38. leht 66-st

Re: Kliimamuutustest

Postitatud: 21 Juul, 2021 16:49
Postitas AndresTy
Smith kirjutas:Peredes, kus on kaks autot, võiks vabalt olla juba täne naispoole oma
elektriauto.

See on nüüd õite huvitav avaldus! Miks küll peaks olema elektriauto sobivam rohkem naistele kui meestele?
Miks seda ei tehta ?

Sest korda pole siin jumalavallatus ühiskonnas majas.... :dont_know:

Re: Kliimamuutustest

Postitatud: 21 Juul, 2021 16:52
Postitas TTA
AndresTy kirjutas:
Smith kirjutas:Peredes, kus on kaks autot, võiks vabalt olla juba täne naispoole oma
elektriauto.

See on nüüd õite huvitav avaldus! Miks küll peaks olema elektriauto sobivam rohkem naistele kui meestele?
Miks seda ei tehta ?

Sest korda pole siin jumalavallatus ühiskonnas majas.... :dont_know:


Naine sõidab lühemaid otsi ja peamiselt linnas?

Re: Kliimamuutustest

Postitatud: 21 Juul, 2021 17:17
Postitas AndresTy
TTA kirjutas:Naine sõidab lühemaid otsi ja peamiselt linnas?
Just - ja mees sõidab pikki otsi laevaga Soome tööle käies.... :lol: Maeitea - kas tõepoolest kõik naised elavad linnas ja sõidavad seal lühikesi otsi - mis huvitav sugudepõhine lähenemine!

Re: Kliimamuutustest

Postitatud: 21 Juul, 2021 17:37
Postitas TTA
AndresTy kirjutas:
TTA kirjutas:Naine sõidab lühemaid otsi ja peamiselt linnas?
Just - ja mees sõidab pikki otsi laevaga Soome tööle käies.... :lol: Maeitea - kas tõepoolest kõik naised elavad linnas ja sõidavad seal lühikesi otsi - mis huvitav sugudepõhine lähenemine!


No ma arvan et sa loed liiga palju sinna sisse. Mulle jäi küll mulje et akf kirjeldas lihtsalt oma pere igapäevaseisu mida ta ilmselt ise kõige paremini teab.

Re: Kliimamuutustest

Postitatud: 21 Juul, 2021 17:42
Postitas Kapten Trumm
Siin pole palju vaja leiutada, tavalised "naisteka" tüüpi väikeautod on ka müügis olles väikeste läbisõitudega, vabalt leiab autosid, mis on 6-8 aasta vanuselt läbisõiduga 50 000 km ehk need leiavad erinevalt pere põhiautost vähest kasutamist. Väikesed, nõrgad ja mürarikkad pisiautod on linnadevaheliseks maanteesõiduks ebamugavad ja vähe sobivad.

Samas taolises vanuses keskklassi autot sellise läbisõiduga pole võimalik leida. Seega Smithi loogika on õige.

Re: Kliimamuutustest

Postitatud: 21 Juul, 2021 18:38
Postitas nimetu
Kas see on ainus põhjus või seal on mingi oluline nüanss veel
miks ei võiks saada osta miskit väiksemat aparaati? (Ohtlikkus? vms)

Vesiniku tootmine pole see kõige keerulisem osa. Keemiatundides tehakse taolisi katseid koguaeg. Probleem tekib siis kui sa soovid seda vesiniku hoiustada. Selle energiatihedus on tõesti väga hea, kuid tavarõhul võtaks kasuliku koguse energia hoiustamine meeletult ruumi. Üks kilo vesiniku sisaldab ligikaudu 39 kWh energiat, kuid kuupmeeter tavarõhul vesiniku sisaldaks umbes 3 kWh energiat. Seetõttu on seda vaja väga suure rõhu all hoiustada. See eeldab vastavat kompressorit vesiniku kokku surumiseks ja vastavat anumat selle hoidmiseks. Sellised kompressorid ja anumad ei ole asjad, mis tavatarbeks on mõeldud. Üks taoline kompressor maksab sama palju kui luksusauto ning kulutab üsna mitu kWh energiat selle kokkusurumise käigus. Tavalised terasest balloonid selle hoiustamiseks ei sobi, sest vesinik muudab terase hapraks ning korduv täitmise ja tühjendamise tsükkel väsitaks seda veel omakorda. Seetõttu on autode vesinikupaagid kallitest komposiitmaterjalidest. Need paagid on veel sellepärast omapärased, et erinevalt tavalisest kütusepaagist, peavad nad kõrge rõhu tõttu olema ümara/silindrilise kujuga. See aga piirab paagi paigutamise võimalusi ning võtab ära arvestatava osa autos olevast ruumist.

Lisaks kõigele sellele vaevab vesinikuautosid sarnane probleem, mis elektriautosid, kuigi võib-olla mitte päris samal skaalal. Nimelt sisaldab vesiniku-kütuseelement haruldasi metalle (näiteks plaatina), mille kaevandamine on nii loodushoiu kui ka saadaval olevate koguste osas kehv. Loomulikult otsitakse sarnaselt akutehnoloogiatele ka uusi variante kütuseelementide tootmises, kuid midagi murdelist pole minu teada veel saavutatud.

