Autotehnikateema

Vaba foorum kus võib arutada mujale mittesobivatel teemadel.
Vasta
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 40175
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Autoteema

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Kui mõnikord peenestada, siis peab jälgima, et mootorit piirajasse ei lase :)
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
AMvA
Liige
Postitusi: 3543
Liitunud: 09 Dets, 2018 20:26
Kontakt:

Re: Autoteema

Postitus Postitas AMvA »

Kapten Trumm kirjutas:Kui mõnikord peenestada, siis peab jälgima, et mootorit piirajasse ei lase :)

MIs sa sellepärast muretsed, ega see see vanakooli auto ei ole mille võis lõhki lasta. Pöörete piiraja tuleb kohe vastu, omal veidi ebameeldiv lihtsalt.
AMvA
Liige
Postitusi: 3543
Liitunud: 09 Dets, 2018 20:26
Kontakt:

Re: Autoteema

Postitus Postitas AMvA »

OLAVI kirjutas:
AMvA kirjutas:... Ehk kas automaatkast hakkab halvemini tööle või tema töö muutub võrreldes auto poest kättesaamise seisuga, kui jätta tarkvarauuendused tegemata?

Sõna "halvemini" on subjektiivne hinnang ja kui omanik "on rahul" siis ju vist pole "halvem"?



Käigukasti töö on täiesti objektiivselt hinnatav, seega?

Muu on selline ümmargune jutt, et ma parem ei kommneteeri.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 40175
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Autoteema

Postitus Postitas Kapten Trumm »

AMvA kirjutas:
Kapten Trumm kirjutas:Kui mõnikord peenestada, siis peab jälgima, et mootorit piirajasse ei lase :)

MIs sa sellepärast muretsed, ega see see vanakooli auto ei ole mille võis lõhki lasta. Pöörete piiraja tuleb kohe vastu, omal veidi ebameeldiv lihtsalt.


Kui tahad võimalikult head kiirendust, siis tuleb käik üles vahetada kriips enne piirajat, mitte lasta piirajasse, mis mõjub umbes samamoodi kui jalg gaasilt võtta või pidurdada. 1980ndate BMW-l näiteks on piiraja täiesti olemas, lisaks 4-kanaliga ABS piduritele, piiratud libisemisega diferentsiaalile jne.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
AMvA
Liige
Postitusi: 3543
Liitunud: 09 Dets, 2018 20:26
Kontakt:

Re: Autoteema

Postitus Postitas AMvA »

Kapten Trumm kirjutas:
AMvA kirjutas:
Kapten Trumm kirjutas:Kui mõnikord peenestada, siis peab jälgima, et mootorit piirajasse ei lase :)

MIs sa sellepärast muretsed, ega see see vanakooli auto ei ole mille võis lõhki lasta. Pöörete piiraja tuleb kohe vastu, omal veidi ebameeldiv lihtsalt.


Kui tahad võimalikult head kiirendust, siis tuleb käik üles vahetada kriips enne piirajat, mitte lasta piirajasse, mis mõjub umbes samamoodi kui jalg gaasilt võtta või pidurdada. 1980ndate BMW-l näiteks on piiraja täiesti olemas, lisaks 4-kanaliga ABS piduritele, piiratud libisemisega diferentsiaalile jne.

Sõidad tänaval niimoodi või? Sa oled siis ju korralik rullnokk :lol:

Mul on rajaautol, millega Audrus käin lihtsam lahendus, rida LEDe, mis veidi enne vahetuskohta järjest põlema lähevad, veidi lihtsam, kui tahoka seierit vahtida.
OLAVI
Liige
Postitusi: 1674
Liitunud: 31 Juul, 2014 0:49
Kontakt:

Re: Autoteema

Postitus Postitas OLAVI »

Kriku kirjutas:
OLAVI kirjutas:Käiguvahetuse tuli on tekitatud vastavalt keskkonnanõuetele.
Arvata võib.

Mis sellise auto mootori seisukohast õigem oleks, kas sõita alla 2000 või 2000-3000 pöördega?

