Siis kui kaob vool!
Re: Siis kui kaob vool!
Kuna see va elektrivarustus paistab järjest ebakindlamaks muutuma siis : Kui kauaks jätkub 100 Ah 12 V autoakust kui seda koormata 100W võimsusega ?
Re: Siis kui kaob vool!
1200 Wh siis(100A*12V) ja teoreetiliselt 12 tundi justkui. A ka siin on olnud juttu erinevatest akutüüpidest ja ma pole nii kindel, et auto starteraku see 12 tundi reaalselt kestab.
Re: Siis kui kaob vool!
Autoaku on maru kehva asi, mida selleks kasutada. Kipub teine mõnekümne 100% laadimistsükliga laiali kukkuma. On teine mõeldud korraks palju voolu andma ja siis täis laetuna kuumas mootoriruumis istuma. Vaata parem mõni deep cycle aku või veel parem 12V lifepo aku. See liitium kestab maru kaua võrreldes pliiga. Näiteks https://www.litime.de/collections/12v-lifepo4-serien
Re: Siis kui kaob vool!
EXIDE on nii viisakas tootja, et jagab ka akude kasutusjuhendit.
Lk 40 on näidis mobiilse elamu elektrivarustuse kohta ja see peaks hästi majapidamise avariitoite arvestuse aluseks sobima.
Arvestada tuleks lisaks seda, et 1000W 230V inverter tarvitab pidevalt ca 20W energiat (480Wh ööpäevas) isegi kui sellele inverterile koormust ei ole järgi ühendatud.
Reservakuks on mõtekas osta autole sobiv DUAL AGM aku, et seda vajadusel majapidamise reserviks kasutada.
https://hosting.fluidbook.com/exide/EXI ... l#/page/40
Kaua kestab ainult siis, kui laadimisel on Li aku temp. üle +5C ja laadimisel ei tohiks aku (ka pliiaku) temp üle +40C tõusta.
Kes küsib, on loll üks kord, aga kes ei küsi on loll surmani.
Re: Siis kui kaob vool!
Ma mõelnud siit 4tk neid elemente tellida ja ise kokku kruvida, alist saaks ca 30 eurikuga BMS-i lisaks ja oleks hea energiatagavara küll. https://www.basengreen.com/et/toode/eu- ... iesti-uus/
Re: Siis kui kaob vool!
No seal nimekirjas on sensoritega akud ilusti olemas, ei lae kui temp on alla 0C.
Re: Siis kui kaob vool!
Aga millise moodusega plaanid tühjenenud ja läbikülmunud akut soojendada, nii et aku sisemus oleks laadimiseks sobivas ühtlases temperatuuris?
Jah, samas on olemas ka sisemise küttega akud, mida reklaami järgi saaks ka läbikülmununa laadida:
https://www.litime.de/products/12v-200a ... MS4wLjAuMA..
Aga kui lugeda tehnilisi andmeid, siis sellise aku sisemine soojendus tarvitab 120-150W võimsust ja seda ca 3 tunni jooksul (kokku 450Wh), enne kui külmunud aku on soojenenud kuni +10C'ni, et laadima hakata.
Kasutades laadimiseks generaatorit peab aku ühtlaseks soojendamiseks generaator töötama kõigepealt vähemalt 3 tundi või laadides PV paneelidega ei pruugi päeva jooksul olla niigi palju päikest, et külmunud aku hakkaks laadimisvoolu sisse võtma.
(Ja muidugi on ka generaatori kasutegur nii 1/10 võimsustarbe juures väga väike.)
Et kõigepealt peab akusse andma 3 tunni jooksul min. 15A soojendusvoolu ja kui aku on soojenenud, siis laadida edasi 40A vooluga.
Samalt lehelt on vastatud ka küsimusele aku välise soojendamise võimalikuse kohta:
(Ise olen läbikülmunud akusid sulatanud kausis veekihis, kuhu ei kalla üle +50C vett ja seda vett iga mõne tunni tagant uuendades, siis saab päevaga sulatatud, sest akumatrejali erisoojus on küllalt suur.)K: Kas ma saan lisada küttekehasid välise kütte toetamiseks?
V:
Väline küte soojendab ainult korpust, mitte akuelemente. Temperatuuridel -20°C tõuseb raku temperatuur peale kahetunnist välist kuumutamist 5°C-ni, väliskorpuse temperatuur on aga tõusnud samal ajal 70-80°C-ni.
Seetõttu ei ole soovitatav akut väljastpoolt soojendada, kuna elemendi tegelikku temperatuuri ei saa sellisel juhul õieti määrata.
Kes küsib, on loll üks kord, aga kes ei küsi on loll surmani.
Re: Siis kui kaob vool!
