30. leht 38-st

Postitatud: 26 Aug, 2010 9:31
Postitas paul
Eriti väärib mainimist see lause:
"2004. aastal maksis Eesti 60 soomuki eest 112 655 miljonit krooni ning soomukite ümberehitus läks maksma 68,2 miljonit krooni."

Aru ma ei taipa, mis moodi see koma sealt ära suudeti kaotada.

Postitatud: 26 Aug, 2010 11:02
Postitas Toddie
Ma ei saa ausalt öeldes sellest kaagutamisest aru, mis kohe lehekommentaarides pihta hakkab, nagu neid soomukeid kasutataks ainult Afganistanis. Soomlastelt sai neid ostetud 60 tükki, meedia andmetel on kaks tükkideks lastud, järel on 58. Kui palju neist 58st siis Afganistanis on? Pakun, et mitte üle poolte? Oskab keegi ehk täpsustada :dont_know:

Postitatud: 26 Aug, 2010 16:14
Postitas vetewana
Ühe Pasi XA-180EST eest koos ümberehitusega maksti u. 3 mln. eek-i.

Ühe Pasi XA-188 eest koos remondiga makstakse u. 4 mln. eek-i.

Saaks nüüd Rootsi Pasid: XA-180S; XA-202S ja XA-203S ka kätte u. 5 mln. eek-i masin, hakkaks asi juba ilmet võtma.

Postitatud: 26 Aug, 2010 17:26
Postitas metsaline
Parem PASI hoovipeal kui punaviisnurkne T-72, toru maja poole... Õige, kui pillid kompatiiblite osadega on. Ju siis soomlastega kaubal, et juppe saab edaspidigi... Igasugu erinevaid btr-isid ei ole vaja koguda... Ühe vabriku toodang ja levinud mark peab olema...

Postitatud: 27 Aug, 2010 0:51
Postitas Hukatus
Toddie kirjutas:Ma ei saa ausalt öeldes sellest kaagutamisest aru, mis kohe lehekommentaarides pihta hakkab, nagu neid soomukeid kasutataks ainult Afganistanis. Soomlastelt sai neid ostetud 60 tükki, meedia andmetel on kaks tükkideks lastud, järel on 58. Kui palju neist 58st siis Afganistanis on? Pakun, et mitte üle poolte? Oskab keegi ehk täpsustada :dont_know:
tv3 uudistes keegi kaitseväe tegelane tõi konkreetsed numbrid välja.
afganistanis on kaotatud 10 masinat.
2 põletati transpordi konvois maha.
8 on saanud erinevaid kahjustusi IED läbi.

Postitatud: 27 Aug, 2010 6:51
Postitas hillart
Need erinevad kahjustusi saanud PASI´d on ka valdavalt juba remonditud ja taas rivis. Ega siis ühe silla küljestviskamise pärast veel kogu masinat romulasse saadeta. :wink:

Postitatud: 27 Aug, 2010 7:13
Postitas Tiam
Igati meeldiv uudis, et Pasisid juurde ostetakse. Aga kas XA188 ei olnud viimane nö kaalult normaalne Pasi ehk XA2XX seeri läks sildade jaoks juba liiga raskeks.

Samas vaadates seda trendi, kuidas asjad liiguvad võiks varsti kasulikum olla endal kohalikult mingi soomuk kokku aretada:

põhilised sõlmed ei ole ju väga kallid:

Uus CAT C15 550hp diiselmootor- 350 000 - 400 000.-
Uus ZF C903C 7+1 Ecomat automaatkäigukast (sama mis Piranha V)- 350 000- 400 000.-
Sildade hinda ja vedrustuse hinda ei osanud ma kusagilt leida aga loogiliselt ei tohiks ühe sillla maksumus olla suurem kui mootori või käigukasti oma- seega 4 x 400 000.- = 1 600 000.-
IBD AMAP-B 12.7mm kaitsetasemel Strykerile maksab ca 1 000 000.-
Ma ei tea kahjuks kui palju maksab sellisele soomukile "karbi" ehitamine või komplekteerimise maksumus aga arvestades, et eelnevad sõlmed on kõik komplekselt tarnitud ei tohiks see väga meeletu olla. Ehk on siin mõttekas proovida seda BTR-4 kere tellimist Ukrainast. Metallitöö peaks seal odavam olema nii 40% kui kusagil EUs ja kvaliteet ei tohiks ka väga kehv olla.
Samade spetsifikatsioonidega sõlmi kasutava Piranha V max mass jääb 30t juurde, seega peaks sellisel platvormil nagu kasvuruumi ka tuleviku jaoks olema.


