Praegu peaks olukord olema selline, kus kpt ametikohti on kindlalt märksa rohkem, kui ltn omi, kuna isegi mjr ametikohti oli vist (?) isegi pisut vähem, kui kpt, kuid ikka veel rohkem, kui ltn. Kol-ltn ametikohti on kindlalt vähem, kui ltn ja kol ametikohti omakorda vähem, kui kol-ltn.
Umbes sama lugu vanemallohvitseridega. V-vbl ametkohti on pea poole rohkem, kui vbl omi, kuna st-vbl ametikohti on juba vähem, kui vbl omi ning ül-vbl ametikohti on KV peale vist vaid paar tk.
Kujutava algelise suhtelise graafiku tegin teise teemasse.
Päris nõus ei tahaks olla, et see ongi normaalne, et meie ohvitseride ja vanemallohvitseride personalipüramiid on poolenisti "tagurpidi".
Kas nüüd järgmist auastet peaks olema 3-5x vähem, kui eelmist, on hea küsimus, kuid märgatavalt rohkem ei tohiks siiski ka olla, kui räägime KV RA arengust ja juhtimiskvaliteedist. Kui need 2 asja juba RA lonkavad, võib teab-kui-suuri SA plaane teha, aga süsteem kokkuvõttes eriti hästi toimima ei hakka.
Toome lihtsustatud näite.
Keskmises pataljonis oleks keskmiselt 5 kompaniid keskmiselt 4 rühmaga ja u 5 staabiosakonda (tegelikult mõnel pool rohkem, mõnel pool vähem).
- Kompaniis on näiteks u 5 vbl, 1 v-vbl, 5 ltn, 1 kpt (srs-instruktoreid praegu ei arvesta) ametikohta.
- Staabis on näiteks u 5 v-vbl, 1 st-vbl, 5 kpt, 2 mjr ametikohta. Lisaks pataljoniülem kol-ltn.
Kokku saame pataljoni kaadriks 25x vbl, 10x v-vbl, 25x ltn, 10x kpt, 2x mjr ning 1x kol-ltn.
Esmane järeldus oleks, et kpt/v-vbl kohti ei peaks olema ega ilmselt saagi olla 3-5x vähem, kui ltn/vbl omi, kuid 1,5x vähem oleks väga OK. Tänase seisuga oleks noh 1,01x ka täitsa OK.

Mjr ametikohti pataljoni tasemeni praktiliselt ei ole, kuna kpt ja v-vbl on üsna mõõdukalt. KV ebaloomulikult priske mjr ja v-vbl ametikohtade arv viitab täna tegelikult justnimelt suurele pataljoni tasemest kõrgemate staapide arvule, kuna väga väike ltn/vbl arv vähesele rühmade-kompaniide arvule.
Päris ilma vahepealsete (KRK/brigaad) staapideta ei saa, kuid kas neid peaks ikka olema nii palju, kui praegu, on hea küsimus. Võime pugeda reservväe maski taha, kuid see on pigem põhjendus, kui argument. Kas RA riigikaitse jätkusuutlikkus tuleks ohvriks tuua reservväe juhtimishordide (pagan teab, kui juhtimisvõimeliste) ülalpidamisele?
Nagu olen mitu korda kirjutanud, tuleks tõsiselt kaaluda 1 brigaadi/KRK taseme staabi kinnipanekut. Laigulistes ringkondades on enam juttu olnud Põhja KRK staabi ebaefektiivsusest ja osalt ka fiktiivsusest. Rühmajagu staabiohvitsere (kol-ltn/mjr/kpt) ja ametnikke. Kui viia Vahipataljonist üle kuppi (või virusse) JvKo ja allutada vahi Maaväest ümber otse KVPS SP teenistusele, kaoks Põhja KRK-l üldse suurem mõte. KRK mobilisatsiooni ja reservväe küsimustega tegelemiseks võib teha mõne lisaametikoha 1. JvBr staapi.
Normaalne RA kpt ametikohal teeniv isik peab olema võimeline rahuldavalt juhtima SA reservpataljoni (ja ltn SA kompaniid). Selleks pole vaja hulgi mjr staabiametikohti (kusjuures need ametikohad pole teadlikult tehtud reservpataljonide juhtimiseks, vaid kantseleitööks).
Et SA reservväe ja ka RA üksuste juhtimisse ei puutuks valimatult "igasugused" ohvitserid ja vanemallohvitserid, peab juba ltn-kpt ametikohal toimuma esmane selektsioon, mitte et ametis ülendamise surve on pidevalt suurem, kui reaalne peale kasvav personal võimaldab. Ütleme ausalt - teatud murdosa ltn/vbl ametikohal teenijatest praktiliselt ei tohikski eriti lihtsalt (sh vähemalt auastme vanuse täitudes) juba järgmisele ametikohale saada. Inimesed on erinevad. Mõned arenevad teenistuses ikka väga aegalselt ja mõne tase jääbki (hoolimata lõpetatud koolidest) RA rühma juurde. Kui aga edutame nad personalivaakumi (tagurpidi püramiid) tingimustes vältimatult kõrgemale, siis mõni ime, et ülevalt nö jama tootma hakatakse, kuna paljud alluvad aga peavad oma ülemaid teenistusküsimustes rumalateks ja saamatuteks ning mitte liiga autoriteetseteks. Ja sealt arenevad teenistuslikud vastuolud ja mured, mille pärast paljud vormi seljast visata tahavad. Nagu juba korduvalt on väidetud, pole sageli peapõhjuseks mitte niru palk, aga ka vilets teenistuskorraldus üksuses või väekoondises. Viimast kurdavad lisaks ka ajateenijad oma tagasisidedes.
Lõpetuseks tahaks meelde tuletada, et idanaaber, kelle personalipüramiid oli mõned aastad tagasi samamoodi väärakas, kui meie oma praegu, on (vanemohvitseride ägedast vastuseisust hoolimata) taolise püramiidi normaliseerimise ja seeläbi personalisüsteemi tervendamise reformi juba praktiliselt läbi viinud. Sellest on olnud foorumis ka juttu koos arvudega. Ka seal läksid esmalt löögi alla staabid ning kõige enam said rappi mjr ametikohad, kuna reaalsete pataljonide-roodude suhtarv üldpildis kasvas.