Nu... sul olid kogu aeg kellegi silmad kuklas.
Võtame rongi.
Sõjaväeosast (lähtepunkt) saadeti sind teele koos trebovanie(de)ga ja komandeerimistunnistusega kus peal lähte ja sihtpunkt kindlal kuupäeval ja kellaajal. Väeosa KPP-s (kontrolläbilaksepunktis) pandi su lahkumine kirja ja aeg hakkas jooksma. Komandeerimistunnistusel oli sul kirjas mis kuupäevast mis kuupäevani see kehtib ja mitu päeva sul on aega kohale jõuda.
Läksid jaamas sõjaväe kassasse oma trebovaniega ja said selle alusel omale tasuta piletid punktist A punkti B.
Seal fikseeriti aeg millal piletid said ja kes sai millise trebovanie alusel.
Edasi läksid rongi kus vagunisaatja paigutas-juhatas su oma kohale. Olid variandid: sul oli pileti järgi konkreetne istekoht või kupee tsivilistide keskel VÕI sind paigutati sõjavälastele spetsiaalselt reserveeritud istekohale/kupeesse/platskaardile/vagunisse. Kui sa sealt kuidagi kusagile ära kadusid (no ma ei tea, hüppasid välja või läksid vahepeal vales jaamas maha vms), siis vagunisaatjal oli kohustus sellest teavitada järgmise jaama komandanti või jaama raudteemiilitsa töötajat ja sind hakati kohe taga otsima (sõjaväepatrullid, miilits).
Kui sa rongis ära ei kadunud ja jõudsid ilusti sihtkohta, siis juhul kui oli vaja ümber istuda, siis läksid tipa tapa järgmise trebovaniega sõjaväekassasse või kui oli mingi väike jaam kus sõjaväekassat ei olnud, siis tavakassasse ja said sealt uued piletid ning sinu saabumine fikseeriti ära (see kuupäev, see kellaaeg, selle nr******* trebovanie alusel, kodanik Ivanovile väljastud see või too pilet jaamast B jaamani C).
Kui sa nüüd kusagile ei jõudnud (sihtpunkti alustuseks), siis sind hakati otsima, et kus sinust viimane jälg maha on jäänud.
Kui sa nüüd jäid nt rongist maha või sõjaväe kassat jaamas polnud, kus oma muret kurta ja tsiviilkassast öeldi, et pileteid lihtsalt ei ole (ka sõjaväele reserveeritud kohtadele pole), siis sa pidid kohe viivitamata pöörduma jaama komandandi või raudteemiilitsa töötaja poole ja oma muret kurtma. Siis orgunniti sulle edasisõit muu rongiga muul ajal ja juhul kui see vahe venis väga pikale ja sa ei mahtunud enam antud ajaraamisesse ära, siis inf selle kohta liikus komandandi või miilitsa käest sihtpunkti väeossa, et sind taga ei hakataks otsima. Sõjaväekomandant (või komissariaadi töötaja, kuhu sind probleemi lahendama suunati kui komandanti polnud) võis sulle anda lisaks õiendi (справка) asjaolude kohta, miks sa kauem reisid kui lubatud ja ette nähtud. Aga kui polnud ei komandanti ega kohalikku komissariaati selles auulis, siis toimetasid ilma edasi ja ootasid järgmist rongi. Järgmise rongiga siis tiksusid edasi kas sihtkohta või ümberistumiskohta. Viimases pidid sa siis komandandile/miilitsale teada andma, mis juhtus ja, et oled nt ööpäev ajast maas (seda tavaliselt ei tehtud ja asjad aeti sirgeks sihtpunkti väeosas, komandatuuris või sõjakomissariaadis). Aga võidi hakata nöökima, et miks ei kandnud vahejaamas vms komandandile/miilitsale jne ette.
Kui sa nüüd jõudsid sihtpunkti ütleme ööpäev-kaks hiljem kui komandeerimislehel (aga sind ei otsitud sest inf oli sihkohas olemas) ja sind peatas suvaline patrull, siis sind viidi kas komandatuuri asjaolude selgitamiseks või otse sihtpunkti väeossa. Kui patrull sind ei tülitanud, siis läksid ise tipa tapa sihtpunkti väeosa KPP-sse ja sealt siis kas suunati sind kohe staapi ennast registreerima või kutsuti keegi asjapulk sulle KPP-sse vastu sind ära viima. Sihtpunktis olid üldjuhul juba andmed sinu hilinemise kohta olemas, kui sa ikka olid pöördunud igasuguste komandantide jms poole või kui ei olnud, siis sihtpunkti väeosa võttis sult selgituse ja kontrollis selle õigsust ning paikapidavust. Ja kui kõik oli OK siis polnudki probleemi.