Ehk oleks meil mõtekas ostagi Mowagilt või mõnelt suuremalt tootjalt ainult alusvanker osadena sisse osta, see ise kokku panna ning sinna peale siis oma tarvidusele vastavalt APC luua. Igatahes Mowag reklaamib, et nad lähevad avatud süsteemi suunas, ehk saab osta ka vaid põhisõlmi nende uuest masinast.

Ja ei ole see nii ulme jutt midagi, näiteks Combat on ju koostatud välismaiste tootjate sõlmedest just sarnasel põhimõttel.

Postitatud: 27 Aug, 2010 9:41
Postitas hillart
Samas vaadates seda trendi, kuidas asjad liiguvad võiks varsti kasulikum olla endal kohalikult mingi soomuk kokku aretada:
See teema on siin foorumis juba A-st kuni O-ni igati läbi hekseldatud.
Teemad: Tankid, Pasi, Kombat ja veel kusagil.
Igatahes sai just-kui ka kõige räigematele skeptikutele selgeks, et asi on võimalik ja võib, arvestades tänases maailmas ratassoomukite järele aina suurenevat nõudlust, olla isegi rentaabel. Ja, et senise passiivsuse põhjus selles valdkonnas seisab lõppkokkuvõttes siiski vaid meie n.ö. kahe kõrva vahel. + et saab kodumaine kaitsevõimekus omamaise soomusmasina, rääkimata sellest, et kodumaine relvastustööstus hakkab ka midagi tõsisemat tegema. :wink:

P.S.
Lisainfoks võin öelda, et tegelikkuses ilmutas peale meie pikaajalisi foorumiarutelusid, milliseid ka foorumivälised inimesed nähtavasti tähelepanelikult jälgivad ja kus seda küsimust ikka iga rakursi pealt sai läbi vaagitud, üks firma ka vastavasisulist huvi ning oletas end mõne aasta pärast vastavale tasemele jõudvat. :shock: Kaugele ta oma plaanide ja kalkulatsioonidega tänaseks jõudnud on, on mulle küll teadmata. :roll:

teemal "kuidas kasvatada soomust"

Postitatud: 27 Aug, 2010 11:33
Postitas setu
Tiam kirjutas:Ja ei ole see nii ulme jutt midagi, näiteks Combat on ju koostatud välismaiste tootjate sõlmedest just sarnasel põhimõttel.
Combat räägib selgelt seda, et soomuskarbi ehitamine siin on otstarbekas, see pole kallim, see on odavam, kuna igasugu hooldus, garantii vms dokumentatsioon ja käitlemine on ka tulevikus lihtsam, puudub nö vahendamine ja saab selgeid tarneaegu planeerida. Lisaks kui vaadata Sisu Defence põhimõtet, siis nende visioon kliendi nõudmistest on see, et klient ei hakka hiljem lisasid juurde hankima, vaid tahab saada tervikkomplekti, mis on valminud ühes kohas, ja kui seda pakkuda ei suudeta, siis jääb katki.
Sama kehtiks ka oletusel siin. EKM ei investeeriks, kui mingid määrused ei võimalda sõjalisi hankeid teha näit Ukrainaga (a la: leitakse, et soomuskarp esiteks ei ole tsiviilhange, või kütusepaak pole tsiviilhange vms) ja krutitakse kohe bürokraatia, ja lõppkokkuvõttes tähendab see lisa nulle hanke hinna lõpus.

Isiklikult näen soodusversiooni, elik Estomogi, või MAN baasil lahendust
ja täiesti uut ratsionaalset kontseptsiooni näiteks Sisu ETP tehnoloogia põhjal (CAT (C7; C13; C15), Allison 4500/4700 Automatic etc), olgu siis 6x6; 8x8 või 10x10.

Postitatud: 27 Aug, 2010 12:04
Postitas Tiam
Vabandust hillart. Ma olen eelmiste eesti soomuki teemadega vägagi kursis ja ka seal aktiivselt oma ideedega postitanud. Aga nagu ma aru sain siis seal oli põhiidee luua odav massisoomuk (vist Unimogi) põhjal, mis asetuks Pasist allapoole. Mina oma postiga tahtsin näidata, et selliste hindade juures nagu nüüd Pasi hange tuleb on võimalik luua UUTEL detailidel Pasiga sama võimekusega soomuk juba ise (seega kõrgemal tasemel kui see rahvasoomuki idee). Selle pärast on siin põhilised sõlmed näitesse võetud maailmataseme 20-30t klassi jäävatelt ratassoomukitelt. Ise vaatan, et minu näite 8x8 Pasi tasemel soomuki maksumus jääks heal juhul 5-7 miljoni krooni vahele, mis on pikas plaanis peaaegu samas tasemes kui nüüd hangitavatel Pasidel (eeldusel muidugi, et uute sõlmedega masin vajab vähem jooksvat hoolt kui aastaid teenistuses olnud hangitavad Pasid). Ehk ma ei teinud siisk ikkai väga sisutühja postitust a la "teeme ise soomuki" vaid püüdsin siin konkreetse hanke raamides hangitavate Paside ja isetegevuse hindu võrrelda.

