Zwyx kirjutas: ↑07 Aug, 2024 14:02
Tartus on Riia tänava raudteesilla alused üleujutused traditsioonilised, kas just iga aasta, aga küllalt tihti (ajakirjanduse andmetel näiteks 2017, 1978 jne jne).
Panen kah mõned asjaolud siia kirja, et pilt sellest raudteealusest viaduktist täiuslikum oleks.
Viimase ristmikuremondi ja tunnelite uuristamisega sadevete vallas midagi "ära", ega "juurde" teadaolevalt ei tehtud. ca 2017 rajati uust sadevete kollektor, mida siis kirjeldan nüüd ülesvoolu minnes. Kes soovib, saab ise kaardi pealt järgi vaadata. Vaba-Tähe ristist hakati meetrise toruga ülesmäge minema piki Vaba tänavat. Selles kohas läheb piki Tähe tänavat taha otsa kaldega Veevärgi suunas ca 80cm-ne sadevee kollektor. Ehk siis selles ristis toimub ülevalt tuleva vee 90kraadine ristumine Tähe-trassiga. Nüüd selle meetrise toruga mindi üles piki Vabat, seejärel pöörab see sama kollektor Kastanisse ja kihutab edasi ülesmäkke Riia-Kastani risti suunas. Kohalikud piirkondlikud ja ka naabertänavate jne ümberakaudsed sadeveekaevud jooksevad sellesse samasse kollektorisse. Jõudes Riia-Kastani risti, teeb kollektor jällegi 90kraadise pöörde ja suundub piki Riia tänavat raudteetunneli poole ja sealt edasi alt läbi kaugemale. Raudteetunnel ise on madalam koht, kuhu tulevad nii maa alt kui ka maa pealt kokku sadeveed nii Raudtee tänavalt (sinna omakorda Elva tn kaudu jne), Lembitu, kui loomulikult ka nagu juba eelpool kirjeldatud laialt ja asfalteeritud Riia tänavalt terves oma laiuses ca kilomeetriselt alalt (nb! nii maa pealt, kui ka maa alt) (lisandub Väike-Kaar maa pealt). Lisandub veel ports tänavaid, mis kõik annavad oma sadevee sellesse samasse kollektorisse, mis Riia-silla alt läbi läheb. Teisel poolt Riia-silda lisandub veel Vaksali tänav nii maa alt, kui pealt ja lisaks kallete järgi ka veel Kastani tänav Riia tänava raudteejaama poolsest osast. Kogu selle kandi sadeveed juhitakse kokku sellesse samasse Riia-Kastani-risti all olevasse meetrisesse Kastani-Vaba-kollektorisse- nii maa alt, kui ka maa pealt. Ja seesamune igasse poole mitmesadade meetrite ulatuses augus istuv viaduktialune ongi looduslikult nendes oludes selle kollektori "maapealseks kompensatsioonimahutiks". Nüüd mis juhtub, kui "pauk ära käib"? St kui tuleb suur ja mahukas vihmavaling (võimalikud variandid). Selles vaadeldavas kollektori teeninduspiirkonnas lööb pauguga kaane pealt lendu Vaba-Tähe ristis asuva kollektori luugi- seda siis juhtumil, kui taha Veevägi suunas minev kollektor ei võta enam vastu nii palju vett, kui nii linna poolt tulev Tähe-toru ja ülevalt pähe lajatav suurem Vaba-Kastani-Riia-toru talle ette annavad. See oli ka seekord. Kui hommikul linna läksin, siis poiss mul juba helistas, et "ära sa mine (sõida) sealt, sealt ja sealt, jne, et igalpool on üleujutused)". No nii, vaja ikkagi, hakkasin ikka minema. Esimene asi siitpoolt minnes, vaatan, et Võru-Sõbra-ristil sadeveekaevul luugi pealt löönud, poliis kollaste vilkuritega turvamas ja täis-Sõbra tänava ulatuses-laiuses läheb minimaalselt 10 cm ja maksimaalselt äärekivikõrguses "Sõbrajõgi" Emajõe suunas alla. See on siis kah sama Vaba-Kastani kollektori teenindusala. Sõbrajõgi oma senises mahus lõppes kuskil alles Kalevi tänava kandis, nii, et Raua tänavale pöörates sai juba rahulikumalt ujuda. Raua tänavale tuli praktiliselt igast ülevalt alla tulevast tänavast mingi "jõgi-või-oja" (mis ei ole ka mingi üllatus, vaid täitsa tavapärane). Vaba-Raua ristist üle sõites korra kiikasin- nojah ülevalt tuli korralik kosk "Vabajõgi" nagu ikka siis, kui kaevu Vaba-Tähe ristis minema löönud, edasi rohkem sinna oma nina ei toppinud- teadagi, kollektor jälle lõhki ja enne rahu ei saa, kui vett taevast&maaaalt peale tulema ei hakka. Kuna siinkandis elanud pea kogu elu, üle 50 aasta, toimetused tehtud ja aega kah oli, siis huvi pärast läksin vaatama viaduktialust- ja ei midagi uut..... Aga nüüd teen siia ühe märke, mida ma arvan et enamus (ka tartlasi) ei tea. Kuna mina aga elan selles kandis ja sel ajal käisin ka igapäevaselt koeraga seal raudtee ääres jalutamas ja kuna sellel objektil töötas ka üks minu tuttav, kellega siis omavahel infot vahendasime nn "kaevajate ja