See on kompromissi arvutamine erinevate kahjulike tegurite vahel.

Kui vaadata mootori kulumise seisukohast, siis samal võimsusel töötava mootori (näiteks auto liigutamiseks kiirusel 90km/h on võimsustarve 25kW), väntvõlli 2 korda madalamate pööretega on erisurve nii kepsuliugpindadele ja kolvi poolt silindriseintele 4 korda suurem.
(Ehk kui õli on "väsinud" ja madalatel pööretel on õlirõhk ka madal, siis on oht madalate pööretega vända laagerduse õlikile katkemisele ja vändasaalte töölepingu äkilisele lõppemisele.)

Samal ajal, kui kolb peab 2 korda kiiremini liikuma, on sama (auto)vahemaa läbimisel kolvirõngaste poolt läbitud teekond silindris kaks korda pikem ja seega kolvirõngaste kulumine ka 2x kiirem. Rõngaste kulumine on aeglasem protsess ja selle pärast sõitev auto teepeale tavaliselt äkitselt ei jää.

Kui vaadata diiselauto küttesegu põlemist silindris, siis alla 2000rpm on (kulumata pihustitega) kütuse ja õhu vahekord optimaalne ja seega keskkonna kohalt vaadates oleks see kõige loodustsäästvam.
Aga nagu teada, siis iga asi mis liigub, siis see ka kulub, ja 100 000 sõitnud pihustid ei ole enam sugugi kulumata ja pihustuse kvaliteet ei ole neil enam sama mis uutel pihustitel ning tekitab kütuseudu asemel suuremaid tilkasid.
Mida madalamate pööretega sõita, seda pikem on pihustite pihustuse ajaline pikkus ja seda suuremad kütusetilgad tekkivad. Ehk tõstes mootori pöördeid, paraneb kütuse pihustumine kulunud pihustitega ja seega paraneb põlemine ning tekkib vähem tahma.
(Kaasaegsed kõrge kütusesurvega diislid võivad isegi 5-6 pihustust teha ühe töötakti jooksul.)

Tahmafiltri puhastusprotsessi toimumiseks on vaja, et mootori pöörded oleks üle 2000rpm ja kui võimsa automaatkastiga diiselmootori pöörlemiskiirus sõites 90km/h on alla 2000rpm, siis peab iga mingi aja tagant sõitma maanteel käsitsi valitud käiguga pööretel üle 2000rpm, et mootor saaks tahmapõletusprotsessi teostada.
Ainuke asi, mis jagades paljuneb on teadmised.
Kasutaja avatar
Kriku
Moderaator
Postitusi: 36585
Liitunud: 10 Aug, 2010 18:55
Asukoht: Viljandimaa
Kontakt:

Re: Autoteema

Postitus Postitas Kriku »

Tänan, aga bensiiniga?
Walter2
Liige
Postitusi: 4001
Liitunud: 27 Okt, 2012 22:11
Asukoht: Phuket
Kontakt:

Re: Autoteema

Postitus Postitas Walter2 »

Kui nüüd terminites korrektne olla siis pole olemas bensiinimootoreid vaid termodünaamilise protsessi järgi on tegemist ottomootoritega - bensiin on lihtsalt üks võimalikest kütustest mida neis kasutada saab.
https://www.eki.ee/dict/vsl/index.cgi?Q=ottomootor
Elu on liiga lühike et raisata seda lollide peale tõestamaks et nad on lollid /道德经 (Dàodéjīng)/
Parem olla tark ja rikas kui loll ja vaene...
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 40175
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Autoteema

Postitus Postitas Kapten Trumm »

On selge, et kui nende turbovabade pisikeste ottomootoritega lohistada 1500 pöördega, toimub see omajagu mootori kulumise/tööea arvelt.
Selline roheline värk siis, ärme kütust kuluta, kulutame mootorit.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
slider
Liige
Postitusi: 472
Liitunud: 02 Jaan, 2016 22:51
Kontakt:

Re: Autoteema

Postitus Postitas slider »