Mis puudutab Setu SISU sildade ideed, siis sellesse ma eriti ei usu. Isegi patria AMV tehti sarnselt paljudele teistele moodsatele APC-dele (Boxer, Piranha) hüdropenumaatilise vedrustuse peale, kuna see tagab suurema mugavuse meeskonnale ja suurema läbivuse. Ei mindud SISU militaarveokitega samale põhjale ehitamise teed. Pasi "kangus" maastikul on hea näide, et 1-1le maastikuvõimelise veoauto sildade kasutamine APC jaoks väga ei tööta.
Teiseks Allissoni seeria käigukastidel on maastikule juurde vaja vahekasti. ZF valiti Piranhale seetõttu, et seal on 1 käik 7st üliväikese ülekandearvuga, mis sisuliselt tagabki sama efekti, mis vahekast. 7 pikem käik siis ökonoomse maastikusõidu jaoks.
Piranha V kasutab veel lukustuvaid pikisuunalisi ja põikisuunalisi diferentsiaale ning koos ZF käigukastiga väidavad nad saavutanud olevat 8x8 30t soomukile sama maastikuläbivuse nagu Leopard 2.
(NB: mu terminoloogia on parem inglise keeles seega võin siin eesti keelsete mõistetega puusse panna).

Postitatud: 27 Aug, 2010 14:20
Postitas Toddie

Postitatud: 27 Aug, 2010 17:47
Postitas metsaline
Miks te tahate PASIsi siin tootma hakata, kui 100 km kaugusel juba tehakse? Pigem peaks ikka hõimuvelledega kokku leppima, kes mida teeb... Väikese rahvaarvuga riigil ei ole vaja kõike kola ise endal toota...

Postitatud: 27 Aug, 2010 18:14
Postitas nokkloom
Sest, Soome tööjõud(soomuk) on väga kallis.

Postitatud: 27 Aug, 2010 19:22
Postitas Tommi
metsaline kirjutas:Miks te tahate PASIsi siin tootma hakata, kui 100 km kaugusel juba tehakse? Pigem peaks ikka hõimuvelledega kokku leppima, kes mida teeb... Väikese rahvaarvuga riigil ei ole vaja kõike kola ise endal toota...
Keegi ei väidagi, et KÕIKE peaks ise tootma. Lihtsalt praeguse seisuga on asjalood nii, et ise ei toodeta MITTE MIDAGI.

Postitatud: 27 Aug, 2010 22:32
Postitas planet64
Ei maksaks unustada ka asja majanduslikku mõju. Kahjuks pole küll majandust õppinud, aga kui arutada , et näiteks 1 miljoni eest ostetakse asi X täies mahus välismaalt ilma vastuoste tegemata, siis tahaks vägisi võrrelda seda olukorraga, kus samalaadse asja saaks kodumaal valmistada. Oletades, et selle tegemiseks tuleb niikuinii 60% maksumusest väljamaalt sisse osta materjalide või allhangetena ja 40% kulub kohalikuks tööks, siis kodumaal tootes võiks see samalaadne X maksta umbes 1,66 miljonit. Siis saadakse sama olukord, et 1 miljon läheks joonelt piiri taha. Lisaks tuleb tööst veel maksudena 20% tagasi (0,13 miljonit), siis võiks sellegi X-ile lisada. Kõik numbrid on laest võetud ja kindlasti on majandus keerulisem. Kui keegi viitsib võiks lahti kirjutada, mitu protsenti võiks kodumaal valmistatud tegelikult kallim olla, et saavutada sama koguse raha piiri taha toimetamine. Esmapilgul kasulik ost ei pruugigi selles valguses hea olla. Süveneb veendumus, et see ongi ainus variant soomuspargi täiendamiseks. Mis ühiskonnale parem ei pea ministeeriumile hea olema kui nende hankelehel paistavad suuremad numbrid. Selleks on vaja riigimehelikkust, mida siin ka tikutulega otsides ei kipu leidma.