XA-38 "Grizzly"

Laevad, lennukid, tankid... Kõik sõjatehnikast.
Vasta
Lemet
Liige
Postitusi: 19914
Liitunud: 12 Apr, 2006 15:49
Kontakt:

XA-38 "Grizzly"

Postitus Postitas Lemet »

Ründelennuk Beechcraft XA-38 Grizzly, USA, 1944

Teise Maailmasõja ajal ilmusid spetsiaalsed ründelennukid tankide ja soomustehnikaga võitlemiseks. Kõige kuulsamaks nendest loetakse õigusega (või mitte) Iljušini loodud Il-2te. Sakslaste Heinchel-129 tuli välja vähemõnnestunud ja Luftwaffe lendurite erilist armastust ära ei teeninud. Ründelennukite põhiliseks relvaks said suurtükid- nende kaliibrist sõltus otseselt lennuki efektiivsus. Sõja keskel ilmus Il-2 relvastusse võimas 37-mm suurtükk НС 37, 1945 aasta algul aga katsetati lennul 45-mm suurtükki НС 45. Sakslased eksperimenteerisid veelgi suuremate kaliibritega ning paigaldasid näiteks lennukile Hs-129B-3/Wa
Pilt
suurtüki ВК 7,5 kaliibriga 75 mm. 37 mm kaliibrist jämedamad suurtükid võimaldasid hävitada praktiliselt ükskõik millist soomustehnikat ja nendega relvastatud lennukitest sai pealetungiva jalaväe peamine abijõud.

Ründelennukite rakendamise kogemus andis positiivseid tulemusi. Lendavat patareid asenduseksDouglas A-20 Havocile
Pilt
soovisid omada ka USA õhujõud. 1943 aastal tellisidki sõjaväelased firmalt „Beechcraft“ kahekohalise ründelennuk-pommitaja, mis sai hiljem katsemasinana indeksi XA-38 ja mitteametliku hüüdnime „Grizzly“. Programm suleti peale kahe prototüübi valmimist.
Pilt

Pilt

1942 aasta algul andis USA armeelennuvägi välja tellimuse võimsa ründerelvastusega varustatud raske soomustatud ründelennuki loomiseks, mis oleks suuteline pidama efektiivset võitlust hästikaitstud maamärkidega. Mõnevõrra varem, 1941 aastal, viis analoogne tellimus ühemootorilise ründelennuki Brewster XA-32
Pilt
loomiseni, mis aga ei omanud mingeid märkimisväärseid eeliseid modifitseeritud seerialennukite ees ja ei läinud seetõttu ka tootmisse. Seoses eelmise projekti kuulsusetu lõpuga olid nõudmised sedapuhku ümber formuleeritud. Nüüd nõuti kahemootorilise kahekohalise ründelennuki ehitamist, mis pidi jääma ikka sama kategooria- „A“-attack-ründe- masinaks. Muude projektide hulgas oli katseeksemplaride ehitamiseks valitud välja ka firma Beechcrafti lennuk, mille firmatähistuseks oli Model 28 ja sõjaline markeering XA-38. Konkurendiks Beechchrafti lennukile oli ründelennuk Hughes XA-37,
Pilt
mis loodi edasist arendamist mitteleidnud kaugluurajate D-2 ja D-5 baasil.
Firma „Beechcraft“ püüdis maksimaalselt arvestada õhujõudude nõudmisi. Tegu oli sabarattaga kolmepunkti telikuga varustatud täismetallist monoplaaniga. Lennukile paigaldati (nagu ka pommitajale B-29) Wright R-3350 “Cyclone” 18 tüüpi kahekiiruselise kompressoriga ja ajutiseks võimsuse 2300 hobujõult 2440 hobujõuni tõstmiseks silindritesse vee otsesissepritsega mootorid.
Ameerika konstruktoritel oli tuletoetuse lennukitele oma vaatenurkning XA-38 kujutas endast küllaltki suurt täismetallkonstruktsiooniga kahemootorilist lennukit. Soomus oli erinevalt Il-2st ja Hs-129st minimaalne. Peamiseks ründerelvaks sai lennuki ninamikku lenduri kabiini ette paigaldatud 75 mm suurtükk Т15Е laskemoonavaruga 20 lasku. Ette tulistamiseks oli veel paar suurekaliibrilisi kuulipildujaid M-2(12,7 mm), mis asusid suurtüki all. Laskur asus tiibade taga ning kasutas distantsjuhtimisseadmeid kahe kere peal ja all paikneva torni periskoobi abil juhtimiseks, mis kumbki olid varustatud kuulipilduja M-2 paarisseadmega. Peale selle võis neljal tiivaalusel kinnitusel võtta kaasa pomme üldmassiga kuni 907 kg või täiendavaid kütusepaake.
Ründelennuki meeskond koosnes kolmest inimesest- piloot-radistist, relvastuse operaatorist ja sabalaskurist. Selliste näitajate juures vastas XA-38 täiesti toonaste keskmise pommitajate andmetele, kuid lennuki põhiülesandeks ei peetud siiski mitte pommilöökide andmist. Konstruktorite kavatsuse järgi oli tegu rohkem raske püüdurhävitajaga, mis tänu võimsale relvastusele ja suurele projektkiirusele lubanuks tal edukalt võidelda mitte ainuüksi vaenlase pommitajate, vaid ka hävitajatega.
Asi jäi pidama vaid vajalike mootorite saamise taha. Asjaolu, mis tegelikuses selle perspektiivika projekti hävitaski.
XA-38 kahe prototüübi ehitus seerianumbritega 43-14406 ja 43-14407, mis algas 1942 aastal, pidurdus rohkem kui pooleks aastaks seoses sellega, et mootoreid R-3350 oli vaid piiratud koguses ning esmajoones varustati nendega raskepommitajaid B-29, milliste ehitusprogrammi peeti tunduvalt prioriteetsemaks. Kui mootorid lõpuks kättesaadavaiks muutusid, selgus, et armee juhtkond oli lennukite XA-38 vastu endise huvi juba kaotanud. Faktiliselt kordas firma Beechcraft“ ründelennuk raske pommitaja Lockheed XP-58
Pilt
saatust, mis vaevu õhku tõusnuna vanarauaks läks. Siiski võeti vastu otsus kahe juba ehitatud lennuki katsetused lõpuni viia.