Re: Kliimamuutustest

Postitatud: 21 Juul, 2021 18:42
Postitas AndresTy
TTA kirjutas:
AndresTy kirjutas:
TTA kirjutas:Naine sõidab lühemaid otsi ja peamiselt linnas?
Just - ja mees sõidab pikki otsi laevaga Soome tööle käies.... :lol: Maeitea - kas tõepoolest kõik naised elavad linnas ja sõidavad seal lühikesi otsi - mis huvitav sugudepõhine lähenemine!


No ma arvan et sa loed liiga palju sinna sisse. Mulle jäi küll mulje et akf kirjeldas lihtsalt oma pere igapäevaseisu mida ta ilmselt ise kõige paremini teab.

Ja oma pere igapäevapõhjalt lähenedes üldistas Smith, et kõik naised peavad sõitma elektriautodega? Ja miks see pole juba kehtestatud ühiskondlik-šariaatlik norm?

Re: Kliimamuutustest

Postitatud: 21 Juul, 2021 18:51
Postitas Manurhin
nimetu kirjutas:Elektriautode järelturg saab tõenäoliselt olema hoopis teistsugune kui fossiilkütust kasutavatel autodel. Peamine probleem on see, et kui nad järelturule jõuavad on akude ressurss läbi või läbi saamas ja see eeldaks nende vahetamist, mis on väga kallis. Enamus inimestele, kes praegu sõidavad mõnituhat eurot maksva kasutatud autoga, käiks see ilmselgelt üle jõu. See tähendab tõenäoliselt ka seda, et vanemate elektriautode väärtus järelturul saab olema tühine. Taaskasutamise seisukohast on see pigem halb ja muudab sellised autod sisuliselt prügiks, mille taaskäitlemine toormaterjalideks on majanduslikult kasulikum kui nende käigus hoidmine.

Nii ongi. Guugeldades leiab igasuguseid elektriautode "surnuaedu", kus muidu korras, aga ammendunud akudega autod lihtsalt lageda taeva all vedelevad ja utiliseerimist ootavad, kuna akude asendamine oleks mõttetult kallis.
Pilt

Re: Kliimamuutustest

Postitatud: 22 Juul, 2021 9:03
Postitas Smith
Ja oma pere igapäevapõhjalt lähenedes üldistas Smith, et kõik naised peavad sõitma elektriautodega? Ja miks see pole juba kehtestatud ühiskondlik-šariaatlik norm?


Palun vabandust kui solvasin kedagi.
Pidasin silmas seda, et tavaliselt peredes kus on kaks autot, on üks pigem väiksem auto ja
teine siis “pereauto” millega tehakse kaugemaid väljasõite. Üldjuhul on see väiksem auto
naise käes ja peresedaan mehe käes. See väiksem masin teeb üldiselt ainult “tööle-
poodi-koju-voodi” sõite ja sellisel juhul sobiks sellesse rolli elektriauto paremini kui asendamaks
seda “maale vanaema juurde” autot. Kuna ise viljelen konservatiivset peremudelit (mees,
naine,lapsed) siis üldistasin liigselt. Ei valda tõesti homoabielude, moodsate kärgperede jne
telgitaguseid. Siirad vabandused veelkord.

Re: Kliimamuutustest

Postitatud: 22 Juul, 2021 9:26
Postitas Kapten Trumm
See, et elektriauto võiks sobida teiseks (nn naise) autoks, pole ju vale. Tean isegi ühte valglinnastunud pere, kus mees sõidab Civic sedaaniga (see mahutab lõdvalt 5 inimest ja kannatab Riiga sõita) ning naine viib lapsi 5 km taha lasteaeda ja käib 10 km taga tööl selle tolmuimeja kujulise Mitsubishi väikse elektriautoga (MieV või mis ta oligi).

Taoline auto kasutus oleks näiteks diiselmootorile täielik surm, bensumootor elaks selle küll üle, kuid siin tuleb 1 km läbisõidu kohta paljuvõitu tühikäigul töötamist, akende kraapimist jne, eks vist leidsid odavama kasutada seda ostutoetust ja sõita elektriga.

Re: Kliimamuutustest

Postitatud: 22 Juul, 2021 10:11
Postitas Walter2
nimetu kirjutas:Lisaks kõigele sellele vaevab vesinikuautosid sarnane probleem, mis elektriautosid, kuigi võib-olla mitte päris samal skaalal. Nimelt sisaldab vesiniku-kütuseelement haruldasi metalle (näiteks plaatina), mille kaevandamine on nii loodushoiu kui ka saadaval olevate koguste osas kehv. Loomulikult otsitakse sarnaselt akutehnoloogiatele ka uusi variante kütuseelementide tootmises, kuid midagi murdelist pole minu teada veel saavutatud.

