Kas N Liidus oli ka midagi head?

Vaba foorum kus võib arutada mujale mittesobivatel teemadel.
Vasta
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 40142
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Kas N Liidus oli ka midagi head?

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Tehase esindajaks sai ta üsna raamatu lõpus, kui tehase esindajad olid tema oskustes veendunud - aga neid raketiparandusi oli seal juba varem. Ühes episoodis oli S-75 juhtimiskabiini mahapõletamine, jama vältimiseks leiti üks samasugune kuskil polükal - ainult see oli laevatekil teinud kaasa Kuuba blokaadi (koos kaasneva soolase ookeaniveega), mistõttu tuli see kohapeal enamvähem nullist ise üles ehitada. Pidid olema ikka päris head teadmised-oskused, et see ka tööle hakkab.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Lemet
Liige
Postitusi: 19936
Liitunud: 12 Apr, 2006 15:49
Kontakt:

Re: Kas N Liidus oli ka midagi head?

Postitus Postitas Lemet »

Seda ei leitud polügoonil, see tuligi mãletamist mööda otse laeva pealt ja kandis kirja "Etot kompleks võderžal blokadu na Kube"
Errare humanum est-aga veel inimlikum on selle teise kraesse väänamine...
von manstein
Liige
Postitusi: 1403
Liitunud: 25 Mär, 2008 13:16
Asukoht: saaremaa
Kontakt:

Re: Kas N Liidus oli ka midagi head?

Postitus Postitas von manstein »

Minu ajal oli sõidueksami platsiosas 4 elementi - kohaltvõtt tõusul, boksi (nn garaazi) tagurdamine, külgboksi tagurdamine (parkivate autode vahele) ja slaalom edaspidi ning tagurpidi. Viimasel võis siduripedaali kasutada 3 korda. Koolieksamil pidin seda tegema pika teljevahega Gaz-52ga, riiklikul eksamil võis platsisõitu teha oma sõiduautoga.
.

Mis modifikatsioon see pika teljevahega gaz 52 oli?
Küllap oli keerulisem manööverdada?
Kasutaja avatar
Manurhin
Liige
Postitusi: 5209
Liitunud: 09 Jaan, 2007 0:05
Asukoht: Tartu
Kontakt:

Re: Kas N Liidus oli ka midagi head?

Postitus Postitas Manurhin »

von manstein kirjutas:
Minu ajal oli sõidueksami platsiosas 4 elementi - kohaltvõtt tõusul, boksi (nn garaazi) tagurdamine, külgboksi tagurdamine (parkivate autode vahele) ja slaalom edaspidi ning tagurpidi. Viimasel võis siduripedaali kasutada 3 korda. Koolieksamil pidin seda tegema pika teljevahega Gaz-52ga, riiklikul eksamil võis platsisõitu teha oma sõiduautoga.
.

Mis modifikatsioon see pika teljevahega gaz 52 oli?
Küllap oli keerulisem manööverdada?
Küllap see GAZ 52-03 oli. Tavapärane GAZ 52 on tegelikult GAZ 52-04.
Kirves pole mänguasi, raiuge see omale pealuu sisse!
"Suured inimesed on ikka tõesti imelikud," ütles ta endamisi lihtsal moel, kui ta oma teekonda jätkas.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 40142
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Kas N Liidus oli ka midagi head?

Postitus Postitas Kapten Trumm »

von manstein kirjutas:
Minu ajal oli sõidueksami platsiosas 4 elementi - kohaltvõtt tõusul, boksi (nn garaazi) tagurdamine, külgboksi tagurdamine (parkivate autode vahele) ja slaalom edaspidi ning tagurpidi. Viimasel võis siduripedaali kasutada 3 korda. Koolieksamil pidin seda tegema pika teljevahega Gaz-52ga, riiklikul eksamil võis platsisõitu teha oma sõiduautoga.
.

Mis modifikatsioon see pika teljevahega gaz 52 oli?
Küllap oli keerulisem manööverdada?

Äkki 52-03? Ega ma muidugi seda üles ei kirjutanud. Koolis oli õppeautode pargis ka lühema teljevahega 52, sellega võrreldes oli pikem.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Tarmo Männard
Liige
Postitusi: 1238
Liitunud: 08 Sept, 2005 0:35
Asukoht: Tallinn, Õismäe
Kontakt:

Re: Kas N Liidus oli ka midagi head?

Postitus Postitas Tarmo Männard »

Vastates teemale oli hea see, et 1984 aastal käis mootorratta eksamine tegemine nõnda:
Alustuseks tuli vastata 10 teooriaküsimusele ning pool tunnikest hiljem oli sõidueksam.
Pirita poe tagahoovis tuli teha 125 ccm "Minskiga" ring ja kaheksa. Ja kõik. Pärast seda olin ametlikult valmis mototsiklist!

