"Tankid EKV-le"

Vasta
Kasutaja avatar
Kilo Tango
Liige
Postitusi: 10218
Liitunud: 14 Aug, 2008 15:40
Kontakt:

Soomustest

Postitus Postitas Kilo Tango »

Kirjutan siia väikese selgituse tänapäeva soomusmasinatel kasutatava soomuse tööpõhimõtetest, kuna siin on mitmel korral kirjutatud igasugustest naljakatest asjadest (chobham teras, mis pidi olema parem kui tavaline teras ja kaldsoomuse tööpõhimõte), mis toimivad tegelikkuses hoopis teisiti.

Tankisoomus on alates 70-datest jäänud oma idee poolest suhteliselt muutumatuks. Küll on muutunud materjalide kvaliteet ja nende kasutamise tehnoloogiad.

Mis siis juhtub kui mürsk tabab metallplaati. See oleneb paljustki mürsu ehitusest, kuid täpsema käsitluse alla on mõttekas võtta kolm mürsu liiki:

1. homogeenne, metallist tavalise püssikuuli kujuline mürsk
2. KEP ehk pikk raskest metallist varras
3. HEAT ehk kumulatiivlaenguga mürsk

Loomulikult on neid liike veel. Tegelikult terve müriaad, kuid kuna tänapäeva soomusmasin kohtub peamiselt KEP või HEAT laenguga, siis analüüsime neid, kõrvutades seda pilti tavalise mürsuga.

Kui suvalise mürsu ette jääb homogeenne, lõpmatu paksusega terasblokk, toimub selle mürsuga pärast blokki sisenemist kaks asja:
1. Erosioon külgedel ja selle otsas materjali ümber paiknemise tõttu
2. Mürsu otsa kiire nürinemine e. paksemaks muutumine

Praktiliselt näeb see välja nii, et mürsu tipus olev materjal hakkab laiali valguma, moodustades midagi seene kujulist. Järgnev mürsu paksem osa kulub kiiresti õhemaks vastu mürsu nina poolt tekitatud kitsa kanali seinu. Vedeldunud materjal paiskub avausest välja ning pihkub. Mõningatel juhtudel (sõltuvalt materjalist) ka süttib.

Umbes nii:

Pilt
Pilt

Sõltuvalt mürsu kiirusest on tulemuseks kas metalli kinni jäänud tömp objekt või siis mõningaste materjalijääkidega avaus.

Mürsu materjali sisse tungimise sügavus sõltub:
1. Mürsu kiirusest (üldjuhul mida suurem kiirus, seda sügavamale tungib)
2. Mürsu läbimõõdust (mida väiksem läbimõõt sama massi juures, seda sügavamale tungib)
3. Mürsu tihedusest (mida tihedam materjal, seda sügavamale tungib)
4. Mürsu erosiooni iseloomust (voolava erosiooniga mürsk peatub kiiremini kui nn. iseterituva erosiooniga mürsk)

Neid faktoreid on veel, kuid need neli on peamised, millega mängitakse.
Minu poolt loetletud kolmel eri tüüpi mürsul on massieelis nn. tavalisel mürsul, kiiruseelis HEAP mürskudel (sulametalli joa kiirus on ca. 7-8km/s) ning tiheduseelis KEP mürskudel. Kusjuures mõned KEP mürsud omavad ka erosiooni iseloomust tulenevat iseteritumise eelist (DU või eritehnoloogiaga valmistatud volframsüdamikud).


Nüüd kuni 60-date aastateni oli peamisteks meetoditeks suureneva mürsu kineetilise energiaga võitlemiseks soomuse paksuse suurendamine ja selle kaldu asetamine. Aga juba varem oli selgeks saanud, et see on ummiktee (tanki massi ei saa lõpmatult suurendada) ning tuleb kasutusele võtta muud meetodid.
Edasi on saanud peamisteks vahenditeks mürsu läbistava jõu vastu selle energia hajutamine ja materjali erodeerimine.

