F-35 olevikust ja tulevikust
Re: F-35 olevikust ja tulevikust
Üks ilus pilt Prantsusmaal toimuvalt õhuvägede õppuselt Atlantic Trident 21:
https://alert5.com/wp-content/uploads/2 ... 652215.jpg
Kuna pilt on nii suur siis panen ainult lingi. Igatahes seal siis formatsioonist laiali lendamas Rafale, Eurofighter, F-35, Rafale.
Üsna hästi on näha erinevust 5. ja 4. generatsiooni lennukite neetide, tüürpindade liitekohtade, hooldusluukide geomeetria jms juures. Ei ole ka see igapäevakasutuses 5. põlvkonna masin päris sile aga kontrast on ikka üsna suur.
https://alert5.com/wp-content/uploads/2 ... 652215.jpg
Kuna pilt on nii suur siis panen ainult lingi. Igatahes seal siis formatsioonist laiali lendamas Rafale, Eurofighter, F-35, Rafale.
Üsna hästi on näha erinevust 5. ja 4. generatsiooni lennukite neetide, tüürpindade liitekohtade, hooldusluukide geomeetria jms juures. Ei ole ka see igapäevakasutuses 5. põlvkonna masin päris sile aga kontrast on ikka üsna suur.
Re: F-35 olevikust ja tulevikust
Vabandan aga liiga kunstlik ja ebaloomulik tundub see pilt IMO.
Elu on liiga lühike et raisata seda lollide peale tõestamaks et nad on lollid /道德经 (Dàodéjīng)/
Parem olla tark ja rikas kui loll ja vaene...
Parem olla tark ja rikas kui loll ja vaene...
Re: F-35 olevikust ja tulevikust
Walter2 kirjutas:Vabandan aga liiga kunstlik ja ebaloomulik tundub see pilt IMO.
Kui sa pead silmas et see on montaaž siis pigem mitte. Eks need lennukid kindlasti tegelikult ei ole nii lähedal üksteisele kui pilt muljet jätta üritab, aga pilt peaks olema tõene.
Otse loomulikult oli tegu propaürituse ja nn photoshootiga õppuse käigus, aga sellised pildid tõepoolest tehti, siin veel üks samast allikast, teise nurga all:
https://alert5.com/wp-content/uploads/2 ... 652212.jpg
A U.S. Air Force F-35A Lightning II, two Dassault Rafales and a Royal Air Force Eurofighter Typhoon break formation May 19, 2021, over France. The flight was apart of the Atlantic Trident 21 exercise which is a joint, multinational exercise involving service members from the U.S., France and the U.K., and is aimed at enhancing fourth and fifth generation integration, combat readiness and fighting capabilities, through conducting complex air operations in a contested multinational joint force environment. (U.S. Air Force photo by Staff Sgt. Alexander Cook)
Siin kolmas pilt Department of Defence kodulehelt:
https://www.defense.gov/observe/photo-g ... 002675360/
Ja siin Kuninglike Õhujõudude omal terve rida, k.a. ülalpostitatud:
https://www.raf.mod.uk/news/articles/ra ... c-trident/
Siin artiklis lisaks veel näiteks see:

Vast kõik ei ole reptiloidide kurikaval eksitamine

Re: F-35 olevikust ja tulevikust
Tundub et lapshaigustest on vaikselt üle hakatud saama.
F-35 oli 2020. aastal USA õhujõudude kõige missioonikõlbulikum lennuk (availability rate).
Iseenesest on see uuema lennuki puhul igati oodatav. Miks üldse mainimist väärib on sest varglennukid pole senimaani oma keerukuse tõttu kippunud seda saavutama (F-22 minuteada ei saavutanud kunagi):
https://www.airforcemag.com/usaf-fighte ... scal-2020/

