Eesti on paremini kaitstud kui kunagi varem

Vasta
Kasutaja avatar
Tundmatu sõdur nr. 4
Liige
Postitusi: 10495
Liitunud: 16 Okt, 2005 18:42
Asukoht: Siilis

Re: Eesti on paremini kaitstud kui kunagi varem

Postitus Postitas Tundmatu sõdur nr. 4 »

Mul oleks siin üks ettepanek:
..et mul nimelt täiesti suva, kas NLiidu aegse AEGVIIDU polügooni maad ärastati/erastati/tagastati - ja ma absoluutselt ei soovita ka foorumlastel sellisesse tänaseks suht mõttetusse küsimusepüstitusse kapselduda :wink:

Asja point on siin selles, et kui meie "üdini tublid" KMin-i juhid oskasid omal ajal Eesti ainsa täisväärtusliku jalaväe lahingväljaõpet (sh ka tankide "pidamist") tagava polügooni "ära kaotada" - siis siingi teemas paljuhaugatatud "nõmedad" Läti ja Leedu tegelased oskasid sarnased polügoonid oma kaitsevägedele alles jätta - vot see on ehk see, mida me peaksime teadma // mäletama.. :|
Infanterie - königin aller Waffen.
Ja kolmas brigaad tuleb ka nagunii.
mikks
Liige
Postitusi: 355
Liitunud: 26 Okt, 2011 11:33
Kontakt:

Re: Eesti on paremini kaitstud kui kunagi varem

Postitus Postitas mikks »

Läheb ehk korraks OFF-topic, aga ühe väikese märkuse T55 kohta veel teeks. Olen vaadanud, mida soomlased, kellel on ju reaalne kasutuskogemus, T-55 kohta arvanud. Ja nemad kiruvad küll selle masina maapõhja, et iga jumala 50 kilomeetri sõidu järel tuli käigukasti remontida, et mootori remont venis kolm kuud, et T-55-d võtsid ära igasuguse motiivi tankistiks saada, tankidega tegeleda, midagi nende tankidega õppida. Pealgi, kui peamine asi oli kasarmutes munade sügamine (tankide remondist tagasi ootamine), siis õppimisest üldse rääkida saab.
toomas tyrk
Site Admin
Postitusi: 5564
Liitunud: 16 Dets, 2003 11:32
Kontakt:

Re: Eesti on paremini kaitstud kui kunagi varem

Postitus Postitas toomas tyrk »

toomas tyrk kirjutas: Trumm, aeg juba jookseb...
Ja aeg sai täis.

Nagu arvata võis, siis hea mälu ja kõikehõlmavate teadmistega kprl Trumm ei saanud tähtajaks vastatud.

Et meelde tuletada ühte militaar.neti kuldreeglit - kui väidad midagi, siis ole valmis oma väiteid tõestama - läheb kprl Trumm nüüd ja tutvub algallikatega. Et edaspidi olla paremini valmis oma seisukohti selgitama ja kaitsma...
toomas tyrk
Site Admin
Postitusi: 5564
Liitunud: 16 Dets, 2003 11:32
Kontakt:

Re: Eesti on paremini kaitstud kui kunagi varem

Postitus Postitas toomas tyrk »

Teema jätkamiseks ka paar tistaati:
Eesti riigikaitse pikaajalised arenguplaanid on ka muutunud julgeolekuolukorras adekvaatsed, ütles kaitseminister Sven Mikser kõrgemate riigikaitsekursuste lõpetamisel.

"Vaatamata kiiresti muutuvale julgeolekuoluorrale on Eesti oma ohuhinnangutes ja ka sõjaliste võimete arendamise plaanides alati olnud ettevaatav ja seetõttu ei pea me hakkama uisapäisa oma pikaajalisi plaane ümber vaatama," ütles Mikser kursuste lõpetamisel peetud kõnes.
Mikser kutsus riigikaitsekursuse lõpetanuid üles osalema avalikus julgeolekudebatis. "On väga õige ja vajalik, et ühiskonnas riigi julgeoleku ja riigikaitse üle arutatakse igal ajal, mitte ainult ärevatel aegadel,"ütles kaitseminister.
Mikseri sõnul peaksid riigikaitse-teemalises debatis pinnale kerkivad uued ideed täiustama, mitte lammutama riigikaitse kaht alustala – ajateenistusel põhinevat iseseisevat kaitsevõimet ja NATO kollektiivkaitset.
http://uudised.err.ee/v/eesti/c4bf0be0- ... 6ed065743f
Martin Peeter
Liige
Postitusi: 4513
Liitunud: 18 Juul, 2014 20:49

Re: Eesti on paremini kaitstud kui kunagi varem

Postitus Postitas Martin Peeter »

toomas tyrk kirjutas:Teema jätkamiseks ka paar tistaati:
Eesti riigikaitse pikaajalised arenguplaanid on ka muutunud julgeolekuolukorras adekvaatsed, ütles kaitseminister Sven Mikser kõrgemate riigikaitsekursuste lõpetamisel.

"Vaatamata kiiresti muutuvale julgeolekuoluorrale on Eesti oma ohuhinnangutes ja ka sõjaliste võimete arendamise plaanides alati olnud ettevaatav ja seetõttu ei pea me hakkama uisapäisa oma pikaajalisi plaane ümber vaatama," ütles Mikser kursuste lõpetamisel peetud kõnes.

See ongi meie valitsuse tase. Aga kui on rahval tekkimas valmisolek võtta julgeoleku tagamiseks laenu, sest see on muutunud sama vajalikuks kui näiteks eluasemelaen, siis tuleks see valmisolek ka võimalikuks poliitiliseks valikuvõimaluseks teha. Ma hääletan kevadel selle erakonna poolt, mis võtab kasutusele kiired abinõud meie kaitsevõime parandamiseks. Ja et oluliselt suurema rahaga ka lühiajalises perspektiivis midagi teha ei ole, ei ole õige. Saab teha üsna olulisi asju. Juba on aeg, kus pikaajalised plaanid ei pruugi olla kõige ratsionaalsemad, sest nad ei anna kiiret efekti, mida on vaja juba järgmiseks 5 aastaks ja tõenäoliselt sellele järgmiseks 5 aastaks enam ei ole vaja. Praegu tunduvad need ilma asjad nii.
Dona nobis pacem!
Radist86
Liige
Postitusi: 318
Liitunud: 14 Jaan, 2009 1:16
Asukoht: Hiiumaa
Kontakt:

Re: Eesti on paremini kaitstud kui kunagi varem

Postitus Postitas Radist86 »

Borja kirjutas:
See infokild on iseenesest väga huvitav...
Mäletan ka hästi seda garaažide rida Männiku laskevälja tulejoonel, kus paari garaažiboksi põrandal olid mingid arusaamatud kiikuvad alused. Mulle seletati siis, et need alused pidid kõigutama BMP-lahingmasinaid, et pardarelvade sihturoperaatorid saaks stabiliseeritud pearelvast realistlikult kõikuvas situatsioonis märki lasta.
Kui sina nüüd mäletad, et see oli hoopis tankide (mitte BMPde) jaoks - siis ei söanda vastu vaielda (kuna ei ole kunagi TONDI diviisis teeninud). Aga natuke ebatõenäoline tundub see tankikahuriga garaažist kõmmutamine mulle siiski - et äkki sa eksid? Järsku oli see lihtsalt miski sanktsioneerimata isetegevus, mida sa mäletad? Et mõtle ja kirjuta siia - oleks huvitav!
(by Borja)
Krt, see jutt ajab kukalt kratsima. Enda arust tegin ikka tankil ja roomikutega soomukil vahet aga kui see tõesti BMP raputamiseks mõeldud oli, siis oleks see krempel tanki raskuse all ilmselt kortsu vajunud. Võib-olla sellepärast meid minema kihutanud ülemus oligi nii vihane, et mingi prapor initsiatiivi üles näidanud, tanki garaaži ajanud, ja nüüd veel mingid võõrad sõdurid ka käperdavad hirmuäratavat lahingumasinat.
Samas ma ei mäleta märklaudade juures tankimürskudest pahupidi keeratud maad. Ainult erinevas mõõdus mürsukillud, mis võisid ka kusagilt kaugemalt sinna lennata. Tagapool raba peal tundus palju koledam kuumaastik olevat aga sinna polnud aega minna. Vast oleks see garaaž tankikahuri kärakate peale lõpuks kaela kukkunud, kui nüüd järele mõelda.
Tondil pole mina ka teeninud. Sel ajal olin hoopis Filtri teel sõduritarkusi omandamas, mille juurde kuulus ka praktika erinevates asutustes/väeosades transatöölise ametis. :)
Mnjah, inimese mälul on vahel omadus täita lüngad suvaliste kildudega, et tulemus usutav tunduks. Küllap see minu mälestus liigitub kategooriasse "Vanameeste kahtlasevõitu heietused" ja parem kui ma rohkem ei kirjuta, kus punkrites (kui need veel sihipärases kasutuses olid) ma veel kolanud/teeninud olen. Väga vale teema kah. Vesi peale.
tommy
Liige
Postitusi: 3638
Liitunud: 02 Veebr, 2005 20:50
Asukoht: Eesti
Kontakt:

Re: Eesti on paremini kaitstud kui kunagi varem

Postitus Postitas tommy »

Eesti on tänavu ära kasutanud kõik NATO strateegilises õhutranspordiprogrammis (SAC) ette nähtud lennutunnid, millega Eesti sai kasutada transpordilennukit Boeing C-17 Globemaster.
Eestile oli tänavu kasutada 35 lennutundi ning kõik need tunnid on ka ära kasutatud, ütles kaitseministeeriumi pressiesindaja Artur Jugaste Postimehele.

Lennutunnid kulusid Eesti jalaväeüksuse tagasitoomiseks Afganistanist.

