Õnnestus jälle paar päeva otseallikate seltsis veeta. Isegi teatava tulemuslikkusega, nii et on põhjust õhusrippunud küsimusi taas lahata.
* Lk 44 on üks foto, mis kujutab laeva ”Turist” Pihkva Kremli juures ja fotole on pressitud aastaarv 1969.
viewtopic.php?f=25&t=9714&start=645 Pidasin seda dateeringut igati õigeks, sest on näha, et käib kesklinna silla lammutamine ja kõikide kohalike veebimaterjalide järgi oli see toimunud just 1969.a.
Väike kahtlus tuli siis, kui Etera andmebaasi ilmus üks 1969.a. Edasi lehe kevadnumber, kus sadamarahvas andis teada, et ”Turist” on nii läbi, et edaspidi saab teda vaid kasutada seisva laev-hotellina. Sellest siin lk alguses
viewtopic.php?f=25&t=9714&start=1110 Pihkva ressursside uus kammimine andis välja sama pildi, kuid ilma peale vajutatud aastaarvuta.
https://pastvu.com/p/173516 Ja sealjuures oli kasutatud kommenteerimisvõimalust, mille järgi tuli välja, et silla demonteerimine hakkas tegelikult pihta juba 1968.aastal. Sellistesse lühirepliikidesse tuleb muidugi suhtuda teatava ettevaatusega, aga jõesadama 1969.a. arhiivimaterjalid kinnitasid üheselt, et ”Turist” 1969.a. sõitu enam ei läinud. Seega tema viimaseks navigatsiooniks jäi ikkagi 1968.a.
* Veel üks vana-vana väide
aurik kirjutas: Tasuja, mis 1970 kevadel kindlasti sõite alustas, tõmmati keset suve slipile ja lammutati kiiresti.
Selle aluseks oli maipühadeaegne mälestussalvestus kaugest lapsepõlvest. Pärast 1.mai paraadi lasksid ”Koidula” ja ”Kreutzwald” mitu päeva ringi, pardale kinnitatud tahvlid temaatiliste hüüdlausetega. Samal ajal sõitnud ”Tasujat” aga ei peetud loosungi vääriliseks. Olin kindel, et tegu oli 1970.a. maipühadega, arhiivist tuli aga välja, sel aastal ”Tasuja” enam siiski ei liikunud. Ning asjal on veel üks point. 1.mail 1970 paraadi ei peetudki, oli vaid suur nö miiting. Paraad tehti hoopis 9.mail. Just nagu 1965.a. Nii et mälestuskild pärines 1969.aastast.
Jõesadama arhiivimaterjalidest on väga hea allikas sadamaülema käskkirjad. Laevad viidi igal aastal ekspluatatsiooni ja hooaja lõpul sõidust välja ülema käskkirja alusel. Ka navigatsioonihooajal toimunud seisakud tehnilistel vm põhjustel on käskkirjadega fikseeritud.
* Kunagi jäi õhku järgmine küsimus.
aurik kirjutas:Veel tagapool ühe järelveetava praami kõrval jõetramm „Lauristin“ Ma polegi pihta saanud, kas ta 1969.a. veel sõitis või juba mitte.
1969.a. jäigi terveks hooajaks kai äärde loksuma. 1968.a. kammimiseni ma veel ei jõudnud, aga tema selle aasta sõitude koha pealt on mul samuti olnud teatavaid kahtlusi. 1967 oli kindlalt rivis.
*Pihkva liinist
aurik kirjutas: Samas on olemas selge viide, et „Vanemuine” on samuti Pihkva transiitliinil tegev veel 1969.a. Ilmselt asi ikkagi peatustes, Raketad igasse sadamasse sisse ei sõitud, aeglane laev kolistas aga paljud külad läbi, ühe otsa sõiduaeg 12- 12,5 tundi viitab sellele selgelt.
Suurima tõenäosusega tegutses aeglane Tartu- Pihkva transiitreisiliin ”Vanemuisega” viimati 1970.a. See seletab ka, miks oli aasta hiljem vaja Raketadega avada korraga kaks eraldi Pihkva reisiliini. Sellest lk 77
viewtopic.php?f=25&t=9714&start=1140 Ju leiti, et olulisemad peatused, mida ”Vanemuine” liinil tegi, vajavad ka nüüd külastamist.
