Teema on vahepeal pikalt puhanud, et ta päris välja ei sureks, värskendan mõnede seniste tühikute täitmisega. Äkki õnnestub meil siin ühel päeval isegi 100 lk täis saada.
Põhjustasin mõni aeg tagasi väikese segaduse ja mõned sellega seotud edasised postitused oleksid võinud täiesti olemata olla. Hakkasin oma esimestel arhiivipäevadel tegutsema korraga kolmes suunas- Raketamüsteerium ja lisaks 19. ning 20. saj. keskpaigad, et juhuks, kui neljandast Raketast jälge ei leia, siis midagi muud ikka näppude vahele jääb.
Arhiivis võib korraga olla käes piiratud arv toimikuid. Kui tahad midagi juurde, siis pead mõned asjad tagasi saatma. Neljandat Raketat hakkasin huupi otsima vahemikust 1979-82. „Minu” sadamamehe puhkus tuli kiiresti välja, aga ei osanud sellele siis väga tähelepanu pöörata. Insener Tšebõšev aga ujus pinnale pärast seda, kui vastav personalikaust oli arhiivi tagasi rännanud. Lootsin, et puhkus jäi selle lk numbrirägastikust õigesti meelde, aga paraku mitte...nii et mehe tegelik puhkus 01.11- 07.12 + lubatud lisapäevad ületunnitöö eest 08.12- 14.12. Seega neljanda Raketa tulek ei jää päris aasta viimase kolme päeva peale, vaid võimalik vahemik nihkub mitmed päevad ettepoole.
Aga korraldasin lõpuks mehele uue ülekuulamise. Eelmine kuue aasta tagune jutt keerles viimase Raketa kummalise tagaosa ja Zarjade ümber ja mitmetest muudest küsimustest libisesime pealiskaudsemalt üle. Nüüd aga oli võimalik osa auke ära täita.
Kõigepealt lihtne küsimus- miks justkui keegi tagantjärgi neljandast Raketast midagi ei tea. Mees teadis rääkida kõige suurema ehk vedude osakonna eest, aga sama jutt peaks käima ka veeteede osakonna kohta.
Hooaja lõpu lähenedes lasti vedude rahvas riburada ametlikule puhkusele. Kui puhkus läbi, siis kupatati kõik peale kaptenite palgata puhkusele (või lasti lahti), v.a juhud, kui oli pärast puhkust sadamas veel mingi tööots pakkuda ja pärast selle ärategemist ikka palgata puhkus. Vastu kevadet, kui hakati uueks navigatsiooniks valmistuma, siis tilguti tagasi. Kapteneid hoiti aastaringi palgal, aga talvel oli nende ülesanne laeva mootori remont. Selle kallal nad vaikselt nokitsesid ja keegi kella pealt nende käimisi ei jälginud.
Resümee siis selline, et mis navigatsioonide vahelisel ajal toimus, jäi vedude rahva eest täiesti varjatuks. Ja pärast juba tööl olles selle vastu, mis vahepeal on toimunud, erilist huvi küll ei ilmutatud, igaühel oli oma asjadega piisavalt tegemist. Millegipärast hoiti madruste puhul seda liini, et alused, millel nad töötasid, vahetusid sageli. Minu tuttav jõudis 8 aasta jooksul töötada vähemalt kuuel erineval laeval. („R-2”, „Z-1”, „Z-2”, "Koidula", "Baikal"ning ujuvkraana KPL)
Töökodade rahvaga on hoopis teine asi, seal polnud küll palju töötajaid, aga lisaks vahetutele osalistele pidid veel mitmed mingil määral kursis olema. Igal juhul on aprillis 1980.a. kuus laevaremondi töötajat (5 neist vene rahvusest) saanud mingite töösaavutuste eest eraldi preemiat.
Sadamamehe jaoks oli täielikuks uudiseks, et kolmas Raketa oli juba aasta varem Tartusse tulnud. Aga siin sama asi- ise selle tulekuga kokku ei puutunud ja 1979.a. navigatsiooni ajal polnud mahti juurelda, mitu erinevat Raketat nüüd parasjagu Peipsil ringi kimab. Pihkval oli neid juba nagunii 3 tk ja kas neid on nüüd kokku 5 või 6, no lihtsalt ei jäädvustunud.