Täpsustaks et F-22 puhul ei ole asi nii hull kui tabelist tundub. Väidetavalt on 90% probleemidest kapriissed varg-kattematerjalid (mis F-35es tunduvalt paremad). Kui ikka sõda oleks siis lendaks märgatavalt tihedamini kui see mainitud 50%, oleksid lihtsalt natuke paremini nähtavad.
Samuti avaldati 2020. aasta lennutunnikulud lennuki kohta (tabel 2019. a. oktoobrist), mis võtavad arvesse ainult jooksvad kuluosad ja kütuse (Reimbursable CPFH):
https://comptroller.defense.gov/Portals ... 20_b_c.pdf


Huvitav on see et õhujõudude F-35A on selle järgi 30% kulukam kui F-35C, mis viitab pigem ikka sellele et õhujõududel on seal all ka mingid täiendavad kulud. Ei usu et suurem ja karmimates tingimustes opereeriv F-35C saaks muidu kuidagi odavam olla. Võimalik et oma osa on ka sellel kõrgel missioonivõimekusel.
Siin on päris hea graafik näitamaks mis vahe on sellel numbril ja õhujõudude $25 000 lennutunnil F-35 kohta (mis on sinine kast Total O&S CPFH vs ülaltoodu mis on see must kast):

Sinna $25 000 hinda tulevad juurde siis kõik hoolduse, tarkvaraarenduse, modifikatsioonide, üksuse palkade, treeningu ja treeningmoona ja kõiksugu kaudsete kulude numbrid.
Kokkuvõttes, kõik sõltub, mida vaadata.
Kui vaadata F-35C kulusid on pigem päris hästi, odavam kui Harrier, sisuliselt sama mis F-18E Super Hornet.
Kui vaadata F-35A kulusid siis ikka tiba kallis. Ainult natukene odavam kui oluliselt suurem F-15E ja 85% kallim kui F-16.
Ise usun et F-35 kuludes on sees ka praegune kiire lennukipargi laienemine. Kui kõik teised lennupargid on sissetöötatud hooldusahelaga ja kas jäävad samaks või vaikselt vähenevad (lubades seega ka "kannibaliseerimist") siis, F-35A oma kasvab 50 lennuki jagu aastas.
Siiski see kõik on spekulatsioon. Väga huvitaks mis on tegelik põhjus miks F-35A on 30% kallim kui F-35C. Kui need numbrid oleks võrdsed, oleks F-35 seis õhujõududes ikkagi juba päris hea, sest kulud oleks ainult neljandiku jagu kõrgemad F-16est.
Muideks maikuus saigi F-35A õhujõudude suuruselt teiseks lennupargiks (F-16A järel) oma 283 lennukiga.
F-35 oli 2020. aastal USA õhujõudude kõige missioonikõlbulikum lennuk (availability rate).
Iseenesest on see uuema lennuki puhul igati oodatav. Miks üldse mainimist väärib on sest varglennukid pole senimaani oma keerukuse tõttu kippunud seda saavutama (F-22 minuteada ei saavutanud kunagi):
https://www.airforcemag.com/usaf-fighte ... scal-2020/

Täpsustaks et F-22 puhul ei ole asi nii hull kui tabelist tundub. Väidetavalt on 90% probleemidest kapriissed varg-kattematerjalid (mis F-35es tunduvalt paremad). Kui ikka sõda oleks siis lendaks märgatavalt tihedamini kui see mainitud 50%, oleksid lihtsalt natuke paremini nähtavad.
Samuti avaldati 2020. aasta lennutunnikulud lennuki kohta (tabel 2019. a. oktoobrist), mis võtavad arvesse ainult jooksvad kuluosad ja kütuse (Reimbursable CPFH):
https://comptroller.defense.gov/Portals ... 20_b_c.pdf


Huvitav on see et õhujõudude F-35A on selle järgi 30% kulukam kui F-35C, mis viitab pigem ikka sellele et õhujõududel on seal all ka mingid täiendavad kulud. Ei usu et suurem ja karmimates tingimustes opereeriv F-35C saaks muidu kuidagi odavam olla. Võimalik et oma osa on ka sellel kõrgel missioonivõimekusel.
Siin on päris hea graafik näitamaks mis vahe on sellel numbril ja õhujõudude $25 000 lennutunnil F-35 kohta (mis on sinine kast Total O&S CPFH vs ülaltoodu mis on see must kast):

