Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie - Poola lennundusmuuseum Krakovis

Militaarmuuseumid, -ekspositsioonid, -kollektsioonid -- kuidas iganes keegi neid nimetada tahab.
Vasta
toomas tyrk
Site Admin
Postitusi: 5378
Liitunud: 16 Dets, 2003 11:32
Kontakt:

Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie - Poola lennundusmuuseum Krakovis

Postitus Postitas toomas tyrk »

Lõpuks sai üle mitme-setme aasta plaanitud külaskäik ära tehtud. Krakovi muuseum on mul nimekirjas juba vähemalt 4 aastat, kui mitte rohkem, aga seni pole õnnestunud sobivat tükki ajast hammustada.

Miks Krakov? Krakov on mind paelunud juba ammu nende I m-s lennukite kollektsiooni tõttu. Nimelt oli Saksamaal Berliinis selline muuseum nagu Deutsche Luftfahrt Sammlung, kus oli päris palju nii saksa kui trofee-lennukeid I maailmasõjast. Mõned lennukid ka veel varasemast ajast, mõned hilisemast. 1944. aastal evakueeriti muuseumi kollektsioon Czarnków'i linna Poolas (sel ajal Scharnikau, ja osa Suur-Saksamaast). Sõja lõppedes linn tagastati Poolale (oli osa Poola vabariigist ka 1919-39), ja koos linnaga ka lennukid. Poolakad lennukeid sakslastele tagasi ei andnud, need seisid kuni 1963. a erinevates ladudes.

1963. aastal suleti Krakovis Rakowice lennuväli ning seal hakati rajama Poola lennundusmuuseumi. Muuseum avati järgmisel aastal, kuid esialgu I m-s aegseid lennukeid ei demotud. Need oli omal ajal juba evakueerimiseks koost lahti võetud. 19 aastat mitte just väga pädevates hoiutingimustes oli ka oma töö teinud. Alles alates 2000. aastatest hakati ka neid vanemaid lennukeid korda seadma ning neist sai osa näitusest. (II m-s aegsed trofeed, mis olid ka osa samast kollektsioonist, leidsid oma tee väljapanekuni veidi varem).

2014. aasta juulis avati eraldi I m-s lennukite hall, kus aga on koondatud vaid osa sellest saksa kollektsioonist. Osa lennukeid leiab mujalt (millest hiljem pikemalt).

BTW - seda Deutsche Luftfahrt Sammlung'i on nimetatud ka Göringi kollektsiooniks, mis aga ei ole 100% tõde. Tegemist oli ikka riikliku muuseumiga, kuid Göring oli selle kogu ülalpidamisele ning täiendamisele igati kaasa aidanud.

Esimene pilt siis "justkui" Göringi kollektsioonist. Mis muidugi ei sisalda kõiki Deutsche Luftfahrt Sammlungi lennukeid.
goering.jpg
Järgneb...
toomas tyrk
Site Admin
Postitusi: 5378
Liitunud: 16 Dets, 2003 11:32
Kontakt:

Re: Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie - Poola lennundusmuuseum Krakovis

Postitus Postitas toomas tyrk »

Sinna I m-s halli väravaehitise poolt sisenedes on kohe kaks Eesti jaoks olulist lennukit.

Esiteks Sopwith Camel, mis on küll maaversioon, mitte Ship's Camel, nagu eestlastel oli.
IMG_4013.JPG
Teisel pool natuke edasi on aga M-15 vesilennuk, mille sakslased olla saanud sõjasaagiks 1917 Kuressaares.
IMG_20220708_140351.jpg
Huvitav on aga see, et see M-15 oli neil päris pikalt kollektsioonis kirjas kui M-9. Ilmselt alles restaureerides saadi aru, et ei ole.

