Autotehnikateema

Vaba foorum kus võib arutada mujale mittesobivatel teemadel.
Vasta
maksipoiss
Liige
Postitusi: 2341
Liitunud: 24 Okt, 2014 20:33
Asukoht: Pärnu
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas maksipoiss »

Kapten Trumm kirjutas: 16 Okt, 2025 15:12 Seal võib muidugi olla natuke teine põhjus - mitte sinu heaolu, vaid kompressori ringiajamiseks kulub kütus ja tekib Co2 - ja ühte ja sama õhku jahutades on vaja kompressoril vähem töötunde teha :)
Kui sa käsitsi siseõhule ümber lülitad, siis teed sa seda enda heaoluks, aga kui auto seda sama asja ise teeb siis kütuse ja co2 säästuks? :)
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 43994
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Kapten Trumm »

AMvA kirjutas: 16 Okt, 2025 17:09 Ja milliseid probleeme see 0W-20 siis põhjustab?
1. õlikulu Lada tasemel, ma olen enda 2024 autole valanud 15 000 õlivahetusvälba jooksul juurde 3 liitrit. Garaazis on mul 30 aastat vanad autod, mis ei vaja mitte mingit õli lisamist. Dumbuseni käes kätkeb riski, et sõidetakse mootor vaeseks.

2. kulumisprobleemid algavad siis, kui mootori tolerantsid on kulunud natuke suuremaks, keti ja klapimehhanismi liigkulumine liiga vedela ja pindade külge "mittehakkava" õliga algab mõju muidugi varem. Täna levinud ketiprobleemid on tingitud nii "longlife" õlivahetustest, kuid ka keti õlitamiseks vähesobivast liigvedelast õlist (ei püsi ketil). Seepärast on levinud peale garantiiaja lõppu minna üle 30 viskoossusele.

Minu 2000 Volvo, mille läbisõit lähenes 300 000-le tekitas tehase ette nähtud 5W-30 õliga igasugu kummalisi, peamiselt plokikaanest tulevaid hääli. Peale üleminekut 5W-40 peale need hääled on kadunud, samuti kustub õlisurvetuli kiiremini.

Viskoossemale õlile üleminek kulumata mootorile on aga ohtlik. Teatud kohad võivad kuivaks jääda, kuna paksem õli ei "mahu" väiksematesse piludesse.

2024 Isuzu D-max vajab näiteks 10W-40 õli, kulu 15 000 vahetusvälba peale on ümmargune null. Tase karteris on täpselt sama.

See paar protseni väiksem kütusekulu ja samapalju suurem võimsus lihtsalt pikemas perspektiivis ei tasu mootori remonti ära. Tasuv on see vaid siis, kui autoga sõidetakse liisinguperioodi lõpuni- kuid on ka erandeid, mis ei pea isegi garantiiaega vastu (need downsizetud bensuturbo mootorid).
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
AMvA
Liige
Postitusi: 5201
Liitunud: 09 Dets, 2018 20:26
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas AMvA »

Kapten Trumm kirjutas: 17 Okt, 2025 9:27
2024 Isuzu D-max vajab näiteks 10W-40 õli, kulu 15 000 vahetusvälba peale on ümmargune null. Tase karteris on täpselt sama.
Isuzu pakub väga erinevaid õlisid oma autole, mitte ainult 10W-40.
Isuzu õli.png
Mei kliimasse on tehase soovitus 5W-30
davidsoniharald
Liige
Postitusi: 1695
Liitunud: 16 Veebr, 2010 22:57
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas davidsoniharald »

Kapten Trumm kirjutas: 17 Okt, 2025 9:27
AMvA kirjutas: 16 Okt, 2025 17:09 Ja milliseid probleeme see 0W-20 siis põhjustab?
1. õlikulu Lada tasemel, ma olen enda 2024 autole valanud 15 000 õlivahetusvälba jooksul juurde 3 liitrit. Garaazis on mul...
Äärmiselt lihtsustatud lähenemine on taandada kõik mootori probleemid õli viskoossusele.
Vanasti kui facebooki ei olnud veel, teati ainult oma pere sees, kes loll on.
AMvA
Liige
Postitusi: 5201
Liitunud: 09 Dets, 2018 20:26
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas AMvA »

davidsoniharald kirjutas: 17 Okt, 2025 13:11
Kapten Trumm kirjutas: 17 Okt, 2025 9:27
AMvA kirjutas: 16 Okt, 2025 17:09 Ja milliseid probleeme see 0W-20 siis põhjustab?
1. õlikulu Lada tasemel, ma olen enda 2024 autole valanud 15 000 õlivahetusvälba jooksul juurde 3 liitrit. Garaazis on mul...
Äärmiselt lihtsustatud lähenemine on taandada kõik mootori probleemid õli viskoossusele.
Mõistlik muidugi 24 aasta autole, mille õlikanalite läbimõõt on tehtud 0W-20 õli arvestade, 15W-40 õli sisse uhada ja imestada, et varsti võtab veel rohkem õli.
Walter2
Liige
Postitusi: 4898
Liitunud: 27 Okt, 2012 22:11
Asukoht: Perigiali
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Walter2 »

