Tsiviilkaitse elik kodanikukaitse tänases Eestis

...ja kõik muu sisejulgeolekusse puutuv
Vasta
Lemet
Liige
Postitusi: 19908
Liitunud: 12 Apr, 2006 15:49
Kontakt:

Re: Tsiviil- elik kodanikukaitse tänases Eestis

Postitus Postitas Lemet »

Kes siin nii väga seda nomenklatuuritrummi peale sinu nii väga põristanud ongi?
No aga kaeme perra...kes meil siis on mida väitnud.
Toomas Türk kirjutas:...oleksid tuumakonfrontatsiooni esimese "tormi" suutnud Eesti NSV's üle elada maksimum 40 000 inimest ning needki oleks põhiliselt olnud nomenklatuur,....
Onu Enn ja Yks on teadnud rääkida...aga igaüks võib ju tõepoolest otsngut kasutada ja vaadata, kes mida on rääkinud. Mõistagi on mõni pisut küpsemaks saanud ja eriti piinlikke väljaütlemisi on ka kustutatud... :mrgreen:
Errare humanum est-aga veel inimlikum on selle teise kraesse väänamine...
toomas tyrk
Site Admin
Postitusi: 5553
Liitunud: 16 Dets, 2003 11:32
Kontakt:

Re: Tsiviil- elik kodanikukaitse tänases Eestis

Postitus Postitas toomas tyrk »

Lemet kirjutas:
No aga kaeme perra...kes meil siis on mida väitnud.
Toomas Türk kirjutas:...oleksid tuumakonfrontatsiooni esimese "tormi" suutnud Eesti NSV's üle elada maksimum 40 000 inimest ning needki oleks põhiliselt olnud nomenklatuur,....
Onu Enn ja Yks on teadnud rääkida...aga igaüks võib ju tõepoolest otsngut kasutada ja vaadata, kes mida on rääkinud. Mõistagi on mõni pisut küpsemaks saanud ja eriti piinlikke väljaütlemisi on ka kustutatud... :mrgreen:
Hm, miks sa küll siia koha peale linki ei lisanud? Kas mitte sellepärast, et sa lihtsalt ja häbematult midagi võltsinud oled?

Valetsitaadi kokkumonteerimise eest soojenduseks kolm päeva puhkust.

Võid selle aja jooksul lubatud info Donetski (või Luganski) keldrite kohta üles otsida.
Mercurius
Liige
Postitusi: 667
Liitunud: 08 Juul, 2011 14:02
Kontakt:

Re: Tsiviil- elik kodanikukaitse tänases Eestis

Postitus Postitas Mercurius »

i.m.h.o. Tuleks suure sõja korral Tallinn maha jätta ja keskenduda Paldiski-Ämari-Keila (või mõne muu koha, mille kaudu oleks võimalik abi saada) kaitsmisele.
Kes see jõuab ligi poolt miljonit inimest evakueerida või tule all ravida/joota/toita?

Kumma saatust me Tallinnale tahame: Pariisi või Varssavi?
Martin Peeter
Liige
Postitusi: 4513
Liitunud: 18 Juul, 2014 20:49

Re: Tsiviil- elik kodanikukaitse tänases Eestis

Postitus Postitas Martin Peeter »

Oi. See tähendaks Eesti kiiret okupeerimist ja seda ei tohi mingil juhul teha.

1) Meie praeguse arengutaseme juures on meil mingigi šanss pikemalt vastu panna peamiselt linna tingimustes. Ilma usaldusväärse keskmaa õhutõrjeta (mida meil ei saa ilmselt kunagi olema) ei pea me maastikul kuigi kaua vastu. Palju võttis Venemaal aega Groznõi võtmine viimati? Kuus nädalat. OK, Venemaa on parem, kui 16 aastat tagasi, aga meie oleme ka ehk ikka paremad, kui tšetšeenide paramilitaarid.