Halb oli muidugi see, et REAALNE sõiduoskus tuli ikkagi ise endale selgeks pusida. Juba pärast lubade kättesaamist.
AMvA
Liige
Postitusi: 3539
Liitunud: 09 Dets, 2018 20:26
Kontakt:

Re: Kas N Liidus oli ka midagi head?

Postitus Postitas AMvA »

Tarmo Männard kirjutas:Vastates teemale oli hea see, et 1984 aastal käis mootorratta eksamine tegemine nõnda:
Alustuseks tuli vastata 10 teooriaküsimusele ning pool tunnikest hiljem oli sõidueksam.
Pirita poe tagahoovis tuli teha 125 ccm "Minskiga" ring ja kaheksa. Ja kõik. Pärast seda olin ametlikult valmis mototsiklist!

Halb oli muidugi see, et REAALNE sõiduoskus tuli ikkagi ise endale selgeks pusida. Juba pärast lubade kättesaamist.
Kui käisid tsikltrennis, siis anti load niisama kätta, eksamit tegemata.
Kasutaja avatar
Troll
Liige
Postitusi: 3173
Liitunud: 08 Okt, 2004 16:59
Asukoht: Viljandi
Kontakt:

Re: Kas N Liidus oli ka midagi head?

Postitus Postitas Troll »

Tarmo Männard kirjutas:Pirita poe tagahoovis tuli teha 125 ccm "Minskiga" ring ja kaheksa. Ja kõik.
Minul samamoodi 1983-l aastal, ringi asemel oli ristkülik, kus nurkades tuli käega suunda näidates pöördeid teha. Tundub lihtne, aga ligi pool eksamigrupist põrus elementaarsete nõuete mittetäitmise tõttu. Küll unustasid enne kohapealt võtmist üle õla taha vaatamast, ei näidanud käega suunda või ei tõstnud enne peatumist kätt üles. Mõni pani ka kaheksa ajal jala maha. Selgelt oli näha vahe väljaõppes, eksamit andis korraga kaks õppegruppi, meie omad said pea kõik läbi, aga meil sõiduõpetaja drillis ka pidevalt seda käega suunanäitamist ja muid pisiasju.
Hea võidab alati kurja - kes võidab, see ongi hea!
Lemet
Liige
Postitusi: 19936
Liitunud: 12 Apr, 2006 15:49
Kontakt:

Re: Kas N Liidus oli ka midagi head?

Postitus Postitas Lemet »

Lastekodus tagahoovis totaalselt libiseva siduriga Kovrovetsiga kaheksa, saatjaks eksamineerija sõnad "mõlemas aiaservas olevad autod peavad terveks jääma, neid läheb veel vaja". Aasta 1982, B katile lisaks A kati sõidueksam.
Errare humanum est-aga veel inimlikum on selle teise kraesse väänamine...
Kasutaja avatar
Fucs
Liige
Postitusi: 15559
Liitunud: 12 Dets, 2006 21:43
Asukoht: retired
Kontakt:

Re: Kas N Liidus oli ka midagi head?

Postitus Postitas Fucs »

Heietame siis ka vähe oma mälestusi.

Meil oli keskkoolis kolm aastat 3 liigi autojuhi süvendatud õpet. Põhimõtteliselt autoremondilukksepa koolitus tavalisele liiklusõppele ja sõiduõppele lisaks. Lisaks fakultatiivselt "põllumajandusmehhanisaatori" ehk traktoristi õpe (50 tundi kohustuslikku praktikat kolhoosis + eraldi liiklus- ja sõidueksam).

Võimalik oli saada ABC kategooriad korraga ehk, et üks liikluseksam ja kolm sõidueksamit samal päeval koolis kohapeal (Riiklikust Autoinspektsioonist tuldi ise kohale eksamineerima). Enamus nö "teadis" ehk arvas (sest varemalt oli saadud), et kooli poolt on BC ja A tegemiseks tuleb endal eraldi riigilõiv tasuda enne eksamit. Tegelikult selgus, et ainult C sai nö tasuta ja nii A kui B eest oleks pidanud eraldi riigilõivu enne eksamit ära maksma. Kuna minul oli makstud lisaks ainult üks riigilõiv (ja ma ei olnud ainus), siis anti valida kas kasutan selle A või B kategooria eest tasumiseks. Kuna endal mootorratast peres ei olnud, siis loomulikult valisin B kategooria ja A polnud oluline. A-d sai vajadusel hiljem ka suht lihtsalt juurde teha. Enne riiklikku eksamit oli kooli eksam. Autoehitus, liiklus ja sõit. Just sellises järjekorras. Kui autoehituse eksamist läbi ei saanud, siis liikluseksamile ei lastud jne.

