79. leht 93-st
Re: F-35 olevikust ja tulevikust
Postitatud: 16 Dets, 2021 0:05
Postitas Gideonic
ruger kirjutas:Väidetavalt käis USA F-35 lendamas Mustal merel, tehes lolliks Venemaa õhukaitsesüsteemid, kes ei märganud midagi. Kuna radarid midagi ei märganud selle lennust siis oli see ohtlikuks muutunud piirkonnas lennanud tsiviillennukile.
“An unknown aerial vehicle was spotted near the Russian borders. It appears that it was a F-35 aircraft, which managed to stay invisible to Russian air defense systems.”
On December 14, an unknown aerial vehicle was spotted in the region near the Russian borders. It appears that it was a F-35 aircraft, which managed to stay invisible to Russian air defense systems. It was said that the unidentified military aircraft at first posed a threat to a civilian passenger airliner and then to Russian airspace …
According to representatives of the Investigative Committee of the Russian Federation, an unidentified plane made a dangerous approach to a passenger airliner, which intended to land in Sochi. The civilian aircraft was forced to urgently change its course. It is believed that it was a NATO F-35 that attempted to penetrate Russia's airspace.
https://english.pravda.ru/news/world/14 ... nato_f_35/
See teeb netis tiire jah, aga kõlab nagu tüüpiline loll hülgemöla.
Esiteks, F-35 ei lenda üldiselt tsiviilolukordades ilma oma Lünebergi läätsedeta (radarisignatuuri võimendaja), mistõttu teda ei tohiks üldse raskem tuvastada olla kui 4. generatsiooni masinaid. Kindlasti ei jäetaks neid panemata venelaste lähedal, kuna selline kompimine annaks nende radarisüsteemidele kaugelt rohkem ära kui ameeriklastel võita oleks.
Teiseks on minuteada transponder tsiviillennukitele kohustuslik, seega peaks need olema nähtaval äärmiselt kaugele. Mäletan vähemalt ühest piloodi intervjuust, kus ta kirjeldas esmalendu F-35ega. Seda kui hämmastunud ta oli kogu ümbritseva pildi detailsusest ja kui kaugele see ulatus. Sellest kuidas ta visiiril nägi lennukite rivi mis maandus ja tõusis õhku paarikümne miili kaugusel asuvast tsiviillennujaamast, kuidas see rivi oli näha ikka jaburalt kaugele (rääkis sadadest miilidest, ilmselgelt ka tänu transponderitele).
No ei ole usutav et sellise taseme passiiv-sensorsüsteemidega lennuk kakerdab kuskile tsiviillennukile lihtsalt ette.
Kokkuvõte: minumeelest samasugune pullikaka nagu need Donald Cook vastu tehtud EW jutud, mille peale meeskond "kohe ameti maha pani".
Re: F-35 olevikust ja tulevikust
Postitatud: 30 Dets, 2021 12:54
Postitas Kilo Tango
Šveits otsustas F-35 kasuks. Üks argument oli üllatuslikult $2,6 mlrd soodsam elutsükli kulu võrreldes F-18 E/F versiooniga. Suurim erinevus tuli sisse igasugu lisavidinatest, mis tuleb teistele hävitajatele külge kruvida, et saada ligilähedaselt sarnane võimekus.
Allolevas artiklis visatakse selles kontekstis õhku küsimus F-15X mõttekusest ja leitakse, et kui šveitslastel on õigus, siis on mistahes 4+G hävitaja ostmine praegu kahjulik.
Mida ma oleksin võinud neile ammu öelda
Kogu see F-15X saaga on sügavalt korruptsioonimaiguline.
https://www.heritage.org/defense/commen ... uld-listen
Re: F-35 olevikust ja tulevikust
Postitatud: 30 Dets, 2021 15:55
Postitas Gideonic
Muuhulgas kuulutas ka Holland välja esmase lahingvõime:
https://twitter.com/CorporalFrisk/statu ... 9738055684
Re: F-35 olevikust ja tulevikust
Postitatud: 30 Dets, 2021 16:02
Postitas Gideonic
Boeingul on lobistid alati kõvad olnud. Tasub vaid meenutada viimatisttankerlennuki hanget. Boeing müüs sisuliselt paberlennukit mille arendus lükkus vähemalt 10 aastat äparduste taba. Airbus võitis esmase hanke juba relvastuses oleva tankurlennukiga (mida pidi küll mõnevõrra küll ümber ehitama aga siiski üsna hoomatava riskiga). Lobistid suutsid sisuliselt hanke tühistada ja tingimused nii sättida et Boeing uue hanke igal juhul võidaks.