Sinna $25 000 hinda tulevad juurde siis kõik hoolduse, tarkvaraarenduse, modifikatsioonide, üksuse palkade, treeningu ja treeningmoona ja kõiksugu kaudsete kulude numbrid.
Kokkuvõttes, kõik sõltub, mida vaadata.
Kui vaadata F-35C kulusid on pigem päris hästi, odavam kui Harrier, sisuliselt sama mis F-18E Super Hornet.
Kui vaadata F-35A kulusid siis ikka tiba kallis. Ainult natukene odavam kui oluliselt suurem F-15E ja 85% kallim kui F-16.
Ise usun et F-35 kuludes on sees ka praegune kiire lennukipargi laienemine. Kui kõik teised lennupargid on sissetöötatud hooldusahelaga ja kas jäävad samaks või vaikselt vähenevad (lubades seega ka "kannibaliseerimist") siis, F-35A oma kasvab 50 lennuki jagu aastas.
Siiski see kõik on spekulatsioon. Väga huvitaks mis on tegelik põhjus miks F-35A on 30% kallim kui F-35C. Kui need numbrid oleks võrdsed, oleks F-35 seis õhujõududes ikkagi juba päris hea, sest kulud oleks ainult neljandiku jagu kõrgemad F-16est.
Muideks maikuus saigi F-35A õhujõudude suuruselt teiseks lennupargiks (F-16A järel) oma 283 lennukiga.
Re: F-35 olevikust ja tulevikust
Lõuna-Korea on oma tuleviku lennukikandja osas omajagu inspiratsiooni saanud brittidelt tundub:
https://www.navalnews.com/event-news/ma ... er-design/

