679. leht 679-st
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 16 Okt, 2025 20:00
Postitas maksipoiss
Kapten Trumm kirjutas: ↑16 Okt, 2025 15:12
Seal võib muidugi olla natuke teine põhjus - mitte sinu heaolu, vaid kompressori ringiajamiseks kulub kütus ja tekib Co2 - ja ühte ja sama õhku jahutades on vaja kompressoril vähem töötunde teha
Kui sa käsitsi siseõhule ümber lülitad, siis teed sa seda enda heaoluks, aga kui auto seda sama asja ise teeb siis kütuse ja co2 säästuks?

Re: Autotehnikateema
Postitatud: 17 Okt, 2025 9:27
Postitas Kapten Trumm
AMvA kirjutas: ↑16 Okt, 2025 17:09
Ja milliseid probleeme see 0W-20 siis põhjustab?
1. õlikulu Lada tasemel, ma olen enda 2024 autole valanud 15 000 õlivahetusvälba jooksul juurde 3 liitrit. Garaazis on mul 30 aastat vanad autod, mis ei vaja mitte mingit õli lisamist. Dumbuseni käes kätkeb riski, et sõidetakse mootor vaeseks.
2. kulumisprobleemid algavad siis, kui mootori tolerantsid on kulunud natuke suuremaks, keti ja klapimehhanismi liigkulumine liiga vedela ja pindade külge "mittehakkava" õliga algab mõju muidugi varem. Täna levinud ketiprobleemid on tingitud nii "longlife" õlivahetustest, kuid ka keti õlitamiseks vähesobivast liigvedelast õlist (ei püsi ketil). Seepärast on levinud peale garantiiaja lõppu minna üle 30 viskoossusele.
Minu 2000 Volvo, mille läbisõit lähenes 300 000-le tekitas tehase ette nähtud 5W-30 õliga igasugu kummalisi, peamiselt plokikaanest tulevaid hääli. Peale üleminekut 5W-40 peale need hääled on kadunud, samuti kustub õlisurvetuli kiiremini.
Viskoossemale õlile üleminek kulumata mootorile on aga ohtlik. Teatud kohad võivad kuivaks jääda, kuna paksem õli ei "mahu" väiksematesse piludesse.
2024 Isuzu D-max vajab näiteks 10W-40 õli, kulu 15 000 vahetusvälba peale on ümmargune null. Tase karteris on täpselt sama.
See paar protseni väiksem kütusekulu ja samapalju suurem võimsus lihtsalt pikemas perspektiivis ei tasu mootori remonti ära. Tasuv on see vaid siis, kui autoga sõidetakse liisinguperioodi lõpuni- kuid on ka erandeid, mis ei pea isegi garantiiaega vastu (need downsizetud bensuturbo mootorid).
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 17 Okt, 2025 12:39
Postitas AMvA
Kapten Trumm kirjutas: ↑17 Okt, 2025 9:27
2024 Isuzu D-max vajab näiteks 10W-40 õli, kulu 15 000 vahetusvälba peale on ümmargune null. Tase karteris on täpselt sama.
Isuzu pakub väga erinevaid õlisid oma autole, mitte ainult 10W-40.
Mei kliimasse on tehase soovitus 5W-30
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 17 Okt, 2025 13:11
Postitas davidsoniharald
Kapten Trumm kirjutas: ↑17 Okt, 2025 9:27
AMvA kirjutas: ↑16 Okt, 2025 17:09
Ja milliseid probleeme see 0W-20 siis põhjustab?
1. õlikulu Lada tasemel, ma olen enda 2024 autole valanud 15 000 õlivahetusvälba jooksul juurde 3 liitrit. Garaazis on mul...
Äärmiselt lihtsustatud lähenemine on taandada kõik mootori probleemid õli viskoossusele.
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 17 Okt, 2025 14:47
Postitas AMvA
davidsoniharald kirjutas: ↑17 Okt, 2025 13:11
Kapten Trumm kirjutas: ↑17 Okt, 2025 9:27
AMvA kirjutas: ↑16 Okt, 2025 17:09
Ja milliseid probleeme see 0W-20 siis põhjustab?
1. õlikulu Lada tasemel, ma olen enda 2024 autole valanud 15 000 õlivahetusvälba jooksul juurde 3 liitrit. Garaazis on mul...
