www.militaar.net

Militaarteemad minevikust kaasaega
Tänane kuupäev 03 Dets, 2021 12:18

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi [ DST ]




Tee uus teema Vasta teemale  [ 12 postitust ] 
Autor Sõnum
 Teema pealkiri: Veel Jak-1 lennukist Saaremaa kohal
PostitusPostitatud: 27 Mär, 2008 16:53 
Eemal
Liige

Liitunud: 15 Nov, 2004 16:56
Postitusi: 225
Asukoht: Harjumaa
JAK-1 HÄVITUSLENNUKITEST BALTI LAEVASTIKU ÕHUJÕUDUDES 1941

Väeosade esindajate ja komisjonide poolt oli 22.juuniks 1941 NLiidu laevastiku õhujõudude üksuste poolt vastu võetud 42 lennukit Jak-1. 23.juunil 1941 võeti vastu veel 2 seda tüüpi hävituslennukit.
Laevastiku õhujõududest said Jak-1 lennukid Musta ja Balti mere laevastiku õhujõudude üksused (vastavalt 7 ja 11). Balti laevastiku õhujõudude üksustes komplekteeriti neist 8 Jak-1 lennukit mis võeti arvele suvises lennuplaanis. Veel 1 Jak-1 asus Moskvas laevastiku õhujõudude juhatuse eskadrillis.
Balti laevastiku õhujõududes arvele võetud 8 Jak-1 lennukit asusid 71. hävituslennukite polgus (komandör 10.40 – 28.03.42 Aleksei Koronets). Veidikene aega enne sõja algust läks polk Balti laevastiku õhujõudude 10. segalennuväe brigaadi koosseisu, mis tegutses Balti laevastiku peabaasi Tallinna, Saaremaa, Hiiumaa ja Hanko mereväebaasi piirkonnas, diviisi staap asus Tallinnas. Polk formeeriti ümber pärast 10.septembrit 1941.
22.06.1941 asus polk Tallinnas Lasnamäe ja Ülemiste lennuväljal. Lasnamäel asusid 56 hävituslennukit I-153, Ülemistel paiknes polgu 3.eskadrill – 3 MiG-3; juba meenutatud 8 Jak-1; 3 I-156bis; 2 UT-1; 1 UT-2 ja 3 U-2 lennukit.

Kahjuks on segane, millal mingid lennuväe üksused täpselt Saaremaal asusid.
22.06.1941 seisuga asusid Eestis ja Hankos:
- Balti laevastiku õhujõudude juhatus (Tallinn)
- 10. segalennuväe brigaadi juhatus (Tallinn)
- 13. hävituslennukite polk (Hanko – 4.eskadrill, Krestovo-1;2;3.eskadrill)
3.eskadrill läks 25.06.41 5. hävituslennukite polgu koosseisu
- 73. pommituslennukite polk (Pärnu)
- 71. hävituslennukite polk (Tallinn)
- 15. üksik mereluurelennukite eskadrill (Kihelkonna)
- 44. üksik mereluurelennukite eskadrill (Tallinn, Ülemiste järvel)
- 81. üksik mereluurelennukite eskadrill (Hanko)

26.06.1941 moodustati iseseisev Balti laevastiku õhujõudude lennugrupp, mis allutati mereväe Saaremaa ja Hiiumaa piirkonna ülemale kindralmajor Jelissejevile. Lennugrupi üksuste juhatus asus Kogula lennuväljal:
- 12. üksik hävituslennukite eskadrill – 26.06.41 - ? (24 I-153 lennukit)
- 5. hävituslennukite polgu 5.eskadrill – 26.06.41 – 12.07.41 (28 I-15bis)
- 57. pommituslennukite polgu 2.eskadrill -26.06.41 – 15.07.41 ( ? )
- 15. üksik mereluurelennukite eskadrill – 26.06.41 - ? (17 MBR-2 „lendavat paati”)
- 73. pommituslennukite polgu ekipaažid – 26.06.41 - ? (3 SB)

Segane on nende kõigi üksuste asukoht, kuna pärast sõja algust liikusid Balti laevastiku õhujõude üksused päris sageli ja üksuste eriosade kaupa. Näiteks on kindlalt teada, et 12.07.41 asusid 5. hävituslennukite polgu 5.eskadrilli lennukid Haapsalust ümber Tallinnasse Lasnamäe lennuväljale, olles vahepeal asunud Kogula lennuväljal. Ka osa 13. hävituslennukite üksusi baseerus Hankost ümber eestisse ja ka Saaremaale.

