Karl XII - soomusmasinad 1:35

Militaartehnika mudelitest. Tehnoloogiad ning mõõtkavad ei ole piiratud.
Vasta
Kasutaja avatar
Karl XII
Liige
Postitusi: 159
Liitunud: 21 Nov, 2009 10:43
Asukoht: Pärnumaa
Kontakt:

Re: Karl XII - soomusmasinad 1:35

Postitus Postitas Karl XII »

Seega, ega palju variante ei jäägi, sest enne seda olid veel vaid U-5 ja U-6, millest ma kahjuks pilte leidnud pole. Jääb veidi ebaselgeks 1939 aasta lõpp ja 1940 aasta algus. Minu teada valmis 1939 aasta lõpus vaid U-0 ning ülejäänud masinad tulid tehasest ajavahemikul aprill-juuli 1940. Jah, aprilli-maid võib ka aastaalguseks nimetada.
fossiil
Liige
Postitusi: 3553
Liitunud: 18 Aug, 2005 11:18
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: Karl XII - soomusmasinad 1:35

Postitus Postitas fossiil »

Eks seal tulebki näpuga järge ajada, sest kuigi variante nagu on, aga asja teeb segasemaks see, et osadele proovipartii masinatele monteeriti ju 152-mm haubitsaga MT-1 tornid. Need olid siis "suure torniga" KV tankid. Alguses tähiseid KV-1 ja KV-2 ei kasutatud, need ilmusid veidi hiljem.
Aga üritame siis veidi rida ajada:
1939 aasta augusti lõpus saadi U-0 valmis ja saadeti 5 septembril Moskvasse, kus seda demoti partei ja valitsuse liikmetele ning sõjaväe juhtkonnale.
Seejärel saadeti U-0 koos SMK ja T-100-ga Soomet vallutama, lahingus osales see esimest korda 18 detsembril ja jäi konflikti piirkonda aasta lõpuni.
2.jaanuaril saadeti tank Kirovi tehasesse tagasi.
Varsti tekkis idee fix 152-mm haubitsa kasutamiseks, tehti valmis torn MT-1 ja monteeriti U-0 kukile ja 1940 aasta 1 veebruaril viidi sellega Kirovi tehase tiirus läbi tulistamise testid.
17. veebruaril saadeti U-O ja U-1 (mõlemad MT-1 torniga) Karjalasse.
22.veebruaril saadeti sinna ka U-2, mis kandis U-0 torni.
29.veebruaril läks sinnasamasse ka U-3, samuti MT-1 torniga.
U-4 saadi valmis 13 märtsil, aga sõda oli selleks ajaks juba läbi saanud.
Edasi võeti U-2 pealt U-0 torn ja monteeriti U-0 peale tagasi ja U-2 uhkeldas edaspidi MT-1 torniga.

Puhh, paras segapuder, aga loodan, et ehk sai selgemaks.

Aga edasi: 1940 aasta juunis anti tellijale üle 10 KV tanki, ehk siis U-1 kuni U-10, neist neli oli MT-1 torniga.
Juulis anti üle 15 tanki ja nende seas oli 10 MT-1 torniga, ehk KV-2 tanki.

Võimalik et see link on sul juba ammu läbi uuritud, aga mine tea, abiks ikka: http://kv1ehkranami.narod.ru/kv1_kmb.html
Kasutaja avatar
Karl XII
Liige
Postitusi: 159
Liitunud: 21 Nov, 2009 10:43
Asukoht: Pärnumaa
Kontakt:

Re: Karl XII - soomusmasinad 1:35

Postitus Postitas Karl XII »