No mul oli nt korduvalt probleeme Tallinn-Moskva ja korra ka Moskva-Tallinn rongile piletite saamisega, sest Moskva rongid olid puupüsti alati täis.
Korra koju sõites ei olnud Moskvas ühtegi piletit saada ja reserveeritud kohad olid ka kõik täis. Sõjaväe kassast öeldi, et ma võin proovida minna konkreetse vaguni (kindel sõjaväelastega seotud vagun oli see) vagunisaatja juurde oma trebovaniega ja kurta, et pileteid pole aga koju tahaks kiiresti sõita, et kui veab, siis vbl saan ikkagi rongile. Nii ma tegingi ja saingi. Pool teed sain sõita tühjas kupees ja öösel ajas vagunisaatja mind üles, sest selle kupee broneerinud sõjaväelased tulid järgmises peatuses peale, ning majutas mind n.ö. "enda juurde" vagunisaatja kupeesse kuni kodujaamani. Kuna ajateenijatele kõik tundsid alati hirmsasti kaasa, siis oldi ka võimalusel abivalmis ja mulle nt pakuti terve tee isegi igasuguseid suupisteid ja teed vagunisaatja initsiatiivil.
Üldiselt pidid sa kohe kui koju jõudsid ka tagasipileti minema hankima endale. Muidu olid ise pärast süüdi, kui jätsid viimasele hetkele ja ei saanudki rongile (peavaht ja karistus kohe terendas). Aga ka 9 päeva ette polnud alati enam pileteid saada. Ja kuna meil jaamas kõikvõimsat sõjaväekomandanti ei olnud, siis pidi sellistel puhkudel kohe ühendust võtma raudteemiilitsa töötajaga kellel oli oma kabinet raudteejaamas ja kui sellest abi polnud, siis kohe pöörduma sõjakomissariaati oma murega.
No ja siis üks kord kui ma juba kodus olin (demblisse sain juunis 1988) pidin septembri lõpus 1988 uuesti sõitma Moskva sõjaväeprokuratuuri seoses läbitud ajateenistusega. Pileteid polnud. Sõjaväeprokuratuur saatis telegrammi, et kui ma kohale ei ilmu, rakendavad sundtoomist. Tore on, aga pileteid selle pärast juurde ei trükitud ja neid ikkagi lihtsalt polnud. Saatsin siis telegrammi prokuratuuri, et no ei saa tulla, pileteid pole.
Prokuratuur saatis telegrammi, et pöördu selle ja eelmiste prokuratuuri telegrammidega jaama raudteemiilitsa ülema ja komandandi poole.
Komandanti meil polnud, pöördusin jaama miilitsa poole. See keerutas neid telegramme käes ja ütles, et no meil ei ole pileteid, isegi broneeritud kohtadele pole ja Tallinn-Moskva rongile kuni Moskvani tema mingeid "seisukohti" vms müüa ega organiseerida ei saa ega tohi. + meil siin hakkasid juba puhuma "vabaduse tuuled" ja kõigil (ka miilitsal) oli pohh mida seal venes nõutakse ja tahetakse. Ehk, et hiljemalt 1988 lõpus see süsteem enam ei töötanud nagu kellavärk ja ilmselt oleks olnud juba ka lihtsam kõikejälgiva silma alt "ära kaduda".
Saatsin siis uuesti telegrammi prokuratuuri, et pöördusin miilitsa poole aga piletit ei saanud, sest pileteid pole ja meie jaamas ei saa ka pikalt ette broneerida pileteid.
Päädis see sellega, et mulle tulid Moskvast püssimehed järele....
s.t. Moskvast tuli üks mees mustas ülikonnas ja lipsuga, ning võttis AK-ga püssimehe kohalikust piirivalveväeosast kaasa, ning ootas mind koos sellega siis autobaasi väravas, kui ma sõidust tulin (olin juba autobaasi tööle läinud selleks ajaks).
