viimane kohtumine pealikuga, frantzusi demblipäeval, pealiku kabinetis, ja frantzus muidugi istub nr.2 toolil mis tavaolukorras staabiülemale ette nähtud. alustab muidugi pateetiliselt et frantzusi teekond eikuhugi on õnneliku lõpuni jõudnud, et palju edu edasises tsiviilelus ja bla-bla nagu ikka! frantzusil hakkas silm kinni vajuma ja eks pani pealik ka seda tähele! muutis asendit ja edasine vestlus ikka nagu kommunist kommunistiga! et pealik on oma teenistuse jooksul pidanud palju valikuid tegema; aga vot kaks valikut on ikka päris kümnesse õnnestunud teha! noh eks valimised olid tol ajal ikka paari aasta tagant, oli ka frantzus osalenud neil valimiskomisjoni liikmena kolhoosis, autojuhina, ja minuteada olid tulemused alati kümnesse
pealik muidugi käskis frantzusil vait olla sest räägib hoopis valest asjast
. nimelt tema valikud olnud ikka teises kontekstis! esimene valik oli siis kui ta päästis frantzusi afgaani minekust, et tema valis frantzusi välja tollase väeosa komandöri autojuhiks, ta ise oli tol ajal zampotehh! no muidugi tänas frantzus pealikku, et too otsus oli ikka tulevase kindrali vääriline! aga täitsa huvitav oli teada saada mis see teine õnnestunud valik oli ja kuidas see frantzusiga haakub? sain aru et pealiku mõttelõnga ei tohi katkestada, jätkas kuidagi karmimal toonil peale frantzusi vaherepliiki! põhimõtteliselt oleks frantzus võinud panamat kergitada ja kabinetist välja astuda, isegi tervest väeosast jalga lasta sest olin juba paberite järgi tsiviilisik, kõik vajalikud templid ja muud paprid korras et sülitada kõigele ja rongile astuda, aga kuna rongini oli veel aega siis jäin pealiku kabinetti edasi istuma. ja teine õnnestunud valik olnud pealikul see kui aasta tagasi frantzusi omale autojuhiks võttis! frantzus muidugi arvas et ega see just õnnestunud valik ka olnud sest ikka palju peavalu on frantzus pealikule korraldanud? pealik käskis jälle vait olla, ja valgustas veits tagamaid; "kes minevikku ei mäleta sel silm peast välja" , ja kuna pealik ei kahelnud et frantzusis on ka üks väike timukas peidus siis alustas ikka täitsa algusest! et kui esimest korda frantzus autojuhiks sai siis see olevat ikka täitsa juhus olnud, nimelt olla tollane väeosa komandör talle ülesande pannud et vaja B-kati juht leida; kuna Volga juht oli kevadel demblisse läinud siis vaja teist juhti ka tema põhijuhi kõrvale kes täidab augu ära. Volgast kriban ehk hiljem kuna see ei olnud igapäeva sõiduriist, aga selle autojuht oli ikka suht frantzusi mõõtu vend, nii pikkuselt kui oma olekult, põgusalt mäletan teda! ja zampotehh oli sunnitud korraldama loterii-allegrii uue B-kati juhi leidmiseks! talle anti vabad käed, et võib ka afgaani kontingendist otsida, et Taschkendiga klaarib neid asju ise pealik! liisk langes muidugi frantzusile, aga tollal just tänu eelnevale autojuhi kogemusele mida oli juba 15 aastat ja muidugi ka tehnilistele teadmistele, lisaks veel frantzusi olematu keeleoskus aga see olevat ainult plussiks sest saab kohe alguses õige armeelise õigekeele suhu, ajapikku muidugi! see selleks, aga vot mingil ajal õnnestus frantzusil kollatõppe jääda ja olin ca kaks kuud väeosa orbiidilt kadunud; laekusin kõikide üllatuseks peale sügist prikaazi alles väeossa tagasi, punaste pagunitega sinelis! muidugi ei lastud frantzusi isegi KPP-st sisse , täitsa tundmatu nägu ja takkapihta veel punaste pagunitega, et tegu ikka diversandiga
viskasin siis sõjaväepileti ja toiduastetaadi letile, et kas te kuradid numbreid ei tunne vä, frantzusi sõjaväepiletis ikka samad numbrid mis KPP välisseinal, 33212! no igaks juhuks tõmmati ikka kõne väeosa korrapidajale et ikka väga kahtlane element väeosa väravas! sealt tuli käsk et las see diversant tuleb staapi edasiseks klaarimiseks! KPP-s olid ikka erilised huumorimehed sellesse vahetusse juhtunud, tundsivad huvi et kas reamees frantzus ikka teab kus staap on??? krt, päev hiljem laulsivad nagu lõokesed traadil kui frantzus oma uue Kamaziga KPP-st läbi kimas! krt, näpp valus hetkel aga jätkan seda teemat...[/quote]