Lood masinaga U-0 on enam-vähem selged, kuigi viimaseid pilte masinast vaadates, ei suuda kuidagi eristada torni tagaküljel oleva kuulipilduja kinnituse ümber võru nagu tal algselt oli. Järgnevad masinad U-1 kuni U-4 on siis suure torniga masinad. Siit edasi on asi veidi segasem, esmalt jääb veidi ähmaseks toodangu arv - 17. Tehasetähistega olid toodetud masinad U-5 kuni U-17 ja U-19 kokku 14 masinat. Mulle tundub, et arvu 17 saame siis kui liidane juurde U-0, U-18 ja U-20. Neist esimesest masinast oli juttu. Teise - U-18 kohta olen kirjandusest leidnud, et see oli katsemasin, millele oli paigaldatud kantis torn L-11 suurtükiga (ehk siis järgneva seerja katsemasin). U-20 kohta pole ma kahjuks leidnud midagi.
Suurim erinevus välisel vaatlusel, mis ma leidnud olen on mootori õhuvõtu avade kaitsekatted, mida kasutati masinani U-11 või U-12, need jäid masinatele ka peale moderniseerimist. Järgnevalt porilauad, kuidas neid siis ka nimetatakse - aviatsioonitüüpi, neid kasutati algselt vähemalt masinani U-7. Tundub et moderniseerimise käigus eemaldati need.
Huvitav kas pasun oli vaid U-0 masinal paremal pool antenni juures?
fossiil
Liige
Postitusi: 3553
Liitunud: 18 Aug, 2005 11:18
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: Karl XII - soomusmasinad 1:35

Postitus Postitas fossiil »

Eks selle U-0 masina torni tagumine ambrasuur oli ju alguses teistsuguse konstruktsiooniga ja sellisel kujul kimati polügoonil ringi. Ka Soome "trip" tehti sellega ära, kuigi 45-mm kahur monteeriti juba enne seda maha, nii et U-0 mudelina kujutamiseks palju fantaasiat vaja ei ole. Pideva moderniseerimise käigus sai see juba niisuguse ambrasuuri, nagu karbis oleval mudelil.
Kumerate tornide toodangu koguarvuga ongi paras segadus - kui varasemad allikad pakuvad numbreid alates 18 -st, siis kõige värskemad andmed räägivadki kokku 14-st sellise torniga tankist, isegi loend on ära toodud: U-0, U-5, U-6, U-7, U-8, U-9, U-10, U-11, U-12, U-13, U-14, U-15, U-16, ja U-17. Ja nagu sa juba kirjutasid, läks alates 18-dast masinast seeriasse uus kandilise kujuga torn. Selle kohta on märge, et 1-sest juulist. Samas ei ole U-18 kirjas katseeksemplarina.
U-7-ga oli väike segadus, sellele paigaldati 1940 aasta oktoobris KV-2 jaoks tuunitud nn. "madaldatud torn". Aga U-7 enda torn monteeriti ühele oktoobris valmistatud seeriamasinale, mille esisoomuses oli juba kuulipilduja ambrasuur. Teada on, et masin saadeti Kiievi sõjaväeringkonda ja U-7 veermikule paigaldati pärastpoole L-11 kahuriga kandiline torn.
U-20 tanki kohta on märgitud, et see sai kandilise torni koos U-18-ga, nii et varajase tanki mudelit silmas pidades jääb antud juhul huviorbiidist välja.
Õhuvõtuavade katete kohta on täpsustatud, et U-11 oli viimane, millele need paigaldati.
Need "lennuki tüüpi" porilauad, mis kujutasid endast sisuliselt kütusepaake, läksid jah moderniseerimise käigus likvideerimisele.
U-0 pasun paremal pool? Vasakul ikka? Selguse mõttes võiksime kasutada sellist "masina sõidusuunas" orienteeritust. Kui selle järgi võtta, siis on KV antenn vasakul ja vähemalt U-0 ja U-7 masinate pasun selle juures. Arvata võib, et need olidki algselt sinna mõeldud ja alles hiljem viidi paremale poole üle.
Kasutaja avatar
Karl XII
Liige
Postitusi: 159
Liitunud: 21 Nov, 2009 10:43
Asukoht: Pärnumaa
Kontakt:

Re: Karl XII - soomusmasinad 1:35

Postitus Postitas Karl XII »

Jah, see parem-vasak pool läksid segamini. Igatahes U-7 on pasun vasakul pool, U-10 aga laterna juures paremal. Siis võib oletada et selle vahe sees ta asukohta mutiski, kui just moderniseerimise käigus neid ümbere ei tõstetud. Olen kuskilt lugenud-kuulnud, et ka U-19 oli ümara torniga?
fossiil
Liige
Postitusi: 3553
Liitunud: 18 Aug, 2005 11:18
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: Karl XII - soomusmasinad 1:35

Postitus Postitas fossiil »

