Autotehnikateema

Vaba foorum kus võib arutada mujale mittesobivatel teemadel.
Vasta
Kasutaja avatar
Kriku
Moderaator
Postitusi: 36628
Liitunud: 10 Aug, 2010 18:55
Asukoht: Viljandimaa
Kontakt:

Re: Autoteema

Postitus Postitas Kriku »

OLAVI kirjutas:Käiguvahetuse tuli on tekitatud vastavalt keskkonnanõuetele.
Arvata võib.

Mis sellise auto mootori seisukohast õigem oleks, kas sõita alla 2000 või 2000-3000 pöördega?
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 40222
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Autoteema

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Praegu õpetatakse autokoolides ka seda alla 2000 pöördega lohistamist. Minu turbodiisel teeb seda rõõmsalt (max pöördemoment 1800 pööret), aga samasuguseid käiguvahetusjuhiseid andev vabalt hingav 1,2 bensumootoriga väikeauto (max pöördemoment 3600 pööret) omab sellistel pööretel null kiirendust. Sõltub juhusest. Kui sellel 1.2-l vajutada gaas põhja, et kiirendada, siis on mootor üle koormatud, kiirendamisel tuleb alla vahetada, aega selleks ei pruugi olla.

Mul käib tütar parasjagu autokoolis ja vaidlesime. Õpetaja õpetabki, et hiljemalt 2000 pööret vaheta üles. See toob kaasa selle, et laps vahetab käiku nt poole vasakpöörde peal (sest auto ju nõuab!). Tegelt tuleks lasta mootoril ka veits unnata ja suuna muutuste ajal mitte käike vahetada. Esiteks libedal on see ohtlik ja teiseks tõmbab tähelepanu liikluselt eemale. Talvel libedal on selline "tehnika" üldse veits ohtlik. Tütar polnud nõus ja rääkis ökonoomiast. Mida tsiteerisin seepeale Leninit (praktika on tõe kriteerium) ja ütlesin, et ma olen sõitnud 800 tuhat km sedasi paari väikse avariiga. Ühe avariiga on kogu su "ökonoomia" korstnasse lennanud.

Mina pean õigeks sõita ka 2000-st kõrgemate pööretega ja seda "alla 2000" pööret käsitleda tõena ainult siis, kui mootor omab sellistel pööretel jõuvaru, et lahendada tekkivaid ootamatusi. Väikestel mikromootoritel ei maksa niimoodi 1500 pöördega lohistada, õlirõhk muutub juba nadiks. Mul on ühele autole pandud mehhaaniline õlirõhu manomeeter, päris valgustav on seda sõidu ajal jälgida (99% autodest seda ju pole). Peagi saab selgeks, et õlitussüsteem töötab piisava rõhuga (2+ bar) ikka siis, kui mootor juba veits häält teeb, mitte tühikäigust veits kõrgemal lohistades.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Crispy
Liige
Postitusi: 858
Liitunud: 03 Veebr, 2016 14:53
Kontakt:

Re: Autoteema

Postitus Postitas Crispy »

Ma olen vist puhta loll ja ebaökonoomne kuna sõidu ajal pöördeid jälgin ma vaid kõrvaga ja peamiseks seieriks on kiirusemõõdik.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 40222
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Autoteema

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Kui mõnikord peenestada, siis peab jälgima, et mootorit piirajasse ei lase :)
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
AMvA
Liige
Postitusi: 3551
Liitunud: 09 Dets, 2018 20:26
Kontakt:

Re: Autoteema

Postitus Postitas AMvA »

Kapten Trumm kirjutas:Kui mõnikord peenestada, siis peab jälgima, et mootorit piirajasse ei lase :)

MIs sa sellepärast muretsed, ega see see vanakooli auto ei ole mille võis lõhki lasta. Pöörete piiraja tuleb kohe vastu, omal veidi ebameeldiv lihtsalt.
AMvA
Liige
Postitusi: 3551
Liitunud: 09 Dets, 2018 20:26
Kontakt:

Re: Autoteema

Postitus Postitas AMvA »

OLAVI kirjutas:
AMvA kirjutas:... Ehk kas automaatkast hakkab halvemini tööle või tema töö muutub võrreldes auto poest kättesaamise seisuga, kui jätta tarkvarauuendused tegemata?

Sõna "halvemini" on subjektiivne hinnang ja kui omanik "on rahul" siis ju vist pole "halvem"?



Käigukasti töö on täiesti objektiivselt hinnatav, seega?

Muu on selline ümmargune jutt, et ma parem ei kommneteeri.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 40222
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Autoteema

Postitus Postitas Kapten Trumm »

AMvA kirjutas:
Kapten Trumm kirjutas:Kui mõnikord peenestada, siis peab jälgima, et mootorit piirajasse ei lase :)

MIs sa sellepärast muretsed, ega see see vanakooli auto ei ole mille võis lõhki lasta. Pöörete piiraja tuleb kohe vastu, omal veidi ebameeldiv lihtsalt.