Kapten Trumm kirjutas: 17 Okt, 2025 9:27 1. õlikulu Lada tasemel, ma olen enda 2024 autole valanud 15 000 õlivahetusvälba jooksul juurde 3 liitrit.
Seesamusel Omegal millest akf! aeg-ajalt juttu teeb, on tehase kasutajajuhendis kirjas tootjapoolne lubatud õlikulu 15000 km e. hooldusvälba peale Ecotecil ~9 liitrit!! :shock:

https://images.omegaowners.com/document ... ct2002.pdf juhendis lk. 216 tabeli viimane rida: 0,6 l/1000km

Põhjus lihtne - tootja ei soovi vastutada garantiiajal ette tulla võiva õlikulu eest. Siinsed esindused on mõne eriti pretensioonika kliendi kaebuste peale teinud ka kontrollmõõtmisi (korgid-õlivarras jm. kinni plommitud) ning marginaalseid juhuseid ka töösse võtnud. Valdav osa Omegaid muidugi ei võta õli sellistes kogustes, kui võtavad siis mingi liiter 15000 peale on tavaline mis läbi silindrite võib käia (tihenditest praegu ei räägi). Autodel millel on hammasrihm lennanud ja klapid pähe ära käinud võib õlikulu olla suurem, kuna rõngad võivad sellest laksust soontesse kinni jääda. Sellega ei osata arvestada - tehakse ülemine osa korda ja lastakse edasi.
Ülaltoodud juhendis lk. 215 järgi on sellel igivanal Omegal näiteks aktsepteeritud ka 0w-XX õlid külmadesse klimaatilistesse tingimustesse.
Elu on liiga lühike et raisata seda lollide peale tõestamaks et nad on lollid /道德经 (Dàodéjīng)/
Parem olla tark ja rikas kui loll ja vaene...
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 43994
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Kapten Trumm »

davidsoniharald kirjutas: 17 Okt, 2025 13:11 Äärmiselt lihtsustatud lähenemine on taandada kõik mootori probleemid õli viskoossusele.
Kuna sul antud teemal vaidlemiseks teadmised puuduvad, siis püsi lennuki tiivapleki neetimise nüansside teemal.
Jah, just nii lihtne ongi - mida vedelam õli, seda suurem õlikulu (läbi ära põlemise).
Sellest ka need "low ash" õlid, et katalüsaatorit mitte ära tappa.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 43994
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Walter2 kirjutas: 17 Okt, 2025 14:48
Kapten Trumm kirjutas: 17 Okt, 2025 9:27 1. õlikulu Lada tasemel, ma olen enda 2024 autole valanud 15 000 õlivahetusvälba jooksul juurde 3 liitrit.
Seesamusel Omegal millest akf! aeg-ajalt juttu teeb, on tehase kasutajajuhendis kirjas tootjapoolne lubatud õlikulu 15000 km e. hooldusvälba peale Ecotecil ~9 liitrit!! :shock:
See on igal mootoril nii - sellest edasi on kapitaalremont. Taoline õlikulu tähendab, et külmal mootoril on väike sinine vine järgi.

Omega mootorit ma olen laual lapanud ja parendanud - sellel ikaldunud õlirõngaste disainil on kalduvus kinni jääda ja siis kasvab kulu kiirelt.
Nimelt õli äravooluavad kolvi sisemusse on liiga väikesed. Endal lahendasin selle nii, et puurisin need tuimalt suuremaks. Sellisteks nagu BMW mootoritel on.

Aga kui see mootor oli korras, siis oli õlikulu suht väike.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 43994
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Kapten Trumm »

AMvA kirjutas: 17 Okt, 2025 14:47
davidsoniharald kirjutas: 17 Okt, 2025 13:11
Kapten Trumm kirjutas: 17 Okt, 2025 9:27

1. õlikulu Lada tasemel, ma olen enda 2024 autole valanud 15 000 õlivahetusvälba jooksul juurde 3 liitrit. Garaazis on mul...
Äärmiselt lihtsustatud lähenemine on taandada kõik mootori probleemid õli viskoossusele.
Mõistlik muidugi 24 aasta autole, mille õlikanalite läbimõõt on tehtud 0W-20 õli arvestade, 15W-40 õli sisse uhada ja imestada, et varsti võtab veel rohkem õli.
Kõik ei ole idioodid kuigi sinu maailmvaade vist seda eeldab.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
AMvA
Liige
Postitusi: 5201
Liitunud: 09 Dets, 2018 20:26
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas AMvA »

Kapten Trumm kirjutas: 18 Okt, 2025 10:47
davidsoniharald kirjutas: 17 Okt, 2025 13:11 Äärmiselt lihtsustatud lähenemine on taandada kõik mootori probleemid õli viskoossusele.
Kuna sul antud teemal vaidlemiseks teadmised puuduvad, siis püsi lennuki tiivapleki neetimise nüansside teemal.
Jah, just nii lihtne ongi - mida vedelam õli, seda suurem õlikulu (läbi ära põlemise).
Sellest ka need "low ash" õlid, et katalüsaatorit mitte ära tappa.
:lol: :lol: :lol:
Su teadmised ilmselt põhinevad koolis GAZ-52-ga tehtud õppesõitudel ?