2) Pealinna mahajätmine tähendab, et Eesti võib sisuliselt okupeerituks lugeda ning liitlased väita, et kahju küll, aga kaitsta pole enam midagi, peame hakkama koostama ekspeditisoonikorpust, rakendame parem sanktsioone, et Venemaa ise taanduks etc

Linnaelanike kaitseks tuleb leida mingi segalahendus evakueerimisest ja varjamisest. See pole kerge, aga on mõistlik.
Dona nobis pacem!
Jaanus2
Liige
Postitusi: 3810
Liitunud: 31 Mai, 2007 13:17
Kontakt:

Re: Tsiviil- elik kodanikukaitse tänases Eestis

Postitus Postitas Jaanus2 »

Kuressaare haigla juures olnud nõukaaegsest varjendist (oli kasutamata muidugi) tehti sellel suvel autode parkimisplats. Hea mitu parkimiskohta sai juurde.
Mercurius
Liige
Postitusi: 667
Liitunud: 08 Juul, 2011 14:02
Kontakt:

Re: Tsiviil- elik kodanikukaitse tänases Eestis

Postitus Postitas Mercurius »

Selleks ajaks, kui viimane vastaseis Suur-Tallinna all (või kusagil mujal) aset leiab, on juba piisavalt kärtsu ja mürtsu (ka asulates) tehtud.

I.m.h.o. on pealinna staatusest olulisem see, et kaitstaval pinnal asuks demokraatlikult valitud riigipea(d) ning kommunikatsioonid vaba maailmaga sellest asukohast. Välisminister võib riigist väljas lokku lüüa kuid peaminister ja president peaksid seisma kaitseväe juhataja kõrval.

Alati võib ju Keila, Pärnu, Kuressaare pealinnaks kuulutada, kui see probleemiks kujuneb?
Kuramaal peeti kuni lõpuni vastu, Riia oleks maatasa tehtud.
Kasutaja avatar
Fucs
Liige
Postitusi: 15540
Liitunud: 12 Dets, 2006 21:43
Asukoht: retired
Kontakt:

Re: Tsiviil- elik kodanikukaitse tänases Eestis

Postitus Postitas Fucs »

Michael Dillon on viinud USA valitsuse tellimusel 2014 läbi uurimuse väikese või keskmise võimsusega tuumamoona kasutamise puhul varjete ja varjendite kasutegurist.

Pilt

Artikkel ENG
http://www.zmescience.com/medicine/surv ... el-054343/
Artikkel RUS
http://www.vesti.ru/doc.html?id=1197009

Põhjalikum ülevaade koos allikalinkidega
http://rspa.royalsocietypublishing.org/ ... 3/20130693

****

Hea lugemine vene keele oskajatele. VF moodne nägemus asjast.
Директор Института развития МЧС России Алексей Чириков 2015 oktoobri intervjuu RIA Novostile.
Mõned nopped sealt:
Для построения эффективной системы ГО необходимо понимать, какие угрозы могут нас ожидать в ближайшем и отдаленном будущем, к чему надо быть готовым. Исходя из этого, нужно менять наши взгляды и на теорию ГО, и на практические приемы.

Традиционно за основу берется классификация средств поражения, имеющихся на вооружении армии потенциального агрессора. Это, несомненно, важный фактор. Но, на мой взгляд, чтобы эффективно защитить гражданское население, в первую очередь нужно оценивать не поражающие характеристики оружия, а то, какие цели преследуются при его применении. Тогда многие вещи становятся более понятными, очевидными.
Начался этап бурного развития авиации и средств бомбардировки, а в ответ — первых сил обороны в тылу, ставших основой всей современной системы ГО. Вторая мировая война была апогеем этой идеологии: концлагеря, массированные артиллерийские удары по городам, ужасающие бомбардировки Лондона, Москвы и Ленинграда, Дрездена и Токио, Хиросимы и Нагасаки — это ведь все из одной серии, с целью массового уничтожения населения.

Да, ядерное оружие преследовало ту же цель. Основными целями для него всегда были промышленные центры, тыл, население. Война с применением такого оружия до сих пор не началась именно потому, что неизбежен ответный удар, грозящий не просто потерями в армии, а массовым уничтожением главной ценности государства — его населения.

Поэтому десятилетиями, до последнего времени под защиту от прямых ударов тяжелых вооружений выстраивалась гражданская оборона в России.
Наступила эра высокоточных вооружений. Ракеты с дистанции в две тысячи километров поражают цель с точностью в три метра. Дорогостоящий, но "хирургический" инструмент войны.

