10. leht 11-st
Postitatud: 21 Juul, 2006 8:40
Postitas nublu
Hm, raudteeliinide pommitamiseks on neljamootorilised pommituslennukid täiesti sobimatu relv. Ja täiesti vale on arusaam, et pommid hajuvad vaid tänu lennuki liikumisele pikkisuunas. Lennukipomm on valatud malmkorpuses kärakas, mille aerodünaamiline kuju on ideaalsest ikka üsna kaugel. Juba ainuüksi omaenda õhutakistuse mõjul võib hajumine 6-7 km kõrguselt pommitades olla sadades meetrites. Lisaks veel tuule mõju. Eelmiselt lennukilt heidetud pommidest tekitatud õhukeerised. Üldse raskus sihtida nii peenikest märki nagu seda on raudteeliin.
Teiseks - raudteeliini purustamine takistab liiklust tegelikult suht lühikest aega. Kohale sõidab remondirong ning koht lapitakse mõne tunniga. Kui tõesti strateegilised pommituslennukid materdasid mingit territooriumi kogu oma võimsusega - läheb päev või ka kaks.
Ja et mitte liiga teoreetiliseks jääda - liitlased kasutasid ka oma raskepommitajaid saksa raudteede halvamiseks. Seda tehti enne D-päeva ning vahetult D-päeva ajal. Sihikule võeti suuremad raudteesõlmed, sest esiteks - neid oli kõrgelt lihtsam tabada (jänkid ei pommitanud mitte 6-7 km kõrguselt, vaid 8-9-10 km kõrguselt) ning teiseks oli lootust saada pihta mõnele ešelonile ja seeläbi suuremaid purustusi tekitada. Ning isegi kui ei õnnestunud midagi tabada - pommitamise ajaks lihtsalt halvati raudteesõlme töö.
Tulemuseks oli raudteeliikluse halvamine nende pommitamiste ajaks. Kohe kui liitlaste pommituslennukid võtsid ette oma tavalised sihtmärgid - sakslased taastasid raudtee töö.
Palju paremat tulemust saavutati aga vaid veidi hiljem, kui liitlased said juba oma lennuväljad Prantsusmaale toodud. Siis alustasid hävitus-pommituslennukid "vedurijahti" ning see halvas saksa raudtee töö Prantsusmaal pikaks ajaks ning mõjus väga halvasti raudtee tööle ka mujal. Kui ikka vedureid pole siis rongid ei liigu...
Postitatud: 21 Juul, 2006 9:59
Postitas Soobel
Huvitav, kuidas oleks neljamootorilistega madalalt pommitada? Paarikümnekesi reas piki raudteeliini minna ja sügisesel ajal kuskil soos mitu kilomeetrit raudteed tiigireaks teha? Seda juba üleöö ei paranda.
Euroopa tiheasustuse kohal neljamootorilisega muidugi madalale ei kipuks, aga seal taigade ja luhasoode kohal võiks ju lollitada küll?
Tegelikult saksad ei vajanud strattgilises mõttes mitte raskepommitajaid, vaid suure tegevusraadiusega pommitajaid. Huvitav, kas nad Condoritega oleks saanud sibulate tagalas raudteesõlmi rünnata?
Postitatud: 21 Juul, 2006 10:09
Postitas Karuke
Soobel kirjutas:Huvitav, kuidas oleks neljamootorilistega madalalt pommitada? Paarikümnekesi reas piki raudteeliini minna ja sügisesel ajal kuskil soos mitu kilomeetrit raudteed tiigireaks teha? Seda juba üleöö ei paranda.
Euroopa tiheasustuse kohal neljamootorilisega muidugi madalale ei kipuks, aga seal taigade ja luhasoode kohal võiks ju lollitada küll?
Tegelikult saksad ei vajanud strattgilises mõttes mitte raskepommitajaid, vaid suure tegevusraadiusega pommitajaid. Huvitav, kas nad Condoritega oleks saanud sibulate tagalas raudteesõlmi rünnata?
Isegi mitte niivõrd raudteesõlmi kui üle suurte jõgede viivaid sildu - Volga + harujõed, Severnaja Dvina, Volhov, jne.
Need on väga kapitaalsed ja raskesti taastatavad rajatised.
Samas oleks võinud venelane kasutada oma lemmik inseneri nippi - rajada ajutine sild - natuke allapoole veepinda.
