reivik »

Mnjah, digiistmed lahendavad vägagi probleemi - nt kui naine kasutab autot ja pead enne 30 sekundit istet regullima enne kui sisse mahud :) Ja istmeregull on paremal pool istet, ole seal siis uurakil krt ja külm tuul puhub vastu selga :)

Minu peamine kriitika on ikkagi selles - ja see on lihtsalt kõigile MÕTLEMISEKS mitte otseselt selgeks vaidlemiseks - kui maailmas on nii palju bugist softi, miks me eeldame et isesõitja on bugivaba ?

See et mina tahan roolist hoida ja ei usaldaks kindlasti mingil koodil rooli keerata, veelvähem saaks samal ajal lõõgastuda ja lauamänge mängida, see on äkki minu probleem. Aga areng võiks käia niiviisi et kõigepealt juhiabid - ning nende kasutamise REAALNE ERAPOOLETU STATISTIKA - a la hoidsid ära nii ja niipalju õnnetusi - ja selle baasilt liiguks edasi.

Vabalt võiks olla nii et kui AI teeb hädapidurduse, hoides ära raske liiklusõnnetuse, siis tuleks automaatkõne politseisse ja juht peaks selgitama mis kurat toimus.
Kasutaja avatar
Kriku
Moderaator
Postitusi: 36579
Liitunud: 10 Aug, 2010 18:55
Asukoht: Viljandimaa
Kontakt:

Re: Lahingrobotid, droonid jms distantsjuhitav tehnika

Postitus Postitas Kriku »

Noh, lennukid ja raketid siiski lendavad, tuumajaamad töötavad... Missioonikriitilisest tarkvaraarendusest on meil siin kuskil isegi omaette lõime algus.
Kasutaja avatar
Kilo Tango
Liige
Postitusi: 9131
Liitunud: 14 Aug, 2008 15:40
Kontakt:

Re: Lahingrobotid, droonid jms distantsjuhitav tehnika

Postitus Postitas Kilo Tango »

Madis Reivik kirjutas:Mnjah, digiistmed lahendavad vägagi probleemi - nt kui naine kasutab autot ja pead enne 30 sekundit istet regullima enne kui sisse mahud :) Ja istmeregull on paremal pool istet, ole seal siis uurakil krt ja külm tuul puhub vastu selga :)


Sama argumendi võib konstrueerida isesõitmise poolt. Ole seal siis krt mitu tundi sundasendis ja vahi ette selmet lastega kaarte mängida. See ei ole probleem. See on mugavus.

Madis Reivik kirjutas:Minu peamine kriitika on ikkagi selles - ja see on lihtsalt kõigile MÕTLEMISEKS mitte otseselt selgeks vaidlemiseks - kui maailmas on nii palju bugist softi, miks me eeldame et isesõitja on bugivaba ?
...

Kõik kriitiline tarkvara luuakse lähtudes eeldusest, et see on bugine. Asja nimi inglise keeli on software resilience - sobiv agurism ei tulnud kohe pähe.
Motronicus
Liige
Postitusi: 341
Liitunud: 03 Veebr, 2009 16:21
Kontakt:

Re: Lahingrobotid, droonid jms distantsjuhitav tehnika

Postitus Postitas Motronicus »

mhmrr12 kirjutas:Ei ole YOLO, vaid hoopis RegNet. Mõlema puhul on tegemist CNN arhitektuuride perekonda kuuluvate neurovõrkudega, kuid RegNeti puhul on lisatud uut tüüpi moodulid. https://arxiv.org/abs/2101.00590
Tesla pipeline koosneb mitmest erineva arhitektuuriga neurovõrgust, kusjuures RegNet (see mis vaatab ühte kaadrit korraga) on vaid esimene samm.
Kui minna paar sammu edasi, siis kasutatakse RNN tüüpi neurovõrku, mille sisendiks on mitme kaadri/ajahetke töödeldud info ja auto kineetilise liikumise andmed.
Ei hakka pikalt seletama, võite lugeda lähemalt näiteks siit: https://www.louisbouchard.ai/tesla-autopilot-explained-tesla-ai-day/

Tegelikult toimetas YOLO seal detektorina mõni aeg tagasi, RegNetist-BiFPNist stäkis järgmisena, ja on asendatud tänaseks transformeriga. Asendamine pole vast isegi õige sõna siinkohal.
Nii juhtub, kui videot lõpuni ei vaata.

RegNetist rääkides on tegu täiendatud ResNet'iga (residual network).
Per aspera ad astra!
OLAVI
Liige
Postitusi: 1672
Liitunud: 31 Juul, 2014 0:49
Kontakt:

Re: Lahingrobotid, droonid jms distantsjuhitav tehnika

Postitus Postitas OLAVI »

Loodus tühja kohta ei salli.
Kuna õhuookean on veel vägagi hõreda liiklusega ja jalakäijate ettejooksmise oht on seal minimaalne, on mõistlik õhu teel "iselendavat" kaubatransporti katsetada.
See, kuidas droonid parvega lennata oskavad, oli ka Linnahalliüritusel näha.
"Eestis testitakse linnalennunduse tulevikumasinaid."
https://eac.ee/et/uudised/eestis-testit ... umasinaid/

"GOF 2.0 Integrated Urban Airspace."
https://gof2.eu/
Pilt
Ainuke asi, mis jagades paljuneb on teadmised.
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 11 külalist