Eksamikomisjon saabus õppesõidu Moskvitšiga (oli vist 412) ja sellega tehti B kati eksamisõit. C kati eksmisõit tehti kooli enda ZIL-130-ga. Koolil oli ka GAZ-53 aga see oli remondis. Mossega võeti kohe neli eksami sooritajat kaasa, üks rooli ja kolm taha istmele, ning tehti üks suurem ca tunniajane ring mööda asulaid ja maanteid. Kokku 16 B kati tahtjat ja 4 eraldi ringi.

C kati tahtjaid oli mingi veidi alla 30. Seega Zil-iga kärutati kohalikus alevikus väike ring ja siis kooli juures platsil külgboksi parkimine + mingi kohaliku EPT estakaadi juures peatumine kallakul ja kohalt minek.

Kuna kolme aastaga said kõik ennast ZIL-130 ja GAZ-53-ga oimetuks "õppesõita" (kooli personal kasutas jõudsalt kooli veokeid oma tarbeks igasuguse träni vedamiseks ühest Eesti otsast teise ja alati pandi siis mõni õpilane ka rooli õppesõitu tegema), siis sõidueksamil ei mäleta, et keegi oleks läbi kukkunud. Põhiliselt kui kukuti läbi, siis liiklustestil (oli 10 küsimust ja üks viga võis olla).

Järgmine, D kategooria ning 2.liigi autojuhi õpe ning eksam oli minul juba vene kroonus Moskvas ja Zelenogradis.
Zelenogradi ALMAVÜ-s oli 6 kuud D kategooria õpe. Meid võis olla mingi ca 10 matsi, ei mäleta enam. Eksamisõit oli Zelenogradist Moskvasse, siis mööda linna ringi kaarutamine ja lõpuks tagasisõit (mingi 40km oli vist vahemaa). Õppesõiduks ja eksamisõiduks kasutati ALMAVÜ autokooli LIAZ-677 ronti, millel oli juhiistme taga eraldi õppesõidu instruktori koht (salongi pikendatud "juhikabiiniga" monstrum). Automaatkäigukastiga imemasin, max kiirus 60-70km/h ja tarbis AI-93 bensiini :mrgreen:

Eksamisõit oli talvel, detsembris. Taotlejad topiti kõik bussi ja mindi eksamisõidu ringile Moskvasse. Vahepeal pidi seisma jääma igas teele jäävas bussipeatuses. Põhiline koht millega läbi kukuti oli see, et uksed avati kas enne täielikku seismajäämist või enamuses osas suleti liiga hilja, kui juba kohalt liikuma hakati, sest pärast uste sulgemise kangi liigutamist võttis omajagu aega enne, kui igast otsast susisedes-vilisedes välja pressiv suruõhk mõlemad uksed lõpuks kinni lükkas (esimene uks läks kiiremini kinni kui tagumine uks ja oli lisariski koht tagumise ukse sulgumise ära ootamine). Paljud hakkasid pärast kangi liigutamist (või esimeste uste sulgumist) enam-vähem kohe sõitma ja oligi läbikukkumine. Teine asi millega eksiti/vahele võeti oli see, et pidid demonstratiivselt pead keerates vaatama peeglitesse, et "kas uksed ikka on juba avatud või suletud ja keegi pole ukse vahele jäänud", kuigi keegi tegelikult peale ega maha ei läinud....

Mulle sattus eksamisõiduks lõik, kus vahepeal oli ka üks keskmise suurusega ringliiklusega tee ja mul läks see krdi ront seal ringil külglibisemisse... automaatkäigukastiga... madalamate käikude ise sisselükkamisega hoogu vähendada ei saanud... aga ma tõin selle krdi rondi õnneks perfektselt :mrgreen: sellest välja ja sain eksamineerija sõimu asemel (mida ma kartsin) hoopis kiita :D

Kõige keerulisem oli D kati puhul anda vene keeles koolieksamit (ehitus ja liiklus) ja riiklikku liikluseksamit.
Mina sain vene keelega hakkama, aga paar Eesti poissi olid tõsiselt mures ja hädas. Keeruline on vastata isegi vigases vene keeles, kui küsimusest aru ei saa 8)
Aga õnneks olid eksamineerijad normaalsed tüübid ja said aru, et meestel venekeelega kohati väga suured raskused. Kõik said nii kooli kui riikliku eksami läbi.

