70. leht 705-st
Re: Autoteema
Postitatud: 21 Jaan, 2021 11:52
Postitas Fuchs
Kapten Trumm kirjutas:On selge, et taolised erivõimsused tulevad ka mootori tohutu koormuse ja väiksema ressursi arvelt.
Mitte ainult TSI-del, vaid kõikidel mootoritel, mille liitrivõimsus üle 100 hobujõu olema kipub.
Öeldakse, et sellised mootorid ongi projekteeritud 200 000 km läbimiseks.
Kui roheline on toota iga 5a tagant uus auto, ei oska öelda, minuarust materjali raiskamine.
See 200000 km jutt kehtiks kui räägiksime 70ndate aastate mootoritest (juba 80ndate BMW S seeria mootorid käivad sinna 300k lähedale probleemideta)
Tänaseks on materjaliteadus teinud päris suure hüppe ning ka mootoriõlid on tublisti edasi arenenud. Mul on peres üheks liikuriks 2012 aasta bmw 535d, (3.0 biturbo, 230Kw tehasest) sel 250k kellal ja mingeid väsimuse märke küll ei näita.
Re: Autoteema
Postitatud: 21 Jaan, 2021 11:57
Postitas Kapten Trumm
No nende tohutult forsseeritud väikemootorite tulek on ju alles mõne viimase aasta teema.
Turbo arvelt väiksema mootori ehitamine ning suhteliselt madala turborõhu kasutamine algas Rootsi autodel kuba 1990ndate lõpus.
Eesmärk oli siis tõsta mootori pöördemomenti nii, et see oleks põhimõtteliselt sirgjoones.
Sellised autod ilmusid turule 1990ndate lõpupoole.
Näiteks Volvo 2,4 turbo bensiinimootor, mis arendab 147 kW (200 hj) võimsust, omab pöördemomenti 280 Nm 1800-5000 pööret.
Võrreldes umbes samavõimsa VWA 2.8 V6 mootoriga (142 kW) on päris dramaatiline vahe kütusekulus.
Kui maanteesõidu kulu on enamvähem sama (7-8 liitrit 100 km peale), siis sellise mootoriga neliveoline Passat B5 võttis linnas 15-16 liitrit, neliveoline Volvo XC70 võitab linnas 12-13 liitrit (mõlemad käsikastiga). Räägin seepärast, et mõlemad autod on mul olnud.
Kuna aga antud turbomootoril pole võimsust taga aetud (töömaht on piisavalt suur), siis on selle eluiga üsna pikk. Minu käes olev auto omab praegu tõestatud läbisõitu 380 000 km ja mingeid mootori kulumishädasid pole märganud. Ka kompressioon silindrites on uue mootori vääriline (13).
Kui samast mootorist nüüd väänata 120 hobust liitrist (on 83), siis enam asi nii lilleline poleks.
Re: Autoteema
Postitatud: 21 Jaan, 2021 13:16
Postitas Fuchs
Erivõimsus loeb mitte see kui suur või väike see mootor kubatuurilt on. Ja BMW näiteks on 100+ hp liitri kohta mootoreid juba aastakümneid seeriatootmises teinud (kindlasti konkurendid ka aga neid ma nii hästi ei tunne ja ei oska kohe peast näiteid tuua).
Võta auto24 lahti, sama BMW 535d näitena, näed ise mis läbisõidud vastu vaatavad, vaevalt et keegi seda numbrit suuremaks valetab