Viimane Afganistanis teeninud üksus, jalaväekompanii Estcoy-17, lõpetas missiooni ja naases Eestisse tänavu mais. Kaitsevägi tõi pärast Afganistanist lahkumist kodumaale ligi 400 tonni varustust.

NATO strateegilise õhutranspordivõime programmi (SAC) raames hankisid selles osalevad riigid ühiselt kolm Boeing C-17 Globemaster III-tüüpi transpordilennukit, mille kasutamine on riikide vahel ära jagatud. Lennukid paiknevad Ungaris Papa lennubaasis. NATO sai esimese lennuki kätte 2009. aasta juulis.

Eesti jaoks on SAC programmis osalemise kogukulu 43,2 miljonit eurot, mis tasutakse 26 aasta jooksul.

Eesti saab programmi raames igal aastal kasutada C-17 strateegilisi transpordilennukeid kuni 45 lennutunni ulatuses. Lennutunnid on kaubeldavad, see tähendab, et kasutamata lennutunde on võimalik nendest huvitatud riikidele edasi müüa, samuti on võimalik vajadusel Globemasteri lennutunde vahetada.

SAC programmiga on liitunud Bulgaaria, Eesti, Hollandi, Leedu, Norra, Poola, Rumeenia, Sloveenia, Ungari ja Ameerika Ühendriigid ning NATO rahupartnerlusprogrammis osalevad Soome ja Rootsi. Programm kestab hinnanguliselt kuni 2035. aastani.
Kasutaja avatar
Tundmatu sõdur nr. 4
Liige
Postitusi: 10495
Liitunud: 16 Okt, 2005 18:42
Asukoht: Siilis

Re: Eesti on paremini kaitstud kui kunagi varem

Postitus Postitas Tundmatu sõdur nr. 4 »

Kuidas see haakub teema pealkirjaga :?:

Või ütle siis ise, kuhu alla su tsitaatpostitus tõsta :roll: :roll:
Infanterie - königin aller Waffen.
Ja kolmas brigaad tuleb ka nagunii.
tommy
Liige
Postitusi: 3638
Liitunud: 02 Veebr, 2005 20:50
Asukoht: Eesti
Kontakt:

Re: Eesti on paremini kaitstud kui kunagi varem

Postitus Postitas tommy »

Kuidas see haakub teema pealkirjaga :?:

Või ütle siis ise, kuhu alla su tsitaatpostitus tõsta :roll: :roll:
No ei tea täpselt.
Tõenäoliselt haakub see teemaga(mis on oma olemuselt ju suht laialivalguv) mitte vähem, kui jutt jahimõisatest.
Ei pidanud vajalikuks eraldi teemat teha....
Kaalusin selle ja "NATO artikkel 5" teema vahel.
Kui leiad , et see(või mõni muu teema) on sobivam, siis tegutse...
Kasutaja avatar
Fucs
Liige
Postitusi: 15562
Liitunud: 12 Dets, 2006 21:43
Asukoht: retired
Kontakt:

Re: Eesti on paremini kaitstud kui kunagi varem

Postitus Postitas Fucs »

Aegviidu polügoonist.

27. september 1997
Harjumaa Anija valla maakorraldaja Ants Miidla tuletas meelde Anija vallavolikogu kolme aasta tagust otsust, millega Aegviidu polügooni alad otsustati omanikele tagastada ning osa maad maastikukaitsealaks jätta. "See otsus on kindlalt jõus," lisas maakorraldaja.
http://epl.delfi.ee/news/eesti/keskupol ... d=50744607

VIII RIIGIKOGU STENOGRAMM
II ISTUNGJÄRK
Esmaspäev, 16. oktoober 1995, kell 11:00
A. Öövel
Austatud esimees! Head kolleegid! Kaitseministeerium pöördus 14. juunil 1995 Anija Vallavalitsuse ja 18. juunil 1995 Kuusalu Vallavalitsuse poole, informeerides neid, et Kaitseministeerium taotleb Anija ja Kuusalu valla territooriumil asuva Aegviidu polügooni riigi omandisse jätmist. Seejuures lähtus Kaitseministeerium maareformi seaduse § 31 1. lõike punktist 5, mille kohaselt riigikaitselise otstarbega maa jäetakse riigi omandusse. Sama seaduse § 6 2. lõike punkt 4 sätestab, et riigi omandusse jäetavat maad ei tagastata, ei osaliselt ega ka tervikuna. Kaitseministeerium on seisukohal, et kõnealune maa on Eesti riigikaitse seisukohalt kaitsejõudude arendamiseks hädatarvilik. Eesti kaitsejõudude käsutuses oleval maa-alal Aegviidu polügoonil on ohutusnõudeid arvestades laskevöönd, mille laius on kuni 2 km ja sügavus kuni 5 km. Otsenähtavus nimetatud laskevööndis on kuni 1,5 km. Eesti kaitsejõudude käsutuses olevate relvade laskekaugus on 89-millimeetrisel miinipildujal 4900 m, tankitõrjesüsteemil 5000 m, 106-millimeetrisel reaktiivsuurtükil otselaskmisel kuni 1500 m ning 45-kraadise tõstenurga juures kuni 7500 m. Taotletav territoorium on minimaalne. Selle vähendamise korral kaoks allüksustel täielikult võimalus lahingväljaõppel relvadega sügavuti manööverdada. Võimatuks muutuks miinipilduja ja tankitõrje allüksuste väljaõpetamine mitmesugustes kaitse- ja pealetungi lahingu olukordades, kus on ette nähtud positsioonide pidev vahetus sügavuti. Aga kui me arvestame Eesti olusid, on positsioonide pidev vahetus meie poolt kasutatava taktika üks kõige olulisemaid osi. Osa maa-alast, mida Kaitseministeerium taotleb, kuulub Kõrvemaa looduskaitsealasse, kuid näiteks Soome Vabariigi ja Rootsi Kuningriigi suurtükipolügoonid on samuti looduskaitsealade territooriumidel, millega tagatakse looduse parim säilimine ning selle territooriumi kaitse. Suurtükiväe allüksuste lahinglaskmised toimuvad väga lühikest aega ning vastavalt planeeritud ajagraafikule. Polügoon suletakse vaid nimetatud ajaks. Ülejäänud ajal on polügoon avatud nii matkajate kui ka huviliste tarbeks, kes tahavad olla looduses. Ala, mida me taotleme, langeb kokku alaga, kus 50 aastat lasti miine ja mürske ning seepärast on seal praegu ohtrasti lõhkemata laskemoona. Selle maa kasutuselevõtt maaharimise seisukohalt oleks ilma ulatuslike demineerimistöödeta võimatu. Lisan veel, et territooriumi suurus, mida Kaitseministeerium taotleb, on 7000 ha. 1940. aastal oli kogu Eesti kaitseväe käes 18 089 ha, rääkimata sellest maa-alast, mis oli Nõukogude armee käsutuses okupatsiooniperioodil. Kaitseministeerium on seisukohal, et kõnealust maad on tarvis Eesti riigikaitse arendamiseks, ning on esitanud ka sellekohase taotluse Vabariigi Valitsusele, sest ei ole ju ministeeriumi pädevuses otsustada, kas maa jääb riigi omandisse või mitte. Maa riigi omandisse jätmise kord, mis kinnitati Vabariigi Valitsuse 1995. aasta 6. märtsi määrusega nr 94 ning mis käsitleb ka maareformi seaduse § 31 rakendamist, näeb ette, et maa riigi omandisse jätmise taotleja peab koostama taotlemiseks vajaliku toimiku. Just see asjaolu tingis Kaitseministeeriumi pöördumise vallavalitsuste poole. Tõsi, vaielda võib kõnealuste kirjade redaktsiooni õnnestumise üle, kuid kumbki kiri ei ole seadusega vastuolus. Meie arusaamine on, et Kaitseministeerium kantsleri isikus ei jaganud korraldusi kohaliku omavalitsuse täitevorganile, vaid esitas palve otstarbekama lahenduse saavutamiseks. Meie kirjad saadeti välja lootuses, et kohalik omavalitsus aktsepteerib Eesti riigikaitse vajadusi ning kasutab õigusi, mis talle on antud vara kompenseerimise protsessis. Eesti vajab Aegviidu polügooni oma kaitseväe väljaõppeks ja arendamiseks ning nendel eesmärkidel on kõnealune polügoon hädavajalik ja momendil on riigi seisukohalt võttes selle kasutamine kõige otstarbekohasem. Vabariigi Valitsus ei ole tänaseks veel otsustanud jätta Aegviidu polügooni maa-ala riigi omandisse ning seepärast puudub vajadus arutada, kuidas mõnd maatükki taasriigistada. Kindel on aga see, et võõrandamisel saab õigusjärgne omanik seaduses ettenähtud kompensatsiooni, samuti siis, kui mõni õigusjärgne omanik ei saa oma vara tagasi põhjusel, et see jäetakse riigi omandisse. Nii näeb ette seadus ja seaduse alusel ning seadust täites tegutseb ka Kaitseministeerium. Aitäh!

Esimees
Suur tänu, härra minister! Kas arupärijatel on küsimusi? Kolleeg Mart Laar.

M. Laar
Aitäh, härra esimees! Aitäh, austatud minister! Oli tõeliselt nauditav kuulata jälle teie ilusat esinemist, kuid ma tuleksin kõigepealt paari konkreetse küsimuse juurde. Te rääkisite, kui palju oli omal ajal Eesti Vabariigi kaitsejõudude käsutuses maad. Kui palju oli nende käsutuses maad sellel polügoonil?