https://www.navalnews.com/event-news/ma ... er-design/

Re: F-35 olevikust ja tulevikust
Artikkel kahjuks paywalli taga aga tundub et F-35 ülalpidamiskuludega peab kiirelt midagi ette võtma muidu jama majas:
https://www.janes.com/defence-news/news ... ight-hour/
https://twitter.com/Sam_Cranny/status/1 ... 1533129729
Ehk tegelt need peaks juba praegu märgatavalt madalamad olema. Antud juhul tundub et mootorite hooldus on läinud oluliselt kallimaks eeldatust.
https://www.janes.com/defence-news/news ... ight-hour/
https://twitter.com/Sam_Cranny/status/1 ... 1533129729
A Lockheed Martin official told reporters on 10 June at the company's F-35 production facility in Fort Worth, Texas, that the aircraft's cost per flying hour is USD33,000 in 2012 dollars: USD38,655 in 2021 dollars.
A former F-35 programme official, who was grated anonymity to speak freely, told Janes on 9 June that the original concept predicted that the aircraft would have a cost per flying hour between USD25,000–30,000 in 2021 dollars, once the programme reached the current stage: between initial operational capability (IOC) and full operational capability (FOC). This cost per flying hour was supposed to be somewhat comparable to newer Lockheed Martin F-16 Fighting Falcons.
Ehk tegelt need peaks juba praegu märgatavalt madalamad olema. Antud juhul tundub et mootorite hooldus on läinud oluliselt kallimaks eeldatust.
Re: F-35 olevikust ja tulevikust
Gideonic kirjutas:Artikkel kahjuks paywalli taga aga tundub et F-35 ülalpidamiskuludega peab kiirelt midagi ette võtma muidu jama majas.
....
Ehk tegelt need peaks juba praegu märgatavalt madalamad olema. Antud juhul tundub et mootorite hooldus on läinud oluliselt kallimaks eeldatust.
...
Rolli mängib COVID-kriisist tingitud komponentide (eriti elektroonika) defitsiit. Vähenenud pakkumise tingimustes kipuvad hinnad aga tõusma, mitte langema.
Re: F-35 olevikust ja tulevikust
Šveitsi hävitajahanke võitis F-35 olles väidetavalt kõige parem tehniliselt, kõige odavam ja parima majandusliku paketiga.
https://twitter.com/Rotorfocus/status/1 ... 93920?s=19
Ostetakse siis 36 A mudelit.
Ühtlasi on F-35 senimaani võitnud kõik hanked kus see on osalenud, v..a Saksamaa, kus see eemaldati poliitilistel põhjustel kandidaatide hulgast (sest oleks muidu ilmselt hankekriteeriumite järgi võitnud)
https://twitter.com/Rotorfocus/status/1 ... 93920?s=19
Ostetakse siis 36 A mudelit.
Ühtlasi on F-35 senimaani võitnud kõik hanked kus see on osalenud, v..a Saksamaa, kus see eemaldati poliitilistel põhjustel kandidaatide hulgast (sest oleks muidu ilmselt hankekriteeriumite järgi võitnud)
Re: F-35 olevikust ja tulevikust
kus see eemaldati poliitilistel põhjustel kandidaatide hulgast (sest oleks muidu ilmselt hankekriteeriumite järgi võitnud)
Nojah, see polnud ju ainuke asi, mille sakslased eemaldasid. Vabaks lasti ka õhuväe juht.
Šveitsi hanke puhul on veelgi huvitavam see, et LM poolt arvestatud täispakett (hange + elukaar) oli 2 miljardi võrra odavam. See on vägagi märkimisväärne vahe.
Lisaks sellele veel Patriot hange, mis on samuti arvestatavat edu ekspordis saavutanud.
-
- Liige
- Postitusi: 434
- Liitunud: 25 Jaan, 2005 21:35
- Asukoht: Tallinn
- Kontakt:
Re: F-35 olevikust ja tulevikust
Saksamaa eripära on vist see, et lennukite lahinguomadustel ei ole tähtsust, kuna nendega ei hakata nagunii mitte kunagi reaalselt sõdima. Seetõttu võibki lähtuda puhtalt poliitikast.
Re: F-35 olevikust ja tulevikust
Saksamaa eripära on vist see, et lennukite lahinguomadustel ei ole tähtsust, kuna nendega ei hakata nagunii mitte kunagi reaalselt sõdima. Seetõttu võibki lähtuda puhtalt poliitikast.
EF pole sugugi kehv lennuk, lihtsalt majanduslikud huvid paistavad sealmaal kõike muud trumpavat.
- Kapten Trumm
- Liige
- Postitusi: 43807
- Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
- Kontakt:
Re: F-35 olevikust ja tulevikust
Ühtlasi on F-35 senimaani võitnud kõik hanked kus see on osalenud, v..a Saksamaa, kus see eemaldati poliitilistel põhjustel kandidaatide hulgast (sest oleks muidu ilmselt hankekriteeriumite järgi võitnud)
