KL masinapargi olevik ja tulevik

Vasta
kraal
Liige
Postitusi: 646
Liitunud: 02 Mai, 2006 15:11
Kontakt:

Re: KL masinapargi olevik ja tulevik

Postitus Postitas kraal »

davidsoniharald kirjutas: 04 Juun, 2023 14:18 Dziisas mehed... Tolmumaski jõuab vast igaüks endale ise osta?
Ega kuulmiskaitsmed, kaitseprillid, põlvekaitsmed ka suurt miskit ei maksa.
Noh kiivri raha saab ka mõne kuu palgast säästa ja ...
Asi ei ole üldse ostmises asi on põhimõttes. Kui on suhtumine, et kui vabatahtlik las siis vadaku ise ja kui ei meeldi astugu minema.
Paraku on nii, et õnnetus lausa karjub kui tuleb, miks me sellest siis välja ei tee?
Martin Herem
Liige
Postitusi: 2368
Liitunud: 10 Okt, 2014 7:51
Asukoht: Rahu ja Sõpruse Asulas :)
Kontakt:

Re: KL masinapargi olevik ja tulevik

Postitus Postitas Martin Herem »

Loomulikult huvitab riiki, et oleks vabatahtlikud.
Aga see pole ka normaalne, et vabatahtlikud teades kuhu on astunud, hakkavad järsku nõudma asju mida ei peaks nõudma. Tolmuvaba transpordivahend on üks nendest asjadest.
Kas te mehed arvate, et kellelgi on kahju vabatahtlikele paremat varustust anda? Kandesüsteemide otsus on puhtalt vabatahtlike motivatsiooni silmas pidades tehtud.
Kogu see varustus, üksused, ametikohad jms tuleb mingitest konkreetsetest ja piiratud ressurssidest.
Maakaitse tegutseb kohalikus keskkonnas. Üle Eestilisi liikumisi põhimõtteliselt ei ole. Tegemist on kergejalaväe üksustega. Selle põhjal on koostatud varustuse tabelid.
Tegelikult ei ole tavalisel JP-l rohkem transpordivahendeid.
Jaanuar - märts käisin kõik malevad läbi ja ütlesin sama mis varemgi: Kõik mida sõjaajal saab hankida, rentida, laenata, võtta, on teisejärguline ja pigem jääb täna hankimata. Eelkõige hangime seda mida külapoest ei saa - relvad ja laskemoon.
Ma tean, et et vaid väga väikese hulga laskemoona asemel saaks transpordipargi palju paremaks. Aga mina jään selle põhimõtte juurde.
Nii et minu poolest tehke kaks ringi, ostke tolmusallid, laenake üksuste vahel transpordivahendeid aga täna on prioriteet kõik mis vaenlast tapab.
Tuleviku mõttes ei lähe midagi ilusamaks.
See kõik ei tähenda, et vabatahtlik ei tohiks teha ettepanekuid. Kuid alati on mõistlik meeles pidada, et enamasti saab uusi või paremaid asju teha tänaste asjade arvelt. Sh kellegi teise arvelt.
kraal
Liige
Postitusi: 646
Liitunud: 02 Mai, 2006 15:11
Kontakt:

Re: KL masinapargi olevik ja tulevik

Postitus Postitas kraal »

Vaatame natuke mida seadusandlik pool on kirja pannud.
Kaitseväe ja Kaitseliidu sõitjate ning veose veo kord https://www.riigiteataja.ee/akt/121122016029
Mõningad nopped antud määrusest:
2. peatükk Sõitjate vedu
§ 3. Sõitjate veo üldnõuded
(1) Sõitjat võib sõidukis vedada selleks valmistaja poolt ettenähtud kohal ja viisil.
(2) Sõitjat võib lisaks sõitjate veoks ettenähtud sõidukile vedada:
1) N2- ja N3-kategooria sõiduki kinnitatud istmetega veokastis, kus igale sõitjale on ette nähtud vähemalt 0,50 meetri laiune koht istmel;
2) N2- ja N3-kategooria sõiduki veokastis, kus igale sõitjale on allpool luukide ülemist serva ette nähtud vähemalt 0,55 ruutmeetrit istumiseks sobivat, selja toetamist võimaldavat ja ohutut pinda;