Казалось бы, облегчение, применять такое оружие по населению никто не станет. Но коварство таится за целями его применения — разрушение инфраструктуры городов, систем жизнеобеспечения и систем управления государством. Формирование вторичных очагов поражения при разрушении потенциально опасных объектов, активизация протестного потенциала населения. На фоне мощного информационного воздействия на население создается глобальная чрезвычайная ситуация площадью, соизмеримой с площадью всего государства или значительной его части.

Цель такой войны — чтобы власти не могли справиться с этой ЧС. Довести население до критического состояния, когда люди согласны на все, лишь бы дети не умирали от голода, холода и болезней. Использовать население в качестве взрывчатого материала, способного взорвать государство изнутри.

Эту методику военные уже отрабатывали на целом ряде "полигонов": в Ираке, в Югославии, в Ливии… Примерно эту же модель мы видим сейчас на Украине, хотя там обошлось вообще без ракет, одной пропагандой. Эти территории нельзя сравнивать по масштабам с Россией, но мы анализируем происходящее, видим закономерности, которые следует спроецировать на систему гражданской обороны РФ.

К сожалению, пока за произошедшими изменениями мы не поспеваем. У нас прекрасные регламенты и планы защитных мероприятий, но с каждым годом они представляются все менее эффективными, их пора корректировать.
Главная проблема заключается в том, что действующая концепция ГО рассматривает только фактор прямого поражения населения от разных видов катастроф и типов оружия, включая ядерное. Но мало рассматривать в динамике ситуацию, которая может развиться в результате этого поражения. Другими словами, у нас есть методика, как защитить людей от ракет, но пока нет алгоритма, как их защищать после применения ракет. А это может оказаться гораздо страшнее. В условиях большой страны предстоит большая кропотливая работа, которой мы сейчас и занимаемся.
Да, но на ее основе и надо выстраивать практические мероприятия, формировать и отрабатывать приемы и способы защиты населения. Сейчас мы знаем три таких классических способа: обеспечение граждан средствами индивидуальной защиты, укрытие в защитных сооружениях и эвакуация. Все они детально прописаны в наших нормативных документах.

Но поменялась физика процесса, и все эти способы требуют существенных изменений. Скажем, у нас для раздачи населению подготовлены десятки миллионов противогазов. Очень хороших, надежных. Они сложены на складах длительного хранения на черный день. Если он наступил, противогазы надо привезти с этих складов, развернуть пункты выдачи, раздать людям и научить пользоваться.

Один пункт раздает в час всего 200-250 противогазов. Легко посчитать, что мы тратим колоссальное количество времени и ресурсов на хранение, освежение этих запасов. Но успеем ли мы ими воспользоваться? Сколько сил, средств и времени нужно будет потратить, чтобы в установленные сроки выдать это населению?

Насколько учтен фактор того, что в условиях, о которых мы говорим, людям вряд ли будут угрожать боевые отравляющие вещества, против которых хороши наши противогазы? Ведь куда большей угрозой могут стать аварийно-химические отравляющие вещества, которые применяются в промышленности: аммиак, хлор. Для них нужны специальные фильтры, и особенно нужны они будут в первые часы после аварии.

Бессмысленно раздавать всему городу надежные, но огромные, неудобные для гражданского населения и не очень эффективные при аварийных выбросах в атмосферу противогазы. Они хороши для солдат, спасателей, военизированных формирований. Но попробуйте надеть его на сердечника, или на беременную женщину, на грудного ребенка!
У нас несколько десятилетий подряд делался упор на строительство крупных защитных сооружений гражданской обороны: убежищ и противорадиационных укрытий. Создано много убежищ повышенной вместимости, способных принять свыше тысячи человек.

В новых реалиях это очень опасно. В Багдаде в 1991 году убежище "Амирия" было уничтожено двумя высокоточными боеприпасами, оснащенными термобаррическими боевыми частями. Свыше 400 человек сгорели заживо. Удар был нанесен в 4 часа утра с тем расчетом, чтобы там было максимальное количество людей. Это было сделано показательно, чтобы все остальные местные жители поняли, что их гражданская оборона не работает, и в убежища они больше не пошли. И тем самым вызвать ожесточение к властям, хотя власти в данном случае были не виноваты.
Переходим к третьему этапу, эвакуации…

— С ней вопросов больше всего. Предложенная нами методика даже среди коллег по МЧС вызывает немало критики.
Сегодня, если появляется угроза ЧС или военной агрессии, мы все обязаны явиться на сборный эвакопункт, где будет происходить регистрация людей и распределение. Но мы живем в мире, где у каждого в семье есть машина, а у некоторых по две. У большинства есть загородные дачи. У очень большой части населения.

