Lennuõnnetused

Laevad, lennukid, tankid... Kõik sõjatehnikast.
Vasta
Kasutaja avatar
Kilo Tango
Liige
Postitusi: 9631
Liitunud: 14 Aug, 2008 15:40
Kontakt:

Re: Lennuõnnetused

Postitus Postitas Kilo Tango »

Veel üks praegu teadaolevat infot analüüsiv video: https://www.youtube.com/watch?v=R1Z0IyFzs_U
Sults
Liige
Postitusi: 82
Liitunud: 29 Mai, 2013 0:45
Kontakt:

Re: Lennuõnnetused

Postitus Postitas Sults »

Lisan ka graafiku laskumiskiiruste ja rullumise kohta. Ajatelg on keeratud sama pidi, nagu see on eelmisel graafikul (see graafik siin näitab aega allakukkumise hetkest). Rullumise kohta on mul infot vähe, seepärast on näha vaid lennu viimased miilid.
Lisasin graafikule võrdluse huvides ka orienteeruvalt IF ja FAP punktide asukohad ning miilid maandumisraja alguseni.
1. miili juures, 10 sekundit enne kokkupõrget maaga toimunud järsk langemine, kus langemiskiirus kasvas sekundi jooksul üle 30 ft/s võrra, pidi lennukis tekitama kaaluta olekule sarnase olukorra, kus kinnitamata objektid lendu kipuvad minema.
Videotest on näha, et allakukkumise lõppfaasis oli lennuki rullumine oluliselt suurem kui minule saadaolevad andmed näitavad. Võimalik, et lennuki andurid ei suutnud lennuki ebaloomulikust asendist (lennuk varises parem tiib ees ja saba ninast oluliselt allpool) tingitud jõudude suuna tõttu lennu viimastel sekunditel lennuki asendit õigesti tajuda.
Pilt
Peeter
Liige
Postitusi: 3050
Liitunud: 19 Veebr, 2006 20:12
Asukoht: Tartu
Kontakt:

Re: Lennuõnnetused

Postitus Postitas Peeter »

Imelik on mõelda, et tal on tulles kiirus suurem, kui tavaliselt, tuult pole ka miskit väga erilist ... ja variseb? Flaps? Millises asendis siis?
ahto42
Liige
Postitusi: 622
Liitunud: 06 Mär, 2022 13:46
Kontakt:

Re: Lennuõnnetused

Postitus Postitas ahto42 »

Arvata võib, et seda juhtumit uuritakse veits põhjalikumalt kui Prigozin lennuki alla kukkumist. Õnneks on tunnistajaid ka, kes sangas olid.
Sults
Liige
Postitusi: 82
Liitunud: 29 Mai, 2013 0:45
Kontakt:

Re: Lennuõnnetused

Postitus Postitas Sults »

Flaps oli IN, kui uskuda eespool lingitud analüüsivideo all (mille põhjal ka mina oma graafikud tegin) kohapealt kommenteerinud leedukat, kes väitis seda kuulnud olevat õnnetuspaika uurinud Boeing insenerilt:
@apsestasis 20 hours ago
i worked on the crash site. I can only say, what i've seen and was told by the Boeing engineers - the flaps were up.
Peter[L+]
Liige
Postitusi: 167
Liitunud: 10 Juul, 2010 9:56
Asukoht: Harjumaa
Kontakt:

Re: Lennuõnnetused

Postitus Postitas Peter[L+] »

Vabandage- olen võhik.
Miks ILS ei taganud maandumist? Väsimus ja mõlema poolsed vead suhtlemisel, ei peaks olema lennuõnnetuse põhjus.
Piire mis on mõõgaga tõmmatud - pliiatsiga ei paranda [M.Jakobson]
Sults
Liige
Postitusi: 82
Liitunud: 29 Mai, 2013 0:45
Kontakt:

Re: Lennuõnnetused

Postitus Postitas Sults »

Peter[L+] kirjutas: 29 Nov, 2024 13:52 Vabandage- olen võhik.
Miks ILS ei taganud maandumist? Väsimus ja mõlema poolsed vead suhtlemisel, ei peaks olema lennuõnnetuse põhjus.
Ma ka lennundusvõhik, kuid püüan tuua maisema paralleeli: kas sa usud, et piirkiirust oluliselt ületav kihutamine autoga, eriti kurvilisel teelõigul ja seejuures veel mobiiltelefoni näppides ja aegajalt sellega kellegagi olulist infot vahetades, võib põhjustada liiklusõnnetuse, eriti, kui viimase mobiilikõne ajal öeldakse sulle, et järgmise olulise info saad teisele telefoninumbrile helistades, kuid antakse vale number ja sa püüad seda numbrit valida ja imestad, et keegi vastu ei võta ja vajalikku infot ei anna?
Lennukiga maandudes tuleb teha õigel ajal erinevaid seadistusi. Kui näiteks liiga suure algse kiiruse tõttu jäid flapsid tavapärasel laskumiskõrgusel välja laskmata (seda ei tohi teha teatud kiirusest suuremal kiirusel) ja sisseharjunud protseduuride tõttu tegeleti laskumise hilisemates järkudes muude tegevustega, unustades tiiva tõstejõudu flapside alla laskmisega suurendada, siis kiiruse langedes varisemiskiiruse lähedale võiski tingida tõenäoliselt maksimumilähedase koormaga lennuki ootamatult kiire vajumise ja lõpuks ka ühe tiiva varisemise. Seda võis võimendada ka see, et vastutuul, mis aitab lennukit sama maapinnakiiruse juures paremini õhus püsida, oli maapinna lähedal nõrgem ja kahandas seega samuti tiibade tõstejõudu. Pilootide tähelepanu võis olla keskendunud kiiruse maha võtmisele, tiibadel võisid selleks olla aktiveeritud spoilerid, mis suurendavad lennuki õhutakistust, kuid vähendavad tõstejõudu. Arvestades lennuvälja lähedust, olid ilmselt välja lastud ka telikud, mis ka oluliselt suurendavad lennuki õhutakistust. Ka võis mootorite veojõud olla kiiruse alla saamiseks vähendatud (paralleel autoga - vajutad suure hoo pealt siduri alla ja lased mootori pöörded tühikäigule), mistõttu kui 3 miili enne lennuvälja pilvedest välja saadi, ei pruukinud ILSi laskumisnõlvast madalamale sattunud lennukil koheselt "gaasi andmine" piisavalt kiiresti mõjuda. Ka auto muutub maksimaalselt pidurdades raskemini juhitavaks kui seda mõõdukalt tehes. Normist suurem kiirus ja ponnistused selle vähendamiseks ei võimaldanud saavutada stabiilset ja hästi juhitud laskumist ja õige oleks olnud minna uuele ringile.
ILS ise ei taga midagi, see on suunatud raadiolainete vihk, mis annab lennukile märku, kas see asub ette nähtud laskumisnõlval või kaldub sellest mingis suunas välja. ILS ei saa väljakaldumist takistada.
slider
Liige
Postitusi: 531
Liitunud: 02 Jaan, 2016 22:51
Kontakt:

Re: Lennuõnnetused

Postitus Postitas slider »

Lennufirmade protseduurid on erinevad millal autopiloot ILS lähenemisel välja lülitada, nende puhul võis vabalt olla ka sel hetkel kui asi käest läks :(
nukkel
Liige
Postitusi: 590
Liitunud: 30 Aug, 2014 15:03
Kontakt:

Re: Lennuõnnetused

Postitus Postitas nukkel »

Sults tänud .
davidsoniharald
Liige
Postitusi: 1304
Liitunud: 16 Veebr, 2010 22:57
Kontakt:

Re: Lennuõnnetused

Postitus Postitas davidsoniharald »

Sults kirjutas: 29 Nov, 2024 14:35 ... jäid flapsid tavapärasel laskumiskõrgusel välja laskmata (seda ei tohi teha teatud kiirusest suuremal kiirusel)
Tagatiivad on õige eestikeelne termin.
Vanasti kui facebooki ei olnud veel, teati ainult oma pere sees, kes loll on.
Sults
Liige
Postitusi: 82
Liitunud: 29 Mai, 2013 0:45
Kontakt:

Re: Lennuõnnetused

Postitus Postitas Sults »

davidsoniharald kirjutas: 29 Nov, 2024 16:47 Tagatiivad on õige eestikeelne termin.
Tagatiivad kõlab kuidagi nagu termin putukate anatoomiast.
Ma olen arvanud, et flaps = tiivaklapid, aga kuna eespool räägiti flapsidest, ei hakanud ma ise terminoloogias tiivaklappidele üle minema.
Kasutaja avatar
Kilo Tango
Liige
Postitusi: 9631
Liitunud: 14 Aug, 2008 15:40
Kontakt:

Re: Lennuõnnetused

Postitus Postitas Kilo Tango »

Sults kirjutas: 29 Nov, 2024 17:31
davidsoniharald kirjutas: 29 Nov, 2024 16:47 Tagatiivad on õige eestikeelne termin.
Tagatiivad kõlab kuidagi nagu termin putukate anatoomiast.
Ma olen arvanud, et flaps = tiivaklapid, aga kuna eespool räägiti flapsidest, ei hakanud ma ise terminoloogias tiivaklappidele üle minema.
Segaduse korral kasutab lennundussõnastikku: https://www.keeleveeb.ee/dict/speciality/aviation/
Näiteks tagatiib: https://www.keeleveeb.ee/dict/specialit ... ib&lang=et
Peter[L+]
Liige
Postitusi: 167
Liitunud: 10 Juul, 2010 9:56
Asukoht: Harjumaa
Kontakt:

Re: Lennuõnnetused

Postitus Postitas Peter[L+] »

Nõus, et peaks kasutama eestikeelset terminoloogiat. Aga praegusel juhul on kunagine termini tõlge väga ebaõnnestud.
Terimonolooogia muutmine- eriti sellises valdkonnas on väga keeruline - aga tiiva klapid on oluliselt parem, kui tagatiivad.
Piire mis on mõõgaga tõmmatud - pliiatsiga ei paranda [M.Jakobson]
Kasutaja avatar
Kilo Tango
Liige
Postitusi: 9631
Liitunud: 14 Aug, 2008 15:40
Kontakt:

Re: Lennuõnnetused

Postitus Postitas Kilo Tango »

Peter[L+] kirjutas: 30 Nov, 2024 16:19 Nõus, et peaks kasutama eestikeelset terminoloogiat. Aga praegusel juhul on kunagine termini tõlge väga ebaõnnestud.
Terimonolooogia muutmine- eriti sellises valdkonnas on väga keeruline - aga tiiva klapid on oluliselt parem, kui tagatiivad.
Ei ole nõus. Praktikas on tagatiivad laialt kasutatav kena eestikeelne väljend.
OLAVI
Liige
Postitusi: 2143
Liitunud: 31 Juul, 2014 0:49
Kontakt:

Re: Lennuõnnetused

Postitus Postitas OLAVI »

Eesti Lennuakadeemia - Materjaliteadus - Materjaliõpetus
Aerodünaamika konspekt.
https://annaabi.ee/aerodunaamika-konspekt-m181224.html

Pilt

Pilt
Kes küsib, on loll üks kord, aga kes ei küsi on loll surmani.
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 0 külalist