F-22

Laevad, lennukid, tankid... Kõik sõjatehnikast.
Vasta
Kasutaja avatar
Gideonic
Liige
Postitusi: 4854
Liitunud: 14 Aug, 2008 14:19
Kontakt:

Re: F-22

Postitus Postitas Gideonic »

nimetu kirjutas:See on muidugi omaette huvitav, et ameeriklased oma ligi 200 lennukiga on raskustes Raptorite uuendamise ja hooldamise osas, kuid venelased kavatsevad palju vähem Su-57 hankida. Neil vist jääbki see asi põlve otsas nokitsemiseks ja mingit tõsist konkureerimist uuema põlvkonna masinatega polegi plaanis.

Su 57 esimene versioon kasutab sisuliselt 1-1ele Su-35 avioonikat. See peaks kõik olulise ütlema (eelneva F-15 vs F-22 jutu kontekstis).

Lisaks venkud pole siiamaani suutnud seeriatoota AESAt. Töötavad protod ei loe. Ameeriklased tegid samuti täiesti töötava ja lendava pototüübi juba 80ndaltel. Neil kulus asja masstootmise kõlbulikuks saamkseks veel 2 iteratsiooni ja ligi 20 aastat (just masstootmine ja pikaajaline vastupidavus olid probleemiks).

Samas lahendasid nad selle probleemi juba üle-eelmise kümnendi keskpaigas (F-22 siis superhornet, ja riburadapidi kõik teised)
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 39983
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: F-22

Postitus Postitas Kapten Trumm »

On see Su-35 oma ikka digitaalne, mitte analoogne?
Mulle seletati nii, et keerukas analoogavioonika toob kaasa lisaks muudele hädadele ka tohutu koguse juhtmeid ja igasugu remondi/hooldusega kulub sinna tohutult tööaega, need kaaluvad palju ja võtavad kõvasti ruumi. Ja kui tekib mingi rike või lahinguvigastus, siis palju õnne - kontrollimist vajavaid juhtmeid on kilomeetrite kaupa. Jõudu tööle!

Vaata nt India MiG-21 Bison pilte, sinna on tiiva ja kere kokkupuute kohale tekkinud (võrreldes "vähejuhtmestatud" originaaliga) mingi tohutu karbik, mis meenutab neid, millega pannakse juhtmed lennukist väljaspoole seal, kus nad keresse ei mahu. Osadel on need kohe väljaspool (nt Su-7). India MiG-21 tuuniti just vene 90ndate elektroonikaga (prototüüp oli MiG-21-93).
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Kasutaja avatar
Gideonic
Liige
Postitusi: 4854
Liitunud: 14 Aug, 2008 14:19
Kontakt:

Re: F-22

Postitus Postitas Gideonic »

Päris huvitav loeng F-22 tüürpindades ja nende arendusest:

https://www.youtube.com/watch?v=n068fel-W9I
AMvA
Liige
Postitusi: 3517
Liitunud: 09 Dets, 2018 20:26
Kontakt:

Re: F-22

Postitus Postitas AMvA »

Samas olles ühel õhushow'l näinud nii 35 kui ka F-22 lendamas, siis F-22 lendas nooremaga võrreldes ikka uskumatult.
Kasutaja avatar
Gideonic
Liige
Postitusi: 4854
Liitunud: 14 Aug, 2008 14:19
Kontakt:

Re: F-22

Postitus Postitas Gideonic »

AMvA kirjutas:Samas olles ühel õhushow'l näinud nii 35 kui ka F-22 lendamas, siis F-22 lendas nooremaga võrreldes ikka uskumatult.

Põhiline põhjus on arvatavasti veojõu suunamine. Madalatel kiirustel, eriti lennusõudel saab sellega ikka uskumatuid asju teha ja F-22 puhul kasutatakse seda seal väga tihti. Aga eks F-22 ole ka üldiselt kinemaatiliselt klassi võrra ülalpool. Väga sale kere ja kaks mootorit teevad oma osa. Videos näiteks mainiti et ka täispaakidega õhku tõustes saavutab see lennuk ülehelikiiruse veel tõusul, ennem kui lennukiirus on kätte saadud! Seda muidugi kindlasti ainult järelpõletiga.