Мне кажется, каждый должен подумать, где его семье будет лучше? За городом, в доме с погребом, запасами продуктов, с колодцем, радио и телевизором, знакомыми соседями? Или в незнакомом районе, в подвале или на стадионе, среди толпы испуганных людей, при возможных проблемах со снабжением едой и товарами первой необходимости?

Получается парадоксальная ситуация: людей спасают там, где многим помощь и не нужна. Они могут сесть в автомобиль, взять с собой все необходимое. И смогут этим автомобилем потом пользоваться, если потребуется дальнейшая эвакуация!
— Не начнется ли хаос и не встанут ли дороги в пробках?

— Вопрос только в правильной организации дорожного движения. У нас выезд из города не один, проводите эвакуацию спокойно, сделайте это не за 12 часов, а растяните на больший срок. Все спокойно уедут, будут чувствовать себя гораздо более спокойно и уверенно.

А сохраненные ресурсы мы тогда сможем с куда большей эффективностью направить на оказание помощи тем, кто реально не может сам уехать. У кого нет машины или родственников в соседней деревне, у кого маленькие дети, кто болен и не способен эвакуироваться без посторонней помощи.
А самое главное, в некоторых случаях, возможно, вовсе и не надо эвакуацию проводить. Критерии и нормативы для этой процедуры нужно уточнять и конкретизировать. Потому что, создавая сумятицу и панику, мы как раз и будем служить тем целям, которые преследует противник, — пытаться довести общество до критического состояния. Эвакуация должна проводиться лишь в самых крайних случаях.
Если мы рассматриваем тему с точки зрения военной агрессии нового типа, стоит существенно усилить роль такого элемента гражданской обороны, как маскировка.
И еще одна немаловажная задача — нам нужно не только знать все это самим, но и население обучать, как вести себя в той или иной чрезвычайной ситуации. Население должно уметь организоваться и защитить себя.

Каждый гражданин должен понимать, что масштабы современных катастроф могут быть огромны, что он — гражданин — и есть тот боец гражданской обороны, от которого зависит его личная безопасность, безопасность его семьи, его соседей по лестничной площадке. Без преувеличения — безопасность его города, безопасность всего государства. Только тогда мы сможем сказать, что система гражданской обороны у нас действительно работает.
Kogu artikkel siin:
https://ria.ru/interview/20151002/1294578637.html
Martin Peeter
Liige
Postitusi: 4513
Liitunud: 18 Juul, 2014 20:49

Re: Tsiviil- elik kodanikukaitse tänases Eestis

Postitus Postitas Martin Peeter »

Mercurius kirjutas:Selleks ajaks, kui viimane vastaseis Suur-Tallinna all (või kusagil mujal) aset leiab, on juba piisavalt kärtsu ja mürtsu (ka asulates) tehtud.
Selle väitega ei saa nõustuda. RAND-i uuring väitis, et vaindlane on linnaväravas maksimaalselt 48 tunniga. OK, see oli selge liialdus. Aga tõetera on seal nii palju sees, et maastikul võib ta väga kiiresti edasi liikuda.

Kui me küsime, siis mis on Eesti enesekaitsevõime arendamise mõte üldse, kui me teame, et Venemaa on nagunii tugevam - siis minu hinnangul on see, et "osta aega" sõja korral, kuni liitlased Venemaa taganema sunnivad või diplomaadid mingi lahenduse leiavad.

Soomlased "ostsid" selleks Talvesõjaga koguni kolm kuud. Aga meie lootus abile on ikka kordades reaalsem, kui neil vastupanu alguses, mistõttu pole mõistlik oma reaalseimast ja vaenlasele kõige tülikamast vastupanuvõimalusest ise loobuda.

