Need haubitsad arvati reservist välja 1980ndatel ja treeningud toimuvad Panssariprikaati territooriumil.
Eilne Helsingin Sanomat kirjutas Soome MV 4 uue laeva hindadest:
http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005004477.html
Teollisuus epäilee sotalaivahankinnan kulujen karkaavan: ”Olemme ostamassa laivoja, joita ei ole missään olemassa”
Teollisuus epäilee merivoimien suuren sotalaivahankinnan budjetin pitävyyttä. Merivoimien mukaan 1,2 miljardin euron kustannusarvioon sisältyy myös budjettiylitys. EDUSKUNNAN on määrä saada viimeistään helmikuun alussa hallitukselta puolustuspoliittinen selonteko. Selonteossa haetaan sinetti myös Merivoimien suurhankinnalle, ”laivue 2020-hankkeelle” eli neljän, noin satametrisen sotalaivan ostolle. Taistelulaivojen yhteishinnaksi on jo pitkään esitetty täsmäluku 1,2 miljardia euroa. Summaa ei ole tarkemmin avattu.
”Summa on kustannus, jolla suorituskyky saavutetaan. Hanke on yhä kesken. Tarkkoja lukuja eri kustannustekijöistä ei voi vielä antaa”, sanoo puolustusministeriön materiaaliyksikön johtaja Olli Ruutu. Ruudun mukaan 1,2 miljardia euroa on kuitenkin hintakatto.
PUOLUSTUSTEOLLISUUS epäilee jo nyt kustannusarvion pitävyyttä.
”Hanke on alibujdetoitu”, sanoo Puolustus- ja Ilmailuteollisuusyhdistyksen (PIA) pääsihteeri Tuija Karanko. Karanko ei halua sanoa, kuinka paljon alakanttiin kustannusarvio on laskettu. Teollisuuden mielestä hanketta on valmisteltu kuitenkin liiaksi siviilivinkkelistä, perinteisen laivahankinnan tapaan. ”On hyvä muistaa, että Suomi on toteuttamassa nyt ainutlaatuista hankintaa. Olemme ostamassa laivoja, joita ei ole missään olemassa. Ei ole edes vertailutietoa vastaavista kuluista”, Karanko painottaa.
LAIVAHANKINNAN kallein osa on asejärjestelmä. Järjestelmien pitäisi toimia pinnan alla, pinnalla ja ilmaan päin, myös jääolosuhteissa. Kaikki maksaa. Teollisuudessa lasketaan, että laivarunkojen osuus hinnasta saattaisi jäädä vain 20-30 prosenttiin. Aseiden lisäksi kustannuksia kasvattaa myös järjestelmien integrointi aluksiin. ”Monitoimialuksen koko konsepti on haastava. Telakka on hyvä tekemään laivoja. Mutta hankinnassa on kyse myös monesta järjestelmästä, jotka täytyy saada toimimaan yhteen”, Karanko painottaa.
”Puolustusvoimilla on integraatio-osaamista, mutta ei resursseja.”
PUOLUSTUSVOIMAT kertoi syyskuussa tehneensä laivoista aiesopimuksen Rauman telakan kanssa. Rauma sai puoli vuotta aikaa selvittää, onko telakalla kykyä ja kapasiteettia laivat valmistaa. Taistelujärjestelmä kilpailutetaan kokonaisuutena. Tietopyyntöjen perusteella Puolustusvoimien logistiikkalaitoksen on määrä lähettää osallistumishakemuspyynnöt 12 valmistajalle vielä loppuvuoden aikana. Pyynnöt lähtevät HS:n tietojen mukaan myös hävittäjähankinnoista kiinnostuneille ruotsalaiselle Saabille sekä amerikkalaisille Lockheed Martinille ja Boeingille. ”Varsinainen tarjouspyyntö lähtee aikaisintaan ensi keväänä. Valittu toimittaja vastaa myös järjestelmien integraatiosta aluksiin”, sanoo kommodori Veli-Pekka Heinonen Merivoimista.
HEINOSEN mukaan laivojen osuus on hankinnan kokonaishinnasta noin puolet. ”Karkeasti laivarungot maksavat 500 miljoonaa euroa ja järjestelmät 500 miljoonaa. Loput 0,2 miljardia euroa syntyvät integraatio- ja mahdollisista budjetin ylityskustannuksista.” ”Emme ylitä 1,2 miljardia. Yritämme hoitaa tämän tehokkaammin kuin eräissä muissa keskeneräisissä hankinnoissa on tehty.”
KATTOHINTA on alkanut hirvittää teollisuuden lisäksi myös puolustuspiireissä. ”Jos pidetään katosta kiinni, sitten leikataan suorituskyvystä, jos rahat eivät riitä. Sitten ei saadakaan enää laivoja, joita piti. Voi kysyä, kannattaako niitä silloin hankkia”, toteaa nimettömänä pysyttelevä lähde HS:lle. Puolustusministeriö pohtii paraikaa, kuinka paljon alusten hinnoittelua puolustusselonteossa avataan. Viime keväänä hallitus linjasi julkisen talouden suunnitelmassa, että vuonna 2019 hankintaan kuluu jo 260 miljoonaa euroa.
HANKINTAPÄÄTÖS on määrä tehdä vuonna 2018. Puolustusvoimien komentaja Jarmo Lindberg totesi jo pari vuotta sitten, helmikuussa 2015, että investoinnista noin 10–35 prosenttia kyetään osoittamaan kotimaahan. Alusten koko elinkaaren aikaisen työllisyysvaikutuksen Lindberg arvioi 4 000 henkilötyövuodeksi.
Soome kaitsetööstuse esindaja arvates on 1,2 miljardit € liiga vähe 4 mitmeotstarbelise laeva ehitamiseks. Mereväe plaani kohaselt on see raha piisav ja laevad ise maksaksid 500 milj ja relvasüsteemid teised 500 milj ning ettenägematuteks kuludeks läheks kuni 200 milj. Kaitsetööstuse arvates tavaline 50% laev ja 50% süsteemid selle laevatüübi puhul ei päde ja pigem oleks laevade enda hind ainult 20-30% kogukuludest. Mure on jõudnud ka kaitseministeeriumisse ja sealt tõdetakse, et kui hinna ülempiirist peetakse jäigalt kinni ja on vaja laevade võimekust piirata, siis muutub laevade hanke mõtekus üldse küsitavaks.
Kuna 4 laevaga tuleb täita 7 vanema laeva ülesanded, siis on loogiline, et laevad varustatakse mingisuguse vahetatavate konteinerite süsteemiga, analoogselt Taani Flyvisken-klassile
https://en.wikipedia.org/wiki/Flyvefisk ... rol_vessel. Idee on siis selles, et vastavalt laeva põhiülesandele, mis võib olla pealvee- või allveelaevatõrje, õhukaitse või miinide veeskamine või merereostuse tõrje või patrullimine tsiviilkaitsemissioonil, nagu on tänapäeval põgenike õngitsemine Vahemerest, saab laevale erinevatesse konteineritesse pakitud seadmed ja relvasüsteemid peale tõsta.