Ja nüüd see tõsine küsimus, kus „Kušnirovit” hoiti?
Laev toodi nagu varasemalt juttu, raudteed mööda, aga... mitte sadamani, vaid ehitatava Sõpruse sillani. (ilmselt oli raudteel ehituse tõttu miskit ees) Sadamast kamandati mõned mehed sinna. Kohal oli kaks laevakraanat, mis tõstsid aluse vette ja üks puksiir vedas ta slipi juurde. Seal sõidutati ülespoole ja paigutati pukkidele. Töökoda kenasti lähedal.
Nii et kui tahad midagi peita, pane ta kõigile nähtavasse kohta. Kusjuures ma ise tõesti ei mäleta, et mõni Raketa oleks kunagi slipil olnud, vaatamata sellele, et kodust kesklinna või tagasi Fortuuna kallast mööda kõndimisel oli slipp mul pidevalt vaateväljas.
Küsimus pole seega, kus hoiti R-Kušnirovit vaid kuhu pisteti tõeline „R-1”. Sellele vastust pole. Oli ta siis vahetult enne peeneks jahvatatud, viidi Ropkasse või saadeti juba dets. algul ise Kiievisse (et ta seal „Kušnirovi” pähe ära lammutataks) vms. Selle väljanuputamine minu võimuses küll ei ole.
Aga tuleb välja, et isegi osa inimesi, kes puutusid kokku R-Kušnirovi vahetu vastuvõtuga, ei olnud asja sisuga üldse kursis. Sadamas töötas sel ajal ca 250 inimest ja päris teadjaid oli ehk max 20: juhtkond, R-1 ja R-3 kaptenid(kusjuures R-1 omaaegne kapten kunagi natuke suud paotanud on), töökoja rahvas...palju neist praeguseks üldse veel elus?
Fotol on üks paber , see kannab 7.mai 1980 kuupäeva.
Sadama varade üleandmisaktilt ülema vahetuse tõttu üks leht vastavast aktist. R-3 märgitud 1968.a. laevaks, nagu ta algselt oligi. Aga vahetus on selleks ajaks juba ära toimunud...
Kahtlustan, et see, kes osales järgmise paberi koostamises, pidi asjaga hästi kursis olema. (kuulutus keeras end siin ise viltu, minu arvutis on ta otse)
Raketa on laevatüübi üldnimi, individuaalne number juures tähendab juba laevanime. Kui kuulutuses olnuks vaid üks Raketa, siis võinuks ju leppida...
Sellest formuleeringust oli juba kaks lk tagasi juttu.
mootorlaev Raketa (reg.nr 81582; kere nr.314, väljalaskeaasta 1963) Sadama fondis on kaks vastavat eraldi dokumenti.
----
Edasi midagi vanematest asjadest
Hakkasin vaatama, kui palju 1940.a. liikvel olnud Peipsi vesikonna Eesti poole (Naroova alamjooksu alused jäävad välja) iseliikuvatest laevadest /suurematest kaatritest pärast sõda üldse siinkandis st Tartus või Narvas sõite jätkasid- kes pea kohe, kes pärast mitmeaastast putitamist.
Sain järgmise nimekirja: „Helju”, „Hüva”, „Ilmarine”, „Kulgu”(ex Koit), ”Laine”,„Linda”, „Neem”, „Ommedo”, „Tivoli”, „Tuju”, „Uku”, ”Usluga”, „Pikker”, viimane oli jõudnud sõja lõpus Rootsi, kuid toodi sealt tagasi. Pea kõik nimetati 40-te keskel või teisel poolel ümber, mõned neist loovutati lahutusega ametlikult Pihkvale.
„Kalevlase” ja „Viktori” saatusest on juttu lk 90 alguses.
Kindlasti on mõni kaater veel peitu jäänud. „Tempo” tegi enne Kruuvide peresse naasmist läbi terve Kolgata tee ja eks selliseid muude asutuste-ettevõttete või eraisikute aluseid oli kindlasti veel.
Üks õiendus
Mis puutub veel ümbernimetamistesse, siis sellel lk
http://militaar.net/phpBB2/viewtopic.ph ... start=1260 on esmapilgul tundmatu aurupuksiir “Koidula”. Ei olnud ta tundmatu midagi. Tsaariajal “Inspektorski”, EW ajal väike “Linda” (mitte see, mis mootorpaadiks ümber tehti), 1948.a. lõpus siis viimane nimevahetus.