F-15EX puhul võib olla tegu küll ka sellega et USA lihtsalt soovib et säiliks mingi Lockheed-Martiniga konkureeriv hävitajatootja. Samas kunstlike hangetega Boeingi veepeal hoidmine nüüd küll pikaajalist tulemust ei too. Teine argument antud hävitaja kasuks oleks see kui F-15C saaks maha kanda ja F-15E uuendada samale tasemele. Oleks üks masinpark ühed tehnikud välja koolitada jne. Miinuspool on jälle see et 4. generatsiooni hävitajad jääks jaburalt kaua relvastusse.
Re: F-35 olevikust ja tulevikust
Postitatud: 30 Dets, 2021 22:37
Postitas Lemet
Teiseks on minuteada transponder tsiviillennukitele kohustuslik, seega peaks need olema nähtaval äärmiselt kaugele.
Kas ikka on? Kohustuslik peaks olema lenniplaani esitamine ja kahepoolne side kohaliku lennujuhtimiskeskusega, transponder on vaid soovituslik. Paljud Tallinnas mahatulevad tsiviillennud näiteks FL24 jälge ei oma.
Re: F-35 olevikust ja tulevikust
Postitatud: 31 Dets, 2021 0:22
Postitas Gideonic
Lemet kirjutas: Teiseks on minuteada transponder tsiviillennukitele kohustuslik, seega peaks need olema nähtaval äärmiselt kaugele.
Kas ikka on? Kohustuslik peaks olema lenniplaani esitamine ja kahepoolne side kohaliku lennujuhtimiskeskusega, transponder on vaid soovituslik. Paljud Tallinnas mahatulevad tsiviillennud näiteks FL24 jälge ei oma.
Siin panin mälu järgi tõsiselt puusse, tänud parandamast! (kuigi interjvuusid kus piloodid väidavad et tsiviillennukid olid kui peopeal näha kaugele-kaugele on endiselt mitmeid).
Minujaoks vastab kogu see jutt endiselt sellisele tüüpilisele pastakast välja imetud vene propa profiilile.
Kasvõi juba see väga levinud kuid teemakauge kuvand, et varglennukid on mingid üksikud ninjad kes toimetavad ööpimeduses ühekaupa. Tegelikult opereerib F-35 pea alati vähemalt neljastes gruppides, parandamaks sensorite võimekust mitmepeale asju tuvastada ja võimaldades raadiosignaale passiivselt trianguleerida.
Miks ei lennata siis üksi? Sest vastupidiselt intuitiivsele arusaamale ei anna see tegelikult suurt midagi juurde - küll aga võtab ära! Nimelt on varghävitajate kohalolekut õhuruumis madalasagedusradariga ikkagi vägagi reaalne tuvastada. Meetrites mõõdetavate lainepikkusega radarite vastu tüüpilised vargsuse meetodid pigem ei tööta (vähemasti hävitajasuurustel objektidel) - seega info et "üks kuni mitu pahalast seal kusagil päratusuures sektoris tegutseb" saab suhteliselt kergelt kätte. Tõsi, selliseid eelhoiatusradareid on ka üsna kerge segada, kuid F-35el ei tohiks põhimõtteliselt säärase lainepikkusega saatjad olla (ei tasu unustada et antenn peab olema vähemalt poole saatelaine pikkune).
Sellise infoga on aga peale eelhoiatuse kaunis vähe pihta hakata. Selliste radarite eraldusvõime on väga väike ja halveneb drastiliselt mida kaugemalt või laiemast alast pahalast otsida, seega ei ole suurt vahet mitme lennukiga sa seal opereerid, vastane kuuleb ikka ainult "roomikukriginat kauguses" (saamata aru kas neid roomikuid on 1 või 5). Eespool tsiteeritud blogipostitus lahkab mõnevõrra seda teemat (on kaunis kaootiline aga üks põhjalikumaid avalikult kättesaadavaid materjale):
https://basicsaboutaerodynamicsandavion ... ermeasure/Hetkel siis märksõnad
Range Resolution,
Pulse Width ja
Radar Resolution CellTulles nüüd tagasi selle uudiseartikli juurde:
Kaunis triviaalne on välja mõelda mis kasu saaks venelased sellisest pastakast välja imetud artiklist ("värisege roiskunud Lääs! Meie uus süsteem on nüüd kohal ning kõik teie varglennukid avastatakse hetkega!"). Sellise jura treimine on kümne minuti töö.
