Pe-2 oli tegelikkuses pommitajaks kohendatud kõrguslik kiirhävitaja "100" ehk "sotka". Nii öelda vene Me-110 või P-38.
Tema konstruktiivne tugevus ei olnud mitte konstruktsiooni moodsus, vaid tulenes sellest, et esialgne konstruktsioon oli loodud ülekoormusega manööverdamiseks (mis hävitajale vajalik).
Pe-2l oli lihtsalt see võlusõna, mis tollal rahakotiraudu avas - ta oli pommitajatest (välja arvatud muidugi Tu-2) kõige kiirem.
Edasi tulevad valdavalt probleemid - väike pommiruum, nadi kandevõime, suure tiiva erikoormuse tõttu komplitseeritud juhitavus väikse kogemusega pilootidele jne.
Lisaks teda päriselt pikeerima panna ei suudetudki (pommitati tavalisel viisil).
Iseenesest see "kiire" pommitaja oli sama jabur kontseptsioon kui SB, st hävitajad olid ikka kiiremad, küll aga toob kiiruslikkus ohvriks pommitaja omadused.
Kuna seda imehävitajat on katsetanud Stefanovski, siis tema eestikeelses memuaariraamatus on pikalt kirjeldatud masina käsitsetavuse probleemidest (nn kitsehüpped) (kas mitte Stefanovski sellelga avariid ei teinud maandumisel?).
Jak-2 aga jäigi ju pisiprojektiks, mis leidis sõja ajal kasutust peamiselt luurelennukina. Nii palju, kui seda siis toota oli suudetud.
See on pooltõde. Jak-2 nimetus prototüübina oli BB (bliznii-bombardirovshik) ehk lähimaa pommitaja.
Luurelennukiks muudeti ta peale seda, kui selgus, et pommitajana ei olnud ta kasutatav, hullem veel kui Pe-2.
"Edu" ehk tootmisse andmise garanteeris jällegi "kiirus", mis ilma koorma ja relvatuseta oli suhteliselt suur.
Teine, kuid erinev lennuk sellise tähistusega oli Su-2 (BB-2), eks luua taheti midagi sarnaste omadustega.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.