Mudeli ehitajatele ka mootor lähemalt (peamine erinevus M-9 ja M-15 vahel).
IMG_20220708_142650.jpg
Ja kõik need armsad trossid seal pöörde- ja kõrgustüüride juures...
IMG_20220708_142706.jpg
Järgneb...
toomas tyrk
Site Admin
Postitusi: 5378
Liitunud: 16 Dets, 2003 11:32
Kontakt:

Re: Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie - Poola lennundusmuuseum Krakovis

Postitus Postitas toomas tyrk »

Ülejäänud seal I m-s hallis olevad lennukid on kõik sakslased.

Aviatik C.III
IMG_4015.JPG
Aviatiku ees on kere tekstiil sellisel kujul, mis ta enne taastamist oli. Tiib on seal seina ääres eraldi ja kangaga katmata.

Albatros C.I
IMG_4019.JPG
IMG_4018.JPG
toomas tyrk
Site Admin
Postitusi: 5378
Liitunud: 16 Dets, 2003 11:32
Kontakt:

Re: Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie - Poola lennundusmuuseum Krakovis

Postitus Postitas toomas tyrk »

LFG Roland D.VIb
IMG_20220708_140655.jpg
Ja veel üks ka eestlastel kasutada olnud lennukimark DFW C.V
IMG_20220708_143015.jpg
IMG_20220708_143023.jpg
IMG_20220708_143044.jpg
Nagu viimastest piltidest näha - elu on seal üsna kitsas ja tervet lennukit igakord pildi peale püüda ei õnnestugi. Kusjuures see I m-s hall oli veel üks kõige lahedamaid. S.t. ruumi kõige rohkem.
toomas tyrk
Site Admin
Postitusi: 5378
Liitunud: 16 Dets, 2003 11:32
Kontakt:

Re: Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie - Poola lennundusmuuseum Krakovis

Postitus Postitas toomas tyrk »

Üks taastatud I m-s aegne sakslane on ka väljaspool seda I m-s halli.

Albatros B.II on taastatud Poola värvides ja väljas värava- e. peahoones. Poolakad kasutasid neid oma lennuväe algusaastail samuti õppelennukitena (nagu ka sakslased), seepärast siis otsustati taastada Poola värvides.
IMG_4021.JPG
toomas tyrk
Site Admin
Postitusi: 5378
Liitunud: 16 Dets, 2003 11:32
Kontakt:

Re: Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie - Poola lennundusmuuseum Krakovis

Postitus Postitas toomas tyrk »

Nagu juba mainisin - mitte kõik Deutsche Luftfahrt Sammlung'i lennukid pole taastatud. Osa ilmselt juba lagunenud ka üle sellise piiri, et taastamine pole mõtekas. Mõned ehk veel ootavad oma aega.

Kuna aga tegemist on tõeliselt haruldaste ning väärtuslike lennukitega, siis mitmed vrakid on konserveeritud ja välja pandud selliselt nagu nad on. Pool ühest angaarist oli selliste konserveeritud lennukite all.

He 5f vesilennuk. Esimesel pildil pontoonid (ja mingi teise lennuki ülatiib).
IMG_3996.JPG
Teisel lennuki kere.
IMG_3997.JPG
Levavasseur Antoinette. Ilmselt selle kogu vanim lennuk.
IMG_3999.JPG
Geest Möve IV. See on ka veel enne ilmasõda ehitatud.
IMG_4001.JPG
AEG Wagner Eule. Samuti enne esimest ilmasõda ehitatud.
IMG_4005.JPG
Albatros L.101. Ilmasõdade vahel ehitatud treeninglennuk.
IMG_4002.JPG
Ainuke valminud Messerschmitt ME 209V1 rekordlennuk.
IMG_4008.JPG
toomas tyrk
Site Admin
Postitusi: 5378
Liitunud: 16 Dets, 2003 11:32
Kontakt:

Re: Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie - Poola lennundusmuuseum Krakovis

Postitus Postitas toomas tyrk »

Samas hallis, kus need konserveeritud romud on, on teine pool tihkelt täis erinevaid lennukimootoreid. Ilmselgelt on osa neist pärit samuti Deutsche Luftfahrt Sammlung'i lennukeilt, aga kogu on täiendatud ka hulga pealesõja mootoritega, kuni tänapäevaste reaktiivmootoriteni välja.