Turbolaadimisega mootorid Wright R-3350-43 stardivõimsusega 2300 hj kinnitusid keskasetusega tiiva külge. Üherattalised põhitelikud tõmmati hüdraulika abil sisse mootorigondlitesse, tagaratas aga spetsiaalsesse sektsiooni. Laskuri väljavaate tõhustamiseks ning tagumise sektori efektiivsemaks kaitsmiseks oli sabaosa valmistatud kahekiilulisena.
Esmakordselt tõusis ründelennuk õhku viiendal (teistel andmetel seitsmendal) mail 1944. Lennukit piloteeris Beechcrafti katselendur Wern Karsten. Esimesel prototüübil oli tõeliste relvade asemel paigutatud ajutised puust maketid, kuid sama aasta juulis peale intensiivseid tehasekatsetusi alustati tulistamist 75 mm suurtükist. Kõik XA-38 katsetused kulgesid edukalt, mis võimaldas lennuki 1944 aasta 14 augustil üle anda õhujõudude uurimiskeskusele Eglinis. Masinad said ametlikuks nimeks „Destroyer“, kuigi populaarsemaks jäi ikkagi mitteametlik hüüdnimi „Grisli“. Teine katselennuk tõusis õhku 22 septembril, kuigi siis oli juba lõplikult selge, et armeelennuvägi pole enam programmi jätkamisest huvitatud.
Saksamaa, seejärel aga ka Jaapani kapitulatsioon tegi lõpu paljudele huvitavatele projektidele, milliste hulka sattus ka XA-38, kuna maavägede toetusülesanded läksid taktikaliste pommitajate ja mitmeotstarbeliste hävitajate õlule.Pealegi oli kasutatud mootoreid nõudmas ka pommitajad B-29, mis olid läbi aegade prioriteetsed.
Lennuk demonstreeris end igast küljest hea lennumasinana, mitmes suhtes oodatust paremini. Näiteks maksimaalse kiiruse kohta liikus legend, kuidas "Grizzly" läks teda jälitanud P-51B "Mustangi" eest minema. XA-38 prototüüpide katsetamisel viibisid USA armee-lendurid ja sõjaväelastest hooldustehnikud, kellele lennuk jättis töökindla ja teenindamiseks mugava lennuki mulje. Lennuk oli väga hea manööverdusvõimega, ning võis startida ning maanduda tunduvalt väiksematelt lennuväljadelt kui teised analoogse suurusega lennukid. Eriti efektiivseks osutus relvastus. Kui poleks olnud sõjaliste prioriteetide muutumist, oleks mõningane kogus lennukeid tellitud juba 1944 aastal.
Sõja edasisel kestmisel oleks täiesti tõenäoline olnud, et sellise kiiruse, tulejõu ja vastupidava konstruktsiooniga lennukist nagu XA-38 oleks saanud peamine maavägede tuletoetuse masin. Selle asemel aga üks prototüüpidest peagi demonteeriti, teise, USA õhujõudude muuseumi jaoks ettenähtud masina saatus on siiani selgusetu.