Kolmas kord tegin E katekooriat peale kroonut juba siin kui töötasin autobaasis.
See teema tuli üldse autobaasi kolonniülema initsiatiivil. Et tee käru ära, saad haagise taha ja rohkem pappi teenida... meil on käruga masinate puudus ka.
Raha ei küsitud, autobaasi kulul ja organiseerimisel.
Seal oli vaja teha täishaagisega ZIL-iga ainult tagurpidi "garaaži" (90 kraadi nurga alt käru sirgelt torbikute vahele) ja "külgboksi" ajamine. Liikluseksamit ei olnud.
Tegin oma tagurdamised ära, aga kuna ma olin just samal päeval sisse andnud lahkumisavalduse, siis keerati nö "käkki" ja E katti mulle ei antudki.
Et, kui lähed minema, siis näed oma E katist ainult und ja nii oligi.

Rohkem (ja EV ajal) pole liiklus- ja sõidueksamitega kokku puutunud.
ElrikThunderson
Liige
Postitusi: 1695
Liitunud: 30 Dets, 2012 22:01
Kontakt:

Re: Kas N Liidus oli ka midagi head?

Postitus Postitas ElrikThunderson »

N Liidu aegsetest sõidueksamitest üle estakaadi autode putitamisse suundunud jutt liikus siia: http://militaar.net/phpBB2/viewtopic.ph ... start=1395
Kasutaja avatar
Troll
Liige
Postitusi: 3173
Liitunud: 08 Okt, 2004 16:59
Asukoht: Viljandi
Kontakt:

Re: Kas N Liidus oli ka midagi head?

Postitus Postitas Troll »

Traktoriõpetust meil autokoolis polnud, aga üks põkats oli garaažis küll ja korra saime seda ka proovida. Seniajani on meeles lausa kosmiline käiguvahetussüsteem, kus ühe ja sama kangiga tuli kõigepealt valida, kas edasi või tagasi, siis kas kiirelt või aeglaselt ja alles seejärel milline käik sisse lükata! Selle ühe korraga minu kui linnapoisi traktorisõidud ka piirdusid.
Hea võidab alati kurja - kes võidab, see ongi hea!
vanahalb
Liige
Postitusi: 2629
Liitunud: 21 Juun, 2009 18:48
Kontakt:

Re: Kas N Liidus oli ka midagi head?

Postitus Postitas vanahalb »

Tarmo Männard kirjutas: Pirita poe tagahoovis tuli teha 125 ccm "Minskiga" ring ja kaheksa. Ja kõik. Pärast seda olin ametlikult valmis mototsiklist!
Ring ja kaheksa? Siis pinniti ikka päris põhjalikult :) 1986 a pakuti meile pärast B ja C kategooria eksamite tegemist ootamatu boonusena, et kas keegi A kategooriat ka tahab. Kõik tahtsid, teooriaeksam oli juba hommikul ära tehtud. Ilmselt seesama 125 kuubikuline "Minsk" veeretati kuurist välja ja mingit ema appi kutsudes peksti käima. Miilitsad ise olid aktsioonis. Siis tehti kaup maha, et eksami sooritamiseks tuleb sõita üks kaheksa. Mingeid poste ega pöörderaadiusi paika ei pandud - kogu tagaõue pindala võis kasutada. AGA - kes mootorratta välja suretab on läbi kukkunud ja läbi on kukkunud ka kõik need kes tema taga oma järjekorda ootavad. Sest omanikud seda ronti teist korda enam käima ajama ei hakka. Me tegime õiglase järjekorra et kõige enne need kes juba maast-madalast võrriga sõitnud ja mootorrattad iseenesest olid maakohas paljudel ja mõni käis sellisega isegi koolis kuigi juhiluba polnud. Kõige viimaseks sõitjaks see tüüp kes tsiklit enam-vähem esimest korda nägi. Imelikul kombel said kõik selle kaheksa sõidetud ja ratas püsis ka hinges nii et A -kat kirjutati in corpore välja.

Hommikupoole olid B ja C kati eksamid. Tüdrukutel oli ainult B ja nad hakkasid kooli Moskvitshiga Piritalt Kalevi spordihalli juurde staadionile minema. Platsisõit oli seal. Poisid sõitsid sinnasamasse topeltkabiiniga GaZ-52.ga ja 5-liikmeliste seltskondadena. Eksamineerija + 4 duhhi. Linnasõidul oli meil järjekord teistpidi kokku lepitud - kõige kobam tüüp esimesena sest Piritalt mööda sirget Merivälja teed Russalka poole oskab iga loll sõita. Kõige kõvematele tegijatel jäeti kesklinnas Olümpia ristmikul vasakule murdmine:) Ma ise ukerdasin Kadriorus, ei tea isegi mis tänavatel.

