Lennuväelaste väljaõppest

Sõjaväelised erialad. Elutsükkel väljaõppest kuni reservist kustutamiseni. Nii nippidest kui ka relvadest/vahenditest.
Vasta
Hukatus
Liige
Postitusi: 1221
Liitunud: 02 Mär, 2006 21:40
Kontakt:

Vene-Ukraina sõda

Postitus Postitas Hukatus »

Kapten Trumm kirjutas: 16 Juun, 2022 10:12 Lugege nt Vello Loemaa raamatut, kes lendas ka taolistel lennukitel.
Kui vaadata neid olukirjeldusi polügoonilt, siis nii väikese objekti nagu rühm tabamine oli suhteliselt õnne asi.
Need ajast ja arust teadmised ei päde. Tänapäev on selline, kus tsiviildroonidega on võimalik vaenlast väga hästi jälgida, suruda vastane maha näiteks täpse suurtükitulega ja samal ajal poetada tossava vastase tehnika keskele ka paar lennukipommi.
_dumbuser_
Liige
Postitusi: 2000
Liitunud: 14 Jaan, 2011 0:37
Asukoht: Viimsi
Kontakt:

Re: Vene-Ukraina sõda

Postitus Postitas _dumbuser_ »

Hukatus kirjutas: 16 Juun, 2022 23:34
Kapten Trumm kirjutas: 16 Juun, 2022 10:12 Lugege nt Vello Loemaa raamatut, kes lendas ka taolistel lennukitel.
Kui vaadata neid olukirjeldusi polügoonilt, siis nii väikese objekti nagu rühm tabamine oli suhteliselt õnne asi.
Need ajast ja arust teadmised ei päde. Tänapäev on selline, kus tsiviildroonidega on võimalik vaenlast väga hästi jälgida, suruda vastane maha näiteks täpse suurtükitulega ja samal ajal poetada tossava vastase tehnika keskele ka paar lennukipommi.
Jutt on ühe konkreetse lennuki kasutamise kogemusest. Mis see droon siia puutub ?
mart2
Liige
Postitusi: 5127
Liitunud: 22 Juun, 2014 19:52
Kontakt:

Vene-Ukraina sõda

Postitus Postitas mart2 »

_dumbuser_ kirjutas: 17 Juun, 2022 0:12... Jutt on ühe konkreetse lennuki kasutamise kogemusest. ...
30 aastat tagasi polnud Loemaal kasutada tänapäevaseid side-, vaatlus- ja sihtimisseadmeid.
Muidugi on huvitav tema kogemus ründelennukite kasutamise osas, sest tegemist on õppinud (ja teeninud) hävituslenduriga ... :scratch:
Paljude raamatute lugemine teeb inimese palju lugenud isikuks, kuid ei pruugi teha teda targaks...
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 40072
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Vene-Ukraina sõda

Postitus Postitas Kapten Trumm »

30 aastat tagasi polnud Loemaal kasutada tänapäevaseid side-, vaatlus- ja sihtimisseadmeid.
Muidugi on huvitav tema kogemus ründelennukite kasutamise osas, sest tegemist on õppinud (ja teeninud) hävituslenduriga ...
UKR lennukitel (pean silmas Su-24 ja-25) pole samuti mingeid tänapäevaseid seadmeid, nende varustatus on analoogne sellega, mis 80ndate lõpus NSVL lennuväes kasutusel oli.

Väiksemõõduliste sihtmärkide avastamiseks on seal tänaseni kasutusel "sensor eyeball", mida oluliselt mõjutab nii nähtavus kui ka kabiiniklaasi kvaliteet ja rohke raamistik ning varjav lennuki nina. Vene kabiiniklaasi kvaliteet on selline, et kui lennukid on seisnud õues, on see muutunud õllepudeli taoliseks.