§ 7. Nõuded sõitjate veoks kohandatud veoautole
(1) Sõitjate veoks kohandatud veoauto veokast peab olema varustatud selja toetamist võimaldatavate istmetega. Seljatoe kõrgus istelavatsist peab olema vähemalt 500 mm. Veokasti tagumise luugi kõrgus peab olema vähemalt 600 mm, millest vähemalt 300 mm on ülalpool istekohta. Kui tagumise luugi kõrgus on vähem kui 600 mm või istelavatsist ülalpool olev osa on vähem kui 300 mm, siis peab tagumise luugi kohal olema turvakett või vöö, katkemisjõuga vähemalt 8000 N. Veoseruumis sõitjale kättesaadavas kohas peab olema vähemalt üks tulekustuti, mille vähim kogumaht on kaks kilogrammi kuiva pulbrit või samaväärset kustutusainet ja esmaabipakend. Istekohad võivad olla varustatud turvavöödega.
(2) Veoauto on kohandatud sõitjate veoks, kui veokast on varustatud tendiga, veoseruumis sõitjatele kättesaadavas kohas on vähemalt üks tulekustuti, mille vähim kogumaht on kaks kilogrammi kuiva pulbrit või samaväärset kustutusainet ja esmaabipakend, ning kui juhiruumis asuvale juhile või sõidukivanemale saab edastada mänguandeid.

Kaitseväes levinud veoki MB 1017 kohta leidsin netist, et kastis 4 inimest pingi kohta ja +-16 inimest.
Mis tehnilises passis kirjas ei tea.

Ei ole meil rühmas kasutusel olevatel unimogil ega DAF-il pinke kastis ja 0,55 ruutmeetrit istumiseks sobivast, selja toetamist võimaldavat ja ohutust pinnast võib vaid unistada.
See unimog on päris tilluke ja DAF on ka "kümnekast" jupi lühem.

Järelikult tuleb hakata ülematele pinda käima, et nõuded oleks tagatud. Las vaatavad kuidas vastavalt normidele võitlejad liikvele saavad.
Lemet
Liige
Postitusi: 19908
Liitunud: 12 Apr, 2006 15:49
Kontakt:

Re: KL masinapargi olevik ja tulevik

Postitus Postitas Lemet »

§ 34. Sõitjate- ja veosevedu

......

(3) Kaitseväes ja Kaitseliidus tohib sõitjaid vedada inimeste veoks kohandatud veoautodega, kusjuures suurim lubatud sõidukiirus ei tohi ületada 60 kilomeetrit tunnis.

(4) Kaitseväes ja Kaitseliidus tohib sõitjaid vedada veoautodega vähemalt 18-aastane C- ja C1-kategooria auto juhtimisõigusega juht, kes on saanud sellekohase koolituse ja kellel on vähemalt 6-kuune veoauto juhtimise kogemus.

(5) Kaitseväe ja Kaitseliidu sõitjate ja veose veo korra kehtestab kaitseminister määrusega.
Errare humanum est-aga veel inimlikum on selle teise kraesse väänamine...
sada
Liige
Postitusi: 234
Liitunud: 29 Jaan, 2013 11:56
Kontakt:

Re: KL masinapargi olevik ja tulevik

Postitus Postitas sada »