näpp enam ei valuta kriban edasi. vot selle teise valiku kohta ütles pealik et see oli juba veits pikemalt ette valmistatud, sihikud paikka sätitud ja isegi Taschkendiga kooskõlastatud eelnevalt kuna komandöri autojuhi vahetamine polnud mingi tavasõdurile jefreitori paela väljastamine! vaja ikka vanemohvitseri kooskõlastust kuna pealik sai majorikraadi alles suve alguses, ennetähtaegselt! seega pidi pealiku esimene lask frantzusi pihta olema ikka "frantzusi soomust" läbistava mürsuga ja ikka fataalse tulemusega! enne päästikule vajutamist tehtud ikka julgeoleku kontroll kah ja seda ilma kohaliku garnisoni eriosakonna abita sest nemad olid ise üks kahtlane element kellest õiged ohvitserid kohe mitte lugu ei pidanud! on ju komandöri autojuhil ligipääs tahes-tahtmata ka sensitiivsele infole mida ohvitserid omavahel autos räägivad, lobamokad nagu on ja pane ju tähelegi et kolmas isik autos; ja lisaks veel muu ohvitseride eraelune tegevus milles on ka autojuhil tihti oma osa; ikka vaja moraalse ja sõjaväelise käitumise kompassist aru saada, ja seda isegi frantzusi puhul. kes ja kus seda uuris ei tea, aga pealik ütles et tema hakkas selle teemaga juba siis tegelema kui oli teada et vana pealik lahkub Taschkenti ja võtab oma põhiautojuhi sinna kaasa kel veel kevadeni teenida jäänud, jo see oli ka mingi lojaalsuse värk mis tollel autojuhil auga välja teenitud, oli ju tema ka frantzusi õpetajaks kui esimest korda ametisse astusin! alampolkovnik ülendati Tashkenti okrugi autoladude-varuosade ladude ülemaks, ka isikliku autoga-autojuhiga ametikoht! trehvasime isegi paaril korral Taschkendis kui frantzusil sinna asja oli Kamazi roolis, isegi vana pealikuga sain kokku ja jällenägemine tegi mõlemapoolselt rõõmu, frantzusi polnud unustatud, ikka privet sõnok, kuidas teenistus edeneb! no ikke hästi läheb frantzusil, täitsa rahul oma teenistusega, sõidan ju suure autoga ja teenistus veereb kenasti rataste all! aga härra alampolkovnik lubage ka teid õnnitleda järgmise sõjaväelise auastme puhul! talle oli jah just äsja polkovnik välja kirjutatud, aga ametlikult veel välja kuulutamata! tegi suured silmad et kust frantzus seda teab, et isegi need prapporid kelle juhendamisel me oma pundiga Taschkendi vahet kimasime ei teadnud seda! frantzus omi allikaid ei reeda, ütlesin vaid et see ju härra polkovniku näost näha! lõi käega, et frantzus pole üldse muutunud kuigi meie eelnev otsene kokkupuude oli ainult 2-3 nädalat olnud algaja autojuhina enne kui frantzus kuuks ajaks sõjateadust tegema läks ja peale seda paar päeva sain veel teda vedada ja kadusin väeosa orbiidilt paariks kuuks. teema veits pikema vinnaga; frantzus maandus peale orbiidilt lahkumist ikka väga pehmelt väeosas vaatamata punastele pagunitele mis maandumise hetkel sinelil olid, sineli maha visates olin jälle musta paguni mees, kameeleon nagu ma olin! järgmine päev tutikas Kamaz laost ja teenistus jätkus hoz-vzvoodis frantzusile väga meelepärases suunas, platnoi stiilis! tulevast pealikku sai ikka ka veetud kui valveautoks olin; juhtus ta siis vastutavaks ohvitseriks keda enne äratust väeossa vaja transportida ja alles peale otboid koju tagasi konvoeerida; või astus väeosa korrapidajaks ja need ohvitserid pidi ka valveauto linnast ära tooma karauuli razvoodi ajaks mis oli kell kuus õhtuti; väeosa autobuss sõitis ainult regulaarliine tavaaegadel. igatahes sel ajal mingid lähedamased suhted ja vastastikused arusaamised temaga tekkisid kuna seisuse kohaselt istus tema ikka kabiinis frantzusi järelvalve all. ei oskagi öelda kust frantzusil selline julgus tuli et oma arvamust asjadest avalikult kuulutada, eks ta ise provotseeris, aga kuna sõna on vaba siis millegipärast ka mingeid sanktsioone ei järgnenud
