Vastulause Pekka Erelti artiklile "Eesti noore ajaloolase pöörane hüpotees".
Kristjan Oad
Pekka Erelt (55) on uus nimi Eesti ajalooteaduses. Oma esimeses ajalooteadusliku ambitsiooniga tekstis on Erelt oponeerinud mu artiklile värskes Tutuluses (edastatud siin). Fookuses on kaks seotud teemat. Esiteks, kes andsid välja Eesti vanimaid, eranditult Eestist leitud, linnusemüüri ja torni pildiga münte? Mina väidan, et eestlased, Erelt, et taanlased. Teiseks, mis tähtsus oli Varbola linnusel (mille imposantset aset võib igaüks tänagi Raplamaal külastada)? Väidan, et Varbola oli eesti ülikute poliitiline keskus, nö pealinn; Ereltil tõlgendus puudub, küll aga väidab ta, et mu tõlgendus ei sobi. Juhin järgnevaga tähelepanu Erelti arutluse mõnele kõige suuremale nõrkusele. Selguse huvides toon oponendi väited ära tsitaatidena.
Eesti vanimad mündid
Erelt väidab: “Need [Eesti vanimad - K. O.] mündid on nii Taani omad, kui olla saab. Toonane rahandus käis kaalu järgi, nominaale ei tuntud.” Nende Eesti vanimate ja võrreldavate Taani müntide kaalud on aga selgelt erinevad. Nagu kirjutasin: “Tollased Taani mündid kaalusid vähemalt 0,29 grammi, Eesti mündid keskmiselt 0,22 grammi. Taanis löödi münte mitu tükki korraga, Eesti mündid on löödud ükshaaval. Taani mündid olid kahepoolsed, Eesti mündid ühepoolsed. Väljaspool Taanit taanlased oma münte kuskil mujal lööma ei hakanud. Ennekõike ei ole Eesti müntide pilt üldse selline, nagu Taani müntidel tavaks. Taani kuningad lõid 11. sajandist alates eranditult oma näopildiga või nimega rahasid.” Tänan Pekka Ereltit toodud Taani müntide piltide eest. Nagu ka neilt näha, oli Taani müntidel sümboolika mõlemal küljel (Eesti omadel vaid ühel küljel) ning esiküljel kas kuninga nägu või nimi (Eesti omadel linnusemüür ja torn). Veel lisaks olid Eesti ja Taani mündid ka erineva kaaluga.
“Numismaatik Gunnar Haljak /.../ dateerib nii torni- kui ka piiskopimündi aastatesse 1219/1220.” Tornimündina viitab Erelt neile Eesti vanimatele müntidele. Tegelikult me ei tea, millal need mündid valmistati. Need mündid vermiti kindlasti enne aastat 1224, sest üks on leitud siis põlenud Keava linnuselt. Samal ajal oli neid münte aaretes, kus oli ka 11. sajandi münte. Seega teame, et need mündid löödi enne aastat 1224 ja ilmselt mitte varem kui 11. sajandil. Aastad 1219/1220 on samaväärne oletus nagu ka näiteks aasta 1170.
Pakkusin, et eestlased said mündikujunduseks inspiratsiooni Obodriitiast (tänane Kirde-Saksamaa). Seal valitses Nakonidide suguvõsa. Obodriidi kaupmeestest on jälgi pea kõikjalt tollaselt Läänemerelt, sh Loode-Eestist. Mujal Põhja- ja Ida-Euroopas saadi esimeste oma müntide kujunduseks inspiratsiooni oma äripartnerite juurest. Erelt tõi ära ka asjakohase väljavõtte mu tekstist: “Edukaima Nakonidi, ristinime kandnud vürst Heinrici müntide esiküljel oli linnusemüür ja torn, tagaküljel suur rist. Eesti ja Obodriitia müntide kujundid on täpselt samad ja eristuvad muudest tollastest Läänemere-äärsetest müntidest.“ Kordan üle: Obodriitia müntidel on keskseteks kujunditeks linnusemüür ja torn. Samamoodi Eesti müntidel. Ühegi teise tollase Läänemere äärse maa müntidel mitte.
