Lahingrobotid, droonid jms distantsjuhitav tehnika

Laevad, lennukid, tankid... Kõik sõjatehnikast.
Vasta
Kasutaja avatar
Kilo Tango
Liige
Postitusi: 9095
Liitunud: 14 Aug, 2008 15:40
Kontakt:

Re: Lahingrobotid, droonid jms distantsjuhitav tehnika

Postitus Postitas Kilo Tango »

Kriku kirjutas:Aga miks peakski üks ja sama tehniline lahendus algusest peale töötama arengumaal ja arenenud tööstusriigis?

...
Esimene ettejuhtuv Ouagadougu tänavavaade. Need seal sõidavad veel hulk aega ise ja sisepõlemismootoriga ka.


See häda nende illustreerivate näidetega on, et need hakkavad oma elu elama.
Kui on võimalik teha universaalne lahendus, tuleb kindlasti eelistada seda. Ka nimetet videos vaadeldi näiteks liiklust Indias ja arutleti korra selle üle, et kuidas seal liikluses hakkama saada, kus formaalseid reegleid on õigupoolest vähe. Selleks ongi vaja lugeda ka kõiksugu muud infot (mitte ainult liiklusmärke), et hiljem MCTS-i abil õige rada valida.
Kasutaja avatar
Kilo Tango
Liige
Postitusi: 9095
Liitunud: 14 Aug, 2008 15:40
Kontakt:

Re: Lahingrobotid, droonid jms distantsjuhitav tehnika

Postitus Postitas Kilo Tango »

Madis Reivik kirjutas:...
13) Androidi äpid - need enamasti FUBARid (pangaäpid, mingid kaupluse äpid)
...


14) Tuumajaamade, keemiatehaste jms. ohtlike juhtimisseadmete tarkvara on samuti vigane. Ometi need töötavad. Ometi Windows töötab, Word, Powerpoint jne. Inimesed toetuvad neile päris kriitilistes lahendustes.

Tarkvara ja riistvara vead on teada probleem ja jällegi ei maksa arvata, et sa esimesena märkasid, et need olemas on.
Madis Reivik
Liige
Postitusi: 3321
Liitunud: 20 Dets, 2019 13:30
Kontakt:

Re: Lahingrobotid, droonid jms distantsjuhitav tehnika

Postitus Postitas Madis Reivik »

Tuumajaamas ja keemitehases 3-4 kordne reduntatsus, just selsamal põhjusel.
Ja ka radar peaks olema selsamal põhjusel.

Tuumajaama soft on ka tõnäoliselt "perfokaardiaegne", keegi ei uuenda seda et oleks ägedam.
Kasutaja avatar
Kriku
Moderaator
Postitusi: 36424
Liitunud: 10 Aug, 2010 18:55
Asukoht: Viljandimaa
Kontakt:

Re: Lahingrobotid, droonid jms distantsjuhitav tehnika

Postitus Postitas Kriku »

Mulle tundub lihtsalt, et siis, kui isesõitvad autod saavad massiliselt kasutatavaks igapäevaseks reaalsuseks, siis kirjeldatakse vähemalt arenenud maailmas linnad ja suured maanteed digitaalselt ära ka. Kui auto väljub kirjeldatud tsoonist, siis ta ütleb seda juhile.

Ma ei taha ülal öelduga praegust arendustööd kuidagi alavääristada. Vastupidi, see on väga äge ja tõenäoliselt kujuneb harvaks näiteks, kuidas tehnoloogiasiire toimub tsiviilvaldkonnast sõjandusse.

India suhtes ei võta seisukohta. Kui äriliselt on väga perspektiivne välja töötada autonoomne auto, mis toimiks meie mõistes peaaegu reguleerimata liikluskeskkonnas, siis antagu minna.

Visuaalsete sümbolite tõlgendamisest on minu arvates huvitavam küsimus, kui kaugel ollakse füüsiliste barjääride analüüsimisel. Kui võimekad on Muski lahendused tuvastamaks, kas kivi või künnis või astang on piisavalt kõrged või auk piisavalt sügav, et mitte üritada neist üle sõita?
Kasutaja avatar
Kilo Tango
Liige
Postitusi: 9095
Liitunud: 14 Aug, 2008 15:40
Kontakt:

Re: Lahingrobotid, droonid jms distantsjuhitav tehnika

Postitus Postitas Kilo Tango »

Madis Reivik kirjutas:Tuumajaamas ja keemitehases 3-4 kordne reduntatsus, just selsamal põhjusel.
Ja ka radar peaks olema selsamal põhjusel.

See liiasus on riistvara vigade kinni püüdmiseks. Kõikidel harudel töötab (valdavalt) identne tarkvara. Niikuinii tuleb kaamerapildi kadumisel minna üle käsitsi juhtimisele. Radariga üksi ei sõida kuhugi. Sellega on radarit raske põhjendada.