USA tootjal on muidu mäekõrgune eelis selle näol, et lennukiga samasse paketti võivad kuuluda kaugmaa AMRAAM-id, mida teistel tootjatel pakkuda pole.
Näiteks 1990ndatel, kui Soome ostis praegusi lennukeid, konkureeris lõpuks reaalne F-18 reaalsete AIM-120tega vs reaalne Gripen plaanidega AIM-120 litsensversiooni teemal.
Ilmselt saab see kaalukiviks ka Soome hanke puhul. Olukorras, kus idanaaber lendab siinkandis juba Su-30 ja Su-35-ga, oleks kahtlane edumaa võtta järgmise ks 30-ks aastaks sisuliselt sama generatsiooni Eurofighter. Või Super Hornet.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
- Kapten Trumm
- Liige
- Postitusi: 43807
- Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
- Kontakt:
Re: F-35 olevikust ja tulevikust
onu juulius kirjutas:Saksamaa eripära on vist see, et lennukite lahinguomadustel ei ole tähtsust, kuna nendega ei hakata nagunii mitte kunagi reaalselt sõdima. Seetõttu võibki lähtuda puhtalt poliitikast.
Saksamaa, olleks üks Eurofighteri põhipartneritest, mõistagi üritab seda üritust võimalikult kaua veepeal hoida.
Paraku aga need euro ühisprojektid kätkevad endas niipalju viivitusi, et enne kui lennuk saab relvastusse, on see juba moraalselt vananemas.
Nii juhtus ka eelmise ühisprojektiga MRCA-75 (tuntud kui Tornado), mis jõudis relvastusse siis, kui teised tulid välja järgmise põlvkonnaga.
Eurofighteri programm ise arvestas omal ajal palju suuremate tellimustega, sestap üritatakse poliitiliselt seda veepeal hoida, sest muidu lendab ühiku hind täitsa kosmosesse ja uksed tuleb sulgeda ning tuhanded töölised lahti lasta.
Seepärast toetabki Saksamaa aktiivselt vananema kippuvate lennukite kasutuselevõttu.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Re: F-35 olevikust ja tulevikust
Kapten Trumm kirjutas:Ühtlasi on F-35 senimaani võitnud kõik hanked kus see on osalenud, v..a Saksamaa, kus see eemaldati poliitilistel põhjustel kandidaatide hulgast (sest oleks muidu ilmselt hankekriteeriumite järgi võitnud)
USA tootjal on muidu mäekõrgune eelis selle näol, et lennukiga samasse paketti võivad kuuluda kaugmaa AMRAAM-id, mida teistel tootjatel pakkuda pole.
Näiteks 1990ndatel, kui Soome ostis praegusi lennukeid, konkureeris lõpuks reaalne F-18 reaalsete AIM-120tega vs reaalne Gripen plaanidega AIM-120 litsensversiooni teemal.
Ilmselt saab see kaalukiviks ka Soome hanke puhul. Olukorras, kus idanaaber lendab siinkandis juba Su-30 ja Su-35-ga, oleks kahtlane edumaa võtta järgmise ks 30-ks aastaks sisuliselt sama generatsiooni Eurofighter. Või Super Hornet.
See AMRAAM piirang oligi rohkem teema 90ndatel. Soome hankes pakuvad kõik lennukid v.a. Rafale ka liidestust AMRAAMiga (vähemasti C5-C7 versioonis). Nii Eurofighter kui ka Gripen on teinud hankepakkumisi kus AMRAAM sees, lihtsalt nüüd eurooplased tahavad pigem pushida oma Meteori.
Muide isenesest on Meteor väga hea rakett (ja liidestatakse brittide ning japside soovil ka F35ega), tänu oma RAMJET lahendusele ka tihti märgatavalt suurema lennuulatusega kui AMRAAM, kuna esiteks ei ole vaja hapnikku kaasas vedada ning teiseks saab kütuse ära kulutada optimaalselt pikema aja peale, arvestades konkreetse lasu lennuprofiili (lasu hetkel sihtmärgi ja stardiplatvormi asukohti ja suunavektoreid) mitte alati ühteviisi.
Meteori probleem on aga kindlasti hind, mis ei kaalu ilmselt üles võimekust, eriti vargplatvormide puhu millel ei ole lennukaugus vähemalt hävitajate vastu sedavõrd ouline. Nimelt viimaste lahingtaktika meenutab pigem 2MS saksa ässasid - Avasta vastane esimesena, lenda ligi märkamatult ja optimaalse nurga alt ja tulista kui hävitav lask on 99% kindel, mitte lihtsalt tõenäoline. Kui sind avastatakse, siisl katkesta rünnak ja kao ja proovi hiljem uuesti.
Teine asi on ka see et AIM-120 AMRAAM on peatselt väljaminev põlvkond. AIM-260 peaks esmase lahingvõime saavutama juba 2022-2023. See lööb Meteori kuluefektiivsuselt ilmselt pika puuga ja ka lennukile mahub neid 2x rohkem. F-35 ostja saab vastava liidestuse sisuliselt pealekauba.
Neist rakettidest olen palju põhjalikunalt rääkinud:
selles eemas
Soovitan lugeda, seal mitu väga head viidet
Kes on foorumil
Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 1 külaline