Su-25 on puhtalt visuaalnähtavuse lennuk ja Su-24 on küll formaalselt "Igailma lennuk" (ninas on 2 radarisüsteemi, üks madala pimelennu ja teine sihtmärkide otsimiseks), kuid see pelab pigem suuremate märkide nagu sild, lennukiangaar jne leidmiseks. Su-25 ninas on vaid telekaamera ja laserkaugusmõõja (juba visuaalselt leitud sihtmärgi pihta sihtimiseks). Antud seadmestik on analoogne lennukil Su-17M4 kasutatuga (millel lendas Loemaa), ainus vahe Su-25 kasuks on parem nähtavus allapoole lennusuunas (tuleneb allapoole käänatud ninast).

Ründelennukid tulid NSVLs kasutusele 80ndatel A-stani sõja käigus (neid katsetati sõja ajal)
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
mart2
Liige
Postitusi: 5127
Liitunud: 22 Juun, 2014 19:52
Kontakt:

Re: Lennuväelaste väljaõppest

Postitus Postitas mart2 »

Väidetavalt tulid SU-25-d Bulgaariast ja Georgiast. Esimeste lennukid läbisid moderniseerimise Valgevenes 2021 ja teise omad esmase (koos Iisraeliga) 2004 ning 2021 kaasajastati elektroonika ka kohapeal.
https://mezha.media/en/2022/05/26/it-se ... usual-way/
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_S ... _operators

Pole mõtet targutada 80-ndate tasemest.
Lõpp.
Paljude raamatute lugemine teeb inimese palju lugenud isikuks, kuid ei pruugi teha teda targaks...
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 40072
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Lennuväelaste väljaõppest

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Nende Ida-Euroopa Su-25 programmides kulub raha peamiselt lennuki lennukõlblikkuse pikendamiseks ehk mootorite ja plaaneri remondiks. Lisanduvad võimed on tühised, Bulgaaria Su-25 on endiselt hea nähtavuse lennuk, tegutsemiseks visuaalnähtavuse piires.
The avionics upgrade includes the installation of two new radios, a new navigation system with a GPS/GLONASS satellite receiver, enhancing the informations that pilots need to accomplish their missions, an upgraded flight data recorder, a digital audio/video recorder, a new Head Up Display, providing a field of view double that of the old electro-optical sight, and multi-functional cockpit displays used to display a digital map and flight, navigation and tactical informations.
http://en.aviation-report.com/upgraded- ... -frogfoot/

Mingeid sensoreid leidmaks maastikult maskeeritud sihtmärke, isegi termokaameraid, ei paigaldatud.

Ja noh, teema "80ndate tase" algas Su-24st, mida pole UKR-le keegi andnud (sest neid pole anda) ja mis UKR-s on saanud pisemaid täiendusi stiilis "panime NATO raadio vene oma asemele".
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Hukatus
Liige
Postitusi: 1221
Liitunud: 02 Mär, 2006 21:40
Kontakt:

Re: Vene-Ukraina sõda

Postitus Postitas Hukatus »

_dumbuser_ kirjutas: 17 Juun, 2022 0:12Jutt on ühe konkreetse lennuki kasutamise kogemusest. Mis see droon siia puutub ?
Oeh, kas pea tõesti ei võta?
Kui Vietnamis üritati pimesi tuimalt džunglit pommitada siis tänapäeval on võimalik vaenlast avastada tsiviildroonidega ja edastada täpne info lenduritele, kui muud võimalust vaenlase markeerimiseks pole siis kasvõi tagasihoidlik suurtükilöök, suitsusammaste piirkonda saab isegi arhailise ründelennukiga tabada. Selle asemel, et sihtmärgi kirjelduseks on, et pommita sinna kuhugi keset metsa.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 40072
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Lennuväelaste väljaõppest

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Küsimus oli punktmärkide tabamises, 1x1 km ala vaippommitamine polekski küsimus.
Kui sihtmärk on markeeritud ja nähtavus hea, siis ei näegi niiväga probleemi.
Probleemid algavad siis, kui eriti märgatav pole. Või on väike.
Lugege seda Loemaa raamatut, mis asju selliste näiliselt elementaarsete rünnakutega esines, täitsa rahuaja rahulikes oludes. I-le pani täpi olukirjeldus kuskilt polügoonilt, kus Su-24 meeskond suutis laserjuhitava 1500 kg lennukipommi panna kilomeeter märgist mööda. Ju polnud märk siis ikkagi neoonkollast värvi ja vilkuvate tuledega, vaid operaator markeeris laseriga vale asja. Su-17M4 ja Su-25 sihtimisaparatuurid on üsna võrreldavad. Näha on vähe, kiirused on suured ja pole mingeid võlutoimelisi FLIR tüüpi asjakesi sihtmärgi leidmiseks suitsust, tolmupilvest, hommikusest udust. NSVL perioodil lahendati neid tabamistäpsuse probleeme tuumapommiga või suure arvu lennukite rünnakuga (keegi ikka tabab).