A. Öövel
Sellel polügoonil taotleb Eesti kaitsevägi 7000 ha ja ma ütlen, et see on vaid 1/3 1940. aastal Eesti kaitseväe käsutuses olnud maa-alast. Kui tulla selle polügooni säilitamise probleemi juurde, tuues põhjenduseks eelkõige selle, et tegemist on unikaalse looduskeskkonnaga ja Kõrvemaaga, siis mul on hea meel oma heale kolleegile Riigikogus teadvustada, et selle 300 ha suuruse maatüki omanik, kes õigusjärgselt seda maad polügooni territooriumil omab, on Kaitseministeeriumile esitanud lepinguprojekti, milles ta nõustub, et järgmise 50 aasta jooksul kasutab seda maa-ala Kaitseministeerium ning õppelaskmised saavad seal toimuda.

M. Laar
Vabandage, ma küsisin natuke teise küsimuse. Ilmselt ma ei väljendanud ennast täpselt või ei saanud härra Öövel aru. Ma küsisin, kui palju oli Eesti kaitsejõudude käes kuni 1940. aastani selles piirkonnas polügooni. Kui suur see ala oli?

A. Öövel
Ma usun, härra Laar, et te kui ajaloolane oskate sellele küsimusele kindlasti täpsemalt vastata.

Esimees
Suur tänu! Mart Laar.

M. Laar
Kindlasti ma oskan sellele vastata. Oleksin eeldanud, et härra minister, enne kui ta tuleb kõnepulti, valmistab ennast korralikult ette ja ei tee siis viiteid küsimustele, mida ta ei tunne. Kuid ma tahaksin küsida sellesama kirja kohta, millega, ma saan aru, on kõik korras. Ma olen tõesti nõus, et Kaitseministeeriumi kantsleri härra Lepiksoni pöördumine oli seadusega vastavuses selles lõigus, mis puudutas veel langetamata otsuste võimalikku peatamist või järelevaatamist. Tehti lihtsalt ettepanek mitte kiirustada otsuste langetamiseni. Kuid samas kirjas on juttu ka sellest, et need otsused, mis on juba tehtud ja kus omand on juba kinnistatud (hetkel on neid kinnistatud juba kaks, Tooma-Jüri ja Mähuste kinnistud), tuleb kohalikel vallavalitsustel ümber muuta. Ma julgen kinnitada, et see on seadusevastane, ja ma küsin, kas härra kaitseminister on minuga samal arvamusel?

A. Öövel
Lugupeetud kolleeg! Vastates arupärimisele ma ütlesin, et Kaitseministeerium ei ole andnud kohalikule omavalitsusele korraldusi, vaid on pöördunud kohaliku omavalitsuse poole palvega esitada meile andmeid, selleks et me saaksime seaduses ettenähtud toimiku kokku panna, ja kui see on kohaliku omavalitsuse pädevuses, saaks kohalik omavalitsus arvestada Kaitseministeeriumi sooviga korraldada Aegviidu polügoonil Eesti riigikaitse huvides harjutusi. Ma usun, et tegemist ei ole meie soovidega, millele te oma kirjas viitate, vaid Eesti riigikaitse huvidega. On ka alternatiivne võimalus: paigutada polügoon Aegviidust ümber Puurmanisse. Praegu arvutatakse, kui palju see maksma läheb, kuid julgen öelda, et vaatamata sellele, et kohalik omavalitsus on andnud oma nõusoleku rajada Puurmanisse polügoon, puudub seal täielik infrastruktuur ning teedevõrk, samuti tuleb teha suures ulatuses lageraiet, selleks et tekiks polügooni loomise võimalus. Suur tänu!
http://www.riigikogu.ee/?op=steno&stcom ... 1900002677

VIII RIIGIKOGU STENOGRAMM
II ISTUNGJÄRK
Esmaspäev, 11. detsember 1995, kell 11:00
A. Öövel
Austatud esimees! Head kolleegid! Vastan Riigikogu liikmete härra Tarandi, proua Hänni ja härra Laari arupärimisele, mille nad on koostanud härra Eenmaa kirja alusel. Arupärimine kõlab järgnevalt. Palume selgitada põhjusi, miks Kaitseministeerium on rikkunud juuresolevas härra Eenmaa seletuskirjas kirjeldatud omaniku õigusi ning keeldunud rendilepingu sõlmimisest Aegviidu polügooni hoone kasutamiseks. Ühtlasi juhime tähelepanu, et oma vastuses Mart Laari arupärimisele väitsite, et omanik on nõus andma maa pikaajalisele rendile 50 aastaks kaitsejõudude käsutusse. Mis oli taolise väite alus? Juhin teie tähelepanu sellele, et härra Eenmaa poolt kirjutatud kiri on dateeritud 31. oktoobri kuupäevaga, ja annan järgnevaid selgitusi. Tõepoolest pöördus härra Vahur Eenmaa 13. juulil 1995 Kaitseministeeriumi poole avaldusega, milles ta teatas, et Harju Maakohtu 1995. aasta 12. juuni otsuse alusel anti Anija vallas Koitjärve külas asuv 343,72 hektari suurune maatükk härra Eenmaale tagasi. Tallinna Kinnistusameti Harju kinnistusjaoskonna kinnistusregistri ossa nr 566 kanti nimetatud maatükk 13. juunil 1995. Alates käesoleva aasta juulist on peetud Kaitseministeeriumi ja härra Eenmaa vahel läbirääkimisi rendilepingu sõlmimiseks Aegviidu polügooni kaitsejõudude käsutusse jätmiseks ka edaspidi. Härra Eenmaa on esitanud Kaitseministeeriumile rendilepingu projekti. Selles rendilepingu projektis on lahtine nii rendisumma kui ka pikaajalise rendi tähtaeg. Suuliselt oleme rääkinud läbi, et rendisumma võiks moodustada 30 000 krooni kuus ehk 360 000 krooni aastas. Tulenevalt arusaamisest pikaajalisest rendist oleme käsitlenud rendi võimalikku sõlmimist 5--50 aastani. Paralleelselt läbirääkimistega oleme otsinud ka teisi lahendusi polügooni loomiseks Eestisse, sest on ju üsna selge, et meie väga piiratud ressursside juures 360 000 krooni maksmine aastas ei ole Kaitseministeeriumile jõukohane. Kaitseministeerium alustas kehtiva korra kohaselt maa riigiomandisse taotlemist kõigile Kaitseministeeriumi haldusalasse kuuluvatele objektidele käesoleva aasta juunis. Kuna objekt, mida me vajame polügooniks, peab olema vähemalt 7000 ha suur, alustasime erinevate variantide otsinguid. Tänaseks oleme täpsustamas kahte võimalikku varianti, need on Jõgevamaal Utsalis endise Puurmani polügooni territoorium ning Aegviidu ja Tapa vahel olev maa-ala. Nii nagu nähtub Kaitseministeeriumile saadetud Kaitsejõudude Peastaabi kirjast, on alates 24. oktoobrist 1995 polügooni kasutamine lõpetatud ning polügoonile on jäänud kaitseväe varadest neli kasarmut, üks elektrijaam ja üks pumbajaam. Ma tõmbaksin siin veel kord paralleeli just nimelt sellega, millega alustasin, et kui härra Eenmaa kiri, mis on dateeritud 31. oktoobriga, pakub üheks võimalikuks lahenduseks selle, et lõpetada nimetatud aladel õppused koheselt, siis alates 24. oktoobrist ehk seitse päeva varem, kui taoline pöördumine on Riigikogule saadetud, on tegelikult polügooni kasutamine kaitseväe poolt lõpetatud. Aitäh!

Esimees
Suur tänu, härra minister! Kas arupärijatel on küsimusi? Liia Hänni.

L. Hänni
Tänan, härra esimees! Lugupeetud härra kaitseminister! Ma tahaksin küsida, kust tulenes Mart Laari arupärimisele vastates eksitav informatsioon, et kaitsejõud on juba sõlminud 50-aastase rendilepingu eramaade kasutamiseks? Tänan!

A. Öövel
Tänan teid! Taolist informatsiooni ei ole ei Riigikogu saalis ega ka üheski stenogrammis olemas.

Esimees
Kas arupärijatel on veel küsimusi? Proua Liia Hänni.

L. Hänni
Austatud kaitseminister! Kas praegu teie ettekande põhjal võib teha järelduse, et Kaitseministeeriumil ei ole kavas rentida nimetatud maad polügooniks?

A. Öövel
Suur tänu teile selle küsimuse eest! Ma usun, et taoline otsustus on tänase seisuga veel enneaegne, sest nagu ma teile ka ütlesin, on rendisumma 360 000 krooni aastas. Kui me jõuame teiega kokkuleppele, et lugupeetud Riigikogu on valmis Kaitseministeeriumile taolises mahus eraldisi riigieelarvest planeerima, siis oleks Kaitseministeerium tõepoolest valmis tõsiselt kaaluma nimetatud maa-ala kasutamist polügoonina. Täna aga oleme otsimas alternatiivvariante. Nendeks kaheks alternatiivvariandiks, mida ma ka oma ettekandes nimetasin, on Utsali polügoon ning Aegviidu ja Tapa vaheline maa-ala.

Esimees
Tänan! Proua Hänni, kolmas küsimus härra kaitseministrile.

L. Hänni
Aitäh, ma esitan ka kolmanda küsimuse, kuna kaasarupärijad ilmselt praegu küsimise vajadust ei tunne. Te ütlesite, et rendisumma oleks 360 000 krooni aastas ja teile tundus see väga suur. Ma küsin siis, kui palju tuleks selle maatüki eest, mille suurus on ju mitusada hektarit, Kaitseministeeriumil maksta maamaksu kohalikule omavalitsusele, kas seda on arvutatud? Tänan!