Foto muidu ka siin
https://www.muis.ee/museaalview/3138556Tegelikult on pildil aurupuksiir tollase nimega „Juhan Liiv”. Viimane on end sättinud ühel 1941. ja ühel u. 1951.a. fotol(mõlemad foorumis rippumas) kõrvuti õige „Linda/Koidulaga”, nii et neid raske eristada pole.
Akf Andrus on postitanud kohe lk 81 ülaosas
viewtopic.php?f=25&t=9714&start=1200e-bayst võetud Tartu sadama sõjaaegse vaate. Võin muidugi eksida, aga esiplaanil olev väheldane puksiir on kas „Näkk” või „Kuller”, tõenäoliselt esimene. Mõlemad viidi sõja lõpupoole siit minema. Lääne poole.
Juba 1941.a. suvel sai Peipsi tsiviillaevastik korraliku hoobi ja augutäiteks tõid sakslased Peipsile paar väikest aurulaeva ning trobikonna väheldasi mootorlaevu ja -kaatreid. Osad neist suudeti pärast 1944.a. ära remontida ja taaskasutusse võtta. Siit varem nimedena läbi käinud „Putejets”, „Stahhanovets”, Udarnik”,”Vimpel” ja lisaks veel „Spartak” ongi nö trofeelaevad.
„Putejets” sai hiljem nime „Ost”. Kunagi kirjutasin, et tema ehitusaastaks on märgitud 1954 . See number oli pärit 1993.a Jõesadama veeteede osakonna vara üleandmisaktist Veeteede ametile, aga pole päris õige- 1953/54 visati välja vana Deutz mootor ja pandi peale vene oma ja laevale tehti väga kapitaalne remont. Üldse kohtab jõesadama paberites mitut juhust, kui päris ehitusaasta asemel on kirjas mõne renoveerimise aasta- seda just väiksemate laevade juures. See valdkond on kuidagi ebajärjekindel.
„Ostist” üks foto, 31.a. tagasi tehtud
http://ivoonu.eu/displayimage.php?album ... play_media Üks saksamannide laev on jäänud piltidele kohe erinevatel eluetappidel.
http://www.ra.ee/fotis/index.php/et/pho ... 792a69a90cJõesadama materjalides kannab küll nime „Eberwalde”. Edasi paar aastat nimega „BT-1”
Järgmise foto võtsin fragmendina lk 45.
viewtopic.php?f=25&t=9714&start=660

- 1957Stahh.jpg (84.93 KiB) Vaadatud 2219 korda
„Stahhanovets” aastal 1957. Esikajuti suured aknad on asendatud illuminaatoritega. Jõekaatri jaoks Peipsi lainetuse tõttu täiesti mõistlik.
Viimsepäeva foto on isegi 70-te algusest. Viimastel aastatel kandis tegelikult nime „Laine”.
Laevast olen näinud veel nelja fotot vahemikust 1943-65
---
Lõpetuseks ühe aluse uppumisest. Akf Rügaja kirjutas mulle kunagi, et üks Tartu Jõesadama laev oli põhja läinud ja et nimi oli juhtumisi „Sovetskaja Estonia”, siis taheti lugu vägisi poliitiliseks keerata. Juhtusin kokkuvõttele peale, seal poliitikast juttu ei olnud, aga õnnetus oli toimunud ööl vastu 1.maid 1961.a. Praam sattus Mustvee piirkonnas tugeva tormi kätte ja et meeskond oli saabuva püha puhul juba korralikult purjakil, ei suudetud adekvaatselt reageerida. Kolm meeskonnaliiget uppus. Laev tiriti peagi vaikselt välja ja suve lõpus jätkas sõite.
Ühe madruse uppumislugu oli kurioosne. (seda juhtumit ma endale ei salvestanud, nii et aastaarvu peast ei mäleta, aga peaks olema 60-te lõpp) . Nimelt turnis ühe järelveetava praami mees mööda köit eessõitvale laevale ja hakkas seal jooma. Pärast üritas ta sama teed tagasi minna, kuid see katse jäi poolikuks...
Mõlemad õnnetused vaikiti maha, omaaegses ajakirjanduses neile ühtegi vihjet pole. Ainult arhiivitoodang.