Selle jaoks kasutatakse peamiselt nelja meetodit:
1. Kihilist kaldsoomust
2. Komposiitsoomust
3. Ruumiliselt ebaühtlast soomust
5. Aktiivset või passiivset reaktiivsoomust

Kihilist kaldsoomust ei kasutata tänapäeval mitte selle pärast, et see lihtsamad mürsud rikošetiga kõrvale viskaks (see on selline kaasnev lisaboonus). Tänapäeva tankitõrjemürskude kineetiline energia on nii suur, et rikošetiks vajalik nurk ületab 65 kraadi, mis sisuliselt välistab vajalike vormidega tankide ehitamise. Kaldsoomust kasutatakse reeglina esimese soomuse kihina, kusjuures selle eesmärk on siseneva mürsu trajektoori muutmine ning selle erodeerimine. Praktikas näeb see välja nii, et nii KEP kui HEAT murravad esmalt läbi soomuse sellest küljest, kus mürsu teekond oli kõige lühem. Näiteks 45 kraadi all oleva soomuse korral väljub mürsk esmalt soomuse alumisest küljest. Edasi tekib läbinud mürsu tipus ühesuunaline keeriseline voolamine. Tekkinud jõudude tulemusena hakkab näiteks KEP varras pöörduma, et läbida soomus risti, mille tagajärjel kiireneb varda ülejäänud osa erosioon vastu soomusesse tehtud ava külgi. Järgmist soomuse kihti tabab selline varras juba nurga all, kusjuures varda liikumisvektor ei ühti enam varda pikiteljega. Sellega on varda kineetiline energia hajutatud suuremale pinnale ning selle tõrjumiseks on enam lootust.
Tavalise "kuulikujulise" mürsu kulumine vastu esimest kalde alla asetatud soomust on nii suur, et järgmise soomuse läbimiseks energiat enam järgi ei jää. Sellist mitmekihilist kaldsoomust kasutavad erinevate tankikere osade juures praktiliselt kõik tänapäeva tankid.

Komposiitsoomus koosneb peamiselt terase ja keraamiliste materjalide ja/või plastiku kihtidest. Kogu asja mõte on selles, et eriti kõvade materjalidega kokku puutudes kiireneb järsult nii mürsu tipu kui ka külje erosioon. Samuti kiireneb mürsu nürinemine. Kasutatakse erinevaid suure kõvadusega materjale (ränikarbiid, boorkarbiid, titaankarbiid, alumiiniumoksiid, sünt. teemant). Probleemseks muudab ehituse see, et keraamilised materjalid on väga haprad. Seega ei saa ehitada soomusplaati monoliitsest keraamilisest tükist, vaid tuleb kasutada mosaiiki. Tänapäeval pressitakse keraamilised plaadid metallmaatriksisse, mis suurendab plaatide tihedust ning kasvatab nende tõrjevõimet veelgi. Samuti kasutatakse keraamiliste plaatide asetamist elastse materjali kihtide vahele, et vähendada vibratsioonist tingitud pragunemist. See on siis selle kuulsa Chobham soomuse tööpõhimõte. Reeglina on tänapäeva soomusmasinate sisekülgedele lisatud mõned kihid Kevlarit vms. aramiidkiudu, et vähendada tabamusele järgnevat soomuse sisepinna killunemist. Esimene seeriatoodangu tank, mis kasutas komposiitsoomust oli venelaste T-64. Alul oli tegemist lihtsalt klaasplastikuga (klaasi võime mürsku erodeerida on ca. kaks korda suurem kui terasel), hiljem klaasplasti integreeritud boorkarbiidiga. Tuntuimad kasutajad praegu Chally ja Abrams, kuid esineb rohkem või vähem enamusel uutest tankidest jm. soomusmasinatel (k.a. isegi kopterid)