A. Öövel
Seda ei ole arvutatud, sellepärast et ei ole kokku lepitud territooriumi suhtes, kus polügoon võiks paikneda. Kaitseministeerium taotleks nimetatud maa-ala, mis polügooni kasutamiseks on vajalik, enda bilanssi.
http://www.riigikogu.ee/index.php?op=st ... 1900002821

Ja veel.
http://www.riigikogu.ee/?op=steno&stcom ... 1900004513





259 lehekülge huvitavat lugemist.
Üleriigilise tähtsusega kaitseväe keskpolügooni keskkonnamõju hindamise aruanne.
(Infot tedre mängumaadest Soome kogemuseni)
http://harjutusvali.mil.ee/ul/KMH_aruanne_15_04_03.pdf
Kasutaja avatar
Tundmatu sõdur nr. 4
Liige
Postitusi: 10495
Liitunud: 16 Okt, 2005 18:42
Asukoht: Siilis

Re: Eesti on paremini kaitstud kui kunagi varem

Postitus Postitas Tundmatu sõdur nr. 4 »

Lahedad textid, Fucs, - tänud.
Loodetavasti loeb neid tekste ka see tegelane, kellele minu kalambuur "jahimõisatest" AEGVIIDU polügooni lammutamisel ei meeldinud (ja kes mingeid vabandusi nõudis - ei tea ainult, kellele ja mille eest..) :mrgreen:

Kui aga tõsiselt rääkida, siis olen (ebameeldivalt) üllatunud nendest tekstidest lähtuvast Mart LAARi destruktiivsest rollist AEGVIIDU polügooni killimisel :?
Infanterie - königin aller Waffen.
Ja kolmas brigaad tuleb ka nagunii.
toomas tyrk
Site Admin
Postitusi: 5564
Liitunud: 16 Dets, 2003 11:32
Kontakt:

Re: Eesti on paremini kaitstud kui kunagi varem

Postitus Postitas toomas tyrk »

Hm, lugesin teksti 2x, aga millegipärast ühtegi "jahimõisa" ei avastanud. Jälle mingid krüptilised sõnumid, mida lihtinimesel pole ette nähtud aru saada?

Tõsi, keskkonnamõjude aruanne on veel lugemata...
Kasutaja avatar
Fucs
Liige
Postitusi: 15562
Liitunud: 12 Dets, 2006 21:43
Asukoht: retired
Kontakt:

Re: Eesti on paremini kaitstud kui kunagi varem

Postitus Postitas Fucs »

Las "jahimõisatest" ja n.n. "ärastamistest" räägivad need, kes need mõisted teemasse tõid.
Ma püüan valgustada ja meelde tuletada dokumentidele põhinedes, kui vaevaline/keeruline/midaiganes see keskpolügooni juhtum oli.

Thats all.

Ma olen olnud omandireformi sees ja üks väike mutrike selle läbiviimisel 95 aastast alates kuni tänase päevani ja näinud lähedalt, või puutunud kokku, ka väga paljude erinevate omavalitsuste ja ministeeriumite tööde ja tegemistega selles valdkonnas. Sellele vaatamata ei hakka ma siin esitama teooriaid ja arvamusi, millele "puust ja ette" tõendeid toeks esitada ei saa, sest neid kas pole või puudub minul neile juurdepääs ja kvalifitseeruksid seetõttu nii ehk naa "naised saunas rääkisid" kategooriasse. :D

Selle keskpolügooni teema tõid siia sisse teised kaasfoorumlased.
Ja siin esitati keskpolügoni teemal küsimusi a´la "kuidas käis asjaajamine" , "kuidas midagi kusagile nimekirja sai või ei saanud" , "kes mis järjekorras pidi asju ajama" jne. Siin esitati ka vahepeal lampi igasuguseid summasid.

******************************************************************************
VIII RIIGIKOGU STENOGRAMM VI ISTUNGJÄRK Teisipäev , 2. detsember 1997
Esimees

Tänan !Härra peaminister , teile täna esitatud eelviimane arupärimine .Ma palun teid vastata Riigikogu liikmete Jaanus Betlemi ja Toivo Jürgensoni arupärimisele kaitsejõudude keskpolügooni rajamise kohta .

M. Siimann

Riigikogu liikmed Jaanus Betlem ja Toivo Jürgenson on esitanud mulle järgmise arupärimise .“ Vabariigi Valitsusel ja Kaitseministeeriumil on kavas rajada Eesti kaitsejõudude keskpolügoon Tõõrakõrve ümbrusse .Selge on see , et Eesti kaitsejõud vajavad õppuste ja harjutuste korraldamiseks küllalt arvestatava pindalaga polügooni , mille asukoha leidmine on mitmes mõttes komplitseeritud protsess .Seda enam tuleb asju ajada korrektselt ning eelkõige nende inimeste suhtes , kelle maad kavatseb riik sundvõõrandada .Eesti Vabariigi põhiseaduse kohaselt tuleb sundvõõrandamisel maksta kohest ja õiglast kompensatsiooni .Paraku pole käesoleval juhul ei maaomanikke ega kohalikku omavalitsust piisavalt informeeritud , mida toob keskpolügooni rajamine endaga kaasa ning millist kompensatsiooni kavatsetakse maksta .Pugemine selle taha , et otsustusprotsess on alles käimas , ei ole õigustatud .Kaitseministeeriumi juhtkond ning Vabariigi Valitsuse esindajad peaksid nii maaomanikega kui ka kohaliku omavalitsuse juhtidega kohtuma enne lõplike otsuste langetamist ning andma piisavat informatsiooni , sealhulgas hüvituse kohta .Seoses eelöelduga on meil teile järgmised küsimused .

1.Millal on kas valitsuse esindajad või Kaitseministeeriumi juhtkond kohtunud maaomanikega ja kohaliku omavalitsuse juhtidega , et arutada Tõõrakõrve polügooni rajamisega seotud küsimusi ning hüvitise maksmist ?

2.Millal ja kelle organiseerimisel on nimetatud küsimustes kavas järgmine kohtumine ?

3.Millise õigusakti alusel keskpolügoon rajatakse ?

4.Milline saab olema keskpolügooni kavandatav suurus hektarites ning kui suure osa sellest moodustavad nn polügooni tuumalad ?

5.Milliste õigusaktide alusel ja kui suurt hüvitist on kavas maaomanikele maksta ?

6.Kas hüvitist makstakse turuhinna alusel ja kroonides ?

7.Kas on võimalik ka maid asendada ?Kui on , siis millise korra järgi ?

8.Kas nõustute 30. oktoobril 1997 Kuusalus peetud rahvakoosoleku avalikus pöördumises tehtud ettepanekuga töötada välja vastav õigustloov akt , mille rakendamiseks vajalike dokumentide loetelu on pöördumises kirjas ?

9.Milliseid täiendavaid probleeme näeb Vabariigi Valitsus keskpolügooni rajamisel ?

Ühtlasi loodame , et te vastate nimetatud küsimustele ka kirjalikult , et oleks võimalik Teie vastus edastada ka maaomanikele ja kohalikule omavalitsusele . ”

Kõigepealt võimaliku polügooni nimest .Ajakirjanduses käibeleläinud Tõõrakõrve jääb vaadeldava ala servale ja suuremas osas väljapoole , mistõttu selline nimekuju võimaliku polügooni puhul on mõnevõrra eksitav .Õigem oleks ehk kasutada Pala nimetust , mis märgib endise küla asukohta vaadeldava ala keskel .Pala perspektiivne polügooniala on sõelale jäänud peale asukohavalikut , mille korraldasid Kaitseministeeriumi ja Keskkonnaministeeriumi ühiskomisjon .Võimaliku polügooniala täpsem piiritlemine ja tsoneerimine seisab aga ees ja siin on Eesti kaitsejõududele abi lubanud ka Soome spetsialistid .Seega on keskpolügooniga seonduv asjaajamine projektieelses staadiumis , kus puuduvad polügooni täpsed piirid , tsoneering ja majanduslik põhjendus .Keskpolügooni rajamiseks Pala piirkonnas tuleks riigi omandisse jätta ca 10 000 hektarit maad , mis ka täna on valdavalt riigi oma .Enamik sellest maaks võiks puhvertsoonina olla Metsaameti halduses , sõjalised harjutusväljakud Kaitseministeeriumi halduses ei hõlmaks rohkem kui 2500 hektarit .Maaomandi suhted väljaspool ohutsooni jääksid endiseks , seega inimestel on võimalik edasine majandustegevus .Kui eramaa omanikud ei paikne ohutsoonis , toob polügooni režiim neile kaasa ajutisi liikumispiiranguid .Need maaüksused , mis jäävad kavandatavate tulejoonte alla või ohutsooni , tuleb riigil välja osta kohese ja õiglase hüvituse eest ning vahendid selleks tuleb ette näha Kaitseministeeriumi 1999. aasta eelarves .

Nüüd aga vastused konkreetsetele küsimustele .Esimene küsimus käsitles valitsuse esindajate või Kaitseministeeriumi juhtkonna kohtumisi maaomanikega .Selle kohta vastan järgmiselt .Üldsust polügoonist informeerivad rahvakoosolekud toimusid keskkonnaekspertiisi raames Kuusalu ja Lehtse vallas vastavalt 30. oktoobril ja 29. oktoobril ning neis osales ka Kaitsejõudude Peastaabi esindaja .Keskkonnaekspertiis oli esimene samm kohalike inimeste informeerimisel , aga nii nagu ma juba informeerisin , on polügooni rajamine projektieelses seisus ning edaspidi tuleb määratleda ala täpsem kasutusrežiim sõltuvalt sõjaliste harjutuste iseloomust ja alles pärast polügooni maa-ala kasutusotstarbelist tsoneeringut saab alustada läbirääkimisi maaomanike ja õigustatud subjektidega ostu-müügilepingute sõlmimiseks .

Teine küsimus : millal on kavas järgmine kohtumine ?Peale Kuusalus toimunud rahvakoosolekut organiseeris Kaitseministeerium 28. novembril käesoleval aastal kohtumise , millel osalesid kolme polügooniga seotud valla ning maaomanike esindajad .Kaitseministeeriumi poolt osalesid minister , kantsler , samuti peastaabi vastavad ohvitserid ja ministeeriumi ametnikud .Seal otsustati , et ministeerium tellib maaomanike ja õigustatud subjektide registri , Kaitsejõudude Peastaap korraldab maa-ala sõjalise planeeringu , ja kui need materjalid on olemas , selguvad mõne kuu jooksul kinnistud , mille suhtes algatatakse ostu-müügi või maa vahetuse läbirääkimised .