Martin Herem kirjutas: 04 Juun, 2023 15:05 Jaanuar - märts käisin kõik malevad läbi ja ütlesin sama mis varemgi: Kõik mida sõjaajal saab hankida, rentida, laenata, võtta, on teisejärguline ja pigem jääb täna hankimata. Eelkõige hangime seda mida külapoest ei saa - relvad ja laskemoon.
Ma tean, et et vaid väga väikese hulga laskemoona asemel saaks transpordipargi palju paremaks. Aga mina jään selle põhimõtte juurde.
Nii et minu poolest tehke kaks ringi, ostke tolmusallid, laenake üksuste vahel transpordivahendeid aga täna on prioriteet kõik mis vaenlast tapab.
Tuleviku mõttes ei lähe midagi ilusamaks.
Viimasel ajal on rohkem kuulda olnud hüüdlauset - train as you fight. Kui nüüd tabelis ette nähtud veoautod jäävadki ainult paberile ja reaalselt nendega arvestada ei saa siis tuleks ju rahuajal samuti harjutada pigem selliste masinatega, mida on lootust sõjaajal ka kasutada? Ford Sierra ja Unimogi maastikuläbivus ning kandevõime on mõneti erinev - hea oleks juba rahuajal selgeks saada, et mida sõiduautodel liikuva kompanii rännak ja paiknemine erineval maastikul endast kujutab... Samal ajal Kevadtormil öeldi, et tsiviilmasinate kasutamine taktikalises tegevuses pole lubatud. Võimalik, et see korraldus oli üksuseti erinev, ei tea, aga kui see on üldine suunis siis on siin teatav vastuolu selle "vaadake ise kuidas saate" transpordipoliitikaga.

Teisest küljest oleks huvitav teada, et juhul kui lubatakse kasutada omi transpordivahendeid siis kas on mingeid erisusi õnnetusjuhtumite korral? Kütusekulu kompensatsiooni küsimus kerkib ilmselt ka kui suuremas mahus oma masinatega liikuda.

PS! Mul ei ole otseselt midagi selle vastu, et kõik vabad vahendid lähevad relvastuse ja moona alla aga selle juures natuke häirib, et Tallinna Malev leiab samal ajal endiselt, et lausa hädavajalik on igaks suurõppuseks selle vähese raha eest mingit prügi hankida (käepaelad ja muu mõttetu pudi-padi). Iseenesest väike kulu aga ikkagi kriibib hinge - mida selle prügi laiali jagamine väljaõppele juurde annab?
Kasutaja avatar
Smith
Liige
Postitusi: 1594
Liitunud: 10 Veebr, 2012 22:01
Kontakt:

Re: KL masinapargi olevik ja tulevik

Postitus Postitas Smith »

Nagu Ukrainas näha- tsiviilsõidukeid saabki olema palju kasutuses, pole videotes väga unimogi või dafi kastis liikuvaid rühmasid/jagusid silma jäänud. Ausalt öeldes mulle pole see veoauto kastis liikumine kunagi hea mõttena tundunud. Varustus jah, aga mõeldes kuidas võitlejaid täis veok sõidab miinile, varitsusse, saab kaudtuld või droonilt laksu :rip:
Õppustel kaitseliitlased võiks ja peakski harjutama tsiviilmasinatega toimetamist, kleepsud esiklaasile nagu Rally Estonial ja asi selge.
"We have 50 million Muslims in Europe. There are signs that Allah will grant Islam victory in Europe—without swords, without guns, without conquest—will turn it into a Muslim continent within a few decades." Muammar Gaddafi
Rabapistrik
Liige
Postitusi: 150
Liitunud: 04 Mär, 2016 9:54
Kontakt:

Re: KL masinapargi olevik ja tulevik

Postitus Postitas Rabapistrik »

Ühest küljest mõistan kaaskaitseliitlasi, aga enam kui kümme aastat kaitseliitlasena teenistust jalaväeüksuses erinevatel tasemetel on minu prioriteedid seadnud nii:

1. Kaitse- ja võitlustahe
2. Väljaõppetase (kõikide võitlejate oma, aga alustuseks on vaja häid ülemaid/pealikke)
3. Relvastus ja laskemoon
4. Erivarustus (side-, öövaatlus- ja termoseadmed ja sihikud, aga ka meditsiinivarustus ja väljaõppe poole pealt lasermatkesüsteem)
5. Individuaalvarustus (mis minu hinnangul on olnud kulutõhus, kuid siiski piisav. Tähtsad on just talvevarustus ja isikukaitsevarustus)

Kui neist esimesed kolm on heal tasemel, siis on sõda võimalik võita. Punktis neli toodud asjad teevad esimest kolme oluliselt paremaks.