Õhust praktiliselt avastamatu.
(kurtsid minuteada saksa lendurid)
Postitatud: 21 Juul, 2006 10:28
Postitas A4
Vee alla on võimalik peita kergemaid sildasid, mis suudavad kanda veoautosid. Mitme sõidureaga raudteesilda juba veel alla ära ei peida.
Mis puudutab FW 200 Condor kasutamist strateegilise pommitajana, siis see lennuk oli selleks küll täiesti kõlbmatu oma väikese pommilasti ning struktuuriliselt liiga nõrga kerega.
Postitatud: 21 Juul, 2006 10:55
Postitas susi
Tähtsamaid sildu valvati vägagi hoolikalt. Lendurid , kes neid valvasid teadsid, ot neid ootab kas orden või kuul. Ja uued lennukid läksid tehasest teele omal jõul. Mis puutub evakuatsiooni, siis selleks hakati valmistuma Liidus valmistuma juba 20-ndatel.
Parim lahend sõja võiduks idas oleks olnud tuua sinna tõepoolest vabadust. Isegi sõja algul silma paistnud 99. laskurdiviisis Peremõshli all pandi ligi 100 meest (lääneukrainlased) seina äärde võitlusmoraali tõstmiseks. Sakslased aga saatsid " Bandera" puhkama. Vene valged püüti samuti Venemaast kaugel hoida.
Postitatud: 21 Juul, 2006 11:02
Postitas Würger 190G
Condor kui reisilennuk kõlbas mereluureks, aga sakslastel oli strateegiliste pommitajate konkurs ja mõned ehitati ja katsetati.
Ju-288, Fw-191, Ju-488, Me-264, He-274
Postitatud: 21 Juul, 2006 12:09
Postitas Karuke
susi kirjutas:Tähtsamaid sildu valvati vägagi hoolikalt. Lendurid , kes neid valvasid teadsid, ot neid ootab kas orden või kuul. Ja uued lennukid läksid tehasest teele omal jõul. Mis puutub evakuatsiooni, siis selleks hakati valmistuma Liidus valmistuma juba 20-ndatel.
Parim lahend sõja võiduks idas oleks olnud tuua sinna tõepoolest vabadust. Isegi sõja algul silma paistnud 99. laskurdiviisis Peremõshli all pandi ligi 100 meest (lääneukrainlased) seina äärde võitlusmoraali tõstmiseks. Sakslased aga saatsid " Bandera" puhkama. Vene valged püüti samuti Venemaast kaugel hoida.
Seda, et evakuatsiooniks valmistuti oli tunda. Vaatamata sakslaste välksõjale jõudsid venelased põhilise Uraalidesse viia.
Teisalt papa Göringi mehed näitasid end ikka väga kahvatult, ei suudetud takistada tööstusettevõtete evakuatsiooni ega rindeväosade varustamist rääkimata juba sellest, et otse sakslaste nina alt Murmanskist veeresid rindele tuhanded Studebekkerid sajad Shermanid, meeletust kogusest proviandist ja materjalidest rääkimata.
Ja veeresid kusjuures mitte kaugel Soome piirist, olles kogu aeg saksa lennuväe haardeulatuses.
Ja ei midagi.

Postitatud: 21 Juul, 2006 12:36
Postitas Kapten Trumm
nublu kirjutas:Hm, raudteeliinide pommitamiseks on neljamootorilised pommituslennukid täiesti sobimatu relv. Ja täiesti vale on arusaam, et pommid hajuvad vaid tänu lennuki liikumisele pikkisuunas. Lennukipomm on valatud malmkorpuses kärakas, mille aerodünaamiline kuju on ideaalsest ikka üsna kaugel. Juba ainuüksi omaenda õhutakistuse mõjul võib hajumine 6-7 km kõrguselt pommitades olla sadades meetrites. Lisaks veel tuule mõju. Eelmiselt lennukilt heidetud pommidest tekitatud õhukeerised. Üldse raskus sihtida nii peenikest märki nagu seda on raudteeliin.
Lääneliitlaste strateegilised pommitajad keskendusid peamiselt jaamadele, kus on raudteid kobaras, samuti tavaliselt laaditud veeremit ja muud kraami.