Äärmiselt lihtsustatud lähenemine on taandada kõik mootori probleemid õli viskoossusele.
Mõistlik muidugi 24 aasta autole, mille õlikanalite läbimõõt on tehtud 0W-20 õli arvestade, 15W-40 õli sisse uhada ja imestada, et varsti võtab veel rohkem õli.
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 17 Okt, 2025 14:48
Postitas Walter2
Kapten Trumm kirjutas: ↑17 Okt, 2025 9:27
1. õlikulu Lada tasemel, ma olen enda 2024 autole valanud 15 000 õlivahetusvälba jooksul juurde 3 liitrit.
Seesamusel Omegal millest akf! aeg-ajalt juttu teeb, on tehase kasutajajuhendis kirjas tootjapoolne lubatud õlikulu 15000 km e. hooldusvälba peale Ecotecil ~9 liitrit!!
https://images.omegaowners.com/document ... ct2002.pdf juhendis lk. 216 tabeli viimane rida: 0,6 l/1000km
Põhjus lihtne - tootja ei soovi vastutada garantiiajal ette tulla võiva õlikulu eest. Siinsed esindused on mõne eriti pretensioonika kliendi kaebuste peale teinud ka kontrollmõõtmisi (korgid-õlivarras jm. kinni plommitud) ning marginaalseid juhuseid ka töösse võtnud. Valdav osa Omegaid muidugi ei võta õli sellistes kogustes, kui võtavad siis mingi liiter 15000 peale on tavaline mis läbi silindrite võib käia (tihenditest praegu ei räägi). Autodel millel on hammasrihm lennanud ja klapid pähe ära käinud võib õlikulu olla suurem, kuna rõngad võivad sellest laksust soontesse kinni jääda. Sellega ei osata arvestada - tehakse ülemine osa korda ja lastakse edasi.
Ülaltoodud juhendis lk. 215 järgi on sellel igivanal Omegal näiteks aktsepteeritud ka 0w-XX õlid külmadesse klimaatilistesse tingimustesse.
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 18 Okt, 2025 10:47
Postitas Kapten Trumm
davidsoniharald kirjutas: ↑17 Okt, 2025 13:11
Äärmiselt lihtsustatud lähenemine on taandada kõik mootori probleemid õli viskoossusele.
Kuna sul antud teemal vaidlemiseks teadmised puuduvad, siis püsi lennuki tiivapleki neetimise nüansside teemal.
Jah, just nii lihtne ongi - mida vedelam õli, seda suurem õlikulu (läbi ära põlemise).
Sellest ka need "low ash" õlid, et katalüsaatorit mitte ära tappa.
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 18 Okt, 2025 10:52
Postitas Kapten Trumm
Walter2 kirjutas: ↑17 Okt, 2025 14:48
Kapten Trumm kirjutas: ↑17 Okt, 2025 9:27
1. õlikulu Lada tasemel, ma olen enda 2024 autole valanud 15 000 õlivahetusvälba jooksul juurde 3 liitrit.
Seesamusel Omegal millest akf! aeg-ajalt juttu teeb, on tehase kasutajajuhendis kirjas tootjapoolne lubatud õlikulu 15000 km e. hooldusvälba peale Ecotecil ~9 liitrit!!
See on igal mootoril nii - sellest edasi on kapitaalremont. Taoline õlikulu tähendab, et külmal mootoril on väike sinine vine järgi.
Omega mootorit ma olen laual lapanud ja parendanud - sellel ikaldunud õlirõngaste disainil on kalduvus kinni jääda ja siis kasvab kulu kiirelt.
Nimelt õli äravooluavad kolvi sisemusse on liiga väikesed. Endal lahendasin selle nii, et puurisin need tuimalt suuremaks. Sellisteks nagu BMW mootoritel on.
Aga kui see mootor oli korras, siis oli õlikulu suht väike.
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 18 Okt, 2025 10:53
Postitas Kapten Trumm
AMvA kirjutas: ↑17 Okt, 2025 14:47
davidsoniharald kirjutas: ↑17 Okt, 2025 13:11
Kapten Trumm kirjutas: ↑17 Okt, 2025 9:27
1. õlikulu Lada tasemel, ma olen enda 2024 autole valanud 15 000 õlivahetusvälba jooksul juurde 3 liitrit. Garaazis on mul...