Re: Autoteema
Postitatud: 21 Jaan, 2021 14:01
Postitas Kapten Trumm
Loeb ka pööretevahemik, milles mootorit kasutatakse. Kui diiselmootor, mille suurim pöördemoment saabub juba 1500 pöörde juures, külastab üliharva 5000 pööret, siis puuduvad tal ka kulumise probleemid, mis antud pöörete ja turborõhuga kaasnevad ehk seal on see erivõimsuse teema suhteliselt akadeemiline.
Küll aga võib arvata, et kui 160 hj 1.4 turbo bensiinimootor on pandud 2-tonnise auto peale, siis ekskursioone sinna juhtub päris tihti.
Palju on ju räägitud, et vot Ferrari mootorid tahavad tihedat hooldust.
Mina seda ei usu. Kui sellega autoga sõita nagu tavalise autoga, mitte tõstes pöördeid üle 3000, siis valitsevad mootori sees samasugused tingimused nagu igas tavalises mootoris. Lihtsalt tihedalt tuleb seda teha siis, kui see mootor tihti 7000 pööret näeb.
Olen ikka seda meelt, et suurema mahuga ja rahulikuma loomuga mootor peab kauem vastu kui vastupidine. Sõltumata, mis imelahendusi seal kasutatakse.
Re: Autoteema
Postitatud: 21 Jaan, 2021 14:29
Postitas Fuchs
Kapten Trumm kirjutas:
Olen ikka seda meelt, et suurema mahuga ja rahulikuma loomuga mootor peab kauem vastu kui vastupidine. Sõltumata, mis imelahendusi seal kasutatakse.
Tavatingimustel igapäevasõidukil ma ei näe põhjust, miks peaks see väiksem mootor oluliselt kiiremini kuluma.
Kui tuua näitlik olukord, kus 1.4 mootoriga auto mees üritab meeleheitlikult 3.0 auto omanikul kannal istuda, siis jah, võimsama auto mees saab "poole gaasiga" töristada samal ajal lahjema mootoriga auto omanik peab gaasi põhjas hoidma, et kannul püsida

Re: Autoteema
Postitatud: 21 Jaan, 2021 14:36
Postitas Walter2
Palju on ju räägitud, et vot Ferrari mootorid tahavad tihedat hooldust.
Mina seda ei usu. Kui sellega autoga sõita nagu tavalise autoga, mitte tõstes pöördeid üle 3000, siis valitsevad mootori sees samasugused tingimused nagu igas tavalises mootoris. Lihtsalt tihedalt tuleb seda teha siis, kui see mootor tihti 7000 pööret näeb.
Pigem teha nagu tehas soovitab, õlivahetus korra aastas/5000 miili tagant alltoodud auto puhul pole kuskilt otsast sagedane. Pole mõtet riskida hirmkalli mootori remondiga, õlivahetuse arvelt kokku hoides. Usuga pole siin midagi teha. Vaata ka prooviks dünograafikuid - alla 2500..3000 pp see mootor lihtsalt ei vea ning nö. alagraafikuga töristades tead vast ise paremini mis mootorit ohustab.
https://www.driverside.com/service-sche ... 71-52218-0
Re: Autoteema
Postitatud: 21 Jaan, 2021 14:41
Postitas Fuchs
[*]
Walter2 kirjutas:
Pigem teha nagu tehas soovitab,
Nende tänapäevaste võimsate turbomootoritega tasuks õli pigem isegi tihemini vahetada kui tehas soovitab. Mul oli juhus kus viisin auto margiesindusse õlivahetusse, ning sealt helistati mõne aja pärast ja teatati, et võite autole järgi tulla, teil alles 16000 km läbitud (tehasevälp vist 30000) ja praegu pole küll mõtet kallist õli vahetama hakata