kohaliku kogukonna vahel". Mina talle, et mis ja kus siin millal ajaloos on olnud (peale seda, kui kaevendit kaevates mingi lõhkekeha välja tõmbasid ja demineerijad kahjutuks tegid), ja tema mulle, et millise insenertehnilise rajatisega tegu on. Nimelt juba enne seda viaduktipuurimist, varem, käis läbi jutt, et kohe peale sadamaraudtee ülesvõttu rajatakse selle asemel juba kauaoodatud tänav- see sama Vaksali tänava pikendus, mille kaudu oleks terviklahenduse korral oluliselt võimalik vähendada kesklinna-Riia tänavat -jne läbivat liiklusvoogu. Mida juba ammu on oodatud. Mina mäletan juttu sellest pikendusest nüüdseks juba 50 aastat. Kogu selle aja jooksul on ainult jutt ja lubadused "pikemaks" läinud, lahendust ennast pole meetritki tehtud. Hoopis vastupidi, seda kava on vastutöötamisega saboteerima hakatud. On nii, siis on, uued ajad, uued tuuled. Aga okei läheme edasi, Riia-Vaksali ristist Riia tänava all olevast juba eelpool mainitud kollektorist piki raudtee äärt rajati uus kollektor kas oli see meetrine, või meeter-10-ne (alates ristist, st teenindaks ka sillaalust kunstjärve), igaljuhul mitte mingi peenike kiitsakas. See uus kollektor kulgeb piki Vaksali tänava pikenduse trassi, tagades lisaks ka selle (tulevase) tänava sadevete äravoolu. Kui seda nägin ja teada sain, siis mõtlesin, et vat see täiendav meetrine nn
Vaba-ristist mööda-kollektor peaks nüüd küll suutma tagada, et kui restid viadukti all ummistunud pole, siis rohkem vast enam uputusi ei tule.... sest veel eelmist Riia-Kastani kollektoritööd tehes kui uued meetrised torud ka juba kenasti paigas olid, oli samasugune suur sahmakas, mis näitas ära, et kui ikka korralikult uputab, siis pole ka sellest meetrisest Riia-Kastani kollektorist tolku.... Uus kollektor suundub piki eeldatavat trassi sadamaraudtee koridori poole aga lõpeb ära Väike-Kaare sihil raudteeülekäigu juures vahetult enne sadamaraudtee koridori jõudmist. Oleks väga loogiline, et kollektor läheks sealt edasi nii, nagu tänavat rajada kavatseti ja allamäge isevoolu jõuakski linna sadevetest samamoodi kesklinnast&Karlovast mööda sinna tähetänavakanti välja. Kuna meil on värk projektipõhine, siis alustati sealt Väike-Kaare-ristist. Sellesse risti rajati üles tõstmiseks ümberpumpla. Riia tänavalt tulnud jäme meeter+-ne kollektor pumbatakse 6 meetri sügavuselt üles 3 meetri peale, kust siis suunatakse väikese kohaliku (+/-40cm) sadevete harutänava-toru kaudu Võru tänavale, ja mis siis allapoole linna peale Karlovas voolates sellesse samasse Tähe tänava 80cm torusse kokku jõuab. Kui küsisin, et "Miks te seda pumplat siia jamate? Ei ole ju vaja seda suurt Võrusse suunata ju? Pange kohe otsejoones piki sadamaraudtee koridori (loomuliku kaldega ju!) tänavasihis/suunas luha poole minema!", siis tuli vastus "Mina pole ütleja suured saksad teavad, me ainult teeme seda, mis projektis on". Ja nii jäi. Vahepeal on tänavaplaanid järjekordselt kalevi alla lükatud, torud samamoodi (jällegi läks ainult jutt vingemaks), ja tundub, et ega ka silla aluste tänavarestide arvukus ega nende pindala, ega nende puhtana hoidmine pole kellegi asi ega kohustus ega mure. Ometigi läheb sellest looduslikust järvekesest kaks meetrise diameetriga "jõesängi" välja, et seal sellist jama ei oleks....
Esimene asi oleks kohe näiteks ühe kollektorisse mineva ühese äärekiviresti asemel ritta 4-kuni-5 paigaldamine niimoodi, et nende teenindamisel kogu vesi ära voolama mahuks ja siis jääb loota, et vast selle mõne nelja-viie praeguse ühelise resti asemel nt 20 resti ikka korraga sodi täis ei löö....
Ja võtta ja määrata ära inimene, kelle personaalne vastutus on restide sodist vaba hoidmine (nb ka vihmasaju ajal). Mitte, et seda peaks töösangari ja kangelasena Veevärgi direktor Kapp isiklikult uputuste ajal puhastamas käima, et kõik näeksid kuidas raskuste korral juhtkond palehigis ise ka töötab.
Ja hoopis eraldi teema on veel see, et tundub, et linnas pole ei valmisolekut, ega ka plaani kes ja kuidas peaksid käituma linnaliikluse korraldamisel häda- või eriolukorras (mida kahtlemata Tartu linna peamise transpordikoridori Riia tänava olulises ulatuses erakorraliselt liikluseks sugumine/sulgemine kahtlemata on).