Aga videot soovitan vaadata. Väga palju huvitavat mida ei jõua kõike refereerida:

  • alates sellest kuidas lennuk käitub mootori seiskumisel ja mida piloot tegema peab - mitte midagi.
  • kuidas tagatakse vool (ilma milleta tüürpinnad ei liigu): 2 püsimagnet-sünkroongeneraatorit mis töötavad ka siis kui mootor seiskub, peaasi et õhk surub ringi käima. 1 varugeneraator ja lisaks aku.
  • miks peavad piloodi käed olema alati ülesse tõstetud kui mehaanikud töötava lennuki kõrval/all askeldavad - 270 atmosfärise rõhu all oleva hüdralikaga tüürpinnad võivad hetkega päid otsast lüüa)
  • kuidas koormavate manöövrite ajal kasutatakse teisi tüürpindu tiivakoormuse vähendamiseks, või maandumisel raskuse ratastele suunamiseks
  • Kuidas pommide/rakettide väljalaskmisel hoitaksr lennuki raskuskeset kütust paakides ümber pumbates
  • ja palju muud ...

Väga meeldis see kui arusaadavalt ta võrdles F-22ga lendamist Cessanaga ja tema esimese hävitajaga, F-15A'ga. Põhjendas päris hästi ära miks juhtkang on F-15 puhul jalge vahel ja miks digitaalse lennutarkvaraga on side-stick mõtekam.

Muuseas sai teada, et F-22 juhtkang on sisuliselt statsionaarne. Liigub ainult suurusjärgus pool tolli, et mingitki tagasisidet anda, kassa oled seda kuhugi sikutanud või mitte (arenduse alguses ei liikunud see üldse). Kangi sikutamine mingis suunas ongi rohkem "juhtnöörid arvutile", mis liigutab kõiki pinde - kaldtüüre, pööredtüüre, tagatiibu, oma parima äranägemise järgi ja päris tihti juhile ebaintuitiivselt.

Lennuk tuvastab konteksti järgi, selle mida juht ilmselt teha tahab. Näiteks "dogfight"i ajal, kui paned lennuki tegema 6G pööret ja lased kangist lahti, siis lennuk jätkab manöövrit sama kiirusega samas suunas, seni kuni juht ei anna teisi korraldusi. Maandumise ajal jälle tähendab kangi lahtilaskmine intuitiivselt kõrgustüüride otseks sättimist.

Tõi ka lennutestimisest välja pahupoole näiteid, mis on sellise konteksti jälgiv lennutarkvara ohukohad.

Mainis ka, et kui Cessna puhul kulub lennukiga lendamisele kogu piloodi tähelepanu siis F-22 puhul ei mõtle piloot tegelikult üldse F-22ga lendamise peale, vaid tegeleb lennuki rakendamisega sihtostarbelselt.
Viimati muutis Gideonic, 23 Sept, 2021 10:01, muudetud 3 korda kokku.
nimetu
Liige
Postitusi: 7570
Liitunud: 25 Mär, 2016 21:16
Kontakt:

Re: F-22

Postitus Postitas nimetu »

Eks tublisti annab juurde ka vektoriseeritud tõukejõu kasutamine.

EDIT:
Muuseas, sellelt loengupidajalt on üks hea artikkel sellest, kuidas ta oma hüüdnime sai.
https://www.flyingmag.com/military/i-le ... lly-named/
Viimati muutis nimetu, 23 Sept, 2021 10:53, muudetud 1 kord kokku.
Kasutaja avatar
Gideonic
Liige
Postitusi: 4854
Liitunud: 14 Aug, 2008 14:19
Kontakt:

Re: F-22

Postitus Postitas Gideonic »

nimetu kirjutas:Eks tublisti annab juurde ka vektoriseeritud tõukejõu kasutamine.

Seda üritasingi eelmises postituses öelda aga jäi redigeerimisvea tõttu valesti kirja. Parandasin.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 39983
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: F-22

Postitus Postitas Kapten Trumm »

See juhtkangi asukoht näib olevat vist maitse ja tellija soovi küsimus, samasugune "electronic jet" nagu Gripen, omab täiesti konventsionaalset kangi piloodi reite vahel ja selle töökäik meenutab mulle neid hüdraulilise juhisega vene lennukite juhtkange, mida peos on võimalik hoida olnud.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Kasutaja avatar
Gideonic
Liige
Postitusi: 4854
Liitunud: 14 Aug, 2008 14:19
Kontakt:

Re: F-22

Postitus Postitas Gideonic »

Tundub et ikka ei saadetagi F-22esid pensionile 2030. aastaks, nagu siin vahepeal hirmutati.