Seega on Tallinna tsiviilkaitse kogu selle sõjaaja kodanikukaitse põhiprobleem.
Dona nobis pacem!
Mercurius
Liige
Postitusi: 667
Liitunud: 08 Juul, 2011 14:02
Kontakt:

Re: Tsiviil- elik kodanikukaitse tänases Eestis

Postitus Postitas Mercurius »

Ma küll nii kindel ei oleks, et kui Tallinn tule alla jääb, siis 150000 (kaks lauluväljakutäit) kaasmaalast keldritesse külma, nälja ja janu trotsides kükitama jäävad. Palju efektiivsem oleks ju Toompeale ja Kadriorgu rahu nõudma minna. Ja kui rahu valitsus ei sõlmi siis lähevad keldritesse vagusi tagasi? :mrgreen:
aj1972
Liige
Postitusi: 916
Liitunud: 23 Mär, 2014 21:53
Kontakt:

Re: Tsiviil- elik kodanikukaitse tänases Eestis

Postitus Postitas aj1972 »

Mercurius kirjutas:Ma küll nii kindel ei oleks, et kui Tallinn tule alla jääb, siis 150000 (kaks lauluväljakutäit) kaasmaalast keldritesse külma, nälja ja janu trotsides kükitama jäävad. Palju efektiivsem oleks ju Toompeale ja Kadriorgu rahu nõudma minna. Ja kui rahu valitsus ei sõlmi siis lähevad keldritesse vagusi tagasi? :mrgreen:
Tipp-topp mõtlemine rahu peab nõudma ikka rünnatava käest mitte ründaja. :wall:
Yks
Liige
Postitusi: 1915
Liitunud: 04 Juun, 2014 8:48

Re: Tsiviil- elik kodanikukaitse tänases Eestis

Postitus Postitas Yks »

aj1927, antud juhul räägitakse sellest kontingendist, kes 31.12 kell 23.00 taveasse tonnide kaupa rakette saadavad... Miks nad peaksid vabastajate käest rahu nõudma?
Yks
Liige
Postitusi: 1915
Liitunud: 04 Juun, 2014 8:48

Re: Tsiviil- elik kodanikukaitse tänases Eestis

Postitus Postitas Yks »

Mis mulle on jäänud viimasel ajal automölakastide puhul kõrva on see arrogantne (sisuliselt) vastupropaganda kodanikukaitse plaanidele, mille puhul igatsorti raadiote arvamusliidrid (näiteks Allan Roosileht) sisuliselt naeruvääristavad uut ja vaevaliselt tekkivat paradigmat - kodanikukaitset ning kodanike enda roll selle efektiivseks toimimiseks.
Sisuliselt viiakse asi nö naeruväärseks, tehes seda oma nõukaaja näidtetega või valitsust sõjahüsteerias süüdistades, norides mingite pisidetailide kallal või eputades oma Nostradaamuseks olekuga, väites sõja siia jõudmise võimaluseks 1%. Kuskilt peaks kommertsmeedia omanikele siiski kohale jõudma, et ajakirjandusvabadus ja ilkumine, mis mõjub vastupropagandana, on siiski kaks eri asja ning omanikel on siiski õigus ja lausa kohustus teatavates asjades oma alluvaid "instrueerida".
Martin Peeter
Liige
Postitusi: 4513
Liitunud: 18 Juul, 2014 20:49

Re: Tsiviil- elik kodanikukaitse tänases Eestis

Postitus Postitas Martin Peeter »

Yks kirjutas: Kuskilt peaks kommertsmeedia omanikele siiski kohale jõudma, et ajakirjandusvabadus ja ilkumine, mis mõjub vastupropagandana, on siiski kaks eri asja ning omanikel on siiski õigus ja lausa kohustus teatavates asjades oma alluvaid "instrueerida".
Sellega võiks tõesti meie strateegilise kommunikatsiooni nõunik tegeleda, aga ma ei usu, et tal vastavat autoriteeti ajakirjandusvaldkonnas nii palju on.