Näiteks F-16 või A-10 puhul on asi lihtne. Kasutad raketti AGM-65 Maverick, raketi enda ninas on termokaamera. Nihutad pilti vasakule-paremale- ahhaa, paistabki tanki soojusjälg, lukustad, lasked raketi lendu, seejärel juhis vastu paremat põlve, siis vastu istet (järsk 90 kraadine pööre), peibutised lendu ja minek.

Su-24 ja 25 puhul asendavad sama asja lollmoonad, mittejuhitavad raketid ja pommid (enamasti, ka venelastel). Keegi sinu eest seda tanki üles ei leia ja lennukil pole ka vastavaid seadmeid. Pead ise oma silmaga nägema, võtad ta sihikule, arvuti korrigeerib ise (laserkaugusmõõtja abil) sihtimispunkti ja voilaa, 1500 m kauguselt või isegi lähemalt lased oma raketiparve lendu (kui selleks ajaks sulle Stinger kümpi pole juba tulnud), ärapööramine toimub juba sihtmärgi kohal, kus sind tulistab kõik, mis tulistada saab, AK-74-st Stingerini.

Loomulikult popid HUD-id ja GPS-vidinad lihtsustavad elu (kuid ka kaart põlvel saab), aga need ei lahenda peamist probleemi - sihtmärgi visuaalse nägemise vajadust. Loomulikult juhin ka tähelepanu kiirusele, millega kogu ooper toimub. Tanki tunneb ära ehk 3 km eemalt, kiirusel 300 m/sek (ÕT alas ei tehta aeglast lendu ega tiirutata sihtmärgi kohal) jääb sulle 1500 meetrit ehk 5 sekundit, misjärel tuleb hakata rebima juhist, lükata vasak käsi ette ja puistada tõrvikuid, et mitte ise sinna tanki tõrvale maha sadada.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 40072
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Vene-Ukraina sõda

Postitus Postitas Kapten Trumm »

UKR avaldas infot HARM-i kasutamisest MiG-29 pardalt.
Nagu näha, Garmini tsiviil-GPS-id on kasutusel ka seal. HUD-i ees olev nutiseade ei ole arusaadava tähendusega.

https://forte.delfi.ee/artikkel/1200589 ... sutamisest

Pilt

Jääme siis ootama samasugust fotot AIM-120 laskmisest. Laskmise hetkel on kiirus umbes 670 kmh (vt kiirusnäitaja selle ringi all).

Edit: paremast tahavaatepeeglist paistab ka teise HARMi esimene stabilisaator. Selle (kerepoolsema) pülooni küljes on tavaliselt R-27d, kuid R-27 see pole (sellel on väljaspoole laiemaks muutuvad esimesed tiivad). Teine rakett, mille nina paistab, on R-73. Väljalastava raketi kohal armatuurlaual paistab olevat lenduri lapse antud talisman-mängukaru. Loodetavalt ikka korralikult kinnitatud. 8)
Viimati muutis Kapten Trumm, 30 Aug, 2022 13:29, muudetud 1 kord kokku.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Walter2
Liige
Postitusi: 3979
Liitunud: 27 Okt, 2012 22:11
Asukoht: Phuket
Kontakt:

Vene-Ukraina sõda

Postitus Postitas Walter2 »

Kapten Trumm kirjutas: 30 Aug, 2022 12:29 UKR avaldas infot HARM-i kasutamisest MiG-29 pardalt.
Laskmise hetkel on kiirus umbes 670 kmh (vt kiirusnäitaja selle ringi all).
GPS järgi oleks nagu 779 km/h..
Elu on liiga lühike et raisata seda lollide peale tõestamaks et nad on lollid /道德经 (Dàodéjīng)/
Parem olla tark ja rikas kui loll ja vaene...
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 40072
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Vene-Ukraina sõda