No see U-19 jutt on sama lehe ülaosas, mille lingi ma varem postitasin, asi on selles, et leht pandi kirjade järgi üles 2008 aastal ja vahepeal on uut informatsiooni ilmunud. Värskem raamat, kus seeriaeelsete masinate loend sees oli, pärineb 2017 aastast. Lehte ennas aeg-ajalt ikka uuendatakse, aga eks mõni asi jääb kahe silma vahele ka.
Nii et U-19 ilmselt ümara torniga ei olnud.
Aga ega sel väga suurt tähtsust ei ole - mudeli prototüüp tuleb ilmselt valida saadaoleva fotomaterjali alusel või siis teha selline statistiline keskmine, kõikide varajase masina tunnustega.
Konkreetselt karbis pakutava jaoks on ju prototüüp samuti olemas - seesama oktoobris valmistatud masin, millele monteeriti U-7 torn, selle pildid leiab siit: http://kv1ehkranami.narod.ru/kv1_L11.html , positsioon No19. Siis ei ole vaja suure torniga KV-2 tanki doonoriks muretseda.
von manstein
Liige
Postitusi: 1403
Liitunud: 25 Mär, 2008 13:16
Asukoht: saaremaa
Kontakt:

Re: Karl XII - soomusmasinad 1:35

Postitus Postitas von manstein »

Karl, libised vaikselt mädasohu..

Dispuut Fossiiliga ei tõota midagi head. Tegemist on ju pedantse ajaloolasega,kelle jaoks ebaolulised tehnilised pisiasjad on primaarsed. :evil:

Produktiivsus kukub kolinal..

Ole spontaanne, nagu Hertsog ja viljakas looming leiab jätku..
Kasutaja avatar
Karl XII
Liige
Postitusi: 159
Liitunud: 21 Nov, 2009 10:43
Asukoht: Pärnumaa
Kontakt:

Re: Karl XII - soomusmasinad 1:35

Postitus Postitas Karl XII »

No, üks asi sai selgeks, see et päris selgeks ei saanud midagi :dont_know:. Aga selge on tõesti see, et kui imiteerida realselt eksisteerinud masinat siis on peamiseks abiliseks ajaloolised fotod. Paraku leidub neid vaid piiratud koguses üksikutest masinatest. Uus mudel sai juba tellitud ning liikumas Hongkongist minu poole, seni aga saab veel mõelda mis sellest tuleb. Kaldun siiski viimase U-0 poole, tundub, et see nägi ka lõpus välja suhteliselt sarnane U seeria moderniseerimata masinatele. Kuigi jah, selle masina torni lael olevate neetide kohta puudub info vähemalt minul, lisaks peab õhuvõtuavadele lisama kaitsekatted. Sellega läheb veel aega.
Väike mõte, et sellest masinast mis juba valmis, prooviks ümber teha KV mis sai omale lõpuks U-7 torni. Siis pole palju ümberehitamist, lisada vaid korpuse esikülge kuulipilduja ja võibolla veel nii nipet-näpet.

Aga paneks siia ka mõned pildid sellest segadust tekitanud masinast:
IMG_5856.JPG
IMG_5851.JPG
IMG_5854.JPG
Kasutaja avatar
Karl XII
Liige
Postitusi: 159
Liitunud: 21 Nov, 2009 10:43
Asukoht: Pärnumaa
Kontakt:

Re: Karl XII - soomusmasinad 1:35

Postitus Postitas Karl XII »

IMG_5861.JPG
IMG_5858.JPG
IMG_5864.JPG
fossiil
Liige
Postitusi: 3553
Liitunud: 18 Aug, 2005 11:18
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: Karl XII - soomusmasinad 1:35

Postitus Postitas fossiil »