Ja nüüd riputan taas üles juba lk 49 olnud foto.
* Kõigepealt esiplaanil olev ”Polesje-36” Temast on foorumis ka järgmised ammused read.
aurik kirjutas:Seda seisva Polesje lugu ma tean. Polesje 36, mis 1990.a. sai nime Eesti Ekspress. Sõitis algul kenasti ringi, aga kas 1992.a. või 91 suve lõpul juhtus temaga ränk õnnetus. Vältimaks kokkupõrget mootorpaadiga pööras täiskäigul kaldasse. Tiivad said viga ja mootor tuli vundamendialuselt lahti. Siis ta jah paar aastat seisis kaldal, aknad vineeriga kaetud.
Info viksisin ühest venelaste laevandusfoorumist, näib, et selle ülespanija oli Eesti elanik.
Paraku toimus õnnetus 1990.a. septembris (eeldan, et järgmisel aastal umbes samas kohas ikka midagi sarnast ei sündinud) Laev tehti siiski talvel korda ja 1991.a. oli tavapäraselt liikumas. Paistab, et seisma jäi proosalisel põhjusel- kahele kiirlaevale lihtsalt polnud enam tööd.
* Edasi ”Raketade” juurde, sest tekkis küsimus, miks neid vees on kaks tükki, kui sõidus oli vaid üks. Selle ümber on lk 64
viewtopic.php?f=25&t=9714&start=945 natuke ka pead vaevatud. Eeldasin millegipärast, et tegu on kevadepoolse pildiga, aga nüüd paistab, et on augustikuu- kõrge veeseisu aastatel, mida 1990 veel oli, läheks vastav veetase sinna küll.
Tegelikult on pildi rakurss selline, et peaks näha olema mingi nurgake 1988.a. sügisest kail seisnud ”R-2-st”. Aga ei paista. Tema ongi siis see teine, mis vees on! Laev müüdi teadupärast Junga-baariks, arvata, et müüdud alus tõsteti vette. Seda ma tõesti ei tea, kuskohas uued omanikud teda ületalve hoidsid ja baariks ette valmistasid. Samal lk olev tõmmis mai 1991.algusest näitab, et teda oma vanas kohas pole.
* Mõistatuseks on olnud 1990.a. hooajaks ”R-1” ülevärvimine. Tuleb siiski välja, et teda vette ei lastud ja sõitu ei läinud. Selles, et eelmisel hooajal olid laevad vana värviskeemiga, näitab siin juba paar korda ülesriputatud foto.
https://www.ra.ee/fotis/index.php/et/ph ... 9084ae43e4 Võiks ju isegi oletada, et äkki on dateerimisel aastaga eksitud ja uut moodi värvimine toimus ehk 1989.a., aga pigem mitte. Käisin Arvi Kriisi tehtud fotod Fotise andmebaasis üle ja paistab, et kõik on õige. Tal veel paar Piirissaare ja muidu Peipsiääre 1989.a. fotot üleval. Siis oleks need kõik vale aastaga, pisut kahtlaseks jääb siiski see, et enamike tema fotode juures on ka märgitud kuu, nende puhul mitte.
Võiks arvata, et aprillis, kui laevade värvimiseks läks, polnud veel päris selge, kas kahele ”Raketale” jätkub tegevust ja igaks juhuks tõmmati mõlemale uus kate peale. (See, et värviskeem just siis vahetusse läks, on muidugi irriteeriv, aga pigem on tegemist juhusega, ehkki mulle sellist laadi juhused väga ei meeldi. Laevu ikka värviti mõnikord teistmoodi, ”Zarjalgi” on olnud tavapärasest erinev sini-valge kombinatsioon) Meenub, et 1990.a. kevadel sattus mulle kätte üks venekeelne ajaleht, kus märgiti, et Tartu tiiburid hakkavad ka Narva sõitma. Sõidu ajal väga väikese süvisega ”Polesjedel” (tegelikult ka ”Raketadel”) olnuks see isegi võimalik, eeldusel, et nad Omuti kohal kursilt kõrvale ei kaldu (kasvõi kitsal faarvaatril mõne vastutuleva aluse tõttu) või just sealsel lõigul mingit tehnilist probleemi ei teki. Juhul, kui seda tõesti kaaluti, siis pidi lõpuks leitama, et riskid on liiga tõsised.