Millise õigusakti alusel keskpolügoon rajatakse ?Keskpolügooni rajamise õiguslik alus on sätestatud Vabariigi Valitsuse 29. aprilli 1997. aasta määrusega nr 92 , millega kinnistati kaitseväe struktuur ja paiknemine .Teiste väeosade hulgas loetakse üles ka kaitsejõudude keskpolügoon ja struktuuriüksuse asukohaks on Tapa sõjaväelinnak .

Milline on keskpolügooni kavandatav suurus hektarites ning kui suure osa sellest moodustavad nn polügooni tuumalad ?Ka sellele küsimusele ma juba vastasin , et keskpolügooni suurus võiks olla 10 000 hektarit ja tuumala täna sellest 2500 hektarit .Kas on võimalik ka maid asendada ?Maade asendamine on inimeste valmisolekul võimalik .Kas hüvitist makstakse turuhinna alusel ja kroonides ?Maaomanikelt on kavas maa kokkuleppehinnaga välja osta , aga see ei juhtu enne 1999. aastat ja need summad tuleb eelarves ette näha .Kui mõni küsimus on suuliselt vastamata jäänud , siis kirjalikult saate vastuse kõigile küsimustele .Tänan !

Esimees

Tänan , härra peaminister !Kas arupärijatel on täpsustavaid küsimusi ?Jaanus Betlem , palun esimesena !

J. Betlem

Aitäh , härra esimees !Austatud härra peaminister !Muidugi me oleks oodanud vastuseid kõikidele küsimustele .Kuid loodame need saada kirjalikult , nii nagu te ütlesite .Ma pean ütlema , et tõepoolest , pärast minu ja Toivo Jürgensoni arupärimise esitamist teile hakkasid asjad liikuma tasapisi paremuse suunas .Kaitseministeeriumis toimus teie poolt nimetatud kohtumine kolme valla esindajatega ja samuti käisid Kaitseministeeriumi esindajad Riigikogu riigikaitsekomisjonis sel teemal selgitusi andmas .Kuid minu küsimus tuleneb järgmisest .Te ütlesite , et Vabariigi Valitsus on võtnud vastu 29. aprillil 1997. aastal määruse nr 92 , mille alusel keskpolügoon rajatakse Tapa lähedale .Tõepoolest , Tapa lähedale polügooni rajamisega on kiire , kuna nüüd on saadud Soomest suurtükid ja laskeharjutuste jaoks on seda polügooni vaja , millele ka Soome pool on vihjanud .Niisiis , rääkimine sellest , et asi on alles projekteerimisjärgus , ei rahusta kohalikke maaomanikke , kuna määrus on olemas ja põhimõtteline otsus asukoha suhtes on langetatud .Pealegi ei ole keskkonnaekspertiisi teinud organisatsioon täitnud oma kohustust , mille Kaitseministeerium talle ette nägi : organiseerida rahvakoosolek , kus informeeritakse kohalikke maaomanikke .30. oktoobri koosolek Kuusalus tuli kokku siiski rahvaalgatuse korras .

Esimees

Jaanus Betlem , 2 minutit .

J. Betlem

Minu küsimus on selline : miks enne selle Vabariigi Valitsuse määruse väljaandmist ei võidud ajakirjanduse kaudu selgitada , et Vabariigi Valitsusel ja Kaitseministeeriumil on plaan rajada selline-selline polügoon , sellest tulenevad sellised-sellised probleemid , mis lahendatakse sellises ja sellises korras ?Või vähemalt , mis takistas teid informeerimast kohalikke maaomanikke ja juba varem , enne selle määruse väljaandmist selgitamast , milline on kohalike maaomanike nimekiri ?

M. Siimann

Tänan !Valitsusel on väga raske muuta ja reguleerida sündmusi , mis on toimunud minevikus .Me suuname oma peatähelepanu sellele , et juhul kui on tehtud vigu , siis neid ausalt tunnistada .Ja nii nagu ma praegu kinnitasin , on tegemist projektieelse staadiumiga .Rahvaga , kohalike omavalitsustega peetakse nõu ja maaomanikega samuti , maad ostetakse kokkuleppehinnaga .Nii et kahjuks see , mis ei olnud võib-olla mitte kõige korrektsemalt tehtud , väärib omaksvõttu , kuid praegu on põhitähelepanu suunatud sellele , et see protsess laabuks vastavalt seadustele ja väga korrektselt .

Esimees

Tänan !Toivo Jürgenson , palun !

T. Jürgenson

Aitäh !Aitäh , härra peaminister !Ma olen teie viimase väitega täiesti nõus .Niisugust tüüpi probleemid hakkavad tulevikus meil järjest tihedamini üles kerkima , kui me vaatame kas või kavandatavat tee-ehitust Tallinna ja Tartu vahel jne.Minu küsimus oleks niisugune .Analüüsides neid kogemusi , mida konkreetselt selle polügooni rajamise ettevalmistamisega on saanud nii valitsus kui ka Kaitseministeerium , samuti Riigikogu riigikaitsekomisjon jt institutsioonid , võiks välja töötada mingisuguse reglemendi valitsuse tasemel .Ilmselt Riigikogu tasemel sekkumine ei ole vajalik .Kas te peate otstarbekohaseks fikseerida niisugune reglement , millest tulevikus asjaomased institutsioonid peaksid juhinduma ?

M. Siimann

Tänan !Väga oluliseks pean poliitilise kultuuri tõstmist , et me otsuste puhul , mis puudutavad kohalikke omavalitsusi , omanikke , mitmesuguste elanikkonnagruppide esindajad , piisavalt informeeriksime , vajaduse korral räägiksime läbi , peaksime nõu .Valitsusel on tuua näiteid positiivsetest kogemustest , kuidas me niimoodi ka kõige keerulisemaid küsimusi oleme lahendanud .Kui me leiame vajaliku olevat ja leiame sobiva vormi , siis oleks tõepoolest kena , kui me saaksime selle ka mingil moel kirja panna , olgu see siis mingi akt , mille valitsus otsustab .

Esimees

Tänan !Ja arupärijate kolmas , viimane küsimus .Jaanus Betlem , palun !

J. Betlem

Aitäh , härra esimees !Austatud härra peaminister !Ma tahaksin loota , et teie valitsus peab sõna ja tõepoolest need küsimused , nii nagu te kinnitasite , lahendatakse maaomanike ja omavalitsuste jaoks korrektselt .See lubadus on antud , ootame selle täitmist .Küsimus on mul järgmine .Palju on kõneldud sellest , et maaomanikele tahetakse sundvõõrandatav maa hüvitada EVP-des .Loomulikult tähendaks see maaomanikele , võrreldes hüvitise maksmisega turuhinna alusel , teatud kaotust .Kuidas te kavatsete seda probleemi lahendada ?Teine probleem , mis on üleval , on see , et neid maid , mis jääksid nn ohutsooni , kus te ütlesite , et on võimalik veel majandustegevust arendada , mis ei ole otseselt polügooni tuumala , ei taha kindlustusseltsid kindlustada , kuna seal on selge , et teatud probleemid võivad seal seoses õppuste läbiviimisega tekkida .Kas te oskate selgitada , kuidas see kindlustusprobleem on kavas lahendada ?

M. Siimann

Ma osaliselt vastasin teie küsimusele , teie kõhklustele : valitsusel , Kaitseministeeriumil on kavas maaomanikega kokku leppida .


VIII RIIGIKOGU STENOGRAMM
VIII ISTUNGJÄRK
Esmaspäev, 14. detsember 1998, kell 15:00
J. Betlem
Austatud härra esimees! Austatud kolleegid! Esitan koos Ülo Peetsiga arupärimise kaitseminister Andrus Öövlile seoses sellega, et kaitsejõudude keskpolügooni rajamisel ei ole ministeerium korrektselt asju ajanud. Kaitsejõudude keskpolügoon on kaitseväele ülimalt vajalik nüüdisaja tasemel ettevalmistuse saamiseks. Seadused ei sätesta täpselt omandi hüvitamise ja maade asendamise korda. Selle korra sätestamiseks ei ole Kaitseministeerium midagi ette võtnud ning ministeeriumi saamatus ja asjaajamise ebakorrektsus on põhjustanud asjatuid pingeid kohalike maaomanike ja omavalitsuste seas. Kaitseministeeriumi tegevus on äärmiselt kahetsusväärne ja sellest tulenevad ka meie küsimused kaitseministrile.

Esimees
Kolleegide Jaanus Betlemi ja Ülo Peetsi arupärimine härra kaitseministrile edastatakse adressaadile kooskõlas seadusega.
VIII RIIGIKOGU STENOGRAMM IX ISTUNGJÄRK Teisipäev , 12. jaanuar 1999
Järgmisena palun Riigikogu kõnepulti kaitseminister Andrus Öövli .Palun kõigepealt vastata Riigikogu liikmete Jaanus Betlemi ja Ülo Peetsi arupärimisele kaitsejõudude keskpolügooni rajamisega seotud probleemide kohta .

A. Öövel

Austatud härra juhataja !Lugupeetud Riigikogu liikmed !Mul on tõeliselt hea meel nende viimaste vaprate üle , kes on riigikaitseküsimustega tegelema jäänud .Ju siis on Eesti riigil teisi , tähtsamaid ja pakilisemaid probleeme lahendada .

Kuna küsimusi on hulgaliselt , nimelt kuus , siis katsun olla võimalikult konspektiivne , et etteantud ajaga hakkama saada .