Hiljem asus Hankost Saaremaale ümber 81. üksik mereluurelennukite eskadrill. Millal paiknes Saaremaale 71.hävituslennukite polgu 3.eskadrill – täpselt ei tea, ilmselt juuli lõpus, augusti alguses 41, sest eskadrilli komandöri Ivan Gorbatšovi kohta on teada järgmine osalemine õhulahingus:
10.augustil Irbeni väina kohal toimunud õhulahingus rammis Ivan Gorbatšov oma MiG-iga Me-109-t, mis merre kukkus. Gorbatšov suutis ise oma vigastatud lennukist langevarjuga välja hüpata ja maandus merre. Meremehed suutsid raskes seisus tõsiste vigastuste ja põletushaavadega Gorbatšovi merest päästa. Pärast ravi hospitalis määrati Gorbatšov 21. hävituslennukite polku ja ta õppis ümber Jak-1 lennukile.

Ma ei tea täpsemalt midagi ka 57. pommituslennukite polgu liikumiste kohta. Teada on fakt, et augusti alguses pidid nad Lasnamäelt ümber asuma Saaremaale (Купля ?) lennuväljale. Võibolla olid need 6 Il-2 lennukit mis teele asusid 2.eskadrillist. Ümberpaiknemisel sattusid nad saksa hävituslennukite teele ning 2 Il-i tulistati alla, kõik ülejäänud said tõsiseid vigastusi.

Tähelepanuta on jäetud lennugrupp, mis loodi Saaremaal Berliini pommitamiseks.

Seega võib tõdeda, et Saaremaa kohal võis 1941.aastal näha Punaarmee nn uutest lennukitest päris laia valikut – Jak-1, MiG-3 ja Il-2. Selle kinnituseks:
(N. Zorin. Me tulime tagasi. – Rmt.: Kadakate saarte kaitsel, kirjastus „Eesti Raamat”, Tallinn, 1966, lk. 19)
„Õhus aga valitses hitlerlik lennuvägi. Meie lennukeid oli vähe. Jälgisime õhulahinguid oma pea kohal. Tundsime rõõmu, kui meie vilkad „Tšaikad” edu saavutasid, ja olime vaimustatud, kui 12 pommituslennukit lendasid meie saarelt Berliini pommitama. Saare kohal nägime esmakordselt meie uut lennukit „Jak” ning panime uhkustundega tähele, et ta ei jäänud millegi poolest maha „Messerschmidtidest”.

Esimese nelja kuuga kaotasid Balti laevastiku õhujõud 577 lennukit, nende seas ka 12 Jak-1 hävituslennukit.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: 27 Mär, 2008 19:49 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 01 Jaan, 2005 21:06
Postitusi: 1827
Asukoht: Tallinn
2006. aastal avaldatud raamatu Gvardeitsõ Baltiki Krõlatoi põhjal võib avaldada kahtlust Jak-1 kasutust Saaremaal. 22.6.1941 seisuga oli neid Tallinnas tõesti 8 tk, kuid selgelt on seal ka kirjas, et Jak-1 saadeti sealt idas paiknenud lennuväljadele. MiG-3 kasutus ja Gorbatšovi lugu Saaremaal on seal ka kirjas. Bf-109 allarammimine on veel kontrollimata, kuid ilmselt on see bluff. Mälu järgi sakslastel sel päeval Bf-109 kaotusi polnud, kuid see vajab veel täpselt üle kontrollimist.

_________________
Anton - horridoo!


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri: Raamatud ja usaldusväärsus
PostitusPostitatud: 27 Mär, 2008 21:31 
Eemal
Liige

Liitunud: 15 Nov, 2004 16:56
Postitusi: 225
Asukoht: Harjumaa
Siiski, siiski. 10.augustil on üks lennuk 1 Erg/JG 54 saanud vigastusi (30%). Võibolla punakotkas sai natuke pihta ka. Nende nn taraanidega, mida suure kangelaslikkusena näidatakse on suurem osa bluff.