Ja siis tulevad ülejäänud asjad. Veokaid on KLil vaja selleks, et enne sõda varud ladudest kätte saada ja laiali jaotada, mõnede (kas või ajutiselt) koondatult võitlevate üksuste vedamiseks ja ka võib-olla nt MKRide pioneerirühmade jaoks. Igatahes tuleb neid masinaid pidevalt peita ja hoida ja mida kaugemal nad vastasest on seda lihtsam

Toetan mõtet, et kui sõjas niikuinii eramasinate kasutamiseks läheb, siis võiks nende kasutamine olla kuidagi kontrollitult lubatud. Siin-seal on ka häid näiteid.
Drax
Liige
Postitusi: 1108
Liitunud: 22 Mai, 2009 13:42
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: KL masinapargi olevik ja tulevik

Postitus Postitas Drax »

Rabapistrik kirjutas: 04 Juun, 2023 22:20 Kui neist esimesed kolm on heal tasemel, siis on sõda võimalik võita. Punktis neli toodud asjad teevad esimest kolme oluliselt paremaks.
Vana hea mindset-skillset-toolset.
mongol
Liige
Postitusi: 1290
Liitunud: 13 Aug, 2008 21:58
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: KL masinapargi olevik ja tulevik

Postitus Postitas mongol »

sada kirjutas: 04 Juun, 2023 18:44 Viimasel ajal on rohkem kuulda olnud hüüdlauset - train as you fight. Kui nüüd tabelis ette nähtud veoautod jäävadki ainult paberile ja reaalselt nendega arvestada ei saa siis tuleks ju rahuajal samuti harjutada pigem selliste masinatega, mida on lootust sõjaajal ka kasutada? Ford Sierra ja Unimogi maastikuläbivus ning kandevõime on mõneti erinev - hea oleks juba rahuajal selgeks saada, et mida sõiduautodel liikuva kompanii rännak ja paiknemine erineval maastikul endast kujutab... Samal ajal Kevadtormil öeldi, et tsiviilmasinate kasutamine taktikalises tegevuses pole lubatud. Võimalik, et see korraldus oli üksuseti erinev, ei tea, aga kui see on üldine suunis siis on siin teatav vastuolu selle "vaadake ise kuidas saate" transpordipoliitikaga.

Teisest küljest oleks huvitav teada, et juhul kui lubatakse kasutada omi transpordivahendeid siis kas on mingeid erisusi õnnetusjuhtumite korral? Kütusekulu kompensatsiooni küsimus kerkib ilmselt ka kui suuremas mahus oma masinatega liikuda.
Mõtted hakkavad juba õiges suunas liikuma :)
Transpordivahendeid ei ole ega tule, aga see-eest saab moona ja lõhkevärki, see sobib mulle hästi. Nüüd oleks aga tõesti vaja järgi aidata ka reglemendid, kuidas seda moona ja lõhkevärki koos inimeste ja varustusega liigutada kasvõi tsiviilsõidukite abil. Rahuaegses väljaõppes ei saa me kuidagi tabelitega ettenähtud erasektorist rekvireeritavat tehnikat kasutada, isegi kui on ette nähtud, et üksus saab need sõjaajal - Kevadtormid vms õppused välja arvata muidugi.