Siis kui meie seltskond Kalevi staadionile jõudis olid tüdrukud sellest Moskvitshist juba jagu saanud. Hädavariandina pakkus õpetaja platsisõidu tegemiseks oma isiklikku Ladat. Minumeelest paar tüdrukut keeldusid sellest ja neile määrati uus eksamiaeg - millalgi siis kui Mosse jälle hinges on. Ma olin Ladaga ikka varem ka sõitnud ja läksin esimesena uut tehnikat proovima. Muud häda polnudki kui õpetaja unustas ütlemata et käsipidurit ei ole. Kui selle estakaadil veendunult peale tõmbasin vajus auto tagasi ja 20 miinuspunkti pandi kirja. Neid vist tohtis olla kas 60 või 100 - igatahes hulka rohkem ja ma sain seekord ühe korraga ABC kätte.
Teooriaeksam oli kõige alguses, imeliste elektrooniliste masinatega mis tollal vist ainult Pirital olid.

Palju aastaid hiljem, suurusjärku kuskil 2008 tegin E kat lisaks ja ega susserdamine pole kuhugi kadunud:) Esimesel päeval kui autokoolis õpetajaga üle õue platsisõidu auto juurde läksime vaatasin et mingi puuroigas vedeleb asfaldil. Virutasin talle profülaktika mõttes jalaga ja sain kohe sõimata. Et see puutükk on siin viimased 10 aasta olnud ja kui hakkad tagurpidi boksi ajama siis näe sealt hakka tulema. Vaata kui see korsten ja aianurk kohakuti on siis lappa rool välja ja tagaratas peab puutüki peale sattuma. Siis võid silmad kasvõi kinni panna sest auto jookseb täpselt boksi. Puutoigas otsiti aia äärest üles ja pandi hellalt sinna kus ta varemalt olevat olnud. Eksamil see auto umbes niimoodi käituski. . Teine element oli ussisõit hoovi taganurgas, seda eksamineerija vist ei näinudki?
Linnasõitul kartsin et ajan käigud segamini ja suretan auto kuskil välja. Ma polnud sealpool Berliini müüri tehtud veoautodega varemalt üldse sõitnud ja vahtisin nuppudega (poolkäigud) käigukangi nagu imeasja. Teised taadid olid ikka ameti poolest autojuhid ja sooloautodega senimaani läbi ajanud. Õpetaja soovitas et ära põe, vaheta nagu sõiduautol. Tühi haagis ja küll ta vedada jaksab. Jaksaski ja E kat anti samuti esimese katsega kätte.

Keskkooli aegne autoõpetus oli meil sellisel tasemel et lõpuklassis oli terve reedene päev tootmisõpetus. Neli tundi autode teooriat või liiklust ja pärastlõunal praktika. Niimoodi terve aasta. Osa praktikast oli kolhoosis mille eest tänutäheks siis traktoristipaberid anti. Autode praktika oli Kuusalu remonditehases kus me siis reedeti GAZ-i mootoreid kokku panime. Mootorite lahti võtmise juurde praktikante ei lubatud. Seda tegid kõvemad mehed sest ametlikult olid sõidust tulnud mootorid etüülbensiini kasutamise pärast ilgelt mürgised. Mitteamatlikult oli vaja mitteametlikke töövõtteid et need laiali lammutada.
Kokku seevastu me panime neid küll ja siinkohal tahakski juhust kasutada: kõik akf-d kellel 1985-86 a just remondist tulnud mootor laiali lendas.... ärge siis pikka viha pidage. Vähemalt mina tegin nii hästi kui oskasin :) (kiri metsikus Läänes saluuni seinal " Ärge tulistage klaverimängijat! Mees teeb nii hästi kui suudab")
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 40142
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Kas N Liidus oli ka midagi head?

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Gaz-51/52 oli igati kehva veoauto, ainult tal oli 2 head omadust
-mootoril oli jõudu vist tühikäigust alates küllaga (sõitis jalakäija tempos 4 käiguga)
-vändast läks hästi käima. Üle vända liigutusega.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
retti
Liige
Postitusi: 1270
Liitunud: 13 Dets, 2004 22:14
Kontakt:

Re: Kas N Liidus oli ka midagi head?

Postitus Postitas retti »

Näha, - et vastust ei tule.
Vastus on - eksamisõitu sooritati linnas kus ei olnud ainsatki valgusfoori.
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: manjabes ja 10 külalist