Seda arvestades on veider Erelti järgnenud väide: “Esiteks ei sarnane need mündid [Eesti ja Obodriitia münt - K. O.] üldse, teiseks on Eestist leitud vaid mõni üksik siia juhuslikult sattunud Heinrici-münt, seega ei saa eeskujust juttugi olla. Kui üldse eeskujust kõnelda, on selleks Taani enda mündid. Tornimündi kujundus meenutab veidi Lundis Valdemar I ja Valdemar II ajal vermitud penne”. Seega Pekka Erelt väidab, et kaks münti, kus mõlemal on kesksete sümbolitena kujutatud müüri ja torni, ei sarnane üldse, ning kuigi Obodriitia münte on Eestist leitud, on välistatud, et need olnuks eeskujuks. Erelti arvates on selgem seos näha mõnede Taani müntidega, mille “kujundus meenutab veidi” Eesti oma (kuigi nende esiküljel on hoopis nägu/nimi), mida aga Eestist leitud ei ole. Võimalik, et oponendi lausetesse on sattunud kotermann, sest vaevalt on ta ise sellises kummalises mõttekäigus veendunud.
Osundasin ka sellele, et teadaolevalt polnud taanlaste 1219-1227 mehitatud kindlustus Tallinnas selline, nagu kujutatud Eesti vanimatel müntidel. Erelt: “Puuduvad tõendid selle kohta, millest oli ehitatud taanlaste linnus Tallinnas.” Ometi olen vastava allikainfo Tutuluse tekstis lausa tsitaadi kujul esitanud. Lisasin ka kontekstianalüüsi ja ladina keele sõnade kasutusväljade analüüsi. Huvitav oleks lugeda mu järelduskäigule sisulisi vastuväiteid. Kas näiteks võiks verbi capere, mis tähendab “ära võtma” või “enda kätte haarama”, mõista teisiti? Eeldan, et oponent on ikkagi teinud tööd ladinakeelse originaaltekstiga.
Erelt: “Müüri, torni jms kujundid olid levinud võimusümbolid ega kujutanud kunagi mõnd konkreetset ehitist.” Huvitav oleks lugeda sellele väitele loodetavasti aluseks olevaid teadusuuringuid. Esiteks, milline sotsiaalpsühholoogiline mehhanism teeb linnust kujutava mündi valitseja võimu sümboliks, kui kujutatud linnus ei ole visuaalselt äratuntav selle valitseja linnusena? Teiseks ja tähtsamaks: millisele analüüsile tugineb väide, et mitte kunagi ei kujutatud mündipiltidel konkreetseid ehitisi? Pekka Ereltil ei tohiks olla raske vastavatele uuringutele viidata.
Erelt: “Mis puutub varbolastesse, siis neil ja laiemalt kogu toonasel Eesti ühiskonnal puudus raha valmistamiseks lihtsalt vajadus. Maksti kaaluhõbedaga – vahet polnud, mis kujul see oli.” Samal ajal, oletades Eesti vanimate müntide lööjateks taanlasi, esitab Erelt tsitaadi, et mündilöömise näol “oli tegu ikkagi selgelt manifestatsiooni, mitte siinsest rahamajanduse arengust tingitud vajadusega”. Seega Erelti järgi eesti tippülikutel ei olevat olnud vajadust oma võimu müntidega rõhutada, taani omadel aga küll. Kas võimupsühholoogia eesti ja taani keelt kõnelevates inimgruppides toimib olemuslikult erinevalt?
Kes soovib väita, et tegu oli taanlaste müntidega, peaks selgitama järgmist. Miks lõid taanlased Eestis kesk ägedat sõjategevust oma hapra võimu tähisena münte, kuigi nad seda tollal mitte kusagil mujal väljaspool Taanit ka rahulikumates oludes ei teinud? Taanlased lõid 11. sajandist alates kuninga näo/nimega münte - kas siis Eestis ühtäkki linnusepildiga münte? Kuidas tähistanuks sellised mündid, mida keegi poleks taanlaste omadena ära tundnud, taanlaste võimu? Miks erinesid väidetavalt taanlaste Eestis löödud mündid nii ühe/kahepoolsuselt, valmistustehnikalt kui kaalult Taani omadest? Miks pole selliseid münte leitud Taanist?
Münditeema lõpetuseks kordan juba Tutuluses öeldut: “Revalast, Harjust ja Virumaalt on leitud vaid Eestist teada unikaalseid münte.” Neid münte on leitud eranditult Eestist. Pakutud Taani-seosele räägib lisaks veel vastu nii nende müntide kaal, valmistustehnika, ühe/kahepoolsus kui domineeriv kujund. Näib kõige sirgjoonelisem ja reaalsele ajalooallikate infole tuginev tõlgendus, et neid vanimaid Eesti münte lõid eestlased.