Ja akf Mercuriusele:

Kui õhk on rauda täis, siis on valida, kas pugeda keldrisse või saada pihta. "Viienda kolonni" tegevus on kindlasti moment, millega tuleb igasuguste kaitseplaanide koostamisel arvestada, aga mingite demonstratsioonidega erakorralise olukorra ajal pealinna ei võta ning provokaatorid saavad oma evakuatsiooni kindlasse kohta kongiga masinates.
Pigem peaks läbi mõtlema, kuidas evakueerida tuhanded erivajadusega inimesed, hooldajad ja hooldatavad s h mida teha eakatega, kes keelduvad oma kodust lahkumast jne. Ja mis kõige tähtsam: mille peale evakuatsioon käivitada, et sellega mitte hiljaks jääda.
Dona nobis pacem!
Kasutaja avatar
Fucs
Liige
Postitusi: 15540
Liitunud: 12 Dets, 2006 21:43
Asukoht: retired
Kontakt:

Re: Tsiviil- elik kodanikukaitse tänases Eestis

Postitus Postitas Fucs »

Pigem peaks läbi mõtlema, kuidas evakueerida tuhanded erivajadusega inimesed, hooldajad ja hooldatavad s h mida teha eakatega, kes keelduvad oma kodust lahkumast jne. Ja mis kõige tähtsam: mille peale evakuatsioon käivitada, et sellega mitte hiljaks jääda.
No "evakuatsiooniga" on selline asi ilmselt, et sellele protsessile peab eelnema midagi.

Kõigepealt peavad asjad muutuma juba sinnamaani kriitiliseks, et sellise tegevuse vajalikkus muutub tõenäoliseks.
Seda, kas on asjad tõesti nii kriitilsed, peab ilmselt hindama EV valitsus ja riiklikud ametkonnad.
Vastav hinnang (teavitus) tuleb viia inimesteni (reakodnikud).

Igaüks võib muidugi ise ka hinnanguid anda ja kindlasti annabki lähtuvalt oma informeerituse jms tasemest. Kui see on ennatlik pole hullu. Peaasi, et see ei oleks hilinenud.

Kui selline hinnang on antud, peavad potentsiaalsed evakueeritavad hakkama tegema vastavaid ettevalmistusi ise ja olema selleks igati valmis, kui käivitub. Kes evakueerub ise, sellel peab olema välja vaadatud koht, kuhu, mida kaasa võtta, kuidas omal jõul lahkuda jne. Riigi poolt evakueeritavateks peaks jääma võimalikult väike mass, kellel on selleks objektiivsed põhjused.

Mis IMHO on peamine, riik peaks masside liikuma hakkamisel võtma oma kätte kohe liikluse jms organiseerimise.
Troppi kinni jooksnud hullunud rahvamass on kõige hullem mis võib juhtuda. Selline peata amokijooks võib teha võimatuks ka kainelt ja organiseeritult evakueeruva elanikkona evakueerumise.

Olenevalt asustatud punktist ja elanike arvust tuleb eelnevalt selgeks teha võimalik sõiduvahendite hulk ja nende maršruudid, teede-trasside läbilaskevõimed, liikluse suunamised vastavalt jaotuskavadele ja teede läbilaskevõimalustele (et kõik ei tormaks linnast välja ühele peamaanteele nt jne), asula elanikkonna tõenäolised sihtpunktid jms. Kui teed on troppis, siis ei saa ka riik evakueerida neid, keda riik ise evakueerida muidu saaks.

Võib ette ennustada, et tekivad lahtiharutamatud ummikud nt. bensiinijaamade juures. Ka kaupluste juures ja pankade/pangaautomaatide juures.
Seepärast peab masside liikumist hakkama ohjeldama ja organiseerima juba algpunktides - kortermajade elamumassiivid, suuremad ettevõtted, linnade-asulate keskused, peatänavad, peateede ristmikud, asustatud punktidest väljaviivad maanteed jms. Kui nt. EKV ja EKL on suutelised ükskõik mis olukorras alustama liikumist organiseeritult, siis tsiviilelanikkond seda kohe kindlasti ei suuda. Seda enam, kui selliseid asju pole läbi mängitud. Amokki jooksvat rahvamassi ei taltsuta üldjuhul ka üksikud, või vähesed koolitatud "liidrid". Küllap leidub "hetkel X" ka koolitatud paanikatekitajaid, oma treila "kogematta" ristmikule unustavaid tegelasi jms staffi.....