Küll aga ei mõista mida oleks USA õhujõud ikkagi pidanud saavutama selle üksiku õnnetu hundiga sealkandis. Heakene küll, ütleme et transpondereid polnud, aga lisaks pidi see ilm ikka kaunis pilvine olema (kui hävitaja infrapunaseadmed ei suutnud isegi reisilennukit tuvastada) Mis oleks olnud selle lennu eesmärk? Rahuaja signaalluure tegemiseks on ka vähemriskantseid ja vähem ennast paljastavaid meetodeid (kasvõi samade lennukiga lihtsalt natukene kaugemal toimetada)
Lõpetuseks, tekkis veel küsimus, et mis baasides sealkandis üleüldse F-35ed artikli aegu tegutsesid?
Re: F-35 olevikust ja tulevikust
Postitatud: 31 Dets, 2021 10:47
Postitas toomas tyrk
Lemet kirjutas: Teiseks on minuteada transponder tsiviillennukitele kohustuslik, seega peaks need olema nähtaval äärmiselt kaugele.
Kas ikka on? Kohustuslik peaks olema lenniplaani esitamine ja kahepoolne side kohaliku lennujuhtimiskeskusega, transponder on vaid soovituslik. Paljud Tallinnas mahatulevad tsiviillennud näiteks FL24 jälge ei oma.
Läheb off-topics kätte ära, aga päris nii see ei ole, et transponder on soovituslik. Üsna palju (eriti Euroopas) on Transponder Mandatory Zone'e, kus ilma transponderita võib lennata vaid erijuhtumil, mis on kooskõlastatud kohaliku lennujuhtimiskeskusega (näiteks transponder rikkis ja peab remonti viima, jms)
Euroopa Liidus on alates 2020 transponder kohustuslik kõigil lennukeil stardimassiga üle 5700 kg ja reisikiirusega üle 250 sõlme (463 km/h).
https://skybrary.aero/articles/transpon ... u-airspaceMiks aga FlightRadar24 ei näita kõiki lennukeid - FlightRadar 24 "näeb" üksnes ADS-B tehnoloogiat kasutavaid transpondereid. Vanemat tüüpi transponderiga lennukid jäävad seetõttu neile nähtamatuks.
https://www.flightradar24.com/how-it-works
Re: F-35 olevikust ja tulevikust
Postitatud: 31 Dets, 2021 10:53
Postitas Kilo Tango
Lemet kirjutas:...
Kas ikka on? Kohustuslik peaks olema lenniplaani esitamine ja kahepoolne side kohaliku lennujuhtimiskeskusega, transponder on vaid soovituslik. Paljud Tallinnas mahatulevad tsiviillennud näiteks FL24 jälge ei oma.
Reisilennukitel on transponder kohustuslik. FL24 pole mingi tõe allikas. Regulatsioon on.
Re: F-35 olevikust ja tulevikust
Postitatud: 31 Dets, 2021 10:54
Postitas Lemet
Kui 20ndast aastast, siis võib- olla tõesti, mina uurisin viimati teemat vist ülemöödunud aastal. Või isegi veel varem.
Kas viidet regulatsioonipunktile saaks? Ma mõtlen kasutuse kohustuslikuse kohta.
Re: F-35 olevikust ja tulevikust
Postitatud: 31 Dets, 2021 10:58
Postitas toomas tyrk
Link oli selle lõigu all
https://skybrary.aero/articles/transpon ... u-airspaceKui huvitavad konkreetsed EU normatiivid, siis need olid seal ka ära toodud
The requirements for performance and interoperability of surveillance in the single European sky are contained in the following regulations:
Commission Implementing Regulation (EU) No 1207/2011, published on 22/11/2011;
Commission Implementing Regulation (EU) No 1028/2014, published on 26/09/2014, amending EU Regulation No 1207/2011.