Varbola linnus
Erelt: “Oadi väitekirja juhendaja ajaloolase Marika Mägi arvates „oma õitseajal nägi Varbola välja umbes samasugune nagu Eketorpi linnuse rekonstruktsioon – üleni kivist, sakilise valliharjaga“. /.../ Evald Tõnissoni „Eesti muinaslinnades“ esitatud rekonstruktsiooni järgi olid linnuse pealisehitised siiski puust.” Olnuks viisakas tuua ära Marika Mägi mõte tervikuna: “Kuigi vahel on linnusevalli harjale rekonstrueeritud lisaks puidust palissaad, ei viita selle olemasolule tegelikult miski. Võib seepärast arvata, et oma õitseajal nägi Varbola välja umbes samasugune nagu Eketorpi linnuse rekonstruktsioon – üleni kivist, sakilise valliharjaga.“ Reaalse arheoloogilise info põhjal saame nentida, et Varbola vallid olid üleni kivist. Erelt võlgneb selgituse, miks on tema arvates Evald Tõnissoni ammune arvamus kaalukam Marika Mägi omast, kes ometi osutab Tõnissoni ettekujutuse puudusele otsesõnu.
Erelt: “Oadi väidet, et „aastal 1100 oli Varbola kogu Põhja-Euroopas ainus püsivalt asustatud kivilinnus“, ei tõenda seega miski.” Seda, et Varbolas inimesed elasid, kinnitab nii arheoloogiline materjal kui Henriku Liivimaa kroonika. Erelt on sellega kahtlemata ka kursis, olles vastavale kirjandusele ise osundanud. Varbola rajati 11. sajandi lõpus, teadaolevalt järgmine Läänemere maade püsielanikega kivilinnus Vana-Laadogas 1110. aastatel. Tõin Varbola ja teiste 12. sajandi Läänemere maade suuremate kivilinnuste mõõtmed ka oma artiklis ära. Vaevalt on Rootsi, Taani ja Venemaa uurijad mõõtnud oma maade linnusejäänuseid kordades valesti. Tänan Jaana Ratast, kes võttis vaevaks linnusekontuurid ka tõesti kõnekal moel kõrvuti joonistada. Aastal 1150 mahtunuks Taani ja Rootsi kuningate linnused korraga Varbola õuele ja ruumi jäänuks lahedalt ülegi.
Erelt: “Varbola ei olnud ei kaubanduslik ega poliitiline keskus /.../. Henriku kroonika järgi ka suuri lahinguid Varbola pärast ei peetud”. Tegelikult on Henriku tekstist Varbola kohta kõigist Eesti linnustest kõige otsekohesemalt näha, et tegu oli võimukeskusega. Kui 1220. aastal jõudis liivimaalaste vägi Järvast Harjusse ja hakkas seal röövima, siis Henriku järgi “varbolased [Warbolenses] aga saatsid meie juurde, paludes, mis rahu on, ning et me nende piiridest välja läheksime.” (HCL XXIII, 9). Seda suhtlust pidasid vaid varbolased, mingisugused muud harjulased mitte. Teisel korral olid varbolased märgitud kui nimelt Varbola linnuse inimesed, castrenses (XV,. 1223.-1226. aastal panid Warbolenses liikuma sõjaväge ja suhtlesid eraldi paavsti legaadiga, nendega kokkulepitu käis ühtlasi “muude harjulaste” kohta (HCL XXVI, 11; XXIX, 7). Nagu on hilisemate ürikute põhjal osundanud Kersti Markus, hiljem läänekaares Varbola lähedalt jooksnud poliitiline piir ei olnud veel 13. sajandi lõpul loomulik piir, Varbola traditsiooniline tagamaa ulatus lisaks Harjule ka teadmata kaugusele Põhja-Ridalasse.
Väga huvitav oleks muidugi kuulda Pekka Erelti tõlgendust: millena oma aja Põhja-Euroopa üht (kui mitte kõige) tugevamat kindlust Varbolat alternatiivsena ette kujutada? Kes olid Warbolenses? Pelk väitmine, et teine tõlgendus on vale, paremat asemele pakkumata, ei tee au ei ajakirjanikule ega ajaloolasele.
Küll aga on alust arvata, et Varbola võis 12. sajandil olla kristlik võimukeskus oma princeps’i ehk kuninga ja Varbolat kujutavate müntide ehk esimese eestimaise rahaga. Pekka Erelt on teinud tänuväärset tööd selle teema populariseerimisel, samas ootaks temalt oma lähte-eelduste kohendamist. Samas ega ohtu ei ole - tema lehelood on kahtlemata tore lugemine ka edaspidi.