Raudteeliine rikuti spetsiaalselt ette valmistatud Lancasteridega, mis kandis ühteainsat Tall Boy pommi. Viimane oli ette nähtud saavutama kõrgelt kukkudes ülehelikiiruse ja tungima sügavale maapinda. Seal toimus koletu plahvatus, mis tekitas läheduses võimsa maavärina ja kõik sillad kollapseerusid. Seda nimetati ka Earthquake Bomb. Nendega hävitati ka superkõvasti kindlustatud raketipositsioone ja allveelaevade baase. On teada üks juhtum, kus selle pommiga hävitati terve saksa S-bootide divisjon, hiiglaslik tõusulaine lõi lihtsalt kaatrid kaldale, kus nad sodiks lendasid. Selle pommiga polnud otsetabamus vajalik, tema efekt on seismiline. Tõsi, ainuke masin, mis selle lendu viis, oli Lancaster (nagu ka hilisema ca 10-tonnise Grand Slam pommi). Tollased sillad olid tihti ehitatud lihtsalt paekivist ja kukkusid kokku nagu kaardimajad. Ja silla taastamiseks läheb aasta või lausa aastaid....
See on kaugelt efektiivsem kui raudteeliinide hävitamine. Liikuvaid ronge ründasid juba taktikalise lennuväe masinad, peamiselt Thunderboltid ja Tempestid. Tolle aja sildade vastu olid tavalised pommid tihti vähetõhusad, kuna hävitati tihti ainult üks sektsioon või silla kate. Tall Boy tegi kuni vundamendini kõik tasaseks.
http://www.lancastermuseum.ca/s,tallboy.html
Postitatud: 21 Juul, 2006 13:40
Postitas EOD
Allikat ei mäleta, kuid kuskilt jooksis läbi, et sakslased plaanisid idas paiknevate tööstuspiirkondade ründamist ja nimelt hüdroelektrijaamade tammide purustamist. Tööstus oleks jäänud elektrita, lisaks oleks veehoidla vesi tekitanud üleujutusega kahjustusi.
Sobiv masin oleks olnud Focke-Wulf Ta 400 tegevusraadiusega 4800 km, mis suutis võtta pardale 10 tonni pomme. Pommidest oleks vast sobinud SB 2500 või SC 2500. Neli sellist pommi oleks pidanud töö ära tegema.
Lennuk aga ei saanud valmis ja vahemaa rindelt tööstuspiirkondadeni muudkui kasvas.
Postitatud: 21 Juul, 2006 14:20
Postitas nublu
Kui juba suurte pommide peale jutt kiskus, siis selles vallas tegid venelased ka sakslastele ära
FAB 5000NG
http://www.airwar.ru/weapon/ab/fab5000.html
Eelneva jutu jätkuks - teine neist visati Kurski lahingu ajal Orjoli raudteejaamale. Tulemuseks oli jaama rivist väljaviimine lahingu lõpuni, kuniks venelased selle lõpuks oma kätte said.
Mis aga ei tähenda, et Orjolis raudteeveod päris seisma oleks jäänud. Sakslased ehitasid lihtsalt ajutise raja ümber endise jaama ringi
Aga neid pomme suutsid nad toota vaid mingi paarkümmend tükki ning lennukeid, mis neid kohale suutsid toimetada, oli ka umbes kümmekond. Ning viimased 2 neist olla heidetud Helsinkile veebruaris 1944. Nii et ka sedasorti kurioossumid ei mõjutanud sõjakäiku just eriti oluliselt...
Postitatud: 21 Juul, 2006 14:33
Postitas Karuke
nublu kirjutas:Aga neid pomme suutsid nad toota vaid mingi paarkümmend tükki ning lennukeid, mis neid kohale suutsid toimetada, oli ka umbes kümmekond. Ning viimased 2 neist olla heidetud Helsinkile veebruaris 1944. Nii et ka sedasorti kurioossumid ei mõjutanud sõjakäiku just eriti oluliselt...
On ka teisi andmeid.
Venelastel oli kaugpommitajaid Pe-8 umbes 70 tükki - milledest kümme polgukomandör Endel Puusepa alluvuses viskasid 10 viimast sellist pommi 9. Märtsil 1944 Tallinnale.
http://users.tkk.fi/~andres/m44/m44_5t.htm
Postitatud: 21 Juul, 2006 14:53
Postitas nublu
Karuke kirjutas: On ka teisi andmeid.