Hmm, tundub, et see tühikäigul töristamise õpetamine on sõiduõpetajas ja/või autokoolis kinni. Minu ajal oli mingi veider ökosõidu tund, kus pidi ka linnas 5. koolema aga muidu lubati sõita nii kuidas ikka normaalne on. Sellest tunnist on allergia igasuguse sellise jama vastu, krt mootor peab ikka rõõmsalt suutma vedada :D
Küsisin hiljuti lube teinud inimeselt ka, kas sellist jama neil ka on, ütles, et ei, nemad saavad ikka sõita nii nagu normaalne on.
OLAVI
Liige
Postitusi: 1674
Liitunud: 31 Juul, 2014 0:49
Kontakt:

Re: Autoteema

Postitus Postitas OLAVI »

Kriku kirjutas:Tänan, aga bensiiniga?

Vända ja kolvigrupile mõjuv füüsika on sama nagu eelnimetatud diiselmootoritel.
Ehk nagu Trumm ütles, et ökonoomsus madalatel pööretel on saavutatud raua kulutamise arvelt.

Kui jätta kõrvale karburaatoriga-, monopritsega-, erilisemad keerispõletustehnoloogiaga (lahjakütuse) mootorid ja otse silindrisse pihustusega mootorid siis tänapäeval enamlevinud hargsissepritse puhul pihustatakse kütus kuumale sisselaskeklapile ja sealt aurustuvad ka kulunud pihusti suuremad tilgad ning küttesegu optimaalse põletamisega suuremat probleemi pole.

Omaette teema on vabalthingava, mittemuutuva sisselasketraktiga ja mittemuudetavate nukkvõllidega mootorite suhteliselt kitsas väntvõlli optimaalne pööretevahemik.
Mõistlik on sõita madalamate pööretega aga valides parajalt nii kõrged pöörded, et kui varbaga korraks teravalt gaasi lisada, ei hakkaks mootor piiramise pärast plödisema vaid kiirendaks rõõmsalt.
Ehk foori tagant kiirendades on mõistlik teha kiirendus ja siis vahetada käiku, mitte pikalt madalatel pööretel plödistades "kummi venitada".

Liiga aeglased mootoripöörded kulutavad ka enneaegselt kehemassilisi sidureid.
Ainuke asi, mis jagades paljuneb on teadmised.
OLAVI
Liige
Postitusi: 1674
Liitunud: 31 Juul, 2014 0:49
Kontakt:

Re: Autoteema

Postitus Postitas OLAVI »

AMvA kirjutas:... Ehk kas automaatkast hakkab halvemini tööle või tema töö muutub võrreldes auto poest kättesaamise seisuga, kui jätta tarkvarauuendused tegemata?

Küsisin spetsiaalselt mõnelt inimeselt, kes viimase kahe aasta jooksul on ostnud perre teiseks masinaks uuema, sama marki masina et ka paremini tööle ei pruugi hakata, isegi kui teha uuendusi.
Kurdavad, et uuega on normaalne sõitmine kohe uuest peast täitsa võimatu ja korduva esinduse tülitamisega pole sellele abi saanud.
Et foori tagant startides normaalasendis on gaasipedaali viide kuni 3 sekundit ja kui valida "sport" režiim on tahhomeeter pidevalt 4-5000 juures.
Kui peres on mitu kasutatavat autot, on vahe eriti häirivalt tuntav.
Ainuke asi, mis jagades paljuneb on teadmised.
AMvA
Liige
Postitusi: 3543
Liitunud: 09 Dets, 2018 20:26
Kontakt:

Re: Autoteema

Postitus Postitas AMvA »

OLAVI kirjutas:
AMvA kirjutas:... Ehk kas automaatkast hakkab halvemini tööle või tema töö muutub võrreldes auto poest kättesaamise seisuga, kui jätta tarkvarauuendused tegemata?

