Midagi vahelduseks Ukraina sõjale ka. Kanada lõpetas lollimängimise ära ja liikus lõpuks oma hävitajahankega edasi, ehk astus hinnaläbirääkimistesse et osta ära 88 F-35't.
https://www.cbc.ca/news/politics/f-35-n ... -1.6399978Kanada on algusest saadik olnud programmi liige plaaniga osta 88 lennukit ja nende tööstus on saanud miljardite eest ka allhankeid lennuki osadele.
See on üks paras saaga, kui keegi lugeda viitsib:
Esialgse plaani järgi peaks nende lennukid peaks ammu juba tootmises ja relvastuses olema, aga probleemid ilmnesid siis kui võimule sai partei, mille üks suuremaid valimislubadusi oli loobuda F-35est ja osta "3x odavamat F-18E 'd". Selline uskumus oli siis valijate seas väga populaarne, ja mindi populismi teed (tõenäoliselt ise üldse süvenemata ka usuti seda jama).
Kui võimule tulles reaalsus kohale jõudis, et F-18E ei ole sisuliselt üldse odavam, ja Kanada kaotab partneristaatusest välja astumisega kordades rohkem allhankeid kui teiste lennukitega iial võita saaks, ei saanud lubadusest ka otse taganeda ja lubati välja kuulutada uus hange, ilmselt plaaniga lasta sel tiksuda kuni valitsuse vahetuseni.
Paraku hakkasid vanadel Hornetitel lennutunnid läbi saama, mistõttu tuli poliitikutel "geniaalne" plaan osta 18 vahepealset (
interim) F-18E mudelit, et neid asendada. Paberil tundus ehk ilus, kuid reaalsuses ei ole uuel F-18E'l ja vanal F-18'l suht midagi ühist peale nime. See oleks tähendanud täiesti uusi varustusliine, väljaõpet jpm. Sisuliselt oleks nii väike kogus olnud arutu lisakulu, eriti kui tulevasel hankel ei osutuks võitjaks sama lennuk (mistõttu andes ka Super Hornetile ebausa eelise). Asjatundjad sõdisid sellele pidevalt vastu.
Sellegipoolest taheti, ilmselt valimislubaduste tõttu, nui-neljaks selle idiootsusega edasi minna . Lõpuks pidi plaanist loobuma hoopis teisel põhjusel, nimelt samal ajal lobistas Boeing juhtumisi pankrotti kanada Lennufirma Bombadier'i reisilennuki-osakonna. Suutmatuse tõttu konkureerida, veendi USA valitsust vastu võtma seadusemuudatust, mis väidaks et Bombadier tegutseb keelatud riigiabist saades, tehes seega USA turul konkureerimise võimatuks.
Kuna see oli päris suur majanduslik löök Kanada lennusektorile, otsustati arusaadavalt vaheostust loobuda ja ka eemaldada Boeing hankelt, kui riigivaenulik firma. Teised Euroopa osalised (Eurofighter ja Rafale) olid selle aja peale ise ära kukkunud
NORAD nõuete tõttu (maakeeli on Põhja-Ameerika õhu- ja kosmosekaitse väejuhatus). Nimelt Kanada ja USA õhuruumi turvamise süsteem ühine ning erinev NATO üldisest. Selles toimetamine nõuab lennukitelt teatavat standardiseerimist/sertifitseerimist, sidega ja datalinkidega seoses ilmselt ka arendust ning teatavaid modifikatsioone. USA lennukitel on arusaadavalt vastav tugi olemas. See tegi Eurooplastele antud hankel võistlemise väga raskeks.
Lõpuks taanduski hange ainult Gripeni ja F-35 vahele. Soomest juba teab selle tulemust. Kanadas oli Gripeni võiduvõimalus tegelikult algusest saadik kaugelt väiksem. Seda siis nii NORADi nõuete tõttu, F-35 partnerluse tõttu - mis lubab Kanadal toota juppe
kõigile F-35ele mitte ainult omadele (mida juba praegu on ostujärjekorras üle 1500), kui ka riigi õhuruumi suuruse tõttu.
Ehk siis tuli ikka välja see, mida teadjad ametnikud väitsid algusest peale(5+ aastat tagasi). Ugasugu hanke korraldamine antud kontekstis on lauslollus. Kulutab metsikult raha ja aega ning võitja on ette teada (vähemasti siis kui võitja määrab lennuki võimekus ja kuluefektiivsus).
Hea siiski näha, et Ukraina kriisi valguses on ka Kanada valitsus viimaks sellest aru saanud.