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Walter2 kirjutas: 30 Aug, 2022 14:47
Kapten Trumm kirjutas: 30 Aug, 2022 12:29 UKR avaldas infot HARM-i kasutamisest MiG-29 pardalt.
Laskmise hetkel on kiirus umbes 670 kmh (vt kiirusnäitaja selle ringi all).
GPS järgi oleks nagu 779 km/h..
Lennukil ongi erinevaid kiirusi, kiirus maapinna suhtes, kiirus õhuvoolu suhtes jne.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
_dumbuser_
Liige
Postitusi: 2000
Liitunud: 14 Jaan, 2011 0:37
Asukoht: Viimsi
Kontakt:

Re: Vene-Ukraina sõda

Postitus Postitas _dumbuser_ »

Walter2 kirjutas: 30 Aug, 2022 14:47
Kapten Trumm kirjutas: 30 Aug, 2022 12:29 UKR avaldas infot HARM-i kasutamisest MiG-29 pardalt.
Laskmise hetkel on kiirus umbes 670 kmh (vt kiirusnäitaja selle ringi all).
GPS järgi oleks nagu 779 km/h..
Pole mitte mingit mõtet vaielda tegelasega, kes MITTE KUNAGI ei eksi ja teab absoluutselt kõike absoluutselt igast asjast.
Kasutaja avatar
lamba-ants
Liige
Postitusi: 427
Liitunud: 25 Juul, 2022 14:48
Kontakt:

Vene-Ukraina sõda

Postitus Postitas lamba-ants »

_dumbuser_ kirjutas: 30 Aug, 2022 17:50
Walter2 kirjutas: 30 Aug, 2022 14:47
Kapten Trumm kirjutas: 30 Aug, 2022 12:29 UKR avaldas infot HARM-i kasutamisest MiG-29 pardalt.
Laskmise hetkel on kiirus umbes 670 kmh (vt kiirusnäitaja selle ringi all).
GPS järgi oleks nagu 779 km/h..
Pole mitte mingit mõtet vaielda tegelasega, kes MITTE KUNAGI ei eksi ja teab absoluutselt kõike absoluutselt igast asjast.
Trummil on õigus siinkohal. Kiiruste erinevusest pikemalt, koos valemitega - https://aviation.stackexchange.com/ques ... ator-speed
AMvA
Liige
Postitusi: 3529
Liitunud: 09 Dets, 2018 20:26
Kontakt:

Re: Vene-Ukraina sõda

Postitus Postitas AMvA »

Kapten Trumm kirjutas: 30 Aug, 2022 15:19
Walter2 kirjutas: 30 Aug, 2022 14:47
Kapten Trumm kirjutas: 30 Aug, 2022 12:29 UKR avaldas infot HARM-i kasutamisest MiG-29 pardalt.
Laskmise hetkel on kiirus umbes 670 kmh (vt kiirusnäitaja selle ringi all).
GPS järgi oleks nagu 779 km/h..
Lennukil ongi erinevaid kiirusi, kiirus maapinna suhtes, kiirus õhuvoolu suhtes jne.
Lennuki põhikiirus on siiski õhuvoolu suhtes, see kiirus maapinna suhtes on lihtsalt "nice to have"
Lemet
Liige
Postitusi: 19914
Liitunud: 12 Apr, 2006 15:49
Kontakt:

Re: Lennuväelaste väljaõppest

Postitus Postitas Lemet »

Lennuki põhikiirus on siiski õhuvoolu suhtes, see kiirus maapinna suhtes on lihtsalt "nice to have"
Teemaks olev GPS mõõdab siiski kiirust nimelt maapinna suhtes. Ja pikka aega .fikseeriti kiirusrekordeid nimelt maapinnal fikseeritud miili läbimisee põhjal.
Errare humanum est-aga veel inimlikum on selle teise kraesse väänamine...
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 4 külalist