Kui tahad võimalikult head kiirendust, siis tuleb käik üles vahetada kriips enne piirajat, mitte lasta piirajasse, mis mõjub umbes samamoodi kui jalg gaasilt võtta või pidurdada. 1980ndate BMW-l näiteks on piiraja täiesti olemas, lisaks 4-kanaliga ABS piduritele, piiratud libisemisega diferentsiaalile jne.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
AMvA
Liige
Postitusi: 3551
Liitunud: 09 Dets, 2018 20:26
Kontakt:

Re: Autoteema

Postitus Postitas AMvA »

Kapten Trumm kirjutas:
AMvA kirjutas:
Kapten Trumm kirjutas:Kui mõnikord peenestada, siis peab jälgima, et mootorit piirajasse ei lase :)

MIs sa sellepärast muretsed, ega see see vanakooli auto ei ole mille võis lõhki lasta. Pöörete piiraja tuleb kohe vastu, omal veidi ebameeldiv lihtsalt.


Kui tahad võimalikult head kiirendust, siis tuleb käik üles vahetada kriips enne piirajat, mitte lasta piirajasse, mis mõjub umbes samamoodi kui jalg gaasilt võtta või pidurdada. 1980ndate BMW-l näiteks on piiraja täiesti olemas, lisaks 4-kanaliga ABS piduritele, piiratud libisemisega diferentsiaalile jne.

Sõidad tänaval niimoodi või? Sa oled siis ju korralik rullnokk :lol:

Mul on rajaautol, millega Audrus käin lihtsam lahendus, rida LEDe, mis veidi enne vahetuskohta järjest põlema lähevad, veidi lihtsam, kui tahoka seierit vahtida.
OLAVI
Liige
Postitusi: 1696
Liitunud: 31 Juul, 2014 0:49
Kontakt:

Re: Autoteema

Postitus Postitas OLAVI »

Kriku kirjutas:
OLAVI kirjutas:Käiguvahetuse tuli on tekitatud vastavalt keskkonnanõuetele.
Arvata võib.

Mis sellise auto mootori seisukohast õigem oleks, kas sõita alla 2000 või 2000-3000 pöördega?

See on kompromissi arvutamine erinevate kahjulike tegurite vahel.

Kui vaadata mootori kulumise seisukohast, siis samal võimsusel töötava mootori (näiteks auto liigutamiseks kiirusel 90km/h on võimsustarve 25kW), väntvõlli 2 korda madalamate pööretega on erisurve nii kepsuliugpindadele ja kolvi poolt silindriseintele 4 korda suurem.
(Ehk kui õli on "väsinud" ja madalatel pööretel on õlirõhk ka madal, siis on oht madalate pööretega vända laagerduse õlikile katkemisele ja vändasaalte töölepingu äkilisele lõppemisele.)

Samal ajal, kui kolb peab 2 korda kiiremini liikuma, on sama (auto)vahemaa läbimisel kolvirõngaste poolt läbitud teekond silindris kaks korda pikem ja seega kolvirõngaste kulumine ka 2x kiirem. Rõngaste kulumine on aeglasem protsess ja selle pärast sõitev auto teepeale tavaliselt äkitselt ei jää.

Kui vaadata diiselauto küttesegu põlemist silindris, siis alla 2000rpm on (kulumata pihustitega) kütuse ja õhu vahekord optimaalne ja seega keskkonna kohalt vaadates oleks see kõige loodustsäästvam.
Aga nagu teada, siis iga asi mis liigub, siis see ka kulub, ja 100 000 sõitnud pihustid ei ole enam sugugi kulumata ja pihustuse kvaliteet ei ole neil enam sama mis uutel pihustitel ning tekitab kütuseudu asemel suuremaid tilkasid.
Mida madalamate pööretega sõita, seda pikem on pihustite pihustuse ajaline pikkus ja seda suuremad kütusetilgad tekkivad. Ehk tõstes mootori pöördeid, paraneb kütuse pihustumine kulunud pihustitega ja seega paraneb põlemine ning tekkib vähem tahma.
(Kaasaegsed kõrge kütusesurvega diislid võivad isegi 5-6 pihustust teha ühe töötakti jooksul.)