Midagi on sel päeval seega Irbeni väina kohal toimunud, sest 1 Erg/JG 54 lendurid on deklareerinud 3 võitu ja kaks neist just MiG-ide üle:

04.50 Lt Hans-Leopold Henkemeier (NDR-6) Northern Latvia
15.10 Lt Hans-Leopold Henkemeier MiG ("I-18") Northern Latvia
15.10 Oblt Hoermann MiG ("I-18") Northern Latvia

Nüüd Jak-1 lennukitest. Retooriline küsimus. Kui ei saa usaldada Gorbatšovi rammimise lugu, siis miks peaks muud uskuma? Teiselt poolt kasutati tõepoolest sõja algul Jak-1 hävituslennukeid millegipärast õhutõrje lennuväe üksustes. Ka Leningradis võidi seda teha, pole vaadanud. Teisalt - miks niigi üsna väike polgu eskadrill veel laiali puistati, et MiG-id Saaremaa kohale ja Jak-id itta.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: 27 Mär, 2008 22:53 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 01 Jaan, 2005 21:06
Postitusi: 1827
Asukoht: Tallinn
Eelpool mainitud raamatus kirjeldatakse alatihti ühe või teise polgu eskadrillide paiskamisest ühelt lennuväljalt teisele. See rotatsioon jääb mullegi arusaamatuks. Kas vaadati kes paremini hakkama saavad ning paisati need sinna kus parasjagu asi kibedamaks läks kuid samas oli KBF lennuväel ka tõsiseid kaotusi ja tekkinud tühikud tuli taas täita ning nendele kes kõvasti vatti said tuli veidi puhkust anda, et kosuksid. Sellest raamatust leiab ka huvitavaid lennuvälju nagu: Lasnamäelt koliti Viimsisse ja sealt Paljassaare tippu ning üks lennuväli oli ka Sõrve säärel. Igatahes huvitavaid fakte leiab sealt küll.

_________________
Anton - horridoo!


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: 27 Mär, 2008 23:06 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 01 Jaan, 2005 21:06
Postitusi: 1827
Asukoht: Tallinn
Tsiteeri:
Teisalt - miks niigi üsna väike polgu eskadrill veel laiali puistati, et MiG-id Saaremaa kohale ja Jak-id itta.


Need kolm MiG-i ei sattunud kohe Tallinnast Saaremaale, vaid olid vahepeal Leningradi lähistel ja mingil hetkel saadeti nad täienduseks Saaremaale. Kuid 71. polgu MiG-id polnud ainukesed, kes siin sõdisid. Vastavalt eelpool nimetatud raamatus toodule, pidasid ka 5. polgu MiG-id ühe õhulahingu Rakvere piirkonnas 1941. aastal. Seega on MiG-3 kasutus Eestis tõestatud ja üks ammune vaidlus siin foorumis faktidega kinnitatud.

_________________
Anton - horridoo!


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: 27 Mär, 2008 23:25 
Eemal
Liige

Liitunud: 15 Nov, 2004 16:56
Postitusi: 225
Asukoht: Harjumaa
Ma vabandan, kas jutt käib sellest raamatust: Цапов И.И., Конев В.Н., Мясников Ю.А. Гвардейцы Балтики крылатой. — М.: ООО "Дельта НБ", 2006 ?

Lisaks veel pisut kirjandust teema kohta:
Иванов П.Н. Крылья над морем. — М.: Воениздат, 1973
Мирошниченко Г.И. Ветер Балтики. - М.: ДОСААФ, 1972
Раков В.И. Крылья над морем. - Л.: Лениздат, 1974
...И возвращались с победой: Сборник воспоминаний / Сост. Н. Я. Кондратьев. - Л.: Лениздат, 1986
Михаил Быков. Вооружение истребительных полков ВВС РККА и ВМФ. - avia-hobby.ru
Рычило Б., Морозов М. Гвардейские авиационные полки 1941-45 гг. — Мир авиации, 2003, No. 1.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: 27 Mär, 2008 23:36 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 01 Jaan, 2005 21:06
Postitusi: 1827
Asukoht: Tallinn
Tsiteeri:
Ma vabandan, kas jutt käib sellest raamatust: Цапов И.И., Конев В.Н., Мясников Ю.А. Гвардейцы Балтики крылатой. — М.: ООО "Дельта НБ", 2006 ?