Äärmiselt lihtsustatud lähenemine on taandada kõik mootori probleemid õli viskoossusele.
Mõistlik muidugi 24 aasta autole, mille õlikanalite läbimõõt on tehtud 0W-20 õli arvestade, 15W-40 õli sisse uhada ja imestada, et varsti võtab veel rohkem õli.
Kõik ei ole idioodid kuigi sinu maailmvaade vist seda eeldab.
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 18 Okt, 2025 10:55
Postitas AMvA
Kapten Trumm kirjutas: ↑18 Okt, 2025 10:47
davidsoniharald kirjutas: ↑17 Okt, 2025 13:11
Äärmiselt lihtsustatud lähenemine on taandada kõik mootori probleemid õli viskoossusele.
Kuna sul antud teemal vaidlemiseks teadmised puuduvad, siis püsi lennuki tiivapleki neetimise nüansside teemal.
Jah, just nii lihtne ongi - mida vedelam õli, seda suurem õlikulu (läbi ära põlemise).
Sellest ka need "low ash" õlid, et katalüsaatorit mitte ära tappa.

Su teadmised ilmselt põhinevad koolis GAZ-52-ga tehtud õppesõitudel ?
Ma ei ole nagu kuulnud, et sa TTÜ vms sarnase ülikooli autoeriala oleks lõpetanud. Või üldse mõne insenerieriala.
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 18 Okt, 2025 11:10
Postitas davidsoniharald
Kapten Trumm kirjutas: ↑18 Okt, 2025 10:47
davidsoniharald kirjutas: ↑17 Okt, 2025 13:11
Äärmiselt lihtsustatud lähenemine on taandada kõik mootori probleemid õli viskoossusele.
Kuna sul antud teemal vaidlemiseks teadmised puuduvad, siis püsi lennuki tiivapleki neetimise nüansside teemal.
Jah, just nii lihtne ongi - mida vedelam õli, seda suurem õlikulu (läbi ära põlemise).
Sellest ka need "low ash" õlid, et katalüsaatorit mitte ära tappa.
Ma olen täiesti nõus, et sõna võiksid võtta vastavat haridust omavad isikud. Mul on masinaehitaja diplom ette näidata, mis sul oli, kaks pehmet bakat?
Muide mul on üks õhkjahutusega mootorratas, kuhu läheb 20W-50 õli aga mingil põhjusel läheb seda sealt läbi liiter sajale. Kas peaks paksemat õli hakkama panema, et õlikulu alla saada?
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 18 Okt, 2025 11:24
Postitas OLAVI
davidsoniharald kirjutas: ↑18 Okt, 2025 11:10
....
Muide mul on üks õhkjahutusega mootorratas, kuhu läheb 20W-50 õli aga mingil põhjusel läheb seda sealt läbi liiter sajale.
Kas peaks paksemat õli hakkama panema, et õlikulu alla saada?
Õli kulu ei sõltu mitte ainult õli viskoosusest ja seda on olnud võimalust erinevatel autodel korduvalt kogeda, kui sama viskoosusklassiga Castroli asemel Sunokot kasutades vähenes õlikulu ca 4 korda.
Et kui Tart-Tall-Tart sõidule kulus varem Castroli 4l, siis edaspidi Sunokot kulus ainult 1l.
Muidugi "jämedama molekuliga" õli kasutades oli kütusekulu ka suurem.
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 18 Okt, 2025 12:18
Postitas vanahalb
davidsoniharald kirjutas: ↑18 Okt, 2025 11:10
Muide mul on üks õhkjahutusega mootorratas, kuhu läheb 20W-50 õli aga mingil põhjusel läheb seda sealt läbi liiter sajale. Kas peaks paksemat õli hakkama panema, et õlikulu alla saada?
Kas see mootorratas on Moto Guzzi

. Ma kasutan seal 10w-60 õli kuigi see pole mingi võidusõiduratas ja manuaali järgi käraks 20w50 kah . Mumeelest on neil õhkjahutusega ratastel mootoriõli temperatuur palju kõrgem kui vedelikjahutuse puhul ja alla selle numbri polegi mõtet sisse valada. Muidu läheb juba külavahel podistades päris veeks kätte ära.