Re: F-35 olevikust ja tulevikust
Postitatud: 31 Dets, 2021 12:38
Postitas Kev1
Lemet kirjutas: Teiseks on minuteada transponder tsiviillennukitele kohustuslik, seega peaks need olema nähtaval äärmiselt kaugele.
Kas ikka on? Kohustuslik peaks olema lenniplaani esitamine ja kahepoolne side kohaliku lennujuhtimiskeskusega, transponder on vaid soovituslik. Paljud Tallinnas mahatulevad tsiviillennud näiteks FL24 jälge ei oma.
Eesti AIP
http://eaip.eans.eeGEN 1.5 ÕHUSÕIDUKI INSTRUMENDID, SEADMED JA LENNUDOKUMENDID
2.1 SSR transponder
2.1.1 Kontrollitavas õhuruumis ja kohustusliku transpondri alas (TMZ) lendamisel peab õhusõidukil, välja arvatud purilennukil lendamisel selleks ettenähtud õhuruumialas, olema varustatud rõhu ja kõrguse teatamise võimekusega transponderiga, mis töötab režiimides (Mode) A ja C või režiimis S.
Re: F-35 olevikust ja tulevikust
Postitatud: 01 Jaan, 2022 23:32
Postitas Kilo Tango
Keegi tüüp jooksutab Youtube jaoks stimulatsiooni erinevate süsteemide ja lahinggruppide kontaktidest. Allolevas videos on võrreldud 4G lennukite (peamiselt F-18) ja F-35 rünnakut S-400 patareide Süürias.
https://youtu.be/mGwU9HKH_Eo
Re: F-35 olevikust ja tulevikust
Postitatud: 02 Jaan, 2022 8:40
Postitas Gideonic
Kilo Tango kirjutas:Keegi tüüp jooksutab Youtube jaoks stimulatsiooni erinevate süsteemide ja lahinggruppide kontaktidest. Allolevas videos on võrreldud 4G lennukite (peamiselt F-18) ja F-35 rünnakut S-400 patareide Süürias.
https://youtu.be/mGwU9HKH_Eo
See video pani mõtlema, et kuigi lennukid ise saavad põhitähelepanu on venelaste mahajäämus relvastuses palju hullem. Läänes tulevad uue põvkonna pommid, õhk-õhk raketid ja radarivaatased raketid. Kõik üsna miniatuursed (mahub 2x rohkem siselaadungit kui varem), palju kiirena lennuprofiiliga ja suurema ulatusega, kahe või isegi kolme paralleelse juhtpeaga (infrapuna, laser, radar) + inertsiaalnavigatsioon, mis on kombona ikka väga raske segada...
Kõik need on hiljemalt 2023 relvastuses (ja ka Soome hankes paljud). Venkudel samas pole siiamaani 90% lennukitest isegi targeting pod'i...
Re: F-35 olevikust ja tulevikust
Postitatud: 04 Jaan, 2022 10:40
Postitas gooligan
väike soomekeelne ülevaade kohapealse F-35 allhanketehase ettevalmistustöödest.
Kokku luuakse sadakond pikaajalist (20a+ ) töökohta. Sama tehas on kokku pannud ka nende Hornetid ning teeb muid allhankeid Airbusile.
Soome "leivanumbriks" saab esialgu olema esiosa kere (kokpiti?) ehitamine. Kokku plaanitakse neid Soomes valmistada ca 400tk.
Raam valmistatakse Soomes kõrgele kompleksustasemele. USA koostetehases kruvitakse sinna otse külge vaid istmed/ekraanid jms.
Mõne aasta pärast on plaanis luua Nokiasse ka Pratt & Whitney F135 mootorite koostetehas.
Mõlemad tehased kuuluvad Patria kontserni (omanikeks Soome riik 50,1% ja Norra Kongsberg 49,9%)
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008488208.html
Re: F-35 olevikust ja tulevikust
Postitatud: 07 Jaan, 2022 21:24
Postitas Kilo Tango
2021 aasta saldo on siis 142 uut F-35-t. Kolm rohkem kui planeeritud. Pisut vähem kui venelastel näiteks Su-27-d kokku.
https://breakingdefense.com/2022/01/loc ... -for-2021/2022 plaan on 151-153 ühikut.