Madis Reivik kirjutas:Tuumajaama soft on ka tõnäoliselt "perfokaardiaegne", keegi ei uuenda seda et oleks ägedam.

Don't fix it if it ain't broke
Walter2
Liige
Postitusi: 3978
Liitunud: 27 Okt, 2012 22:11
Asukoht: Phuket
Kontakt:

Re: Lahingrobotid, droonid jms distantsjuhitav tehnika

Postitus Postitas Walter2 »

Kriku kirjutas:Mulle tundub lihtsalt, et siis, kui isesõitvad autod saavad massiliselt kasutatavaks igapäevaseks reaalsuseks, siis kirjeldatakse vähemalt arenenud maailmas linnad ja suured maanteed digitaalselt ära ka. Kui auto väljub kirjeldatud tsoonist, siis ta ütleb seda juhile.

Kui isesõitvate massiline kasutajaskond pole enam defineeritavad kui juhid (e. puudub juhtimisõigus) siis kuidas ülalkirjeldet olukorrale lahendus leida? Isesõitvad liiguvad ainult mööda kaardistatud teid? Või jääbki auto tee äärde seisma kuna salongis puudub juhtimisõigus?
Elu on liiga lühike et raisata seda lollide peale tõestamaks et nad on lollid /道德经 (Dàodéjīng)/
Parem olla tark ja rikas kui loll ja vaene...
Kasutaja avatar
Kriku
Moderaator
Postitusi: 36424
Liitunud: 10 Aug, 2010 18:55
Asukoht: Viljandimaa
Kontakt:

Re: Lahingrobotid, droonid jms distantsjuhitav tehnika

Postitus Postitas Kriku »

Walter2 kirjutas:Kui isesõitvate massiline kasutajaskond pole enam defineeritavad kui juhid (e. puudub juhtimisõigus) siis kuidas ülalkirjeldet olukorrale lahendus leida? Isesõitvad liiguvad ainult mööda kaardistatud teid?
Ma arvan küll, et kui kunagi jõutakse nii kaugele, et isesõitev auto sõidabki päris ise (autos võib olla näiteks pime isik või üldse mitte kedagi), siis see kulgeb vaid kaardistatud aladel. Aga kuna kaardistamine on odav, siis see pole suurem probleem.
Kasutaja avatar
Kilo Tango
Liige
Postitusi: 9095
Liitunud: 14 Aug, 2008 15:40
Kontakt:

Re: Lahingrobotid, droonid jms distantsjuhitav tehnika

Postitus Postitas Kilo Tango »

Kriku kirjutas:...
Visuaalsete sümbolite tõlgendamisest on minu arvates huvitavam küsimus, kui kaugel ollakse füüsiliste barjääride analüüsimisel. Kui võimekad on Muski lahendused tuvastamaks, kas kivi või künnis või astang on piisavalt kõrged või auk piisavalt sügav, et mitte üritada neist üle sõita?


Videos kostus ka väide, et teede määramise ja ennustamise täpsus on mõni sentimeeter (lõpus kusagil QA osas vist). Samas muidugi ei ole see ka probleem, mida ma kuigi oluliseks nimetaks, kuna sellised äärekividest üle sõitmised saab rahuga jätta autojuhi lahendada esialgu. Huvitav on see küsimus küll.
nimetu
Liige
Postitusi: 7574
Liitunud: 25 Mär, 2016 21:16
Kontakt:

Re: Lahingrobotid, droonid jms distantsjuhitav tehnika

Postitus Postitas nimetu »

Sellest nüüd ei saanud aru. Kui ehitada süsteem üles ainult plekitahvlite automaagilisele lugemisele, milles seisneb siis paindlikkus?

Küsimus ei tulnud ju ainult kaamerate kasutamisest, vaid kaartide kasutamisest. Kui kombineerida erinevad andmed ja sensorid, siis loomulikult on süsteem tervikuna paindlikum. Põhjus miks Tesla detailseid kaarte ei kasuta on see, et nende koostamine ja uuendamine käiks neil üle jõu ja teeks nende toote kallimaks. Waymo tegutseb ainult nendes piirkondades, kus neil on detailsed kaardid - puudub paindlikkus teenuse pakkumises. Siin ongi põhimõtteline erinevus toote arendamisel ja turundamisel.
Tesla tahab müüa eraklientidele autosid ning Waymo tahab müüa autonoomseid tehnoloogiaid ning pakkuda autonoomset sõiduteenust.
Viimati muutis nimetu, 03 Sept, 2021 10:00, muudetud 1 kord kokku.
Walter2
Liige
Postitusi: 3978
Liitunud: 27 Okt, 2012 22:11
Asukoht: Phuket
Kontakt:

Re: Lahingrobotid, droonid jms distantsjuhitav tehnika

Postitus Postitas Walter2 »

Teed on ilma aukudeta, teekatte märgistus selge ja loetav ning muu taristu (äärekivid nt.) ei tohi muutuda autosõidule takistuseks kui sealt on vaja üle sõita. Kui sellised kriteeriumid pole täidetud siis teoorias tuleks püstitada küsimus juba tavaautosõidu toimimise võimalikkusest, isesõidust rääkimata. Viimane saabki toimuda ainult rangelt kontrollitud ja kaardistatud taristu tingimustes (kasvõi juba seepärast, et vältida võimalikke juriidilisi vaidlusi ja kohtulahendeid).
Elu on liiga lühike et raisata seda lollide peale tõestamaks et nad on lollid /道德经 (Dàodéjīng)/
Parem olla tark ja rikas kui loll ja vaene...
2korda2
Liige
Postitusi: 1595
Liitunud: 01 Juul, 2014 11:56
Kontakt:

Re: Lahingrobotid, droonid jms distantsjuhitav tehnika

Postitus Postitas 2korda2 »

Kriku kirjutas:Jah - ning see taat, kes ajutise märgi üles paneb, lükkab selle nutiseadmesse ka sisse. Administratiivne, mitte tehniline probleem.

Kui muust rääkida, siis tee piirid - kus auto üldse olla tohib - võiks ju ka linnade kohta päritavad olla. Reaalsuses otsustatakse seda tihti selle järgi, kuhu rehve lõhkumata pääseb. Mulle tundub, et selle automaagiline hindamine võib olla veel keerulisem kui liiklusmärgid.

Siin oled valel teel. Erinevate liikluskorraldusvahendite hulk on üsna selgelt piiritletud ja (rahvusvaheliselt) standardiseeritud, LS-s kõik olemas. Nende tuvastamine video-voost on tänapäeval lapsemäng. Ainukesed keerukamad kohad võivad olla tekstilised lisatahvlid (stiilis "Riia-Turu ristmik on suletud ajavahemikul 01.08.2021-13.08.2021"). Sellised aitaksid paremini teekonda planeerida, on üldjuhul siiski püsivama loomuga ja võivad tulla ka mingi "kaardiuuendusega". Tüüpiliselt on sellised ümberkorraldused aga lisaks tekstilistele tahvlitele ka alati päris liiklusmärkidega tähistatud ja automaatse tuvastamise korral oleks siiski selge, et edasi ei saa.
Liikluskorraldusvahendid ise aga võivad tekkida ja kaduda väga dünaamiliselt. Lõikab maanteeservas mees trimmeriga heina - ajutine kiirusepiirang, mis sisuliselt liigub mehega kaasa näiteks 500m tunnis. Värvitakse piirdeid - ajutiselt esimene rada kinni, liigub samuti päeva jooksul vastavalt töö edenemisele. Liiklusõnnetus - suunatakse liiklus ümber - märgid tekivad ja kaovad vastavalt olukorra lahendamise kiirusele. Jääb veok rikkega maantee äärde seisma - paneb ohukolmnurga välja, et esimesest reast sõidukid ära juhtida. Lõputu jada.
Täpsemad tee asukoha kaardid seevastu ei aita teatud piirist edasi enam sisuliselt üldse. Minu hinnangul on see piir kuskil 0,5-1m juures. Täpsem kaart lihtsalt ei annaks midagi, sest sõiduk peab niiehknaa tegelikku hetkeolukorda hindama*. 0,5-1m hinnang tuleb olukorrast, kus talvisel ajal metsavahelt välja sõites ootab ees ühtlaselt lumega kaetud väli. See on olukord, kus sensoritel on keeruline hetkeolukorda tuvastada ja ainsaks võimaluseks võib olla aeglane edasiliikumine arvestusega "hoian eeldatavast teeservast 1m telgjoone poole".
* - siin on heaks näiteks mõne aasta tagune juhtum USA-s, kus suurel maanteel oli sõidurada (ajutiselt) suletud betoonblokkidega. Tesla pani sinna täiega sisse, sest "siit on miljon Teslat varem täpselt sedasi sõitnud".