Iseenesest ju täiesti kobe mudel, kohe igas mõttes peale ajaloolise tõsiseltvõetavuse.
Aga ega see kohendamine niiväga lihtne ei olegi, hea küll, kuulipilduja installimine ei ole kuigi suur probleem, samuti vasakule porikale ühe riistakasti lisamine. Ja kui kõhu alla mitte ronida, siis on kerega nii enam-vähem.
Torni juures saab olema rohkem tegemist - külgedelt poldipead maha ja kumera peaga needid asemele, lae pealt samuti poldid maha ja need kohad siledaks. Samuti luugi ääriku poldid ja nende asemele kruvipead. Siis periskoopide katete ümbert äärikud ära lõigata - neid alguses ei olnud. Sihiku ja laadija pööratava periskoobi ümber kujndatud ringid tuleb täis pahteldada, aga nii, et kruvipead alles jäävad. Ventilaatori äärik tuleb samuti elimineerida, seda lihtsalt ei olnud. Ja nüüd siis kõige keerulisem - ventilaatori kate tuleb õigeks keerata - torni lael paikneb see mingi veidra nurga all. Kui lihtne seda teha saab olema - veel ei tea. Ise arvan, et pärast seda kui olen ventika ümbert krae ära nülginud, siis kloonin ventilaatorit, et oleks pekkimineku korral plaan "b" ikka olemas.
Esimese hooga tundub kõik, aga eks pärast paistab.
Kasutaja avatar
Karl XII
Liige
Postitusi: 159
Liitunud: 21 Nov, 2009 10:43
Asukoht: Pärnumaa
Kontakt:

Re: Karl XII - soomusmasinad 1:35

Postitus Postitas Karl XII »

No nii, tank on juba laual, kuid nuga veel sisse löönud pole. Tahaksin enne veel mõningaid asju täpsustada. Nimelt, pole ma veel päris täpselt aru saanud, kas juhi periskoobil oli ääris või mitte, kas tööriistakastid olid vanemat või uuemat tüüpi, kas suurtüki ninal oli nippel või mitte ja kas torn peaks kere suhtes veidi madalamal istuma? Need küsimused vajavad veel täpsustamist ja kui fossiil mind aitab saab see veidi lihtsam olema, sest kõikidele muudele küsimustele vastas ta juba ära. Igatahes tänud selle eest.
fossiil
Liige
Postitusi: 3553
Liitunud: 18 Aug, 2005 11:18
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: Karl XII - soomusmasinad 1:35

Postitus Postitas fossiil »

Kuna selle masina veermik oli koostatud 1940 aasta oktoobri lõpus, siis juhi periskoobil veel äärikut ei olnud, torni periskoopidele ilmusid need järgmise aasta hiliskevadel ja juhi omale veelgi hiljem. Riistakastid olid varajast tüüpi ja torn istub üsna parajal kõrgusel - see oligi üks põhjustest, miks hakati tankidele lisasoomust külge keevitama.
Kahuri nippel? Kas sa pead silmas suudmiku äärikut? Seda mida Trumpi alumiiniumist torul praktiliselt ei ole?
Kasutaja avatar
Karl XII
Liige
Postitusi: 159
Liitunud: 21 Nov, 2009 10:43
Asukoht: Pärnumaa
Kontakt:

Re: Karl XII - soomusmasinad 1:35

Postitus Postitas Karl XII »

Ei, tegelikult pidasin silmas suurtüki maski, pildil punase ringiga märgitud. Mõningad allikad väidavad, et teatud ajani see oli.
suurtükimask.jpg
fossiil
Liige
Postitusi: 3553
Liitunud: 18 Aug, 2005 11:18
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: Karl XII - soomusmasinad 1:35

Postitus Postitas fossiil »

See ei olnud nippel, varajast tüüpi (6 kinnituspoldiga) maskidel oli seal poldipea.
Kasutaja avatar
Karl XII
Liige
Postitusi: 159
Liitunud: 21 Nov, 2009 10:43
Asukoht: Pärnumaa
Kontakt:

Re: Karl XII - soomusmasinad 1:35

Postitus Postitas Karl XII »

Jõudsin siis oma ümberehitusega valmis. Sellest ebaõnnestunud KV-1 Model 1939 masinast sai KV-1 millel torn tankilt tehasenumbriga U-7, enne oma lõppu. Ei meenu, et minu kollektsioonis oleks ühtegi masinat, mille valmistamisel oleksin eeskujuks võtnud mingi konkreetse masina. Igatahes päris põnev oli.
Lugu sellest tankist ei hakka ümber jutustama, sest üsnagi palju sai seda teemat puudutatud varem. Ütleks vaid nii palju, et lõpu leidis see tank 1941 aasta 28-29 juunil Rivne oblastis Dubensky (?) rajooni Sitno külas, kuuludes sel hetkel Edelarinde 12. tankidiviisi 8. mehhaniseeritud korpusesse.
IMG_5921.JPG
IMG_5914.JPG
IMG_5904.JPG
Viimati muutis Karl XII, 12 Apr, 2021 11:35, muudetud 1 kord kokku.
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 8 külalist