Lockheedilt telliti lennukite moderniseerimine 11 miljardi dollari eest. See teeb 58 miljonit iga lahingvõimelise F-22 kohta (kokku 187 ja reaalsuses kindlasti kõiki vanema softiga treeninglennukeid ei uuendata). Täiendamisprogramm kestab kuni 2031. aasta oktoobrini.

https://www.defensenews.com/air/2021/11 ... nize-f-22/

Uuenduspaketi sisu pole avaldatud aga see summa on suurem kui kogu Soome lennukihange, mis sisaldab endas 64 F-35't koos relvastuse, treeningu ja kõiksugu elueakuludega.

Arvestades, et eraldatav summa on ainult moderniseerimiseks kulutatav raha ja et F-22 ülalpidamine on ikka oluliselt kallim kui F-35 oma, oleks lennukite 1:1ele (ja pigem isegi 1 : 1,5 vms) F-35 vastu vahetamine pigem odavam kui see täiendus, mis näitab et USAFil on ikka tõsi taga.

Igal juhul on see väga hea uudis, sest F-22 on täiesti unikaalsete võimetega lennuk mille nišši ei saa üle võtta ei F-35 ega F-15EX ega ka hästi nende komboga.

Kui nüüd ainult senorid, avioonika ja varg-kattematerjal õnnestub ära uuendada (ja viia tulevikuuenduste odavdamiseks F-35ega samale baasile) saaks neid veel kaua käigus hoida.
Kasutaja avatar
Kilo Tango
Liige
Postitusi: 9067
Liitunud: 14 Aug, 2008 15:40
Kontakt:

F-22 pidi ju moderniseerimise käigus

Postitus Postitas Kilo Tango »

Ei oska seda mujale panna: F-22 on nähtud lendamas kummalise pinnakattega:

Pilt
https://www.thedrive.com/the-war-zone/4 ... nellis-afb

Isiklik arvamus: tegu võib olla vett hülgava nanokattega - need läigivad ka mõnikord sarnaselt. Mõte siis selles, et praegu on need vargkatted märja suhtes tundlikud ja märja lennuki vargsus väheneb järsult.
Lemet
Liige
Postitusi: 19908
Liitunud: 12 Apr, 2006 15:49
Kontakt:

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitus Postitas Lemet »

F-22 pidi ju moderniseerimise käigus saama uue ja parema pinnakatte. Järsku ongi tegu sellesuunaliste töödega :roll:
Errare humanum est-aga veel inimlikum on selle teise kraesse väänamine...
Kasutaja avatar
Kilo Tango
Liige
Postitusi: 9067
Liitunud: 14 Aug, 2008 15:40
Kontakt:

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitus Postitas Kilo Tango »

Lemet kirjutas:... uue ja parema pinnakatte. ...


Ilmselt küll, aga mida see "parem" täpselt tähendab, selles on küsimus.
Kasutaja avatar
ruger
Liige
Postitusi: 19038
Liitunud: 04 Juul, 2009 12:29
Kontakt:

Re: F-22

Postitus Postitas ruger »

Ainus, mida me ajaloost õpime, on see, et keegi ei õpi ajaloost midagi.
Live for nothing or die for something.
Kui esimene kuul kõrvust mõõda lendab, tuleb vastu lasta.
EA, EU, EH
Roamless
Liige
Postitusi: 3794
Liitunud: 22 Okt, 2005 20:57
Kontakt:

Re: F-22

Postitus Postitas Roamless »

F-22 tegemisi
https://twitter.com/violetpilot1/status ... 6055596033
Ühes foorumis väideti, et video on sealt.
Ace Combat 7:Skies Unknown
https://www.youtube.com/watch?v=zbebkgZjx7A

Samas pole sellelaadsed manöövrid F-22 võõrad
https://www.youtube.com/watch?v=XNjW2FjMgUM
Unforeseen consequences
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Peeter ja 0 külalist