Siia võiks veel teha tagasihoidliku kokkuvõtte suurtükiväe üldvajadustest.
Vanade 105mm relvade asendamine efektiivsematega. Need relvad on minuteada mõeldud praegu täiendreservina, kuna jv-brig arsenal on komplekteeritud 155mm süsteemiga. Reaalselt neid aga brigaadis suurtükiväelise tagavarana kasutada ei saa, sest laskekaugus (12,4 km; iseasi, kas meil on laenguid, millega lasta üle 11 km) on liiga väike. Et brigaadis taktikaliselt midagi ära teha, peab laskekaugus olema üle 15 km. Samuti on 105mm tulejõud ebapiisav suurtükiväele püstitatavate tavaülesannete täitmiseks.
Hangitavaid suurtükke saaks asetada täiendreservi ja hoida ühtlasi selle arvestusega, et võimaliku 2. brigaadi lülitamisega SA (RA) koosseisu oleks juba näiteks võtta suurtükiväerelvastus.
105mm asendamine uute relvadega on materiaalselt ebareaalne. Soomlastelt odavalt vene suurtükkide odavalt ostmine oleks ilmselt arvestatavaim lahendus. Vanemad vene suurtükiväerelvad pole küll kõige paremad, kuid on üldiselt lihtsad ja töökindlad. Sõelale peaksid jääma vaid 122mm D-30 ja 152mm D-20. NATO standardile neist kubki ei vasta, kuid ei vasta minuteada ka olemasolevad 105-sed.
D-30 on ilmselt maailma üks töökindlamaid suurtükke, temaga saab lasta lafetti liigutamata ringiratast ja ülemises tõstenurgas. Puuduseks on aga väike laskekaugus. 15 km jääb brigaadis lihtsalt väheks. Samuti on aeganõudev lasekasendisse panek koos haarade kiilutamisega ja maapind peab olema positsiooni kohal võrdlemisi ühtlaselt tasane, sest haarad on madalal (D-30 võib puutuda maapinnaga vaid 3 punktis - haarade tippudes).
D-30 video vene k:
http://www.youtube.com/watch?v=MnEWTgUzIt0
D-20 on paar tonni raskem, kui D-30 ja temaga ülemises tõstenurgas lasta ei saa. Ringiratast peaks saama lasta samadel alustel, kui FH-70, ehk haarad ratastele tõstes ja relva tugiplaadil pöörates. Samal ajal laskekaugus on paar km suurem (isegi see 17 km kipub napiks jääma) ja mürsu toime märgatavalt tugevam.
D-20 videot pole, kuid on selle relva edasiarendusest MSTA-B -st, millel tundub olema sarnane lafett ja lukusüsteem.
http://www.youtube.com/watch?v=Aw9sing_uws
Mõlema relva kroonilisteks puudusteks võib lugeda raskust-kohmakust (käsitsi liigutamine = jõusaal), väikest pukseerimiskiirust (mnt 60 km/h) ja aegunud ning tülikat sõjaaegset sihtimisoptikat.
Nagu aga juba varem mainitud, siis suurtükiväeüksus ei koosne teps mitte ainult suurtükimeeskondadest. Need moodustavad suurtükipatareide koosseisust maastikul u poole. Väga oluline on, milline peenem varustus "raske rauaga" kaasas käib. Hea arvutuse ja mõõdistuseta ning meteota on haubits küsitava kasuteguriga tt-relv.
Tavapärane soomlaste täismanuaalne arvutusvarustus, mida oldaks ilmselt parima meelega nõus kaasa pakkima, on vananenud ja kohmakas - põhimõtteliselt sõjaaegne. Selle õpetamine on keeruline ja aeganõudev, Lisaks inimliku eksituse tõenäosusest tingitud aegaviitvad kontrollmeetmed. 105mm praktika näitas, et 11/8 kuuse ajateenistusega on selle kvaliteetne õpetamine (paralleelselt FH-70 arvutusega) kahtlane. Ühesõnaga võtmeküsimus on, kas õnnestuks soomlastelt kaasa saada ka normaalne laskeandmete programm, mille saaks installida näiteks läpakasse.
Mõõdistuseks on vaja samuti moodsaid riistu, vastasel korral kannatavad täpsus ja kiirus. GPS ei ole esmalahendus, sest seda on lihtne segada. Vaja on güroskoope. Vana soome meetodiga ja varustusega suuna ülekandmine meie positsioonide alal kilomeetrite viisi võtab aga palju inimressurssi ja kestab nii kaua, et enne saab sõda läbi.
Meteoasjadel ei hakka peatuma, kuid ka seal on omad nõksud.
Suurtükiväepataljon vajab liikumiseks üle 100 ühiku autosid. Need tuleks ilmselt hankida pigem läänest (Saksast?). Täiendreservi suurtükivägi ei vaja võib-olla kogu tehnikat, kuid suurtükipatareide masinapark peaks minimaalselt võtta olema. See teeks nii 24 taktikalist C veoautot suurtükivedukiteks, 12-15 C1 taktikalist veoautot (enamus sidekonteineriga), 12-15 maasturit (osa mõõdistuseks) 3 logistilist C veoautot. Ei ole odav lõbu!
Lõpetuseks muidugi struktuur. Meie 24 relvaline suurtükiväepataljon 4-relvaliste rühmadega on ilmselt üldse üks taktikaliselt efektiivsemaid süsteeme maailmas. Seda eelist ei tohi maha magada ka suurtükiväerelvastust juurde muretsedes. Lisaks tuleb anda ajateenijatele ühtne väljaõpe ja õpetada kasutama mõlemat relvasüsteemi (reservistina on nad algul FH-70-ga, hiljem vanema suurtükiga). Ei ole teenistuslikult võimalik töötada ega teha väljaõpet samaaegset kahe eri struktuuriga.