Venelastel oli kaugpommitajaid Pe-8 umbes 70 tükki - milledest kümme polgukomandör Endel Puusepa alluvuses viskasid 10 viimast sellist pommi 9. Märtsil 1944 Tallinnale.
http://users.tkk.fi/~andres/m44/m44_5t.htm
Pe-8 oli küll rohkem (kindlasti aga mitte 70 sel ajal, neid toodeti üldse kokku 79 tk kogu sõja jooksul ning 45. lennuväediviisi üksustes polnud neid kunagi rohkem korraga relvastuses kui 30), ainult et lennuk tuli selle pommi kandmiseks veidi ümber ehitada. Neid ümberehitatud lennukeid oligi kümmekond või veidi rohkem.
Seda Tallinna pommitamise juttu olen ise ka lugenud, aga ei tundu eriti tõsiseltvõetav see inf. Sellisest pommist oleks ikka jälg maha jäänud, mida sakslased pärast pikalt demonstreerinud oleks. Tallinna suured purustused olid tingitud pigem just paljudest väikestest pommidest ning sellele järgnenud tulekahjudest...
Postitatud: 21 Juul, 2006 15:03
Postitas Karuke
Noh oli sihuke jutt, et lennukid startisid avatud pommiluukidega ja komandör Puusepp lehvitas teelesaates järele...
On see nüüd tõsi või...
Eks austatud foorum otsustab.

Postitatud: 21 Juul, 2006 15:28
Postitas nublu
Võtsin vähe vaevaks internetis surfata. Leidsin samast saidist artikli, kus juttu nii Pe-8 lennukite arvust kui vaja läinud ümberehitustest.
На весну 1942 года, на момент образования АДД, роль ТБ-7 (Пе-8) в этом новом роде войск была крайне малозаметна Все находившиеся в строю Пе-8 были сведены в 746 БАП в составе 45-й авиационной дивизии АДД (командир дивизии В И Лебедев) На вторую половину марта в полку имелось 11 Пе-8, из которых исправных было всего 8 кораблей Для АДД требовались новые самолеты, Сталин думал о тысяче самолетов в составе АЛЛ часть из которых должны были быть Пе-8.
Отдельной главой в истории Пе-8 стало применение с этих самолетов самых крупных советских авиабомб того периода - ФАБ-5000. Развитие отечественных фугасных авиабомб в годы Второй мировой воины велось по нескольким направлениям увеличение прочности корпуса бомб совершенствование технологии изготовления и по пути увеличения максимального калибра Еще во время ожесточенных боев под Сталинградом Верховное Командование КА поставило перед промышленностью задачу создания и использования бомб сверхбольшого калибра . Речь шла о создании бомбы калибра не менее 5000 кг К концу 1942 года подобная фугасная бомба была создана. ФАБ-5000 весила 5080 кг, имела диаметр 1000 мм и длину, соответствующую длине бомбоотсека Пе-8.От разрыва такой бомбы на земле образовывалась воронка диаметром 18-24 м и глубиной 6-9 м Крупный железнодорожный мост мог быть разрушен такой бомбой, даже если бомба взрывалась в 10-15 м от него Предварительно прежде чем передавать бомбу в действующие части АДД, решено было проверить как эффективность ее действия, так и особенности ее эксплуатации Единственной советской машиной которая могла поднять и доставить к цели это чудовище, был Пе-8 Соответственно разработку системы подвески бомбы поручили ОКБ Незваля. До этого наибольшая бомба, которую поднимал Пе-8, была бомба ФАБ-2000.
По своей длине бомба в отсеке Пе-8 размещалась а вот ее метровый диаметр привел к тому что она значительно выступала за обводы фюзеляжа и не позволяла закрывать полностью створки бомболюка (И Ф Незвалю везло в жизни на подобные задания, через полтора десятка лет именно его подразделение в ОКБ Туполева получит задание на размещение термоядерной супербомбы "202" мощностью 100 мегатонн в бомбоотсеке Ту-95). Подвеску бомбы пришлось выполнять совершенно по иному, чем для ФАБ-2000, - на лонжеронах центроплана установили более прочные узлы, а также смонтировали новую систему для подвески бомбы В ОКБ достаточно быстро разработали всю техдокументацию по теме. Для проверки системы подъема изготовили весовой макет в виде бочки, начинив ее землей и железными обрезками.