Prismakujulistele elementidele käivad vahele sellised küttelehed https://www.mkenergycn.com/blog/lithium ... al-energy/ . Selle abil soojendatakse akud üles kui vajadus peaks olema. Ent kütmata ruumis oleks kavalam nagunii mingi eraldi kast kivivillast soojustusega akudele nikerdada, siis püsib aku pikemat aega piisavalt soe ja seda akusoojendust tuleb teha vähem. Variant muidugi ka köetavas ruumis/eluruumis akusid hoida, enamik vist hoiavadki, siis seda jahtumise probleemi poleks. Sellises kivivillaga soojustatud kastis piisab ilmselt ka mingist pisikesest tavalisest akude all olevast soojaks minevast alumiiniumplaadist ka ning energiakulu ka pidevalt selle kasti sisu soojana hoidmiseks poleks ülemäära suur, kel päikesepaneelid olemas, siis kui need püstiselt ja talvel lume all pole/või puhastatakse vajadusel, siis saaks ka talvel sealt piisavalt energiat, et see pisike soojakast vähemalt 5 plusskraadi peal stabiilselt hoida ja ka midagi sinna laadida.
Re: Siis kui kaob vool!
Lisaks siia otsa, et liitiumaku ei külmu läbi nagu pliiaku. Jääst vee tegemine võtab tohutult energiat ja seda muret LFP akudega ei ole. Sestap läheb aku soojendamiseks ka palju vähem energiat tarvis.
Re: Siis kui kaob vool!
"Palju vähem" on suhteline mõiste, mida arvutustes kasutada ei saa.
Eelviidatud akutootja on ise avaldanud numbrilised suurused ja see on, et 19kg Li aku ülessoojendamiseks sisemiste elektriküttekehadega kulub ca 1/2kWh elektrienergiat.
Väliste küttekehadega võib energiakulu suurem olla.
Kui päike kõrgemalt käima hakkab ja ümbritsev temp. tõuseb üle +10C, siis ei tohi akusid soojakasti unustada, sest intensiivsel kasutamisel kuumenevad akud üle ja liig kõrge temp on samamoodi akude eluiga vähendav.
Kes küsib, on loll üks kord, aga kes ei küsi on loll surmani.
Re: Siis kui kaob vool!
Temp sensor akupaki külge mis kisama hakkab, kui temp näiteks üle 45 kraadi või siis katkestuslahendus inverteri juhtahelale, küll tuletab siis meelde, et kevad käes ja aeg kastil kaas lahti teha, kui muidu ei meenu. Poleks nokitsejal muidugi ka kuigi keeruline mingi automaatne avanev klapilahendus tekitada, kus siis liigse temperatuuri korral mingi ventikas ühest otsast sisse ja teisest välja õhku puhuma hakkaks.
Re: Siis kui kaob vool!
Plastikust aku väliskestast ei saa teada õiget aku sisetemperatuuri kui seda ümbritseb ventilaatoriga liigutatav õhk.
Täpsema mõõtetulemuse saamiseks kinnitatakse termoandurid akuklemmide poltide alla, et oleks otse ühendus metalliga.
Kes küsib, on loll üks kord, aga kes ei küsi on loll surmani.
Re: Siis kui kaob vool!
Prismakujulisel elemendil alumiinoumkorpus seal õhukese plastkile all ja sinna üsna hea soojusülekanne, kui ahvi kiirusel seda kütmist seal teha ei taha, siis saab täitsa adekvaatse tulemuse. Võib alati paar kraadi varuga kasvöi ülespoole jätta, kuigi tegelikult 10 kraadi on ise juba paraja varuga
-
maskeerimisvork
- Liige
- Postitusi: 141
- Liitunud: 30 Apr, 2014 18:53
- Kontakt:
Re: Siis kui kaob vool!
Nii nad räägivad. Samas mul on nüüd juba aastat 10 vist ühes omaette asuvas rajatises autoaku led valgustuse toiteks. Läksin sama teadmisega poodi ja ütlesin, et andke kõige odavam aku mis teil on.... tõsi, kasutan ca korra kuus nv-ti, mitte igapäevaselt. Pluss on see, et hea väike ja kerge, pole probleemi laadima tassidaBenjy kirjutas: ↑07 Aug, 2024 10:15 Autoaku on maru kehva asi, mida selleks kasutada. Kipub teine mõnekümne 100% laadimistsükliga laiali kukkuma. On teine mõeldud korraks palju voolu andma ja siis täis laetuna kuumas mootoriruumis istuma. Vaata parem mõni deep cycle aku või veel parem 12V lifepo aku. See liitium kestab maru kaua võrreldes pliiga. Näiteks https://www.litime.de/collections/12v-lifepo4-serien
Re: Siis kui kaob vool!
Kui akusid keldris hoida, siis ei tohiks külmumine jutuks tulla - õiges maakeldris puudub kütmisvajadus ja kartuliga ei juhtu talvel midagi. Väike küttekeha tekib lisaks, sest laadimisel / tarbimisel eralduvad kaod soojusena.
Kes on foorumil
Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 1 külaline