Pidin siis selgitama, et olen teadlik sellest ja soovin ikka uut õli mootorisse.
Re: Autoteema
Postitatud: 21 Jaan, 2021 14:53
Postitas Kirs
Ka diislimaailmas minnakse tasapisi nn mikromootorite suunas. Näiteks selle aasta 2100kg täismassiga Opel Insignia sai endale ka kolmesilindrilise 1.5 liitrise diisli. Võimsam, kui minu 1.9 neljapütine disla.
Re: Autoteema
Postitatud: 21 Jaan, 2021 15:03
Postitas Tegelane5
Kapten Trumm kirjutas:Loeb ka pööretevahemik, milles mootorit kasutatakse. Kui diiselmootor, mille suurim pöördemoment saabub juba 1500 pöörde juures, külastab üliharva 5000 pööret, siis puuduvad tal ka kulumise probleemid, mis antud pöörete ja turborõhuga kaasnevad ehk seal on see erivõimsuse teema suhteliselt akadeemiline.
Küll aga võib arvata, et kui 160 hj 1.4 turbo bensiinimootor on pandud 2-tonnise auto peale, siis ekskursioone sinna juhtub päris tihti.
Nonde 1,4 TSi konede max vääne on ka 1500 pöörde juures. Mistõttu ainult tühikäigu pööretel on aru saada too tummise 2,0i moodi asi on hoopis mingi väikemootor. Tavalise 85 kW 2,0i kestvust loomulikult ei saavutata aga mootor on vähemalt öko. Mistõttu minumeelest on see 1,4 mõistlikum kui 1,8 turbo.
Re: Autoteema
Postitatud: 21 Jaan, 2021 15:12
Postitas Kapten Trumm
Pigem teha nagu tehas soovitab, õlivahetus korra aastas/5000 miili tagant alltoodud auto puhul pole kuskilt otsast sagedane. Pole mõtet riskida hirmkalli mootori remondiga, õlivahetuse arvelt kokku hoides. Usuga pole siin midagi teha. Vaata ka prooviks dünograafikuid - alla 2500..3000 pp see mootor lihtsalt ei vea ning nö. alagraafikuga töristades tead vast ise paremini mis mootorit ohustab.
Tehased soovitavad ka igasugu asju, "eluaegseid" õlisid jne.
Tegelt on nii - üle 15 tuhande palju sõitval autol ja kord aastas vähe sõitval ei maksa üle lasta.
Kama, mida see tehas "soovitab". Paljud need soovitused pole seotud tehnikaga vaid marketingi sooviga näidata autot kuluefektiivsemana.
Mina vahetan isegi aastas 2000 km sõitval autol õli ära, see on ka piisavalt must.
Re: Autoteema
Postitatud: 21 Jaan, 2021 15:19
Postitas Walter2
Mina vahetan isegi aastas 2000 km sõitval autol õli ära, see on ka piisavalt must.
Hooldusi teostataksegi kas läbisõidu järgi xxxxx km / või kord aastas - kumb varem täis saab. Ekspluatatsioonimaterjalide ressurss ja omadused halvenevad ka ajalises perspektiivis.
Re: Autoteema
Postitatud: 21 Jaan, 2021 15:24
Postitas Kapten Trumm
Minu tööautol on see 17 500 km või kord aastas - ise hindan seda tiba pikaks. Ma sõidan ca 30 000 aastas selle autoga.
Ise arvaks, et 10 000 või kord aastas oleks ok.
Eks probleem ole ka muus. Vaatasin ükspäev autopoes riiulilt, millised on õlide hinnavahed. 1994 Mercedes joob 5W-40 sünteetilist (kuigi võiks vabalt panna ka poolsünti) ja mu 2017 tööauto 0W-20 sünteetilist. Sama õlifirma 5-liitrise kanku hinnavahe oli täpselt 2 korda (uuem kallim).
Re: Autoteema
Postitatud: 21 Jaan, 2021 15:34
Postitas Fuchs
Kapten Trumm kirjutas:
Mina vahetan isegi aastas 2000 km sõitval autol õli ära, see on ka piisavalt must.
Nii remargi korras - see kui õli on värvilt must, ei tähenda tingimata, et määrimisomadused oluliselt halvenenud oleks. Diiselmootoril näiteks muutub õli väga ruttu süsimustaks. Aga jah, aastas korra võiks ka väikeste läbisõitude puhul meie kliimas õli ära vahetada.
Re: Autoteema
Postitatud: 21 Jaan, 2021 15:38
Postitas Walter2
Must õli näitab et sel on head pesemisomadused.

Palju rohkem tekitaks küsimusi väljavahetatav hooldusvälba täis tuksunud uueväärse välimusega määrdeaine.
Re: Autoteema
Postitatud: 21 Jaan, 2021 15:47
Postitas Fuchs
Walter2 kirjutas:Must õli näitab et sel on head pesemisomadused.

Palju rohkem tekitaks küsimusi väljavahetatav hooldusvälba täis tuksunud uueväärse välimusega määrdeaine.
Oma kogemuse põhjal - mulle tundub et see, kui kiiresti mootoriõli tahamaosakestest saastub, sõltub suuresti konkreetse mootori eripärast. Mul on üks 70ndate hobiauto - sellel näiteks läheb õli tunduvalt aeglasemalt mustaks kui tänapäevasel mootoril (mõlemad ilma turbota). Karterituulutus võibolla mõjutab?