See pool halli oli neid mootoreid nii tihedalt täis pakitud, et kõiki ei saanud korralikult vaadatagi, pildistamisest rääkimata. Väljas oli suurusjärk 100+ mootorit ja mina tegin enda tarbeks klõpsud ehk paarikümnest vanemast ja mulle rohkem huvi pakkunust. Siia postitan veel vähem.

Levavasseur Antoinette V-8 mootor. Lennuki jäänustest oli pilt eelmises postituses. Mootori juures oli kirjas, et tegemist muuseumi vanima mootoriga.
IMG_3925.JPG
Sunbeam Mohawk. Sellised olid ka Short 184 lennukeil, milliseid 8 tk teatavasti kasutas ka Eesti lennuvägi.
IMG_3930.JPG
Clerget 9B. Leidis samuti kasutust ka Eesti lennuväes.
IMG_3934.JPG
Maybach Mb IVa. Algselt tsepeliinidele konstrueeritud, aga Eesti Sablatnig P.III lennukid kasutasid ka Maybach'i mootoreid.
IMG_3938.JPG
Benz IVd. Benz IV oli kasutusel praktiliselt kõigil Eesti lennuväes olnud saksa päritolu lennukeil.
IMG_3942.JPG
Salmson 9Z. Omapärane konstruktsioon - vesijahutusega tähtmootor. Oli peal ka esimesel Eesti värvides lennanud lennukil Farman HF.30
IMG_3944.JPG
IMG_3945.JPG
Gnome-Rhône 9Ab, mis on Bristol Jupiteri Prantsusmaal toodetud meetermõõdustikus koopia. Eestis kasutasid Potez'id veidi võimsamaid 9Ac ja 9Ad mootoreid (brittide jaoks olid need kõik Jupiter IV), Bristol Bulldogid 9Asb (Jupiter VI) ja 9Asc (Jupiter VII) mootoreid.
IMG_3955.JPG
Armstrong-Siddeley Genet Major IV. Eesti lennuväes olid Avro Avianid nendega, samuti said kolm esimest ÕGL\PON-1 lennukit. Tõsi - eestlased kasutasid Genet Major I versiooni.
IMG_3961.JPG
Rolls-Royce Kestrel IIS. Olid peal eestlaste ostetud Hawker Hart lennukeil.
IMG_3965.JPG
PZL Pegaz VIII oli Bristol Mercury Poolas toodetud litsentsversioon (tegelikult tootsid poolakad Mercury'st erinevaid versioone). Eestlaste Letov Š-228 lennukid olid varustatud analoogsete Gnome-Rhône Mercure VII mootoritega.
IMG_3981.JPG
Siinkohal tõmban mootoritele joone alla, aga seal saalis olid esindatud ka kõik olulised II m-s aegsed mootorid, jne jne...

Edit: foorumimootor keerab eelvaates osa pilte millegipärast külili. Kui pildi peal klõpsata, siis näeb ikka õiget pidi pilti.

Järgneb...
toomas tyrk
Site Admin
Postitusi: 5378
Liitunud: 16 Dets, 2003 11:32
Kontakt:

Re: Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie - Poola lennundusmuuseum Krakovis

Postitus Postitas toomas tyrk »

Omamoodi naljakas oli ka see, et me sisenesime suurde angaari (ehk peamisesse näitusehalli) tagumisest uksest. Välisekspositsiooni poolt. Ning kohe esimene lennuk, mis selle ukse kõrval nurgas seisis, oli jälle endine Deutsche Luftfahrt Sammlung'i eksponaat.