Veel võib olla ka tegu proosalisema põhjusega- ehk ei leitud rohkem kapteneid. Nägin mh. 1990.a. kevadist reisilaevadele meeskondade määramise käskkirja. Mitut kogenumat tiiburikaptenit seal enam polnud ja ”R-3” meeskonnas olid tundmatud vene nimed.
Ja nüüd viimase pooleteise aasta lemmikteema ehk Raketademüsteeriumi juurde.
Lk 60
viewtopic.php?f=25&t=9714&start=885 pakkusin välja mõtte, et ”R-1M” ehitusnumbrina mitmel pool andmebaasides märgitud 314 on tegelikult tuletatud Soome müüdud laeva ”R-3M” müügilepingus sisaldunud M-tähe tõlgendamisest numbriks 14. Aga asi ei olnud siiski nii, ehkki teooria paistis mulle endale väga mõjus.
Ehk on keegi juba märganud, et wikis on akf Zoig Raketade artiklit muutnud. Ma ei hakka seda siia dubleerima, soovija saab sellega otse
https://et.wikipedia.org/wiki/Raketa_%28tiibur%29 tutvuda. Artikli juures tuleb lähitundidel veel väike kosmeetiline remont. Laevu on siin alapealkirjades taotluslikult esitletud harjumuspäratult- ehitusnumbrite järgi. Asi selles, et kõikide laevade nimed Tartu perioodil muutusid, kaks nime olid koguni topeltkasutuses. Ehitusnumber on aga muutumatu suurus.
Kokkuvõtteks võib öelda, et põhimõtteliselt õigeks osutus lk 91
viewtopic.php?f=25&t=9714&start=1350 esitatud variantidest esimene. Aga lisan siia mõningad seda versiooni toetavad seigad. Nüüd näib tõesena, et lisaRaketa hankimine polnud pikalt ette plaanitud tegevus, vaid ootamatult kujunenud olukorrast tingitud kiire salakäik.
* lk 58
viewtopic.php?f=25&t=9714&start=855 on lõik omaaegsest Nõukogude Õpetajast ja kirjeldab ”R-1” katseid Emajõe kallast rammida.
Põhjusena toodi välja rooliseadme hüdrosüsteemi õlikraani tõukuri purunemine, mis oli tingitud metalli väsimisest. Laev jätkas navigatsiooni, mis tähendab, et probleem lahendati kiiresti.
* 19.septembril on sadama ülem andnud välja käskirja, et 11.septembrist on ”R-1” seoses remondiga ekspluatatsioonist välja viidud. Asja teeb huvitavaks see, et vene keeles trükitud käskkirjas kasutatakse väljendit
рекламационный ремонт. Viimane tähendab, et remondi suhtes esitatakse pretensioonid tarnijale, midagi siis garantiiremondi laadset.
Raketade puhul tulevad kõigepealt kõne alla kaks peamist tarnijat. Esiteks laeva ehitaja ehk Feodossia laevatehas. Teiseks mootori valmistaja, kelleks oli Leningradis asuv Zvezda tehas.
Oli võimalik natuke uurida, kas Tartu sadamal on olnud sel ajal ühe või teisega tööalased kokkupuuted. Laevatehasega neid ei leidnud, pole ka eriti mõeldav, et 16 aastat vana laeva puhul saaks ehitajale tagantjärgi mingeid nõudmisi esitada. Küll aga oli näha, et masinatehasega on olnud just ”R-1”(nb! mitte teiste Raketade) mootoriga seoses mitmeid kontakte nii enne kui ka pärast septembrikuud. (kiirlaevade mootorid ei kestnud kaua, kusagilt vene foorumist on nagu meelde jäänud, et nende eluiga oli normaalse ekspluatatsiooni korral umbes 5 aasta ümber) Asi lõpeb sellega, et sadama autojuht käsutatakse talvel Zvezdasse mootorite (oligi mitmuses kirjas) järgi.