Aasta eelarvesse võib ju proovida planeerida kütusekompensatsioone, aga võin kinnitada, et see kriipsutatakse eelarvekoosolekutel lihtsalt maha. See pisku, mis eelarvesse jäetakse, on üldiselt aprilliks otsas..
Jääb ka isiklike masinate väljaõppes kasutamise amortisatsiooni hüvitamine ja võimalikud õnnetused ning nende menetlemine. Kui kindlustuspettused "masin läks õppusel katki" stiilis saab suures osas välistada korralikuma järelvalvega (mis muideks nõuab jälle palgalise koosseisu suurendamist), siis äpardused-vahejuhtumid isiklike sõidukitega õppustel peaks saama adekvaatsed lahendused. Ja neid vahejuhtumeid saab olema kindlapeale - tsiviilsõiduk ei ole nii robustne kui DAF, G-mersu vms..
PS! Mul ei ole otseselt midagi selle vastu, et kõik vabad vahendid lähevad relvastuse ja moona alla aga selle juures natuke häirib, et Tallinna Malev leiab samal ajal endiselt, et lausa hädavajalik on igaks suurõppuseks selle vähese raha eest mingit prügi hankida (käepaelad ja muu mõttetu pudi-padi). Iseenesest väike kulu aga ikkagi kriibib hinge - mida selle prügi laiali jagamine väljaõppele juurde annab?
Kellele prügi, kellele rämedalt kallis meene. Aga paljastan saladuse - selle nänni soetamine toimub CIMIC eelarverealt, nii et see on lausa planeeritud ja heaks kiidetud ning ei tule millegi arvelt. Väljaõppevahendite soetamine on ammu teisejärguline, viimati soetasin oma raha eest PFM-i õppekad, sest et eelarvest niikuinii ei leita vahendeid..
professional retard
sada
Liige
Postitusi: 234
Liitunud: 29 Jaan, 2013 11:56
Kontakt:

Re: KL masinapargi olevik ja tulevik

Postitus Postitas sada »

mongol kirjutas: 05 Juun, 2023 6:08 Jääb ka isiklike masinate väljaõppes kasutamise amortisatsiooni hüvitamine ja võimalikud õnnetused ning nende menetlemine. Kui kindlustuspettused "masin läks õppusel katki" stiilis saab suures osas välistada korralikuma järelvalvega (mis muideks nõuab jälle palgalise koosseisu suurendamist), siis äpardused-vahejuhtumid isiklike sõidukitega õppustel peaks saama adekvaatsed lahendused. Ja neid vahejuhtumeid saab olema kindlapeale - tsiviilsõiduk ei ole nii robustne kui DAF, G-mersu vms..
Olulisem küsimus oleks tegelikult õnnetuste tagajärjel tekinud katkised inimesed, mitte katkised masinad. Ennekõike tahaks kindlust, et nende puhul ei ürita Kaitsevägi käsi puhtaks pühkida, et omavoliline tegevus tsiviviilsõidukitega ja "vaadake ise kuidas saate" klatitud selle. Kui palju keegi siis oma auto amortide pärast muretseb on rohkem masina omaniku enda valik, sest õppusel katki läinud eraauto remondi kompenseerimine oleks tõesti väga väga halli ala teema ja sinna ei kipuks minema. Konkreetselt liikluskindlustujuhtumitena käsitletavad asjad vast selgemad.
mongol kirjutas: 05 Juun, 2023 6:08 Kellele prügi, kellele rämedalt kallis meene. Aga paljastan saladuse - selle nänni soetamine toimub CIMIC eelarverealt, nii et see on lausa planeeritud ja heaks kiidetud ning ei tule millegi arvelt. Väljaõppevahendite soetamine on ammu teisejärguline, viimati soetasin oma raha eest PFM-i õppekad, sest et eelarvest niikuinii ei leita vahendeid..
Kas CIMICu eelarvesse tuleb raha õigeusu kirikult või mille poolest see nii püha rida on, et sealt mingit osa laskemoona reale ei saa tõsta?
A4
Liige
Postitusi: 1826
Liitunud: 13 Juun, 2005 23:55
Kontakt:

Re: KL masinapargi olevik ja tulevik

Postitus Postitas A4 »

M.R. kirjutas: 03 Juun, 2023 15:41 Kahjuks pean akf. kraaliga nõustuma...
Lisaks enda heaolule/tervisele mõjutab tolm ka muid detaile (optikad/relvad/tehniline varustus). Täiesti enda kogemusest: mingil Kevadtormil kupatati autokasti ja sõit läks Läti piiri äärde. Relvur oli andnud relva mis nõretas õlist ja kohale jõudes, otse varitsusse sõites ei teinud püss piuksugi enam sest õli ja tolm on sõbrad isekeskis. Omaenda kallist optikat/vaatlusseadmeid/tehnikat autokasti sellisel juhul kaasa ei võtaks, aga näiteks pooljaole antud MRAP-i... why not!
Selliste juttude peale (kraal ja M.R.) ütleks mina, et sõidukite ja individuaalvarustuse asemel tuleks ruttu-ruttu ja palju-palju investeerida hoopis sellesse, et kõigil kaitseliitlastel tekiks üldse elementaarne arusaam sellest, mis hakkab toimuma tänapäeva lahinguväljal ning kuidas oma isiklikku relvastust-varustust-optikat õigesti lahinguvalmiduses hoida. Mõttetu on kurta kord aastas kuival ajal pinnaskattega tee pealt tekkiva tolmu pärast, kui päris lahingus on kõik kohad pidevalt tolmu täis kui näiteks üksuse positsioonidest käib üle üks vastase suurtükiväe tulelöök, või linnalahingus on kõik kohad pidevalt tolmu täis purunevatest majadest jne. Kellele siis kaebate?

Väga vahva oleks veoauto korralikult rahu ajal tendiga kinni katta, et tolm sisse ei pääseks, aga päris olukorras hakkab suurem osa motoriseeritud rännakuid niikuinii toimuma ilma tendikatteta, et tagada vaatlus igas suunas nii maapealsete kui õhuohtude vastu jne.

Kui relvur ongi laost vahetult enne õppus või lahingut väljastanud õlist nõretava relva ja seda tõesti kohe hädapäraselt puhastama ei jõua hakata, siis kes keelab tolmusele teele sattudes võtta rakmetaskust telkmantel ja see ümber relva keerata? Sama peaks olema suht elementaarne ka igasuguse optika kohta.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 39981
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: KL masinapargi olevik ja tulevik

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Kui vaadata plaane 2. brigaadi viimisega ratassoomukitele, siis selle elluviimisega peaks tegelt vabanema sadu rivisõidukeid. Ehk leevendab see autopõuda?

Mulle lihtsalt tundub, et mis puudutab KL rahastamist, siis riik on jäänud kogu aeg reageerivasse rolli ega suuda olla piisavalt paindlik kasvava (ja seejärel kahaneva) liikmeskonna arvukusele reageerimisel. Puudus pole mitte ainult autodest, vaid ka nt koolitusvõimalustest, väljaõppekaadrist jne, mis viitavad sellele, et eelarve ei käi kuigivõrd kaasas liikmeskonnaga. Olukorda, kus inimesed ise kipuvad sõdima, on ju lausa ideaalne nii moti mõttes.
Tegelt võiks siin rohkem paindlikkust ilmutada ja mitte nörritada õhinapõhisust ühe, teise või kolmanda probleemiga.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
vaad
Liige
Postitusi: 249
Liitunud: 22 Juul, 2019 15:08
Kontakt:

Re: KL masinapargi olevik ja tulevik

Postitus Postitas vaad »

Kapten Trumm kirjutas: 06 Juun, 2023 12:25 Kui vaadata plaane 2. brigaadi viimisega ratassoomukitele, siis selle elluviimisega peaks tegelt vabanema sadu rivisõidukeid. Ehk leevendab see autopõuda?
Eks need sõidukid ole ka paljuski vanad ja väsinud
strateegiline sõdur
Liige
Postitusi: 449
Liitunud: 17 Nov, 2016 11:33
Kontakt:

Re: KL masinapargi olevik ja tulevik

Postitus Postitas strateegiline sõdur »

Kapten Trumm kirjutas: 06 Juun, 2023 12:25 Kui vaadata plaane 2. brigaadi viimisega ratassoomukitele, siis selle elluviimisega peaks tegelt vabanema sadu rivisõidukeid. Ehk leevendab see autopõuda?
Kuigi esmapilgul tundub, et see on mängu päästja ja maakaitse sõidukipark võiks suureneda ainuüksi 2. brigaadi soomusele viimisega sadade ja sadade veokite võrra, on natuke põhjalikumal mõtlemisel ilmselge, et suurus pildis ei muuda see konkreetne tegevus kahjuks maakaitse transpordiga varustatust olulisel määral.
1. 2. brigaadi manööverosa läheb soomuse alla, mitte kogu brigaadi transport täies mahus. Seega vist siiski pigem ei saa kasutada mõistet, et sadu ja sadu sõidukeid, mis jätab eksliku mulje et neid oleks seal kuskil 300-500 kandis.
2. Väljavahetamine kestab mitu aastat.
3. Iga aasta mingi osa kogu kaitseväe ja maakaitse sõidukitest kulumise tõttu niikuinii kantakse maha.
4. Veokaid vabaneks siis kui soomuse juurdevool aastate kaupa ja üksuste ümberõpe uue tehnika peale on kiirem kui olemasoleva vana tehnika väljavool.
5. Lisaks vaikimis tegid vist eelduse, et kuskil mujal üksutes ühtegi transpordivahendit puudu pole.
6. Nagu eespool juba akf Herem selgitas, siis valik oli, et kas osta kiiremini täiendavaid veokaid juurde või laskemoona.
7. Miks laskemoon on olulisem, kui täiendav transport – SA vaates saab transpordi piltlikult öeldes poe tagant parklast, laskemoona mitte.
8. Maakaitse transpordiga läheb veel mitmeid aastaid enne kui sinna on võimalik rohkem raha suunata. Mitte, et transport poleks oluline. Ikka on. Kuid muu on veel kriitilisem.
9. Millega ei lähe maakaitse osas mitut aastat – vaata Heremi postitust eelmiselt lehelt. Nt kandesüsteemid sh kuulikaitse, kuulipildujad, tankitõrje, laskemoon jne.
10. Eelnev ei tähenda, et maakaitse veokad oleks päris null summa. Iga aasta ikka päris mitu miljonit eurot on ka nende jaoks.

Mis tunne on tendiga veoka kastis mööda Lõuna-Eesti kruusateid logistada on mul väga eredalt meeles. Ebareaalne kuidas tolmu kasti sisse keerutas! Ajas ropendama küll. Kuid veel eredamalt jääks meelde vist see hetk, kui laskemoon on otsas ja vaenlane ikka pressib peale.
Kapten Trumm kirjutas: 06 Juun, 2023 12:25 Puudus pole mitte ainult autodest, vaid ka nt koolitusvõimalustest, väljaõppekaadrist jne
Väljaõppe ja koolitusvõimalused – siin on ainult üks töötav lahendus. Veel rohkem maakaitse struktuuris olevate vabatahtlike enda panust uute liikmete koolitamisel. Palgalisi tegevväelasi kuskilt ei teki. Demograafia, tööturg ja mis iganes muud tegurid mõjuvad ka palgaliste tegevväelaste hulgale.
Aasta 2018 oli 3344 tegevväelast
Aasta 2022 oli 3356 tegevväelast
Juurdekasv 12 inimest.

Kõik mis tegevväelaste osas juurde tekib läheb ära lähiaastatel uute võimete katteks - laevatõrjeraketid, mitmikraketiheitjad, keskmaaõhutõrje, varitsev õhuründemoon jne.
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 1 külaline