alfa hotel kirjutas: ↑03 Sept, 2024 19:27
...
Kokkuvõtteks uuesti juba öeldu: avaliku ettevõtte turuväärtust näitab tema aktsiate hind. Punkt.
Jään eriarvamusele. Aktsiate hind näitab enamasti seda, mis hinnaga on nõus aktsiate ostjad ja müüjad tehingusse minema. Ehk siis ostjate ja müüjate arusaama ettevõtte väärtusest. Mis ei pruugi korreleeruda tegeliku väärtusega. Jäädes antud näite juurde (DJT), siis selle ettevõtte väärtus (ehk siis võime omanikule tulevikus raha genereerida - mis on ettevõtte eksistentsi ainus mõte) ei ole kohe kuidagi korrelatsioonis selle ettevõtte hinnaga. Sestap ehkki paljude ettevõtete puhul on sinu postulaat (aktsiapaki hind on ligikaudu võrdne ettevõtte väärtusega) õige, siis DJT puhul see ei kehti, sest ettevõttel puudub igasugune võime nii praegu, kui nähtavas tulevikus raha teenida. Järelikult puudub sellel ettevõttel ka sisuline väärtus. On ainult hind. Seetõttu soovitavad analüütikud seda ettevõtet ka müüa.
Siin on Harvardi lühikursus sellest, kuidas ettevõtte väärtust hinnata:
https://online.hbs.edu/blog/post/how-to-value-a-company
Neid meetodeid on palju. Siin on Briti ärpipanga nimekiri meetoditest:
These methods can include:
- entry valuation
- discounted cashflow
- asset valuation
- times revenue method
- price to earnings ratio
- comparable analysis
- industry best practice
- precedent transaction method
Enim kasutatav meetod on ettevõtte poolt tulevikus loodava väärtuse hindamine. See saab olla siis kas varade väärtuse kasv või muul moel loodav kasum. Igal juhul peab omanik olema tulevikus rikkam, kui praegu.
Kokkuvõtteks: avalikult kaubeldava ettevõtte väärtus ja hind võivad, aga ei pruugi olla samad. Kui see oleks alati ja igal hetkel sama, oleks Warren Buffet paljas nagu püksinööp, sest kogu tema meetod eeldab, et ta suudab turust objektiivsemalt hinnata ettevõtte tulevikuväärtust ja et turu hind korreleerub väärtusega pkas perspektiivis alati, aga lühiperspektiivis võib oluliselt erineda. See kehtib ka DJT puhul - turu hind jõuab alati väärtusele järele ja praegu on selle ettevõtte väärtus ümmargune null, sest ettevõte ei suuda raha genereerida ja sellisel ettevõttel ei ole rahaliselt mitte mingit mõtet. Järelikult on ettevõte tugevalt üle hinnatud. MOTT