Lõhnab niimoodi, et praakmootor oli laeva sisemuses tõsise pahandusega hakkama saanud. Ei saa välistada, et mootorit kohalt kangutades tuli välja mõni laeva põhjaga seotud parandamatu asi. Teave, et selle Raketa põhi, mis esimesena sõidust välja läks, oli kusagilt auklik, on ammu tuntud. Et ”R-2” lahkus ainult numbreid vaadates kõige varem, siis andis vastav inf põhjuse omistada põhja lekkimise automaatselt temale. Tegeliku ”R-1” väljakukkumine juba 1979.a. annaks loole uue vaate. Üks põhjus ei välista teist, nt defektiga mootori oletatav suurem vibra võis aja jooksul põhja deformeerida küll.
Laevade tehnilise jälgimise ja korrashoiu organiseerimine on juhtkonna ülesanne. Me ei tea, missugused sanktsioonid oleks tulnud sadama ja selle juhtide vastu, kui oleks ujunud välja, et teadaolevalt probleemse mootoriga laeva, mis ei olnud veel ületanud projektis ettenähtud ekspluatatsiooniaega, liiatigi veel reisilaeva puhul, pole asjale õigel ajal jälile saadud ehk siis seirenõue on lihtsalt unarusse jäetud ja laeval on lastud hävineda. Lisaks on selge, et taoline remondiformuleering tähendab edaspidi parajat bürokraatiat, kohapealset ekspertiisi jne. seega pole võimatu, et teatavate just mootorist tingitud vigastuste puhul võis olla ka masinatehase rahvas huvitatud kinnimätsimisest. Küünlaid vääriv mäng?!
* Otsisin veel, kas ka Kiievi sadamaga on olnud mingeid tööalaseid asjaajamisi. Ei leidnud. Küll aga jäi kentsaka, aga märgilise kokkusattumusena silma seik, et pärast navigatsiooniperioodi lõppu sõitis suur grupp jõesadama töötajaid eesotsas ülemaga 1979.a. novembri II poolel mitmepäevasele ekskursioonile, tutvumaks ühe linna vaatamisväärsustega. Ja ülla-ülla, selleks linnaks oli just Kiiev…Muideks, jõesadama töötaja, kes oma sõnul osales saabunud aluse mahatõstmisel, jutu järgi toodi laev aasta lõpus vahetult enne pühi. Kontrollisin natuke ka tema liikumisi, vahemikus 1-28.dets.79 oli ta puhkusel ja aasta viimased päevad seega tööl. Jõesadamast töölt lahkus ta juba aprillis 1980, nii et hilisematele aegadele ei annagi ”R-Kušnirovi” saabumist kuidagi lükata.
* Gorki insener Tšebõšev on kummaline kuju. Teda ei ole ametlikult tööle võetud ja ühelgi sadama palgalehel tema nime ei eksisteeri. Ja ometi on mingi Raketa kallal nõidumise lõpetamise eest temale 1980.a. veebruari algul sadama juhtkonna poolt tunnustust avaldatud ja sellest on jäänud kirjalik jälg. Nii et ”R-Kušnirovi” saabumisest kuni uue tagaosa valmimiseni läks aega max 5 nädalat. Selle teemaga molutamist lubada ei saadud. Ja kui poolteist aastat tagasi meil siin toimunud arvamustevahetuses jäid kõlama küsimused- kuidas korraga nelja Raketat ei märgatud ja miks on lugu jäänud saladuseks, siis teatavad seletused on olemas- suurem osa sadama töötajatest oli sel ajal korralisel puhkusel. Mingi osa laevaremondirahvast oli tööl, mõned kraanamehed samuti (minu informaator töötas sel ajal ujuvkraana peal), vedudega seotud inimestel polnud aga detsembris- jaanuaris sadamas eriti midagi teha, kontorirahvas talvel külmaga nagunii mööda suurt ja kola täis territooriumi ei konda. Õige ”R-1” võidi isegi enne ”R-Kušnirovi” saabumist tükkideks hakkida. Ja pole võimatu, et tükid millalgi visati platvormile ja saadeti Kiievisse, et ka seal oleks vajadusel midagi ette näidata (paraku pole saatelehtede vormistamist enam võimalik tuvastada). Jõesadamas oli vaikne hooaeg, võimalik nurga taga toimetada küll.