Alustuseks ajaloost .Enne 1997. aasta kevadet tegutseti kaitseväe keskpolügooni loomisel endise Nõukogude Liidu armee kasutuses olnud Aegviidu maadel asuvast polügoonist lähtudes .Kuusalu vallale esitati taotlusi kahe maatüki eraldamiseks ( pindalad 2000 ja 2500 hektarit ) .Kuid aeg oli ilmselt selline , et haavad , mida Nõukogude armee oli kohalikesse elanikesse jätnud , kipitasid veel liialt tugevalt ning sellest tulenevalt vastas vallavolikogu nendele taotlustele korduvalt eitavalt .Samuti sai takistuseks endise polügooni territooriumile loodud Ohepalu looduskaitseala ning Põhja-Kõrvemaa maastikukaitseala .1997. aasta kevadeks sai selgeks , et on vaja alustada uuringuid uue keskpolügooni ja laskeväljade asukoha leidmiseks Eesti territooriumil .Aprillis 1997 esitas Kaitsejõudude Peastaap oma nägemuse kaitseväe vajadustest laskeväljade ja polügooni järele , juunis esitati selle taotluse korrigeeritud versioon .Seejärel valmistati koostöös Keskkonnaministeeriumiga ette lähteülesanne asukohavaliku ekspertiisiks .Ekspertiis oli põhjalik , läbi vaadati 26 võimalikku keskpolügooni asupaika ning novembriks 1997 olid valmis ekspertiisi tulemused .Detsembriks saime ka Keskkonnaministeeriumi kooskõlastuse keskpolügooni ning kolme laskevälja asukoha sobivuse kohta .Seejärel tellisime ülevaate keskpolügooni alale jäävatest eramaadest .See ülevaade valmis märtsis 1998.Seejärel toimus kaks riigihankekonkurssi .Esimese konkursi käigus sai selgeks , et vaatamata Keskkonnaministeeriumi kooskõlastuskirjale ei ole lahkarvamused riigimaade kasutamise osas lahendatud .Korraldati kuus spetsialistide ning Riigi Maa-ameti juristide nõupidamist ning töötati välja kahe ministeeriumi vaheline raamleping , mille alusel hakatakse edaspidi korraldama riigikaitselist tegevust riigimaadel .Leping allkirjastati detsembris 1998.Samal ajal töötati välja keskpolügooni ja laskeväljade kasutamise eeskirjad .Teise riigihanke korraldamise , mis oli mõeldud , leidmaks ettevõtteid , kes suhtleksid eramaade omanikega , olime kahjuks sunnitud peatama , sest konkurss ei andnud garantiid , et selle tulemused vastaksid väljamakstud summadele .Kogu asjaajamisega on käinud kaasas tohutu kirjavahetus , kausta paksus on veidi üle 20 cm .See on teadagi olnud ajamahukas .Protsessi kiirendamiseks oleme pidevalt püüdnud töös hoida erinevaid töörühmi , mis aga alati ei ole andnud kõige paremaid tulemusi .Tõsi küll , viimased kolm kuud on aktiivselt ning tulemuslikult tegutsenud Kaitseministeeriumi , Kaitsejõudude Peastaabi ning Keskkonnaministeeriumi ühistöögrupp , mida juhatab Kaitseministeeriumi asekantsler Märt Kraft .

Nüüd konstruktiivsed vastused küsimustele .“ Miks on siiani Riigikogule esitamata seaduseelnõud , mis reguleeriksid omandi hüvitamise ning maade asendamise korda ? ”Maaküsimused peaksid loomulikult olema Keskkonnaministeeriumi ja Riigi Maa-ameti lahendada .Kuid et see on eelkõige riigikaitse probleem , siis oleme püüdnud siin oma jõukohase panuse anda .Omandi hüvitamise kord on üsna konkreetselt sätestatud kinnisasja sundvõõrandamise seaduses ning omandi üleminek eraisikult riigile ostmise teel on sätestatud riigivaraseaduses .Maade asendamist seadused ette ei ole näinud , sest printsiibiks on poolte huvide kaitsmine ning vastastikuse kokkuleppe saavutamine .Ka kinnisasja sundvõõrandamise seadus paneb suurt rõhku just nimelt pooltevahelisele kokkuleppele ning sama seaduse § 15 lõige 2 ütleb , et sundvõõrandamise tasu makstakse rahas , kui pooled ei lepi kokku teisiti .Seetõttu võiks öelda , et maade asendamine tähendab sisuliselt vahetustehingut poolte kokkuleppel .Vahetustehingud riigi varaga on seni tõepoolest reguleerimata .Enne möödunud aasta oktoobri algust aga ei tajunud keegi , et vahetus praeguste seaduste alusel võiks osutuda nii raskeks , sest maakorraldusfirmad , kaasa arvatud Keskkonnaministeerium , nägid ette ümberkruntimise võimalust .Tänaseks oleme jõudnud arusaamale , et ümberkruntimine tekitab liigseid probleeme ning sellepärast on Kaitseministeerium saatnud kooskõlastusringile riigivaraseaduse täiendamise seaduse eelnõu , mis lubaks ka riigivaraga teha vahetustehinguid .See tähendab , et riigi omandisse vormistatakse maa , millele ei ole esitatud tagastamistaotlusi või mis kompenseeriti , ning seejärel tehakse nende maaüksustega vahetustehingud omanikega , kelle maad jäävad polügooni territooriumile .Samuti võimaldaks see teha vahetustehinguid ka riigile kuuluva maaga .Seadusetäiendusele on aga saabunud üldiselt negatiivsed vastused .Eesti Vabariigi ministeeriumid ei poolda sellist seaduse täiendamist , vaid näevad probleemi lahendust kinnisasja sundvõõrandamise seaduses , mis samuti soosib poolte kokkulepet .Selgitamaks välja , mida toob endaga kaasa ja kuidas täpselt käib kinnisasja sundvõõrandamise seaduse kasutamine , oleme koostöös Keskkonnaministeeriumiga tellinud ekspertiisi , sest teatavasti Eesti riigis selline praktika puudub .Ette on valmistatud valitsuse määrus , millega kinnitatakse keskpolügooni piirid , lubatakse keskpolügoonil asuvat riigimetsa kasutada riigikaitseliseks tegevuseks ning volitatakse kaitseministrit pidama eramaa omanikega läbirääkimisi , sõlmimaks kokkuleppeid , mis võimaldavad maad kasutada riigikaitseliseks tegevuseks .

“ Mida on Kaitseministeerium teinud omandi hüvitamiseks vajalike summade eraldamiseks riigieelarvest ? ”

Vastavalt Kaitseministeeriumi taotlustele eraldati 1999. aasta riigieelarvest polügooni maade ostmiseks 3 516 000 krooni , järgmise aasta taotluse kujundame juba konkreetsete läbirääkimiste pinnal .

“ Kuidas on võimalik , et Kaitseministeerium ja kaitsevägi asusid kavandatava polügooni alal toimetama ilma , et maaomanikud selleks nõusoleku oleks andnud ja enne , kui Kaitseministeerium nende maade kasutajaks oleks saanud ? ”

Kaitsevägi on polügooni seni kasutanud asjaõigusseaduse § 142 lõike 2 alusel , mis keelab teiste isikute viibimise võõral tähistamata maatükil päikeseloojangust päikesetõusuni .Taktikalisi õppusi on peetud omandit kahjustamata päevasel ajal.Õppustest on alati teavitatud teatud asutusi , sealhulgas Kuusalu Vallavalitsust ning Vallavolikogu , ning on avaldatud kuulutus ka kohalikes ajalehtedes .Vabandust , kohalikus ajalehes , Kuusalus ei ilmu mitut ajalehte .Asutused , keda teavitada , soovitas Kaitsejõudude Peastaabile Kuusalu Vallavalitsus , kui peastaap esimest korda pöördus nende poole taotlusega õppuse läbiviimiseks .

“ Kuidas on võimalik , et Kaitseministeerium kavandab polügooni ja kaitsevägi alustab õppusi maadel , mida kohalik omavalitsus ( Kuusalu vald ) pole oma arengukavas ( vastu võetud 25. novembril 1998 ) polügooniks ette näinud ?Miks pole vallavolikogu ja -valitsuse esindajatega peetud konkreetseid ametlikke läbirääkimisi , et kohalik omavalitsus polügooni planeeringut aktsepteeriks ? ”

Valla arengukavast , mis on vastavalt kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse §-le 9 dokument , kus sätestatakse omavalitsusüksuse sotsiaalmajanduslik olukord ning keskkonna seisundi analüüs ja prognoos , arengu põhisuunad , territoriaalne üldplaneering ning infrastruktuuri arendamise alused , saime me teadlikuks tõepoolest alles Sõnumilehest mõni päev enne selle kinnitamist ning seepärast ei ole toimunud ka vastavaid läbirääkimisi .Vastavalt planeerimis- ja ehitusseaduse § 3 lõikele 2 peab kohalik omavalitsus tagama kõigi huvitatud isikute huvide arvessevõtmise ning kooskõlastamise , mis on planeeringu kehtestamise eeldus .Sama seaduse § 8 lõige 4 ütleb , et valla üldplaneeringu ülesandeks on määrata ka riigikaitselised maa-alad .Seega ei sätesta arengukava midagi konkreetset ühe või teise piirkonna kohta , vaid pigem analüüsib hetkeolukorda ja pakub tulevikuvõimalusi .Järelikult pole välistatud , et valla üldplaneeringus arvestatakse Kaitseministeeriumi taotlust .Sellest oleme Kuusalu Vallavalitsusega juttu teinud ning ka kokku leppinud , mis väljendub osalemises valla üldplaneeringu finantseerimises proportsionaalselt polügooni suuruse osatähtsusega valla üldpindalas .Seda kokkulepet võib lugeda aluseks meie edaspidisele koostööle Kuusalu vallaga eelkõige planeeringute osas .Harju maakonna planeeringu kavandis , mille avalik väljapanek just äsja lõppes , oli keskpolügoon sisse kavandatud ning loodetavasti see nii ka jääb , olgugi et Harju maakonna planeering kinnitatakse alles kevadel .Vastavalt planeerimis- ja ehitusseaduse § 7 lõikele 5 on kehtestatud maakonnaplaneering aluseks valla ja linna üldplaneeringule .

