manjabes kirjutas:Kas see "gate checks" millele siin viidatakse tähendab midagi spetsiifilist või on mingi üldisem termin?
Hange oli ülesse ehitatud nii, et esmalt vaja läbida mitte-sõjalised tingimused.
Need olid järgnevad:
https://www.f-16.net/forum/viewtopic.php?p=461988#p461988 kirjutas:The pass/fail parts were about
1) total cost and number of planes (my suspicion: EF typhoon too expensive for full 64 planes)
2) industrial coperation (my suspicion: france did not want to give enough manufacturing to finland)
3) security of supply
Mittesõjalised nõuded- Koguhind pidi jääma kokkulepitu piiresse (circa 10 miljardit) ja lennukeid pidi olema nõutud arv (64 aga vist lubati ka paar tükki vähem)
- Kohaliku tootmise kava pidi vastama nõuetele (ehk piisavalt palju investeeritakse ka Soome tööstusesse)
- Varuosad, sõltumatud laod, kohalik remonidivõimekus - see pidi olema piisav et lennukeid saaks ilma välismaailma abita vähemasti nädalaid sõjaseisukorras käigus hoida
Kui tootja mõnda neist tingimustest ei täitnud siis oli automaatne disklahv ja üldse ei jõutudki järgmisse faasi. Täpselt nii ka Eurofighteri ja Rafalega ka juhtus (miks täpselt, ei tea, kuid küllap põhjus oli lennukite arv/hind).
Tasub ka märkida et mittesõjaliste nõueteoli skaala oli ainult: arvestatud/mittearvestatud (ehk tublimad boonuspunkte ei saanud).
Sõjalised nõudedJärgmises voorus toimus lennukite sõjalise võimekuse hindamine simulatsioonides. Sinna pääsesid ainult F-35, F-18 ja Gripen.
The evaluation focused on a major war scenario, in which the air to air role was the focus (30%), with 10% weight being allocated to supporting the Finnish Navy (I can happily report that it indeed was a naval officer who was involved in this part of the evaluation), and 20% each to supporting the Army, long-range fires, and ISR. The F-35A ranked first or joint-first in all mission sets.
Seal jaotusid ülesanded mitmesse gruppi kõik oma koefitsendiga lõpptulemusse. 30% oli õhk-õhk stsenaarium, 10% mereväetoetus, 20% maaväe toetus, 20% pikamaa sihtmärkide tabamine (tiibraketid ilmselt) ja 20% Luurevõimekus. F-35 võitis kõik kategooriad või jagas neis esikohta.
Maksimaalse skoor igas kategoorias oli 5 ja soovitatav oli saavutada vähemasti 4. F-35 keskmine tuli 4,47 punkti, järgmise hävitaja oma oli 3,81.
Kuidas raha jagunesKui kedagi huvitab kuhu see 10 miljardit täpselt kaob, siis
Soome Kaitseministeerium andis väga hea ingliskeelse ülevaate:
Procurement Funding
The funding for the HX programme totals 10 billion euros. The Parliament has granted the fighter programme a procurement authorisation of 9.4 billion euro for the acquisition of the Hornet replacement system and 579 million euros of a five-year transferable allocation. The transferable allocation is to ensure that the procured entity will be obtained into service as part of the Finnish defence system. Twenty-one million euros have thus far been spent in preparing for the procurement.
Procurement Costs
The acquisition equals approximately 8.378 billion euros. The cost of multi-role fighters is 4.703 billion euros and air-to-air missiles AMRAAM and Sidewinder 754,6 million euros. Service equipment, spare and exchange parts, training and sustainment solutions, other related systems as well as sustainment and maintenance services until the end of 2030 cost 2,920 billion euros.
Operational facilities, aircraft hangars and storages as well as runway structures and infrastructure for the procured system will be constructed in Finland. This is based on national and international safety and security requirements. Construction costs, costs of industrial participation, personnel costs and other project costs amount to 777 million euros.
Additionally 823,8 million euros is reserved for the final optimised weapons package and to control future contract amendments. Part of the weaponry will be obtained at a later date as per the aircraft delivery schedule.
Ehk siis:
- 64 lennukit ise maksis "vaid" 4,7 miljardit
- õhk-õhk relvastus oli 750 miljonit (AIM-120C8, AIM-9X).
- 823 miljonit olis õhk-maa relvastuse tarbeks (SDB I, SBD II, JDAM, JSM, JASSM-ER)
- Ehitustööd lennubaasides ja mujal olid 777 miljonit (mõlemad lennubaasid ja ka kõik varurajad jäävad kasutusse).
- Varuosad, hooldus, juurutamine, väljaõpe kuni 2030. aastani ja kõik ülejäänud oli ligi 3 miljardit.
Mainiti et relvi ostetakse pikema aja peale jupikaupa, et vältida olukordi kus korraga vananeb laos ära suurem hulk relvi. Samuti võimaldab see kaasas käia uute arendustega - Seda ütlust tõlgendatakse selge vihjena et AIM-120 asendatakse AIM-260'ga niipea kui viimast ekspordima asutakse.