* Nüüd hüpe aastasse 1993 ja laeva Soome müük. Ma ei leidnud ostu-müügi lepingu koopiat, õnneks oli aga olemas koopia sadamaülema kirjast Tartu Linnamajanduse osakonnale ühe õiendi jaoks, kus oli näidatud, missugune Raketa müüdi. Kirjas oli täht-tähelt nii
mootorlaev Raketa (reg.nr 81582; kere nr.314, väljalaskeaasta 1963)Sellise formuleeringu pealt tehtigi kunagi kellegi poolt järeldus, et see 314 on ühtlasi laevanime osa. Nii sündis müütiline ”Raketa-314” .
Termin kere number pole tegelikult korrektne, õige on ehitusnumber. Viimane oli kantud laevaga kaasas käivatesse paberitesse. Ka laeva enda küljes võis seda kohata. Esiteks tehaseplaadi peal, mis nägi välja niimoodi
https://fleetphoto.ru/photo/12745/?gid=267 (kuna ühegi Peipsi Raketa tehaseplaadist fotot pole ette sattunud, võtsin ühe suvalise) Plaat oli kinnitatud laeva reisijatesalongi tagaseina ülaossa. Selle võis lihtsalt lahti kruvida.
Veel oli ehitusnumber löödud tiivale. Lk 59 lõpupoole on otseviide ühele fotole mille peal on näha ”Rosetta” tiiva fragmenti koos ehitusnumbriga. Lisan veel ühe numbripildi, seda internetis vabalt rippumas pole.
Pildistatud tähis asub laeva vasakpoolse esitiiva välimisel poolel tagumises ülanurgas. Ma ei tea ööd ega mütsi sellest, kas number oli vajutatud iga tiiva või vaid ühe peale ja kas sel teisel juhul oli alati vasak esitiib või hoopis mõni teine või oli ka kere sisse mingisse salakohta märgitud- pole vene foorumites selliste detailsete küsimuste peale juhtunud. Aga number on mõõtmetelt väga väike, tavaliselt fotolt ta silma ei hakka.
Ühte olulist asja ma veel ei tea- kas ”R-3” muutus ametlikes paberites 1968.a. ehitatud laevast 1963.a. poisiks alles laeva müümise ajal või tehti muudatus kusagil nõukaajal ära. Enne 1980.a. navigatsiooni algust sadamaülema vahetuse puhul koostatud põhivara nimekirjas oli ”R-1” 1963.a laev, ”R-2” 1967 ja ”R-3” 1968.a. oma. Aga loodan, et järgmise arhiivivisiidiga saan selle kätte, tõsi, see toimub alles tuleva aastanumbri sees.(nii et kui keegi sooviks asja varem ise uurida, oleksin väga tänulik, säästaksin mõned päevad oma elust millegi muu jaoks. Võin kaasa anda juhised, mis laadi toimikuid tuleks lapata) Seni leitud kaudne info annab siiski mõista, et paberid olid veel 1986.a. muutmata.
Muidugi võib tekkida küsimus, et kui paberitesse väga loominguliselt suhtuti, miks ei sokutatud Soome kaasa hoopis ”R-1Komarovi” omasid? Seda ei saanud teha, sest tolle kere oli ise müügis ja pabereid oli ka seal vaja.
Selline on siis Raketamüsteeriumi uurimise hetkeseis, vähemalt mitmesuguste leitud dokumentide abil sai koostada taolise raamistiku. Paraku pole kohustust pikalt säilitada jooksvaid kviitungeid, tšekke, kauba saatedokumente jne.jne nii et müstikumi üksikasjad jäävad ikkagi igaveseks saladuseks.
----
Lõpetuseks midagi tänapäevast. Suvepilt koos tartlastele tuttava laevaga.
Endine ”Komeet” uutel vetel. Tartu perioodiga võrreldes on tagumisest kajutist saanud palakaga kaetud tekk. Laev peaks kuuluma ikka Seto Linele, aga on välja renditud.
Koht on Liepaja.