. demblipäeval ta tunnistas et juba siis kui ta teada sai et temast tuleb uus väeosa pealik ja vana võtab ka oma autojuhi Taschkenti kaasa, ja uuele pealikule jääb päranduseks uzbekist komandöri willisejuht kes palgati frantzusi asemele kui too silmapiirilt ära kadus, et tema sellega ei lepi, no kuidagi see uzbekk talle ei istunud! ausalt öeldes pidas ta kõiki kohalikke tsjurkadeks, ja väljendas ikka uskumatu avameelsusega oma seisukohta, et tsurkad jäävad tsurkadeks, no mitte kopika eest ta neid ei usaldanud ja silmaotsaski ei kannatanud! ja vot siis olla tema ajus hakanud idanema mõte et autojuht on vaja välja vahetada; ja kuna tema proua oli ka rassist ja koolieelikust poisile vaja ju ka mingit eeskuju kuna ikka nädalavahetustel plaanis privaatseid grillipidusid läbi viia siis siis uzbekk ei sobi kohe mitte, ikka peab slaavlasest autojuht olema! tahtis see proua mida tahtis, lõpuks pidi ikka leppima välismaalasest lapsehoidjaga
. pealikul muidugi head valikud, B-kat pani omad piirangud; et valida on ainult kahe halva vahel kelleks esimeseks oli uzbekk ja kelle käitumine oli teada, isegi Volga rooli teda kordagi ei lastud; teine variant veel halvem, nimelt frantzus kes isegi paar korda Volga roolis olnud kui ametit alustas aga vot tema mõttemaailmast ei tea Juuli ega Maali, igasugused kogemused baltlastega puudusid meie väeosas! tõsisemalt võttis pealik teema kätte siis kui väeosas tööliste buss "PAZ" lõplikult ära minestas ja frantzus oli oma Kamaziga sunnitud terve kuu seda bussi asendama! ikka pingid kastis ja redel tagaluugil! ja nii kolm korda päevas Termesi vahel regulaarliini kimama! olen vist kribanud et esimesel liinireisil tahtsid leitnandid frantzusile peksa teha, noh unustasin et ei vea väeosa pesu pesumajja vaid ikka elusaid ohvitsere! frantzus kuulab ikka asjakohast kriitikat ja muudab oma sõidustiili. ja mõned korrad tuli isegi uut pealikku vedada Kamaziga kuna miskid asjapulgad saabusivad Taschkendist ja hõivasivad tema willise ära, nende hulgas ka tulevane frantzusi sõber Raganov, tulevane kindral! ja kuna frantzus sai ohvitseride ohjamisega oma autobussis hakkama, läbi suurema kisa muidugi, ja pealik oli alati kabiinis nagu ette nähtud ja sai frantzusiga maailma olemusest ja tulemata tulemusest vabalt rääkida siis tekkinud temal see uitmõte et vahetaks oma autojuhi frantzusi vastu välja! arutas ta seda teemat ka otsese ülemusega, Raganoviga, ja too olla arvanud et need eestlased olla juba juba Velikie Luki all olnud väga vaprad, et jooksivad üle ja olid Jõuluks kodus; eks ta oli vist teatud filmi ka näinud
. samas olevat Raganovi isiklikuks autojuhiks lätlane kellel esmapilgul polevat mingeid kalduvusi riigireetmiseks; seega anti pealikule luba ka eestlasest frantzusi kanditatuuri kaaluda autojuhiks, muidugi frantzusi vastutusel! see kaalumine olnud pikem teema, miinuseid rohkem kui plusse; täpne sihik seati paikka soomustläbistava mürsuga, ja peale päästikule vajutamist jäi viimane sõna ikka härra Raganovile, et kui reamees frantzus sellest paugust ellu jääb ja kuuli pealikku kopsu ei kihuta siis peaks ikka sobima willise juhiks oma väeosa komandörile
igatahes pealik nii valgustas dembel frantzusi viimasel päeval oma kabinetis, peaaegu isegi kallistasime, ulatas pealik siis oma pere poolt ka kilekoti mis sisaldas kingitust frantzusi perele; ja rangelt keelas ära frantzusil rongijaama sõitmise väeosa tööliste bussiga! et temal polevat seda verevalamist vaja kui väeosa kolm viimast demblit sõidavad koos ohvitseridega linna; kaks eestlast ja krimmi tatarlane kes sündinud vastu tahtmist hoopis uzbekistanis
. et tema läheb täna varem õhtale ja saadab oma willise "tglt frantzusi oma" neid viimaseid dembleid rongile viima, kodurahu huvides! ja kõigile kolmele oli ta omast rahast maksnud kinni pileti vahehinna et me saaks istuda ikka kiirrongile , seda siis kui päeval lõunal käis! pistis piletid lauale ja soovis ikka kõike head-paremat vapratele sõdalastele! krt, isegi frantzusil tuli pisar silma; ja kui kolm viimast demblit korraldasid enne lahkumist viimase "rivistuse" enne KPP-d kuhu kogunesid kõik vabad sõdurid oleks võinud kogu Termezi niisutussüsteemi pumbad välja lülitada sest neid pisaraid ikka voolas! tre tenor finale
, oleks staabiülem seda näinud siis oleks ikka kahetsenud et vapraid sõdalasi varem koju ei lasknud
frantzusi mantlipärija lahistas kuni vaksalini, hea et demblitega kraavi ei sattunud! vot selline teemaväline kribamine...