“ Mida teeb Kaitseministeerium selleks , et edaspidi maaomanikke ja kohalikke omavalitsusi polügooni rajamisega korrektselt kursis hoida ? ”

Kuusalu valla ning maaomanike kursishoidmiseks meie tegevusega oleme vastanud kõikidele kirjadele ning saatnud omapoolseid märgukirju info edastamiseks .On toimunud ridamisi avalikke koosolekuid .Isiklikult olen osa võtnud kolmest koosolekust : Kuusalu Vallavolikogus , Aegviidu puhkekompleksis ja Kuusalu Vallavalitsuse hoones .On ilmunud ajaleheartikleid ning olnud ka raadiosaateid .Poolteist nädalat tagasi saatsime kõigile meile teadaolevatele polügooni alal asuva eramaa omanikele kirja , milles selgitasime oma kavatsusi ja soove .Lisasime ka ankeedi .Esimesed täidetud ankeedid , mis on meile saabunud , esindavad kõiki variante , mida me oleme ette näinud .On inimesi , kes soovivad maad müüa , on inimesi , kes soovivad maa kompenseerimist , on inimesi , kes soovivad maad vahetada , ning on inimesi , kes soovivad maa anda kaitsejõudude kasutusse tasuta ning oma maakasutusest üldse loobuda .Suurem osa vastuseid on praeguseks aga veel saabumata ning seetõttu on vara midagi üldistavat öelda .Viimane kohtumine Kuusalu Vallavolikogu , Vallavalitsuse ja rahvaga , mis leidis aset Vabadussõja pöördelahingute toimumise paigas Valklas , jättis ehk viimase kahe aasta kohtumistest kõige sügavama mulje .Eelkõige seetõttu , et Kuusalu rahvas ütles otsesõnu välja , et vaatamata püüetele külvata umbusku Kaitseministeeriumi ja kohalike elanike vahele , on Kuusalu valla rahvas jõudnud selgele arusaamale , et ta tahab polügooni oma territooriumile ning on huvitatud läbirääkimiste jätkumisest , täpsustamaks , mil viisil , mis tingimustel ja kuidas võiks polügooni rajada .See on igal juhul võit , see on võit , mida on võimaldanud vermida kaheaastane pikk ja pidev töö ning selles on ametnikel olnud oma roll .Aitäh !

Aseesimees

Tänan !Arupärijatel on täpsustavaid küsimusi .Jaanus Betlem , palun !

J. Betlem

Aitäh !Austatud härra minister !Juhul , kui kõik oleks nii kena , roosiline ja pidulik , nagu te praegu meile esitasite , siis ei oleks sellel arupärimisel alust ega mõtet .Paraku on teada , et see kõik niiviisi kahjuks ei ole . Ajakirjanduses on neid teemasid korduvalt käsitletud , probleemid esile toodud ja need probleemid vajavad reaalset lahendust , mitte pidulikke kõnesid .Aga konkreetne küsimus on järgmine .Te ütlesite , et käesoleva , 1999. aasta riigieelarvesse on planeeritud keskpolügooni loomiseks 3,5 miljonit krooni .Öelge , palun , kui palju on kavandataval maa-alal maaomanikke , kui suur on nende käes olev maa ning milline on selle maa ja sellel kasvava metsa umbkaudne koguväärtus ning millise osa sellest moodustavad 3,5 miljonit .

A. Öövel

Aitäh !Maaomanikke on polügooni territooriumil tänase seisuga 141. On mitmeid eksperdihinnanguid maa maksumuse kohta riigi kasutusse ostmise korral .Keskkonnaministeeriumi ekspertiis on pakkunud hinnaks 5-10 miljonit krooni .Mitmed maakorraldusfirmad on pakkunud , et see summa võib kasvada ligi kümme korda suuremaks .Kõik oleneb sellest , millisele kokkuleppele riik ja maaomanik jõuavad .Usun , et nimelt seetõttu , et on tahetud probleemi lahendada võimalikult efektiivselt ja mõlemale poolele soodsalt , ongi nii pikalt kõikvõimalikke lahendusteid kaalutud .Polügoon ei saa valmis aastal 1999 ega ilmselt mitte ka aastal 2000.Usun nii , sest näiteks Põhjala riikides on polügoonide loomise kooskõlastamine võtnud aega minimaalselt seitse aastat ja maksimaalselt kümneid aastaid .Usun , et järgmise aasta riigieelarves eraldatud 3 560 000 krooni on 1999. aastaks piisav hulk raha selleks , et seda protsessi alustada .

Aseesimees

Tänan !Teine täpsustav küsimus .Ülo Peets , palun !

Ü. Peets

Tänan , härra juhataja !Tänan , härra kaitseminister Andrus Öövel , vastuse eest ja lisaküsimuse vastuse eest ! Maareform on olnud üks väga keeruline ja raske asi ning ilmselt on see ikkagi olnud riigi viga , et kaitsejõudude keskpolügooni hakati rajama omanikest mööda minnes . See oli põhimõtteline viga .Tõepoolest , aeg on edasi läinud , inimesed on mõistnud kinnistu väärtust , mida võib-olla viis aastat tagasi ei osatud hinnata .Hiljaaegu ostis valitsus Meremäe vallas ühe talumehe käest maad , seda oli vist 21 hektarit , et võib-olla hiljem seda Venemaaga vahetada .Seda tehti nagu ette .Olid ka pikad läbirääkimised .Ma küsin täiendavalt selle kohta , et kui maal on 141 omanikku , siis ma hästi ei usu , arvestades maa asukohta , et selle hind tuleb umbes 10 miljonit .Maa on väärtus , mida meil siiamaani ei ole olnud , tähendab , nõukogude ajal ei olnud , vanasti ta oli väärtus .Arvestades selle maa kaugust Tallinnast , siis võib-olla on hind orienteeruvalt 30 või 35 miljonit .Ma küsingi , et kas te tuginete mingile arvutusele või arvestate , et selleks ajaks , kui see tehing toimub , läheb maa vabamüüki ja siis kokkuleppel võib ju selline normaalne hind jääda , et oleks enam-vähem teada , milliste summadega riik peab arvestama .Kui tõesti on vaja , siis on vaja .

A. Öövel

Aitäh !Nagu ma ütlesin , on riikliku struktuuri tehtud prognoos üsna erinev sellest prognoosist , mille on teinud erastruktuur .Tõepoolest , maaomanikuga on võimalik põhimõtteliselt sõlmida kaks kokkulepet .Esimene võimalus on see , et ta on valmis oma maatükist loobuma nende hinnete alusel , mis riik on täna kehtestanud .Teine variant on see , kui läbirääkimised ei anna tulemusi ja lähtutakse arusaamast , et iga omaniku käes on unikaalne maatükk , mida mitte kuskil mujal Eestis ei ole ja mida riigil on ilmtingimata tarvis .Need on kaks erinevat hinnakujundamise mehhanismi .Me oleme olnud seda meelt , et küsimusele ei saa läheneda üheülbaliselt , vaid probleem tuleb lahendada kolme vahendi koosmõjus .Esimene võimalus , et peetakse ostu-müügi läbirääkimisi , teine võimalus , et peetakse kompenseerimise läbirääkimisi ( teatavasti annab see eelise osaleda sama valla territooriumil toimuvatel maaoksjonitel ) ja kolmas võimalus , et toimub maa asendamine .Siiamaani olime käsitlenud maa asendamist eelkõige maa ümberkruntimise võimalusena , tänaseks oleme lisaks leidnud vajaliku olevat esitada seaduseparandus selle kohta , et maad oleks võimalik asendada ümberkruntimist vältides .

Aseesimees

Tänan !Kolmas , viimane täpsustav küsimus .Jaanus Betlem , palun !

J. Betlem

Aitäh !Härra minister !Ma usun , et te teate niisama hästi kui mina , et Kuusalu vallal ei ole vaba maad .Seal on looduskaitsealad ja muud alad , aga sellist maad , millega võõrandatavat maad või riigi omandatavat maad asendada , tegelikult ei ole .Seepärast tundub , et see käik väga hästi ei õnnestu .Te ütlesite , et maa ost riigi poolt on siiani küllalt lahtine küsimus , sest riik , ehk nagu ma aru saan , Kaitseministeerium pakub 5 miljonit kuni 10 miljonit krooni , erafirmad pakuvad 50 miljonit kuni 100 miljonit krooni .Selgus puudub .Riigieelarvesse on planeeritud sellest vaid näpuotsatäis - 3,5 miljonit , kuigi asjaajamine on käinud juba aastaid .Mis siis üldse maaomanikel üle jääb ?Te pakkusite kinnisasja sundvõõrandamist ja sellest rääkis ka ministeeriumi esindaja meie viimasel kohtumisel riigikaitsekomisjonis , kus polügooni teema oli jutuks ja kuhu te paraku ise kohale ei tulnud .Te ütlesite , et ankeedis pakutakse neid võimalusi võrdsetena , ometi te teate , et need võimalused ei ole võrdsed .Te küsite maaomanike käest ka ankeedis , milliseid võimalusi nad veel näevad .Milliseid võimalusi nad peaksid nägema , kui riik ei oska näha , hinnata ega ette öelda ?Miks riik on selle töö tegemata jätnud ja omanikud on teadmatusse jäetud ?Nad on teadmatusse jäetud ka sellest , et tegelikult ei ole valikuvõimalused nii head , kui te praegu räägite .