Tahmafiltri puhastusprotsessi toimumiseks on vaja, et mootori pöörded oleks üle 2000rpm ja kui võimsa automaatkastiga diiselmootori pöörlemiskiirus sõites 90km/h on alla 2000rpm, siis peab iga mingi aja tagant sõitma maanteel käsitsi valitud käiguga pööretel üle 2000rpm, et mootor saaks tahmapõletusprotsessi teostada.
Ainuke asi, mis jagades paljuneb on teadmised.
Kasutaja avatar
Kriku
Moderaator
Postitusi: 36628
Liitunud: 10 Aug, 2010 18:55
Asukoht: Viljandimaa
Kontakt:

Re: Autoteema

Postitus Postitas Kriku »

Tänan, aga bensiiniga?
Walter2
Liige
Postitusi: 4015
Liitunud: 27 Okt, 2012 22:11
Asukoht: Phuket
Kontakt:

Re: Autoteema

Postitus Postitas Walter2 »

Kui nüüd terminites korrektne olla siis pole olemas bensiinimootoreid vaid termodünaamilise protsessi järgi on tegemist ottomootoritega - bensiin on lihtsalt üks võimalikest kütustest mida neis kasutada saab.
https://www.eki.ee/dict/vsl/index.cgi?Q=ottomootor
Elu on liiga lühike et raisata seda lollide peale tõestamaks et nad on lollid /道德经 (Dàodéjīng)/
Parem olla tark ja rikas kui loll ja vaene...
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 40222
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Autoteema

Postitus Postitas Kapten Trumm »

On selge, et kui nende turbovabade pisikeste ottomootoritega lohistada 1500 pöördega, toimub see omajagu mootori kulumise/tööea arvelt.
Selline roheline värk siis, ärme kütust kuluta, kulutame mootorit.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
slider
Liige
Postitusi: 474
Liitunud: 02 Jaan, 2016 22:51
Kontakt:

Re: Autoteema

Postitus Postitas slider »

Hmm, tundub, et see tühikäigul töristamise õpetamine on sõiduõpetajas ja/või autokoolis kinni. Minu ajal oli mingi veider ökosõidu tund, kus pidi ka linnas 5. koolema aga muidu lubati sõita nii kuidas ikka normaalne on. Sellest tunnist on allergia igasuguse sellise jama vastu, krt mootor peab ikka rõõmsalt suutma vedada :D
Küsisin hiljuti lube teinud inimeselt ka, kas sellist jama neil ka on, ütles, et ei, nemad saavad ikka sõita nii nagu normaalne on.
OLAVI
Liige
Postitusi: 1696
Liitunud: 31 Juul, 2014 0:49
Kontakt:

Re: Autoteema

Postitus Postitas OLAVI »

Kriku kirjutas:Tänan, aga bensiiniga?

Vända ja kolvigrupile mõjuv füüsika on sama nagu eelnimetatud diiselmootoritel.
Ehk nagu Trumm ütles, et ökonoomsus madalatel pööretel on saavutatud raua kulutamise arvelt.

Kui jätta kõrvale karburaatoriga-, monopritsega-, erilisemad keerispõletustehnoloogiaga (lahjakütuse) mootorid ja otse silindrisse pihustusega mootorid siis tänapäeval enamlevinud hargsissepritse puhul pihustatakse kütus kuumale sisselaskeklapile ja sealt aurustuvad ka kulunud pihusti suuremad tilgad ning küttesegu optimaalse põletamisega suuremat probleemi pole.

Omaette teema on vabalthingava, mittemuutuva sisselasketraktiga ja mittemuudetavate nukkvõllidega mootorite suhteliselt kitsas väntvõlli optimaalne pööretevahemik.
Mõistlik on sõita madalamate pööretega aga valides parajalt nii kõrged pöörded, et kui varbaga korraks teravalt gaasi lisada, ei hakkaks mootor piiramise pärast plödisema vaid kiirendaks rõõmsalt.
Ehk foori tagant kiirendades on mõistlik teha kiirendus ja siis vahetada käiku, mitte pikalt madalatel pööretel plödistades "kummi venitada".

Liiga aeglased mootoripöörded kulutavad ka enneaegselt kehemassilisi sidureid.
Ainuke asi, mis jagades paljuneb on teadmised.
OLAVI
Liige
Postitusi: 1696
Liitunud: 31 Juul, 2014 0:49
Kontakt:

Re: Autoteema

Postitus Postitas OLAVI »

AMvA kirjutas:... Ehk kas automaatkast hakkab halvemini tööle või tema töö muutub võrreldes auto poest kättesaamise seisuga, kui jätta tarkvarauuendused tegemata?

Küsisin spetsiaalselt mõnelt inimeselt, kes viimase kahe aasta jooksul on ostnud perre teiseks masinaks uuema, sama marki masina et ka paremini tööle ei pruugi hakata, isegi kui teha uuendusi.
Kurdavad, et uuega on normaalne sõitmine kohe uuest peast täitsa võimatu ja korduva esinduse tülitamisega pole sellele abi saanud.
Et foori tagant startides normaalasendis on gaasipedaali viide kuni 3 sekundit ja kui valida "sport" režiim on tahhomeeter pidevalt 4-5000 juures.
Kui peres on mitu kasutatavat autot, on vahe eriti häirivalt tuntav.
Ainuke asi, mis jagades paljuneb on teadmised.
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 29 külalist