Ainuke säilinud Curtiss Hawk II hävituslennuk.
IMG_3815.JPG
Udet ostis omal ajal USAst kaks relvastamata Hawk II. Kuna ametlikult Luftwaffe't siis veel ei eksisteerinud, võeti need arvele tsiviillennukitena. Üks neist kukkus 1934 puruks, lennukit piloteerinud Ernst Udet jõudis välja hüpata. Teine jäi edasi kasutusse ning esines paljudel lennushow'del. Ja lõpuks jõudis DLS'i kogusse. Poolakad taastasid Berliini olümpia aegsetes värvides.

Hawk'i kõrval on aga RWD-13, mis ei ole DLS'i päritolu. Lennukil põgeneti 1939. a Saksa okupatsiooni eest Rumeeniasse ning see tagastati peale sõja lõppu. Oli ka siis veel aastaid lennuklubide kasutuses, enne kui muuseumi jõudis.
IMG_3849.JPG
Sama saatusega RWD-21. Sõja ajal kasutasid rumeenlased lennuväljaõppeks, peale sõda jälle poolakad.
IMG_3850.JPG
Kaks järgmist poolakat jõudsid Krakovi aga jälle läbi DLS'i kogu. Sakslaste trofeed, mis 1939 Berliini viidi ning rahvale vaatamiseks välja pandi.

PWS-26 treeninglennuk. Sakslased viisid Varssavist Berliini, aga peale sõda võtsid poolakad selle veel kasutusse ning oli purilennukite puksiirlennukiks, enne kui muuseumi jõudis.
IMG_3853.JPG
P-11c hävituslennuk. Selle kohta saab isegi öelda, et jõudis koju tagasi. Kuulus Krakovis baseerunud 121. hävituslennuväe eskadrilli. Viidi Berliini väljanäitusele ja nüüd tagasi Krakovis.
IMG_3855.JPG
toomas tyrk
Site Admin
Postitusi: 5378
Liitunud: 16 Dets, 2003 11:32
Kontakt:

Re: Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie - Poola lennundusmuuseum Krakovis

Postitus Postitas toomas tyrk »

Rohkem DLS'i lennukeid ei tule. Luban.

Järgmine eksampel P-11c kõrval on ka huvitav - Caudron CR 714 hävituslennuk, ja pealegi veel soome värvides. See on poolakatele pika-ajalisele hoiule antud Soome Päijat-Hämee lennundusmuuseumi poolt.
IMG_3860.JPG
CR 714 oli välimuselt kena, aga sisluliselt ebaõnnestunud hävituslennuk. Nn kerge hävituslennuki kontseptsiooni kehastus. Prantslased kinkisid Talvesõja ajal Soomele 6 sellist lennukit, soomlased kasutasid neid vaid treeninglennukitena. Rindele need ei jõudnud.

See konkreetne lennuk oli pärast lennukõlbmatuks muutumist kasutusel lennumehaanikute koolis õppevahendina, kust siis see Hämee muuseum ta üles korjas ning korda tegi. Poolakad olid lennukist aga huvitatud seetõttu, et 1940. aasta suvesõja ajal Prantsusmaal tegutses ka üks poolakate eskadrill neil lennukeil. GC I/145, väidetavalt tulistasid alla 8 saksa lennukit.

Edasi tuleb juba rohkem klassikat.

Messerschmitt BF-109G-6
IMG_3857.JPG
Spitfire Mk. XV LF muidugi Poola eskadrilli värvides (308 Krakovi nim. eskadrill). Lennuk saadi brittidelt vahetuskaubana Airco DH 9 vraki vastu, mis praeguseks on ka taastatud ja Hendonis väljas. Mida kunagi seal ka nähtud ja pildistatud. Alles nüüd sain teada, kust see DH 9 pärit on. Aga nagu lubatud - rohkem DLS'i lennukite pilte ei tule. Spitfire on siin.
IMG_3908.JPG
Üle Spitfire'i ja Messerschmitt'i ka Ju 52/3m. Paremal on veel näha Texan õppelennuk.
IMG_3865.JPG
Suurtest lindudest on seal veel väljas C-47.
IMG_3877.JPG
Ja Tu-2S
IMG_3870.JPG
Kui tervet lennukit pole, siis käivad ka tükid. Airacobra tiib ja stabilisaator.
IMG_3817.JPG
IMG_3821.JPG
jne. jne...
toomas tyrk
Site Admin
Postitusi: 5378
Liitunud: 16 Dets, 2003 11:32
Kontakt:

Re: Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie - Poola lennundusmuuseum Krakovis

Postitus Postitas toomas tyrk »

Hakkaks tasapisi otsi koomale tõmbama. Krakovis sai küll vaadatud ja pildistatud palju rohkem, kui siia üles olen riputanud. Aga kogu avastamisrõõmu ei saa ju teistelt ka ära võtta. Pealegi - tegelikult jäi meil ka kogu kollektsioonile tiir peale tegemata.

Viimased teaser'id. Algatuseks midagi veel 2. m-s ajast. Po-2NLB
IMG_3823.JPG
Midagi samast ajajärgust, aga juba sõja järelt. Avia B-33 (Tšehhoslovakkias toodetud Il-10).
IMG_3841.JPG
de Havilland Vampier FB.6
IMG_3876.JPG
See on suhteliselt hiljutine lisandus kollektsiooni ja ei teagi mis alusel ja mille vastu vahetatud. Veel 2018. a tehtud videol seisis see väljas ja nägi pisut väsinud välja. Praeguseks on facelift tehtud ja lennuk ilusti katuse all.

de Havilland Sea Venom FAW.21. Samuti suht hiljutine lisa kollektsiooni. Lennuk oli pikka aega Imperial War Museumi ekspositsioonis Londonis, 2013 kolis Krakovi.
IMG_3901.JPG
Mille vastu vahetati või mis puhul hoiule anti - jälle mulle teadmata.

Aga nagu juba mainitud - erinevaid lennukeid on seal veel ja veel. Täiesti kajastamata on mul Poola 2. m-s järgne lennukiehitus, mis on ikka päris põhjalikult esindatud, vaid ainueksemplaridena valminud prototüüpideni välja. Kuna ilm keeras vihmale, siis suuresti jäi vaatamata välisekspositsioon, kus on väljas kümneid lennukeid. Vaatasime vaid angaaride ümbruses olnuid, "MiG'ide allee" jms jäi vaatamata. Lisaks oli seal ka väljas veidi õhutõrjet (S-75, S-125, 2K12 "Kub") ja ühte aianurka oli millegipärast isegi paar haubitsat veeretatud.

Aga midagi peab igaühele ka endale jääma. Pealegi - nagu aru võib saada, siis muuseum elab. Asjad, mida mina nägin kuskil hallis, olid mõned aastad tagasi alles väljas. Ja teisi polnud veel üldse muuseumis. Loodetavasti tuleb juurde nii kinnist pinda kui ehitatakse vähemasti mingid katusedki väljas olevatele eksponaatidele. Mina igatahes hoian silma peal ja külastan kohta ehk mingi 5-10 a pärast uuesti. Krakov ise on samuti väga mõnus koht kus olla!

Seega - soovitan. Tasub ainult varuda aega ja ilma osas eelnevalt mingid kindlad ja pidavad kokkulepped saavutada. Sellega, kellega vaja.

Vahepeal on aga plaanis käia ära Gdanskis. Seal on ka ilus vanalinn, lisaks palju mereranda ja muud vaatamisväärsust. Ning Gdynias Poola mereväe muuseumis peaks väljas olema mitmeid Poola merelennuväe lennukeid ning ka 2014. a merest päästetud 1. kaardiväe miinitorpeedolennuväe polgu A-20G Bostoni vrakk...
IMG_3812.JPG
argoe
Uudistaja
Postitusi: 12
Liitunud: 07 Mär, 2012 14:16
Kontakt:

Re: Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie - Poola lennundusmuuseum Krakovis

Postitus Postitas argoe »

Sai ka paar nädalat tagasi külastatud ja õnneks ilusa ilmaga. Seal väljas on vaadata küllaga.
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 0 külalist