Ruumiliselt ebaühtlane soomus koosneb tavaliselt perforeeritud metallplaatidest, mis on koostatud selliselt, et läbiv mürsk satuks igal juhul varem või hiljem perforeeringu servale. Materjali vastupanu järsk kõikumine ristsuunas toob kaasa mürsu materjali trajektoodi järsu muutumise ning kiire erosiooni. Praktiliselt töötab see umbes nagu kihiline soomus, kuid selle vahega, et mürsk tabaks justkui korduvalt paksema ja õhema soomuse liitekohti, mille tulemusel tekivad kokkuvõttes ülisuured küljele suunatud jõud. Sellist soomust kasutab peamiselt Leo2. Sellest tuleneb ka tõsiasi, et Leo2 on vastupidavam KEP, Chally ja Abrams aga HEAT mürskudele

Reaktiivsoomus (õige nimetus maakeeli peaks olema reageeriv soomus) toimib (sõltumata sellest, kas tegu on aktiivse või passiivse reaktiivsoomusega) eeldusel, et see on läheneva mürsu suhtes nurga all. Koosneb teatavasti kahe soomusplaadi vahel olevast kiirelt paisuvast materjalist (aktiivse puhul lõhkeaine, passiivse puhul näiteks kumm). Töötab selliselt, et esimese soomusplaadi läbimisel toimub kahe plaadi vahelise aine kiire paisumine, mistõttu nurga all olevat soomusplaati nihutatakse pidevalt kumulatiivjoa või läbiva varda teele, mistõttu need peavad läbima oluliselt rohkem soomust kui muidu oleks vajalik. samuti toob see kaasa tugevad külgsuunalised jõud, mis muudavad läbiva materjali trajektoori. Aktiivset reaktiivsoomust kasutatakse peamiselt vene tankidel (ilmselgelt passiivsoomuse puudujääkide ja ebaühtlase kvaliteedi katmiseks). Passiivset kasutab minu teada Leo2 alates A5-st (needsamad kiilud torni külgedel, mis küll ei täida ainult seda rolli) ja vist ka Merkava IV. Uuem mood on elektriline reageeriv soomus, kus läbiv mürsk lühistab ülisuure pinge all olevad soomusplaadid ning kaasnev vool suurusjärgus 300 000A hävitab suure osa läbistanud materjalist.
vk1
Liige
Postitusi: 1669
Liitunud: 02 Juul, 2007 22:18
Asukoht: tallinn
Kontakt:

Postitus Postitas vk1 »

elustan veel veidi vana teemat -
siin on link lõimele Tanknetis, kus ma kunagi need küsimused üles panin.
http://63.99.108.76/forums/index.php?sh ... 25526&st=0

mõtteid siis -
- võimalik variant sisse osta ka koolitusteenust , näit. rootsi ohvitseridelt, kes praegu poole koormusega töötavad.
- soomel on 6 tankipataljoni, väljaõpe aga käib ühes kompaniis. Väljaõppekulud ei ole sõltuvuses masinate arvust.
- Hummeli mõtte osta alguseks Leo-1 on jumet, kuna Leo-1A5 on põhimõtteliselt sama ballist. kompuutriga, kui Leo-2, samal veermikul päästetank saab 2 juhul 3-st Leo-2 kätte, sillatank Leo-1 baasil on võimeline kandma silda, mis kannab Leo-2-te jne.,
- soome tankipataljon koosneb 2st tanki- ja 2-st mehhaniseeritud JV kompaniist, suuremaid üksusi, kui kompanii maastiku eripära tõttu polegi vaja . Vot ei oska öelda, kuidas see viimane punkt Eestis toimib?
Kasutaja avatar
hummel
Liige
Postitusi: 2079
Liitunud: 18 Apr, 2004 12:55
Kontakt:

Postitus Postitas hummel »

Tankide kasutamine saab toimuda ainult koostöös jalaväe lahingumasinatega või soomustransportööridega. Vasturünnakut saab organiseerida vast nii, et 1 soomusjalaväe komp + 1 tankikomp - lahingumasin ja tank tegutsevad paarina või tankirühm toetuseks lahingumasinate kompaniile. Ma arvan, et tankidega tugevdatud soomusjalaväe kompanii rünnakrivistus on tavaliselt maksimaalne, mida meie oludes piisavalt laiali saab harutada. Järgmised soomustatud allüksused on juba ešeloneeritult või ründavad teisel suunal.
Kaitsel tuleb tankid ilmselt rühmade kaupa soomustatud kompaniidele toetuseks ära jagada. Näiteks saab põhipositsiooni taha reservi jätta - sõidavad kriitilisse punkti tuletoetust andma või varitsevad (koostöös jalaväe reserviga) natuke tagapool põhipositsioonist läbi murdnud vaenlase tehnikat.
Sidemees
Uudistaja
Postitusi: 8
Liitunud: 30 Aug, 2008 9:02
Kontakt:

Postitus Postitas Sidemees »

Jutt on küll tankidest aga ma olen nõus eelmise posti autoriga ja arvan et kõige pealt oleks targem osta lahinumasinad ning alles siis võiks tanke sebida.
Kui me räägime milliseid osta - vot see on raskem küsimus. Kindlasti meil pole vaja metalli - näiteks T-55. Siin on juba järgmine küsmimus: kas meile raha jätkub ? :lol:
Ma tean et minu eesti keel ei ole SUPER. Ei ole vaja sellest mulle rääkida :)
Kasutaja avatar
Kilo Tango
Liige
Postitusi: 10218
Liitunud: 14 Aug, 2008 15:40
Kontakt:

Postitus Postitas Kilo Tango »

Sidemees kirjutas:Jutt on küll tankidest aga ma olen nõus eelmise posti autoriga ja arvan et kõige pealt oleks targem osta lahinumasinad ning alles siis võiks tanke sebida.
Kui me räägime milliseid osta - vot see on raskem küsimus. Kindlasti meil pole vaja metalli - näiteks T-55. Siin on juba järgmine küsmimus: kas meile raha jätkub ? :lol:
Pigem tundub, et õigem oleks (juhul kui asi jääb raha või väljaõppe taha) relvastada erinevate soomusmasinatega mõni väiksem üksus, et saaks kohe hakata korralikku koostööd harjutama ning osaleda vastavate taktikatega ka õppustel. Ühekülgne soomustehnika kasutamine on riskantne.
Kasutaja avatar
hummel
Liige
Postitusi: 2079
Liitunud: 18 Apr, 2004 12:55
Kontakt:

Postitus Postitas hummel »

Väljaõppest niipalju, et see käib kaitseväes õppekavade ja vajaduste alusel. Niisama midagi ei aretata.

Lahingumasinate ostmine esimesena poleks paha mõte. See sillutaks hästi teed tankidele. Nagu olen maininud, siis kutseline scouts peaks need saama. Seal on ka kõige enam kogemust soomustehnikaga. Hiljem peaks scouts elama kõrvuti tankiväeosaga olema allutatud ühisele kohalikule (rügement) staabile - nii tuleb koostöö parem.
Uued lahingumasinad on hirmkallid (75+ milj EEK) ja jäävad meile täna kättesaamatuks. Vanematest võiks kõne alla tulla vaid BMP-2, mis võiks maksta nii 2-3 milj tk, kuid ei vasta mingtele NATO standarditele ja on üldse viletsavõitu. Marder 1A3 võiks saada kätte u 5-7 milj EEK tk. Oleks minu arvates realistlikum ja jaksaks hankida pataljoni jagu.

Jalaväele ratassoomukite hankimine on mõnes mõttes palju lihtsam ettevõtmine. Neid kannatab hankida juba brigaadi jagu - pataljoniga pole midagi teha. Läänest kasutatud ratassoomukeid pole saada, sest neil on endalgi vaja. Moodsad masinad maksavad aga hingehinda - u 10+ milj EEK tk, mis teeks 150 transportööri hinnaks 1,5 miljardit = utoopia.
Minu promo on suunatud ukrainlaste BTR-4 -le. Mitte, et ma oleks nagu ukraina fänn, vaid ma lihtsalt ei näe hetkel teist taskukohast lahendust. Vene BTR-80 on läinud kaubaks vist hinnaga 2,5-3 milj EEK tk ja ma usun, et ka uus BTR-4 ei ole eriti kallim, kui 3-4 milj EEK - uue taktikalise lääne veoauto hind. BTR-4 oleks võimalik ilmselt varustada nii, et vastab hädapäraselt NATO standardile ja ära jätta kallis (+ vene moona peal) tornimoodul. Kui vaja, võime kodumaal pärast Pasi, Unimogi või MANi tüüpi kp-torne ehitada. 500-600 miljonit brigaadi soomukite eest oleks rahaliselt vast meie võimete piir.
Kasutaja avatar
kaur3
Liige
Postitusi: 6601
Liitunud: 26 Juul, 2005 12:09
Kontakt:

Postitus Postitas kaur3 »

On tekkinud võimalus saada odavalt T-72 :)

Пираты получили танки Т-72

http://www.vz.ru/top/
xwy
Liige
Postitusi: 46
Liitunud: 04 Sept, 2008 18:01
Kontakt:

Postitus Postitas xwy »

Forman
Uudistaja
Postitusi: 22
Liitunud: 21 Mai, 2008 18:22
Kontakt:

Postitus Postitas Forman »

Noh, somaalidel on nüüd oma tankiüksus, kas läheb karmimaks andmiseks ka sealkandis nüüd? :lol: :lol:
Si vis pacem, para bellum.
vk1
Liige
Postitusi: 1669
Liitunud: 02 Juul, 2007 22:18
Asukoht: tallinn
Kontakt:

Postitus Postitas vk1 »

noh-jah, keskmine somaali (piraadi)jõuk omab nii-kuinii EKV-st raskemat relvastust. Uudist kui sellist siin ju polegi.....
Kasutaja avatar
Error404
Liige
Postitusi: 319
Liitunud: 25 Nov, 2007 21:15
Kontakt:

Postitus Postitas Error404 »

vk1 kirjutas:noh-jah, keskmine somaali (piraadi)jõuk omab nii-kuinii EKV-st raskemat relvastust. Uudist kui sellist siin ju polegi.....
fun oleks homme lehest lugeda, et "Vene sõjalaev kaaperdatud! Piraadid nõuavad 200 miljonit taala lunaraha" :D
"The society prepares the crime, the criminal commits it."
vk1
Liige
Postitusi: 1669
Liitunud: 02 Juul, 2007 22:18
Asukoht: tallinn
Kontakt:

Postitus Postitas vk1 »

Ja kui homme hommikul see laev oma 30 tankiga + pundi somaallastega ilmuks Tallinna reidile, siis millised oleks meie kaitsevõimalused kiire piraadireidi vastu?

Lihtsalt teoreetiline küsimus. :D
Kasutaja avatar
MadMan
Liige
Postitusi: 2171
Liitunud: 23 Veebr, 2005 19:33
Asukoht: Tartu
Kontakt:

Postitus Postitas MadMan »

OT
Võitmatu sissiarmee sööstab aerudega vehkides metsadesse seljas Kustid, Milanid ja B300-d, millega tanke ehmatada.
Miinilaevad maskeeritakse lõbusõidulaevadeks, et maksumaksja 800 milli sõjategevuses raisku ei läheks.
Tallinn jääb piraatidele kuna Savisaar keelab EKV-l UNESCO kultuuriväärtusi lõhkuda.

:twisted: :twisted: :twisted:
Vihkad Eestit? Vali Reformierakond.
kert122
Liige
Postitusi: 624
Liitunud: 27 Juun, 2007 21:22
Kontakt:

Postitus Postitas kert122 »

nõustun eelkõnelejaga.
paraadil näeme, raisk
Toddie
Liige
Postitusi: 345
Liitunud: 16 Aug, 2007 9:19
Kontakt:

Postitus Postitas Toddie »

nii hull nüüd ka vast ikka ei ole. kui tegemist oleks mõne "päris riigi" laevaga, kust on oht, et 30 tanki maha võivad tulla oleks asi jama. Selle kaubalaeva laseb ka Admiral Pitka 76mm kahur põhja kui vaja. milleks halada ning külvata irooniliselt asjata paanikat.
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 1 külaline