После испытаний макета на прочность на стенде на трехкратную перегрузку решено было поднять макет системы в воздух и произвести сброс На доработанном Пе-8, пилотируемым Водопьяновым и Говоровым, был произведен сброс весового макета бомбы с высоты 3000 м на болота в устье Камы Испытания прошли успешно, подтвердив возможность применения с Пе-8 ФАБ-5000 Вслед за первой машиной системой подвески ФАБ-5000 в начале 1943 года было оборудовано еще несколько самолетов .
Помимо определения особенностей эксплуатации новых бомб и отработки четкого взаимодействия всех частей системы, предстояло проверить эффективность действия бомбы и ее разрушающую способность в реальных условиях. Ответ на этот вопрос можно было получить только путем сброса этой бомбы на какую-либо реальную цель на территории противника Проводить подобную операцию на своей территории на каком-либо полигоне посчитали нежелательным, когда в распоряжении АДД имелся достаточно широкий выбор достижимых целей на территории Германии Вскоре 45-я дивизия АЛ/1 получила задание на нанесение удара ФАБ-5000 по Кенигсбергу 29 апреля 1943 года с Пе-8 4М-30 №42029 была сброшена бомба ФАБ-5000 на Кенигсберг
По данным агентурной разведки стало известно, что эффект от взрыва был близок к ожидаемому В конце мая ФАБ-5000 была сброшена на сосредоточение германских войск в районе Могилева, 4 июня с помощью ФАБ-5000 перепахали железнодорожные пути в районе Орла, затруднив переброску германских войск в район Курского выступа В июле 1943 года ФАБ-5000 обрушивались в ходе начавшейся Курской битвы на войска противника и на Орел Всего до весны 1944 года на головы немцев было сброшено 13 ФАБ-5000
По состоянию на 18 марта 1942 года в составе 746-го полка имелось 11 самолетов Пе-8, из которых 8 были неисправными В основном это были машины с дизелями Постепенно в течение 1942 года основу парка полка составили Пе-8 с АМ-35А Весь 1942 год Пе-8 активно использовались в боевых действиях Тяжелое положение в летне-осенний период на фронте заставило командование использовать соединения АДД для ударов по тактическим целям и целям, находившимся в ближайшем тылу противника Не избежали этой участи и Пе-8. Одновременно продолжались боевые полеты в глубокий тыл противника Причем каждый такой вылет контролировался Верховным.
Et siis keelt mittevaldajatele - ainult avatud luukidest ei aidanud, tuli ka tugevdada mitmeid lennuki konstruktsioone ning monteerida uus pommiheite süsteem. Sama artikli järgi oli 1942. a. märtsis üldse 11 Pe-8 tüübist lennukit (see oli ainus polk, mis seda marki lennukeid sel ajal kasutas), 1. juuli seisuga 1943 oli 45. lennuväediviisi kahes polgus (746. ja 890. polk) kokku 18 seda marki lennukit. Jaanuaris 1945 aga 20. Ei usu, et vahepeal kuidagi 70-neni jõuti
Pealegi - tolleaegne kauglennuväe polk oli koosseisude järgi 30 lennukit, tegelikuses enamasti märksa vähem.
Ning veel - seda pole küll artiklis kirjutatud - 5000 kg pommi kanda suutvad lennukid olid 746. polgus. Puusepp oli 890. polgu komandöriks.
Postitatud: 21 Juul, 2006 15:38
Postitas Karuke
Et see Puusepa jutt üks legend on ei üllata sugugi.
Võibolla keegi oleks seda millegipärast tahtnud - et Puusepp oleks asjaosaline.
Noh teate küll - jutt kurjast kommunistist ja Tallinna tsiviilobjektide sihilikust hävitamisest kättemaksuks jms.
Üldiselt on ikka vist nii, et kui ka venelased oleks väga tahtnud hävitada tsiviili ja säästa sõjalisi objekte - või vastupidi - poleks nee neil kummalgi juhul tollase tehnika tabamistäpsuse juures korda läinud.
Kui Ülemiste, Tallinn-Väike, Tallinna jaama ja sadama ümber tõmmata kilomeetrine ring saab kaetud pea kogu linn...
Aga see oli eksitav teemast kõrvaleminek - ei maksa tähelepanu pöörata.
Põhiküssa jäi, et kas Tallinnale visati 5 tonniseid või ei ?