Ma ei ole nagu kuulnud, et sa TTÜ vms sarnase ülikooli autoeriala oleks lõpetanud. Või üldse mõne insenerieriala.
Viimati muutis AMvA, 18 Okt, 2025 11:15, muudetud 1 kord kokku.
davidsoniharald
Liige
Postitusi: 1695
Liitunud: 16 Veebr, 2010 22:57
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas davidsoniharald »

Kapten Trumm kirjutas: 18 Okt, 2025 10:47
davidsoniharald kirjutas: 17 Okt, 2025 13:11 Äärmiselt lihtsustatud lähenemine on taandada kõik mootori probleemid õli viskoossusele.
Kuna sul antud teemal vaidlemiseks teadmised puuduvad, siis püsi lennuki tiivapleki neetimise nüansside teemal.
Jah, just nii lihtne ongi - mida vedelam õli, seda suurem õlikulu (läbi ära põlemise).
Sellest ka need "low ash" õlid, et katalüsaatorit mitte ära tappa.
Ma olen täiesti nõus, et sõna võiksid võtta vastavat haridust omavad isikud. Mul on masinaehitaja diplom ette näidata, mis sul oli, kaks pehmet bakat?

Muide mul on üks õhkjahutusega mootorratas, kuhu läheb 20W-50 õli aga mingil põhjusel läheb seda sealt läbi liiter sajale. Kas peaks paksemat õli hakkama panema, et õlikulu alla saada?
Vanasti kui facebooki ei olnud veel, teati ainult oma pere sees, kes loll on.
OLAVI
Liige
Postitusi: 2809
Liitunud: 31 Juul, 2014 0:49
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas OLAVI »

davidsoniharald kirjutas: 18 Okt, 2025 11:10 ....
Muide mul on üks õhkjahutusega mootorratas, kuhu läheb 20W-50 õli aga mingil põhjusel läheb seda sealt läbi liiter sajale.
Kas peaks paksemat õli hakkama panema, et õlikulu alla saada?
Õli kulu ei sõltu mitte ainult õli viskoosusest ja seda on olnud võimalust erinevatel autodel korduvalt kogeda, kui sama viskoosusklassiga Castroli asemel Sunokot kasutades vähenes õlikulu ca 4 korda.
Et kui Tart-Tall-Tart sõidule kulus varem Castroli 4l, siis edaspidi Sunokot kulus ainult 1l.
Muidugi "jämedama molekuliga" õli kasutades oli kütusekulu ka suurem.
Kes küsib, on loll üks kord, aga kes ei küsi on loll surmani.
vanahalb
Liige
Postitusi: 3436
Liitunud: 21 Juun, 2009 18:48
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas vanahalb »

davidsoniharald kirjutas: 18 Okt, 2025 11:10
Muide mul on üks õhkjahutusega mootorratas, kuhu läheb 20W-50 õli aga mingil põhjusel läheb seda sealt läbi liiter sajale. Kas peaks paksemat õli hakkama panema, et õlikulu alla saada?
Kas see mootorratas on Moto Guzzi :) . Ma kasutan seal 10w-60 õli kuigi see pole mingi võidusõiduratas ja manuaali järgi käraks 20w50 kah . Mumeelest on neil õhkjahutusega ratastel mootoriõli temperatuur palju kõrgem kui vedelikjahutuse puhul ja alla selle numbri polegi mõtet sisse valada. Muidu läheb juba külavahel podistades päris veeks kätte ära.
OLAVI
Liige
Postitusi: 2809
Liitunud: 31 Juul, 2014 0:49
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas OLAVI »

vanahalb kirjutas: 18 Okt, 2025 12:18 ... Mumeelest on neil õhkjahutusega ratastel mootoriõli temperatuur palju kõrgem kui vedelikjahutuse puhul ja alla selle numbri polegi mõtet sisse valada.
Muidu läheb juba külavahel podistades päris veeks kätte ära.
Õhkjahutusega mootori "statistiliselt keskmine õlitemperatuur" võib tänu õlijahutile isegi sama olla aga kolvigrupi (kolvi, rõngaste, silindri siseseina) kõrgema töötemperatuuri (200C+) tõttu peab õhkjahutusega mootori õli olema võimeline töötama oluliselt kõrgemal temperatuuril kui vesijahutusega mootori õli.

Ehk õhkjahutusega mootoris tuleb kasutada õhkjahutusega mootori õli, mitte vesijahutusega mootori õli.
Täpselt sammuti nagu võistluskardi- või lennukimootorid vajavad eri õlisid, mis enamasti omavahel ei ole asendatavad.
Õli viskoosusklass ei ole juba ammu enam kõige tähtsam õli omadusi iseloomustav näitaja, kuigi õli müügireklaamiks seda usinalt kasutatakse.
Kes küsib, on loll üks kord, aga kes ei küsi on loll surmani.
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Bing [Bot], Marvin ja 2 külalist