Küsisin spetsiaalselt mõnelt inimeselt, kes viimase kahe aasta jooksul on ostnud perre teiseks masinaks uuema, sama marki masina et ka paremini tööle ei pruugi hakata, isegi kui teha uuendusi.
Kurdavad, et uuega on normaalne sõitmine kohe uuest peast täitsa võimatu ja korduva esinduse tülitamisega pole sellele abi saanud.
Et foori tagant startides normaalasendis on gaasipedaali viide kuni 3 sekundit ja kui valida "sport" režiim on tahhomeeter pidevalt 4-5000 juures.
Kui peres on mitu kasutatavat autot, on vahe eriti häirivalt tuntav.


Ei tea, mis autodega need inimesed sõidavad, aga endal kogemus isikliku suht uue Volvoga ja olen sõitnud ka päris uue Baieri toodanguga ning käigukastildele ei ole absoluutselt mitte mingisuguseid etteheiteid.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 40175
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Autoteema

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Mul vennal on suht uus Skoda Superb 1,5 TSI mootoriga ja selle DSG automaadina lohistabki seal 1500 pöörde kandis.
Tõsi, kui vajutada, siis hetkega läheb 2 käiku alla ja tahhomeetri osuti hüppab püsti.

Tänase autotööstuse programmeeritud vanandamise tingimustes ilmselt pole see "öko raua kulumise hinnaga" aga suur häda, sest nagunii iga 3-4a takka võetakse uus auto ja mis vanast saab, sellepärast tootja eriti ei muretse.

Mõistlik on sõita madalamate pööretega aga valides parajalt nii kõrged pöörded, et kui varbaga korraks teravalt gaasi lisada, ei hakkaks mootor piiramise pärast plödisema vaid kiirendaks rõõmsalt.
Ehk foori tagant kiirendades on mõistlik teha kiirendus ja siis vahetada käiku, mitte pikalt madalatel pööretel plödistades "kummi venitada".


Nii on ka taktikaliselt õige, kui tekib ootamatu olukord, on võimsusvaru kohe võtta.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
2korda2
Liige
Postitusi: 1598
Liitunud: 01 Juul, 2014 11:56
Kontakt:

Re: Autoteema

Postitus Postitas 2korda2 »

OLAVI kirjutas:Jutt, et tahmafiltri puhastuseks peavad mootori pöörded olema üle 2000rpm teatud aja jooksul, on jutt kurtidele kõrvadele ja ennem ollakse nõus teenindusse maksma raha tahmafiltri põletamise või selle mahavõtmise eest.
---
Tahmafiltri puhastusprotsessi toimumiseks on vaja, et mootori pöörded oleks üle 2000rpm ja kui võimsa automaatkastiga diiselmootori pöörlemiskiirus sõites 90km/h on alla 2000rpm, siis peab iga mingi aja tagant sõitma maanteel käsitsi valitud käiguga pööretel üle 2000rpm, et mootor saaks tahmapõletusprotsessi teostada.

Minu praegune HMD on minu käes olnud 9 aastat. Ostsin kolmesena kui 150k oli kellal. 300K hakkab täis saama. 90ga maanteel liikudes on pöörded 1600 ligi. Selle 9 aasta jooksul pole filtrit pidanud vahetama. Mitte kordagi pole isegi filtri tuli põlema läinud. Olen lasknud korduvalt teenindustes kontrollida ja alati on öeldud - põletab korrektselt. Esimesed "teatud aega üle 2000 rpm" sõidud sain kirja alles nüüd, kui Tallinna-Tartu teele tulid uued 120kmh lõigud. Sõbral on paar aastat uuem masin. Läbisõit tema käes suuremgi. Sama häda - kiirust ei ületa aga tahmafiltrit vahetama ei pea.
Tõe kriteerium olla praktika - ma väidan, et tugev enamus diisliomanikke ei käi spetsiaalselt maanteel filtrit puhtaks puhumas, pöörded punases. Piisab täiesti sellest, kui teed kuus vähemalt ühe tunnise sõidu maanteel. Enamusel tänapäeva diislitel aga 90-ga maanteel kulgedes pöörded 2000ni ei ulatu.
Kui filter on juba hädas ja tuli põleb - vaat siis on tõesti vaja maanteel paarutada.
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 43 külalist