Mils ei võiks toodetavat vesinikku suunata olemasolevate sisepõlemismootorite käitamiseks? Varustad autod vesinikupaagiga, reduktor ja juhtelektroonika ning töötab see 100-aasta vanune kolbmootor selle vesinikuga päris kenasti. Heitmed on ka kordades puhtamad kui vedelkütusega sõidukitel. Loogika siis sama nagu gaasiautodel, kus kolbmootor on varustatud lisaseadmetega lpg või cng gaasiga töötamiseks. Pääseb kütuseelemendi teemast, selle haruldastest koostismetallidest ning saab juba olemasolevat autoparki töös hoida. Üleminekuajaks uutele tehnoloogiatele igati mõistlik lahendus.
Ilmselt on siin taga roheliste lobi nagu oleks elektri- ja vesinikkütuseelemendiga sõidukid mingil moel täisrohelisemad kui muud kombineeritud sõidukid.

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitatud: 22 Juul, 2021 12:12
Postitas Väino
Elektrolüüsiga vesinikku tootes koguks kokku ka hapniku ja siis saaks põlemise lämmastikoksiididevabaks (auto lausa hõõgub roheliselt). Liiga "rammusat" kraami lahjendaks EGR. Aga paras pomm on kaasas.

Re: Kliimamuutustest

Postitatud: 22 Juul, 2021 12:22
Postitas Kilo Tango
Walter2 kirjutas:...
Mils ei võiks toodetavat vesinikku suunata olemasolevate sisepõlemismootorite käitamiseks? ...


Sispõlemismootori kasutegur on madal. Elektrimootor on sisepõlemismootorist mitmes mõttes kordades parem.

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitatud: 22 Juul, 2021 12:42
Postitas nimetu
Mils ei võiks toodetavat vesinikku suunata olemasolevate sisepõlemismootorite käitamiseks? Varustad autod vesinikupaagiga, reduktor ja juhtelektroonika ning töötab see 100-aasta vanune kolbmootor selle vesinikuga päris kenasti. Heitmed on ka kordades puhtamad kui vedelkütusega sõidukitel. Loogika siis sama nagu gaasiautodel, kus kolbmootor on varustatud lisaseadmetega lpg või cng gaasiga töötamiseks. Pääseb kütuseelemendi teemast, selle haruldastest koostismetallidest ning saab juba olemasolevat autoparki töös hoida. Üleminekuajaks uutele tehnoloogiatele igati mõistlik lahendus.
Ilmselt on siin taga roheliste lobi nagu oleks elektri- ja vesinikkütuseelemendiga sõidukid mingil moel täisrohelisemad kui muud kombineeritud sõidukid.

Toyota on selles vallas katsetusi teinud ja tulemused ei ole paljulubavad. Ümberehitus tuleb tegelikult palju suurem kui esmapilgul võib tunduda. Vaja on täiesti uusi paake, voolikuid, pardaarvutit jne. Ühesõnaga üsna keerukas protsess juba iseenesest.

Ja lõpptulemus on see, et sellise mootori tõhusus on ca 25%, mis on äärmiselt vilets võrreldes kütuseelementide 60%-ga. Lisaks sellele ei ole võimalik paaki tõhusalt paigutada tänu paagi silindrilisele kujule. Sellest tulenevalt tekivad probleemid selliste autode sõiduulatusega. Toyota võistles hiljuti ühe vesinikul töötava Yarisega, mis läbis ~1600 km ja mida tuli tankida 35 (!) korda. See teeb sellise auto ulatuseks alla 50 km.
Kõige tipuks toodab selline mootor endiselt kahjulike lämmastikühendeid ja mingil määral ka CO2-te (õnneks üsna vähe), sest mootori toimimiseks on paratamatult vaja õli, mis töö käigus samuti osaliselt ära põleb.

Ma ei taha sellega öelda, et vesinikul puudub otstarve, näiteks raskemate sõidukite nagu veoautode (või soomusmasinate!) jaoks võib see tõenäoliselt ainuke variant olla, kuid sõiduautode jaoks pole see mõistlik lahendus.

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitatud: 22 Juul, 2021 20:01
Postitas Smith
Kodulehelt võib justkui aru saada, et osta omale
Toyota Mirai kasvõi täna. Ca 136kw, igati soliidne varustus, hind
66 900.- . Tanklaid pole vaid :D , aga nagu ennist kirjutasin, pidi
Alexela sellega aktiivselt tegelema. Heitmed on 0, sõiduulatus 650 km ja
taoliste sõidukite tulekul järelturule võib ta hind olla varsti söödav.
Model S on vist uuena isegi kallim?

Kui mingi kodune vesiniku tegemise võimalus ,söödava hinnaga ,tulevikus tekiks
päikesepaneelide omanikele, oleks mina küll käsi. Hea AKF seletas kenasti ära
miks seda võimalust (vähemalt niipea) ei teki, aga siiski.
Toyota vist endiselt maailma suurim autotootja ja vaevalt nad
päris umbes neid miljardeid nende autode arendamisele on kulutanud.