Just, täpselt see sama raamat on mul olemas. Teisi pole mulle veel pihku sattunud. Aga venelastel on veel üks huvitav sari tekkinud, mille autorid on käinud Saksamaal Luftwaffe arhiivis ja sealt kõik vajalikud materjalid avaldanud. See sari on: "На прицеле... Ме-110, Ю-87, Фв-189..." jne. Selles sarjas on ära toodud kuupäevaliselt koos asjaoludega saksa lennukite kaotused idarindel. Mõningate osade 1941. aasta andmed on ka internetis avaldatud ja sealt võib juba selgelt näha kuidas ülaltoodud raamatus allatulistatud saksa lennukitega bluffitakse. Kahjuks pole mul seda sarja veel aga vaja oleks, see kergendaks uurimistööd tunduvalt.

_________________
Anton - horridoo!


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: 28 Mär, 2008 0:37 
Eemal
Liige

Liitunud: 15 Nov, 2004 16:56
Postitusi: 225
Asukoht: Harjumaa
Jah, need on tõsise töö järel valminud tõsised raamatud. Mul on need olemas. Aga peaks veel järgmiste lennukitüüpide osas lisa tulema. Kahe Saaremaal allatulistatud Bf-110 kohta siin foorumis võtsin andmed just sealt raamatust.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: 28 Mär, 2008 10:34 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 01 Jaan, 2005 21:06
Postitusi: 1827
Asukoht: Tallinn
Tsiteeri:
Jah, need on tõsise töö järel valminud tõsised raamatud. Mul on need olemas. Aga peaks veel järgmiste lennukitüüpide osas lisa tulema. Kahe Saaremaal allatulistatud Bf-110 kohta siin foorumis võtsin andmed just sealt raamatust.


Kuidas küll saaks neid raamatuid?

_________________
Anton - horridoo!


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: 28 Mär, 2008 11:04 
Eemal
Liige

Liitunud: 15 Nov, 2004 16:56
Postitusi: 225
Asukoht: Harjumaa
Mul on Piiteris nn koduvenelane, kelle kaudu ma vahel üht-teist hangin. Ma annan järgmisel nädalal teada, kas on võimalik neid veel muretseda, kui sobib FW Antonile?

Ise otsin üht teist raamatut, parimat ülevaadet laevastiku õhujõudude kohta NLiidus, mis ilmselt välja antud:
Болтенков Д.Е., Левшов П.В. Авиация военно-морского флота России 1916 - 2006 гг. Справочник. – Владивосток, 2006.


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: 28 Mär, 2008 11:08 
Eemal
Liige
Kasutaja avatar

Liitunud: 01 Jaan, 2005 21:06
Postitusi: 1827
Asukoht: Tallinn
Sobib küll.

_________________
Anton - horridoo!


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: 24 Juul, 2008 8:45 
Eemal
Liige

Liitunud: 02 Juul, 2004 12:39
Postitusi: 3772
FW Anton kirjutas:
See sari on: "На прицеле... Ме-110, Ю-87, Фв-189..." jne. Selles sarjas on ära toodud kuupäevaliselt koos asjaoludega saksa lennukite kaotused idarindel. Mõningate osade 1941. aasta andmed on ka internetis avaldatud
viide kah, et ei peaks otsima: http://www.airwar.ru/history/av2ww/axis/axis.html

Tsiteeri:
Kahjuks pole mul seda sarja veel aga vaja oleks, see kergendaks uurimistööd tunduvalt.
no mul on Me110 ja Fw189 raamatud olemas, konkreetsetele küsimustele saan vastata, pealekauba hakkasid antud tegelased internetis 1942.a. aastat avaldama:
http://www.airwar.ru/history/av2ww/axis ... tloss.html


Üles
 Profiil Saada privaatsõnum  
 
Näita postitusi eelmisest:  Sorteeri  
Tee uus teema Vasta teemale  [ 12 postitust ] 

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi [ DST ]


Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 3 külalist


Sa ei saa teha uusi teemasid siin foorumis
Sa ei saa postitustele vastata siin foorumis
Sa ei saa muuta oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa kustutada oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa postitada siin foorumis manuseid

Otsi...:
Hüppa:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Eestikeelne tõlge phpbb.ee poolt