A. Öövel

Aitäh !Ma ei oska enam täpsemini ja selgemini väljenduda , kui ma seda tegin .Kaitseministeerium , Keskkonnaministeerium ja kaitsevägi on üheselt ja selgelt määratlenud probleemi lahendamise tee .Mul on väga kahju , et kõrgetel ametipostidel on ametnikke , kes on vist seadnud oma eesmärgiks segaduse külvamise .Tegelikkuses on algusest peale üheselt ja selgelt öeldud , et riik lepib läbirääkimistel maaomanikuga kokku kas ostmise ja müümise , kompenseerimise või asendamise tingimused .Mitte mingisuguseid muid teid või tingimusi ei ole .Ka kinnisasja sundvõõrandamise seaduse rakendamine eeldab , nii nagu ma eespool kirjeldasin , eelkõige vastastikust kokkulepet kohese ja õiglase tasu osas .Kui minu tänane vestlus lugupeetud Riigikogu liikmetega kõlama jääb , siis tahaksin ma , et kõigile maaomanikele oleks üheselt ja selgelt veel ja veel kord teada ( olen sedasama seisukohta väljendanud kõigil oma kohtumistel Kuusalu valla rahva ja maaomanikega ) : me ei tee mitte midagi muud kui otsime kokkulepet maaomaniku ja riigi vahel , kokkuleppe võimalusi on kolm ning nad ei sõltu mitte millestki muust kui pooltevaheliste läbirääkimiste tulemusest .

Aseesimees

Tänan !Arupärimine on saanud vastuse .
http://keeleressursid.ee/images/cl-ut-e ... k01_99.tei
Viimati muutis Fucs, 13 Okt, 2014 15:37, muudetud 1 kord kokku.
Kasutaja avatar
Fucs
Liige
Postitusi: 15562
Liitunud: 12 Dets, 2006 21:43
Asukoht: retired
Kontakt:

Re: Eesti on paremini kaitstud kui kunagi varem

Postitus Postitas Fucs »

IX RIIGIKOGU STENOGRAMM I ISTUNGJÄRK Esmaspäev , 12. aprill 1999
Esimees

Tänan !Kolleeg Ants Käärma , küsimus härra kaitseministrile .

A. Käärma

Tänan , härra esimees !Härra kaitseminister !Suurtükiväe keskpolügooni rajamine Aegviidu , Tõõrakõrve ja Kuusalu kolmnurka on kulgenud siiani üsna vaevaliselt .Millised kokkulepped on Kaitseministeerium sõlminud maaomanikega polügooni nõuetekohase tegevuse alustamiseks ?

Esimees

Härra minister , palun !

J. Luik

Aitäh !Austatud Riigikogu esimees !Austatud härra Käärma !Tõepoolest , jutt on Kuusalu valda keskpolügooni loomisest .Me oleme praegu olukorras , et Eesti kaitseväelased käivad laskmisharjutusi tegemas Soomes .Olukord on tõepoolest ebaloomulik .Polügooniga seotud töö algas juba 1997. aastal .24 võimalikust polügoonist valiti välja üks , see , mis on Kuusalu vallas .See on tõesti ainus , mis vastab kõigile tingimustele , kaasa arvatud keskkonnakaitselistele , lennuliiklusega seotud ja muudele tingimustele .Praegu peame me läbirääkimisi maaomanikega ja proovime jõuda mõistlikele kokkulepetele maa kompenseerimise või vahetamise osas .Samuti kavatseb Kaitseministeerium väga kiiresti välja tulla seadusandliku initsiatiiviga , mis puudutab polügoonide rajamist Eestisse .

Esimees

Tänan !Ants Käärma , palun , täpsustav küsimus !

A. Käärma

Tänan !Härra kaitseminister !Kas see tähendab , et Kaitseministeerium on loobunud maa sundvõõrandamisest ja selleks ka üsna suure hulga raha kulutamisest ?

J. Luik

Aitäh !Meie eesmärk on jõuda kokkuleppele .See on meie esimene prioriteet .Loodame , et kõik Eesti kodanikud , kellel seal maad on , nõustuvad sellega ja saavad aru selle riigikaitselise prioriteedi vajalikkusest .Me loodame , et mingeid muid vahendeid meil kasutada ei tule .

Esimees

Tänan !Küsimuse käsitlemine on lõpetatud .
Vaba mikrofon

Aseesimees

Austatud kolleegid !Kuna tänases päevakorras arupärimistele vastamist kavandatud ei ole , alustame vaba mikrofoniga .Kõigil , kes soovivad sõna , palun registreeruda peale haamrilööki !Esimesena on registreerunud Jaana Padrik .Palun , proua Padrik !

J. Padrik

Suur tänu !Head kolleegid !Mind teeb murelikuks olukord , kus meie riigikaitselist tegevust arendatakse suures osas ilma õigusliku baasita , ilma seaduste olemasoluta .Meil on küll olemas rahuaja riigikaitse seadus , kuid see ei taga kogu riigikaitselisele tegevusele seadusandlikku tausta .Me ei ole suutnud vastu võtta Eesti kaitseväe seadust , samuti puuduvad meil väga paljud kaitseväe tegevust reguleerivad õigusaktid .Näiteks on meil täiesti kehtestamata kord ja tingimused , kuidas toimub kaitseväeõppuste korraldamine kohaliku omavalitsuse territooriumil , millised on riigi kaitsejõudude ja kohalike omavalitsuste vastastikused suhted ja kohustused .Üks kõige valusam näide , millega olen pikemat aega tegelnud ja millega seoses viibisin ka laupäeval Kuusalus rahvakoosolekul , on kaitsejõudude keskpolügooni rajamine Kuusalu valda Tõõrakõrve-Pala aladele .Siin on meil paraku olnud tegu just nimelt sellega .Tegelikult on Andrus Öövli aegne Kaitseministeerium aastaid teinud pingutusi selleks , et see keskpolügoon tuleks , ja samal ajal , nagu ilmneb , puudub igasugune seadusandlik baas .Puudub alates mõistest , mis asi üldse on polügoon või laskeväli .Reguleerimata on see , millised on laskeväljadele esitatavad nõuded .Reguleerimata on see , kuidas ja millises korras võetakse kasutusele maid , on need siis riigi- või munitsipaalomandis või eraomandis , kuidas ja millises korras võetakse kasutusele neid maid kaitseväeliseks otstarbeks , kui tahetakse rajada laskevälju .Nõnda siis pean ma paraku ütlema , et kogu senine tegevus , mis on nii olulise objekti rajamisel toimunud , kaasa arvatud kulutused , mida Kaitseministeerium on teinud 1997. , 1998. , 1999. aastal , igal aastal ikka oma mõnisada tuhat krooni , on tegelikult kõik õigustühised .Ja ka 1998. aastal , kui ministeeriumis oli juba teada , et seadusloomet taga ei ole , ministeerium ikkagi ei tulnud välja algatusega , et seda järele tuua .Niisiis äärmiselt kurb näide , mille puhul ma pean ütlema , et ministeerium heast tahtest hoolimata tegelikult üritas rajada kaitsepolügooni seadusevastaselt .Veelgi enam , ministeerium on alustanud seal läbirääkimisi maaomanikega , et saada aru , mida omanikud tahaksid , kas maade kompenseerimist või asendamist .Tegelikult puudub ka siin seadusandlik alus .Meil on küll olemas kinnisasja sundvõõrandamise seadus , mis sätestab , mis puhkudel üldistes huvides võib kinnisasja sundvõõrandada , aga ka selles ei sätestata mitte millegagi , kuidas käituda maaga näiteks laskeväljade rajamisel .Seega ei olnud ka maaomanikel mingit alust Kaitseministeeriumile vastu tulla .Samal ajal on mind hämmastanud kogu aeg , et kohalik volikogu paraku küll ei ole suutnud formuleerida kohalike inimeste seisukohti .Tõsi , kohalikud inimesed on viidanud puudustele selle kaitseväeliselt väga olulise objekti rajamisel , nad on soovinud pädevamat keskkonnaekspertiisi , nad on soovinud majanduslikku analüüsi ja kalkulatsiooni selle polügooni rajamisel .Seda ei ole saadud .Nii et Kuusalu Vallavolikogul on puudunud kohati ka informatsioon .Samal ajal on siiski tegemist olnud suutmatusega ühest seisukohta langetada , volikogu on kahes leeris .Tõsi , sellel rahvakoosolekul sain ma aru , et tasapisi liiguvad ka volikogu arusaamad selles suunas , et see polügoon tuleb rajada .Nüüd on Kaitseministeerium peatanud kogu tegevuse polügooni ümber , saades lõpuks aru , tõdedes ja tunnistades asjaolu , et seadusloome tuleb siin järele tuua .Ma näen kurbloolisi tagajärgi eelkõige selles , et peatades nüüd kogu selle tegevuse , on meil väga raske taastada usaldust , sest kohalike inimeste usaldamatus on väga sügavale juurdunud .Ma üritasin seal koosolekul panna inimesi aru saama , et probleem ei ole selles , et meil on vaja polügooni - meil on seda vaja - , probleem ei ole vahest ka asukohas , probleem on selles , et on puudunud tsiviliseeritud asjaajamine ja seadusega kehtestatud mängureeglid riigi ja kodaniku , riigi ja kohaliku võimu suhetes riigile olulise objekti rajamisel .

Aseesimees

Proua Padrik , teie viis minutit on läbi .

J. Padrik

Siin on vaja pingutusi teha kõigil , eelkõige Kaitseministeeriumil , kes seadusloome peab järele tooma .Küllap peab muutuma ka inimeste tavateadvus , kes peavad siiski mõistma , et riigikaitselistes huvides on vaja teha järeleandmisi ka erahuvide arvel .Ma tänan ja ma soovin usalduse taastamiseks meile jõudu .Aitäh !
http://keeleressursid.ee/images/cl-ut-e ... k04_99.tei


Eelmisel postil jäi üks link ikka maha :evil:
http://keeleressursid.ee/images/cl-ut-e ... k12_97.tei
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 7 külalist