Võimalus, et kõik taadid suudavad kõiki (ka ajutisi) liiklusmärke jooksvalt muudkui kuskil keskkonnas registreerida ja sealt keskkonnast omakorda kõik autod selle teabe õigeagselt kätte saavad - oluliselt keerulisem ülesanne. Robot peab siiski olema võimeline liiklema ka tingimustes, kus head võrguühendust mis iganes põhjusel alati võtta pole. Vastasel juhul jäävad roboti liiklemisalaks suhteliselt hästi kontrollitavad (et ei oleks ootamatuid dünaamilisi muudatusi) keskkonnad: suletud territooriumiga sadamad, logistikakeskused jms.
Viimati muutis 2korda2, 03 Sept, 2021 10:02, muudetud 1 kord kokku.
Kasutaja avatar
Kriku
Moderaator
Postitusi: 36424
Liitunud: 10 Aug, 2010 18:55
Asukoht: Viljandimaa
Kontakt:

Re: Lahingrobotid, droonid jms distantsjuhitav tehnika

Postitus Postitas Kriku »

nimetu kirjutas:Põhjus miks Tesla detailseid kaarte ei kasuta on see, et nende koostamine ja uuendamine käiks neil üle jõu ja teeks nende toote kallimaks.
On nad selle välja öelnud? Vähemalt tehniliselt peaks see ju AI väja töötamisega võrreldes triviaalne olema.

2korda2 kirjutas:Robot peab siiski olema võimeline liiklema ka tingimustes, kus head võrguühendust mis iganes põhjusel alati võtta pole. Vastasel juhul jäävad roboti liiklemisalaks suhteliselt hästi kontrollitavad (et ei oleks ootamatuid dünaamilisi muudatusi) keskkonnad: suletud territooriumiga sadamad, logistikakeskused jms.
No ma ei tea, linnades interneeduse tagamine ei tohiks ju probleem olla.
nimetu
Liige
Postitusi: 7574
Liitunud: 25 Mär, 2016 21:16
Kontakt:

Re: Lahingrobotid, droonid jms distantsjuhitav tehnika

Postitus Postitas nimetu »

Waymo on Guugli poolt asutatud ning see annab neile palju infot ja ressursse. Guuglil on kaartide ja lidaritega tugev kogemus ja tohutu tehniline baas. Need kaardid, mida Waymo kasutab, pole tavalised kahemõõtmelised kaardid, vaid lidariga skaneeritud ja seejärel märkimisväärse andmetöötluse läbinud andmekogud. Teslal pole sellist võimekust. Waymo tegutseb ainult seal, kus neil alad on kaardistatud. Nad on tehniliselt võimelised ka kaardistamata kohtades sõitma, kuid see pole nende eesmärk ja tõenäoliselt pole neil üldse kavaski midagi sellist teha. Nende kliendid on teised ning nõudmised erinevad.

Kui auto väljub kirjeldatud tsoonist, siis ta ütleb seda juhile.

Waymo kärutab ringi ilma juhtideta. Kedagi pole rooli taga ja reisijaid ei lastagi sinna. Probleemide korral abistab kaugoperaator või siis äärmisel juhul tuleb kohale tehniline meeskond.

Ma arvan küll, et kui kunagi jõutakse nii kaugele, et isesõitev auto sõidabki päris ise (autos võib olla näiteks pime isik või üldse mitte kedagi), siis see kulgeb vaid kaardistatud aladel. Aga kuna kaardistamine on odav, siis see pole suurem probleem.

Waymo nii tegutsebki.
Viimati muutis nimetu, 03 Sept, 2021 10:11, muudetud 1 kord kokku.
Kasutaja avatar
Kriku
Moderaator
Postitusi: 36424
Liitunud: 10 Aug, 2010 18:55
Asukoht: Viljandimaa
Kontakt:

Re: Lahingrobotid, droonid jms distantsjuhitav tehnika

Postitus Postitas Kriku »

nimetu kirjutas:Need kaardid, mida Waymo kasutab, pole tavalised kahemõõtmelised kaardid, vaid lidariga skaneeritud ja seejärel märkimisväärse andmetöötluse läbinud andmekogud. Teslal pole sellist võimekust.
No ma ei tea, isegi EV Maa-ametil on selline võimekus.
nimetu
Liige
Postitusi: 7574
Liitunud: 25 Mär, 2016 21:16
Kontakt:

Re: Lahingrobotid, droonid jms distantsjuhitav tehnika

Postitus Postitas nimetu »

No ma ei tea, isegi EV Maa-ametil on selline võimekus.

Detailsuse aste on tegelikult erinev. Maa-amet on need mõõtmised teinud ilmselt lennukile monteeritud lidariga. See punktipilv on üsna jäme (soovitan seda maa-ameti rakenduses vaadata) ja nende andmete töötlemine ning kokku panemine on väga mahukas töö. Guugel/Waymo teeb ilmselt nii, et sõidab kõik tänavad peenema resolutsiooniga lidariga läbi.
Pealegi, kaua läks maa-ametil sellise kaardi koostamise ja väljastamiseks? Kui tihti nad seda uuendavad?
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 10 külalist