Sellised lahtiharutamatud tropid asulatest väljapääsudel panevad küsimärgi alla kogu evakueerimise võimalikkuse ja tulemuslikkuse. Et ei oldaks ühtäkki sellises olukorras, kus kogu asustatud punkt jääbki kiirelt (õigeaegselt) evakueerimata seetõttu, et evakuatsiooniteed ei ole lihtsalt enam kuidagi läbitavad. Viimasel juhul jäävad enamus rahvast paratamatult asustatud punkti territooriumile ja vajab varjumiseks mingeidki sobilikke ehitisi/varjeid. Kusjuures teeb sellise leidmise keerulisemaks asjaolu, et osa asustatud punktist võib olla juba tühjenenud ja kogu mass seisab konsentreeritult väljapääsusuundades, mille läheduses ilmselgelt ei jagu "hetkel X" võimalikke varjekohti kõikidele, kes seal troppis koos on. Aga tagasi ka enam kõik ei pääse.....

Vaadake, mis toimub ilma "hetketa X" suurematel suveüritustel, festivalidel, "hulludel päevadel" igasugustes marketites....

Selline tropp kusagil strateegilisel suunal, võib panna seisma ka EKV ja EKL organiseeritud liikumise, mis võib olla ka vastase üks olulistest eesmärkidest asustatud punktide sihikule võtmisel. Seepärast peab selline evakuatsioon toimuma varakult ja pigem kasvõi 10 korda ilmaasjata, kui üks kord asja eest aga hilinenult.

EKV ja EKL liikumise suundadel tuleb evakuatsioon viia läbi esmajärjekorras. Kui vahipat. ei pääse Tallinnast kohe liikuma, pole see nii suur probleem, kui nt. väeosad (ja kasvõi nt ka mobiliseeritud) Tapalt, Võrust või Jõhvist (või vastavast mobilisatsioonikeskusest). Seepärast peaks selline üleriiklik evakuatsiooniplaan sisaldama erineva tähtsuse ja tasemega tsoone, kus asjad käivad veidi teistmoodi ja teistel aegadel.

Kole ütelda, aga selliste troppidega saab tahtlikult aeglustada nt. ka vastase liikumist, mis ei saa olla ühe tsiviliseeritud ühiskonna nägemus vastuhaku strateegia ühest võimalusest, kuid peaks olema meie arutluste laual sellest vaatevinklist, et kuidas võib käituda ja millele mõelda vastane (vbl pigem jätab "pommitamata" enda peasuunas liikumisteedel asuvad lähimad asustatud punktid ja suunab esmase peamise löögijõu meie tagalasse jms), ning vastavalt sellele panema paika oma prioriteedid ja evakuatsioonistrateegiad.

Lisaks tuleks tähelepanu pöörata erinevatele aastaaegadele ja ilmastikule.
Kes, millal ja kuidas tagab, et teed oleks ka "hetke X" tingimustes lumest puhtad (kas rahuajal seda tagavad üksused, kodanikud ja tehnikaühikud on analoogselt saadaval ka "hetkel X"), kuidas ja millega puhastatakse teed ja teedeääred nt porri või lumme kinni jäänud evakueeruvate tehnikast, kes seda organiseerib, kuidas selle eest vastutav sinna kriitilisse punkti üle maastiku ise ligi pääseb, võtmestruktuuride kütusega varustamine punktis Y jms.

Lõppkokkuvõttes on selleks, et kõik võimalikult hästi sujuks, vaja koolitada n.ö. "lihtrahvast" (masse) õigesti KÄITUMA. Käituma nii "olukorras X" üldse, konkreetselt evakueerimisel, evakuatsiooniks ettevalmistumisel, kui elementaarsete kriitiliste tagavarade soetamisel, et nendele ei hakataks mõtlema alles "hetkel X" ja neid ei hakataks soetama viimasel hetkel.... Ei pea olema metsa ehitatud tuumapunker ja sinna varutud aasta toit ja vesi. Evakuatsioonil troppide vältimiskes ja vähendamiseks piisab algatuseks, kui iseevakueeruvatel kodanikel on tranduleti paagis vähemalt niipalju kütust, et sihtpunkti jõuda, kasvõi natuke vett, toitu, riideid ja sularaha.
Kui peres on mitu tranduletti, siis ei pea (ei tohi!) kõikidega evakueeruma.
Vähemalt need mõtted ja soovitused tuleks kohe inimesteni viia, et muutuks rutiinseks harjumuseks.....


Iga plaan on just nii kõva, kui on selle plaani kõige nõrgem lüli.
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 2 külalist