Mudel XA-38
Tiivaulatus m. 20,52
Pikkus m. 15,77
Kõrgus m. 4,72
Tiiva pindala m2 58,16
Kaal, kg.
- tühjal lennukil 10179
- normaalne stardikaal 14515
- maksimaalne stardikaal 15996
Mootori tüüp 2 x Wright R-3350-53
Võimsus hj. 2 х 2700
Maksimaalne kiirus km/h 605
Ristlemiskiirus km/h 553
Praktiline lennukaugus km. 2615
Maksimaalne tõusukiirus m/min
Lennulagi m 8840
Meeskond 2
Relvastus: üks 75-mm suurtükk T15E1 20 lasuga.
kuus 12.7-mm kuulipildujat Browning M2:
- 2 kere all ees,
- 2 korpuse all,
- 2 liikuvas turellis lennuki tagaosas.
Pommikaal -907 kg.



http://alternathistory.org.ua/shturmovi ... -ssha-1944
Viimati muutis Lemet, 28 Okt, 2012 8:57, muudetud 1 kord kokku.
Errare humanum est-aga veel inimlikum on selle teise kraesse väänamine...
Kilgore
Liige
Postitusi: 272
Liitunud: 11 Sept, 2007 12:44
Kontakt:

Re: XA-38 "Grizzly"

Postitus Postitas Kilgore »

Lemet kirjutas:Sõja keskel ilmus Il-2 relvastusse võimas 37-mm suurtükk НС 37, 1945 aasta algul aga katsetati lennul 4-mm suurtükki НС 45.
Aitäh Lemet! Näpukas sisse lipsanud, HC-45 kaliiber ikka 45mm :) Väidetavalt tegu esimese nõukogude lennukikahuriga millel kasutati suudmepidurit ja ВК-105 või ВК-107 mootoritega kasutamisel oli vintraua seina paksus kõigest 4mm, et see üldse mootorivõlli sisse ära mahuks. Ega see vist relva täpsusele ja elueale hästi mõjunud.
Lemet
Liige
Postitusi: 19914
Liitunud: 12 Apr, 2006 15:49
Kontakt:

Re: XA-38 "Grizzly"

Postitus Postitas Lemet »

Näpuk neh, tänud osundamast.
Errare humanum est-aga veel inimlikum on selle teise kraesse väänamine...
Kilgore
Liige
Postitusi: 272
Liitunud: 11 Sept, 2007 12:44
Kontakt:

Re: XA-38 "Grizzly"

Postitus Postitas Kilgore »

Ikka! Olen ka ise üritanud paari teksti kirillitsast nemetskvami bukvami'sse ümber panna, ja ega see lihtne asi ole. Seda enam hindan Lemeti panust rahva valgustamisel. Ja nende lugudega on ju nii, et tõesti üks tekst avab teise. Lingid ka kenasti tekstis välja toodud. Sealt kiire google-otsing ja jälle targem! Veelkord suured tänud Lemet! Kinnitan, et andunud lugejaid ja kiitjaid on sul palju, aga ega's eestlane niisama lahedalt kiitust välja ütle.
Georges
Liige
Postitusi: 143
Liitunud: 26 Nov, 2010 20:03
Kontakt:

Re: XA-38 "Grizzly"

Postitus Postitas Georges »

Kilgore kirjutas:aga ega's eestlane niisama lahedalt kiitust välja ütle.
Ma tänan ka. Selliste juttude pärast ma siin olengi... Ja muidugi need mälestused...
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 40072
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: XA-38 "Grizzly"

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Lisaks eksisteeris ja pommitaja B-25-st kaks ründevarianti, üks 12,7 mm KP patareiga (B-25J) ja üks 75 mm kahuri ja KP-dega (B-25H).
Pilt
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 7 külalist